بهروز آقایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار موقعیت راهبردی دارد و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه‌ ای و بین المللی همیشه برجسته است.
وی افزود: چابهار به عنوان نخستین بندر کشور در ترانزیت، حجم گسترده‌ای از کالا های اساسی افغانستان، جذب اپراتور خارجی و همچنین توافقنامه چابهار توانست آمریکا را در مستثنی کردن این بندر از تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان قانع کند.
مدیر کل بنادر و دریا نوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه به یکدیگر بوده و سرمایه گذاری های عمده‌ ای توسط این سازمان در ایجاد زیرسا‌خت های بندری و تامین تجهیزات راهبردی تخلیه و بارگیری صورت گرفته است.
وی بیان کرد: در چهار سال گذشته ساخت و توسعه بندر چابهار به خوبی پیش رفت.
آقائی از طراحی، ساخت و تکمیل پروژه فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یک پروژه ملی اشاره کرد و افزود: بهره‌ برداری از آن بویژه درحوزه ترانزیت افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی است.
وی گفت: ظرفیت های ایجاد شده با افتتاح پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی اقتصاد کشور را به دیگر کشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان از انجام سرمایه گذاری های گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در زمینه توسعه بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان و بندر چابهار خبر داد و پیش بینی کرد؛ در آینده ای نزدیک فعالیت های تجاری و بازرگانی گسترده ای در این منطقه شکل خواهد گرفت.
وی بیان کرد: با محدودیت های موجود در بنادر حاشیه خلیج فارس به طور قطع حمل و نقل دریایی جدید بین بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان ایجاد و فعالیت های بازرگانی، دریایی، کشتیرانی و خدمات وابسته، جابجایی کالاهای ترانشیبی و ترانزیتی در این منطقه راه اندازی و نقش حیاتی بندر چابهار برای رونق تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش پررنگ تر خواهد شد.
آقائی اظهار داشت: امروز بندر چابهار به عنوان پشتوانه و سوپاپ اطمینان بنادر کشور قادر خواهد بود پاسخگوی همه فعالیت های بنادر جنوبی باشد به طوریکه هرگونه محدودیت در حوزه خلیج فارس هیچ خللی در انتقال کالاهای اساسی کشور و صادرات انواع کالاها نظیر مواد نفتی، معدنی و تجارت دریایی ایجاد نخواهد کرد.
ویتصریح کرد: پهلوگیری شناورهایی با ظرفیت 85 هزار تن، تخلیه محموله های 70 هزار تنی و همچنین تخلیه کشتی های حامل کالاهای اساسی برنج در چند ماه اخیر در بندر چابهار از ظرفیت های ایجاد شده بندر شهید بهشتی به عنوان یک هدف گذاری صحیح در حداقل رساندن محدودیت های اعمالی برای بنادر کشور می توان یاد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک هیچ گونه محدودیتی برای تخلیه و انتقال کالاهای اساسی ایران و کشورهای منطقه با وجود ظرفیت های فعلی بندر چابهار وجود ندارد.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.