در این مطلب آمده است: عملیات اجرایی بیمارستان هیرمند در سال 88 آغاز شد و این پروژه بعد از سال ها چشم انتظاری در خرداد ماه 94 به بهره برداری رسید اما معضل کمبود پزشک به ویژه پزشکان متخصص در این شهرستان رفع نشد و مردم را با مشکلاتی روبه رو کرده است. خیلی ها با وجود این بیمارستان به ناچار با صرف هزینه های زیاد مجبور به پیمودن فاصله 100 کیلومتری این شهر تا زابل هستند که مشکلات و خطرهایی را برایشان در پی دارد. یکی از شهروندان به خبرنگار ما می گوید: هر چند مدت، شاهد نبود پزشک متخصص در بیمارستان شهدای هیرمند هستیم و مردم مجبور هستند برای درمان، کیلومترها راه را تا زابل طی کنند، در این بیمارستان فقط یک پزشک عمومی مردم را ویزیت می کند. «پیری» ادامه می دهد: با توجه به وجود مرز مشترک با افغانستان می‌توان از ظرفیت این بیمارستان برای خدمات بشر دوستانه و توریسم درمانی استفاده کرد، در حالی که نه تنها اهالی شهر از خدمات این بیمارستان بهره ای نمی برند، بلکه بیماران افغانستانی هم بلاتکلیف مانده اند و نمی توان توریست درمانی را در این بیمارستان عملی کرد.
کمبود پزشک متخصص
یکی از اهالی روستاهای اطراف هیرمند هم می گوید: برخی از متخصصان از تهران به نام هیرمند ماموریت و کد دریافت می کنند تا با ورود به این شهرستان به مداوای بیماران بپردازند اما به جای بیمارستان شهدا در بیمارستان ها و مراکز درمانی زابل مشغول به کار می شوند. «پودینه» اضافه می کند: چهار، پنج ماه است که این بیمارستان، پزشک متخصص ندارد و برخی پزشکان هم به دلیل مرزی بودن شهرستان علاقه ای به حضور در این بیمارستان ندارند و فشاری هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی به آن ها وارد نمی شود. وی ادامه می دهد: بخش سونوگرافی بیمارستان مسئول ندارد و بخش اطفال هم به دلیل کمبود پزشک متخصص فعالیت چندانی ندارد. «سارانی» شهروندی است که با گلایه از این که در بخش اورژانس فقط یک پزشک عمومی کار می کند و کادر درمانی گاه آن طور که باید رسیدگی لازم را به بیمار ندارند، یکی دیگر از مشکلات را ساعت کار درمانگاه شبانه روزی شهید مدرس می داند که فقط تا ساعت 22 فعال است و بعد آن مریض معاینه نمی شود. یکی از ساکنان قرقری هم می گوید: از نظر پزشک قلب و عروق، کودکان، داخلی و عفونی و چشم پزشک و زنان و زایمان در این شهرستان با کمبود شدید روبه رو هستیم. «اربابی» ادامه می دهد: یکی از مشکلات روستاییان در هنگام مراجعه به کلینیک درمانی و بیمارستان سید الشهدا(ع) هیرمند این است که فقط به یکی از برگه های دفترچه درمان روستایی مهر اعتبار زده می شود و حتی برای آن صبح ها 500 و عصر ها سه هزارو 200 تومان به عنوان حق ویزیت دریافت و در جواب اعتراض ها، به بخشنامه صادر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی زابل و اداره کل بیمه سلامت استناد می شود.
کوتاه بودن دوره طرح پزشکان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل درباره موارد مطرح شده می گوید: شهروندان هیرمند در صورت رسیدگی نشدن توسط پزشک و کادر درمانی اورژانس می توانند شکایت خود را به صورت موردی مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود. دکتر« احمدی» می افزاید: یکی از دلایل کمبود پزشک متخصص، کوتاه بودن دوره طرح آن هاست که با پایان آن دیگر نمی توان به اجبار پزشک را نگه داشت و باید مجدد از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست نیروی جدید داد تا از طریق وزارتخانه، کمبودها برطرف شود که این مستلزم زمان است. وی ادامه می دهد: شایعات زیادی مبنی بر تعطیل شدن این بیمارستان به دلیل کمبود پزشک شنیده می شود که به هیچ وجه صحت ندارد و مشکلات کمبود پزشک متخصص به زودی رفع می شود. وی اضافه می کند: برنامه های زیادی از جمله استفاده از سهمیه ویژه مناطق محروم در قالب عدالت آموزشی دنبال می شود که در سال های آینده با تربیت پزشک متخصص بومی، دیگر چنین مشکلاتی را در منطقه نخواهیم داشت.
کمبود پزشک متخصص در 3 بخش
رئیس شبکه بهداشت و درمان هیرمند هم کمبود پزشک متخصص را فقط در بخش های داخلی، جراح عمومی و چشم پزشکی می داند و می گوید: در بخش های دیگر پزشک متخصص فعالیت دارد. دکتر «مهران عبادتی» می افزاید: با وجود این که مدت خدمت پزشک اطفال هم به اتمام رسیده است اما به صورت مستمر و چرخشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی زابل، پزشک اطفال به بیمارستان سید الشهدا(ع) هیرمند اعزام می شود. همچنین بخش اورژانس شبانه روزی فعال است و پزشک و پرستاران این بخش مشغول خدمت هستند و در صورت کوتاهی از سوی آن ها، شهروندان می توانند موارد را اعلام کنند تا رسیدگی و با افراد خاطی برخورد شود. وی ادامه می دهد: درمانگاه شهید مدرس در طول شبانه روز برای خدمات دهی به بیماران فعال است، اما پزشکانی که در این درمانگاه ویزیت می کنند پزشکان بیمه روستایی هستند و مانند پزشکان اورژانس و بیمارستان ها شیفتی کار نمی کنند، به همین دلیل تا ساعت 22 مشغول ویزیت هستند و بعد از آن بیماران می توانند به بیمارستان و اورژانس برای درمان خود مراجعه کنند. وی اضافه می کند: برخی روستاییان از مهر اعتبار نخوردن بیش از یک برگ نسخه دفترچه درمان خود گلایه دارند، در حالی که بر اساس بخشنامه ها، پزشک وظیفه دارد مریض را ویزیت و در همان مرحله نخست درمان کند اما در صورت نیاز به اجرای سطح دو و درمان تخصصی، برگه دفترچه درمان، مهر اعتبار زده و اسم پزشک متخصص هم ذکر می شود و کد ارجاع می خورد که همان یک برگ ممهور برای ادامه درمان افراد کافی است. وی اظهار می کند: پس از ویزیت پزشک، در صورتی که نیاز به آزمایشگاه یا عکس برداری باشد، در برگ دیگر توسط پزشک متخصص مهر زده و بالای برگه کلمه ارجاع ثانویه به ارجاع اولیه پزشکی نوشته می شود که متاسفانه از سوی برخی پزشکان متخصص رعایت نمی شود. وی تصریح می کند: برای مهر کردن دفترچه درمان روستاییان و بر اساس دستور العمل بیمه استان باید 30درصد هزینه دریافت شود و به همین دلیل مبلغ مورد نظر از آن ها دریافت می شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.