به گزارش ایرنا بیش از یک ماه است که صف های طولانی بنزین در مقابل جایگاههای سوخت مردم را کلافه کرده بطوریکه برای سوخیتگیری باید یک تا سه ساعت وقتشان را در این صف ها تلف کنند.
با وجودی که همه می دانند دلیل طولانی شدن صف های بنزین در شهرهای سیستان و بلوچستان چیست اما حل آن مسئولان را نیز کلافه کرده است.
حدود یک هفته پیش با برنامه ریزی مسئولان و ارائه راهکارهای مقتضی برای مدت کوتاهی صفها شکسته شد اما بعد از یک وقفه کوتاه و خلوت شدن موقت جایگاه های سوخت دوباره این مشکل در خیابان ها ظاهر شده و حتی نیمه شبها نیز از طولانی بودن صف ها کاسته نمی شود.
سرازیر شدن کارت های سوخت مهاجر از دیگر نقاط کشور به سیستان و بلوچستان و افزایش قیمت سوخت قاچاق در مرزها مهمترین دلایل طولانی شدن صف های بنزین از سوی مسئولان استانی اعلام شد.
از طرفی شناسایی و باطل کردن کارت های سوخت مهاجر و تجهیز جایگاه سوخت به دوربین پایش تصویری آنلاین برای جلوگیری از تخلفات از جمله راهکارهای پیشنهادی مسئولان برای حل این مشکل بود اما این وضعیت همچنان ادامه دارد و صف های بنزین هر روز شلوغ تر از روز قبل است.
برخی رانندگان در صف انتظار با انتقاد از نظارت های ضعیف دستگاههای دست اندرکار تصریح کردند: متصدیان پمپ های بنزین بدون هیچ نگرانی و در مقابل دیدگان عامه مردم اجازه می دهند که قاچاقچیان سوخت در باک های اضافی خودروها سوختگیری کنند.
یکی از رانندگان که خود را محمود غمخوار معرفی کرد، گفت: برخی قاچاقچیان سوخت در داخل خودروهای خود مشک های بزرگ و تیوپ های لاستیک خودروهای سنگین را تعبیه کرده و تا 300 یا 400 لیتر نیز سوختگیری می کنند و هیچ کس مانع آنان نمی شود.

** 64 هزار کارت سوخت مهاجر باطل شد
تا ابتدای شهریور ماه امسال به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان بالغ بر 62 هزار کارت مهاجر متخلف که سهمیه سوخت آن ها خارج از شبکه به فروش می رسید توسط مناطق نفتی سیستان و بلوچستان باطل شد.
اکنون پس از 13 روز مجید محبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از باطل شدن 2 هزار کارت سوخت دیگر خبر داد اما همچنان معتقد است هر چقدر کارت مهاجر باطل شود مجدد کارت های دیگری جایگزین آن می شود.
حمید نوری یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از صف های طولانی بنزین و شلوغی جایگاه های سوخت زاهدان در مرداد ماه حدود یک هفته شاهد خلوت بودن صف های بنزین بودیم اما چند روزی است که دوباره این اتفاق افتاده و این بار بیشتر از گذشته این صف ها طولانی شده است.
وی افزود: شب گذشته برای دریافت سوخت به پمپ بنزین واقع در بزرگراه خلیج فارس مراجعه کردم چرا که این جایگاه بیرون از محدوده شهر و تقریبا اکثر اوقات خلوت است اما متاسفانه در این جایگاه نیز با صف طولانی بنزین مواجه شدم.
این شهروند تصریح کرد: پس از آن به جایگاه سوخت واقع در خیابان دانشگاه زاهدان مراجعه کردم اما وقتی صف بنزین را دنبال کردم انتهای آن از خیابان 7 تیر سر در آورد. در واقع صف جایگاه سوخت از مرز یک خیابان و کوچه گذشته و وارد خیابان بعدی شده بود.
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در این باره اظهار داشت: در بسیاری از جایگاه های سوخت برخی رانندگان بدون منتظر ماندن در صف خودروی خود را در همان حوالی پارک می کنند و با مراجعه به جایگاه بنزین مورد نیاز خود را خارج از نوبت درون ظرف دریافت می کنند.
محمد سرگزی ادامه داد: برخی رانندگان نیز خارج از صف از خروجی جایگاه وارد می شوند و خودروی خود را در نزدیک ترین نازل برای دریافت سوخت پارک می کنند. جایگاه داران و پمپچی ها نه تنها با این موضوع برخورد نمی کنند بلکه آنان را یاری هم می کنند.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از رانندگانی که برای دریافت بنزین مراجعه می کنند چند کارت به همراه خود دارند و وقتی پس از ساعت ها انتظار به یک نازل بنزین می رسند تا می توانند از این موقعیت برای دریافت بنزین استفاده می کنند و همین موضوع سبب طولانی شدن صف ها می شود.

**تنها 7 جایگاه به پایش تصویری مجهز شدند
با وجود ضرب الاجل دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان برای تجهیز جایگاه های سوخت استان به دوربین های آی پی دار فقط هفت جایگاه به سامانه پایش تصویری مجهز شده اند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تجهیز جایگاه های سوخت به دوربین های آی پی دار یکی از زیرساخت های نرم افزاری برای جلوگیری از تخلفات در این زمینه است که پایش تصویری آن را حراست شرکت نفت و استانداری به طور آنلاین انجام خواهند داد.
محبی افزود: بیش از 100 جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان وجود دارد که مقرر شد جایگاه های مرکز استان و شهرهای مرزی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی به دوربین های آی پی دار تجهیز شوند اما تا کنون فقط هفت جایگاه در زاهدان اقدام به نصب این سیستم کرده اند.

** انسداد مرز؛ علت خلوت شدن موقت جایگاه های سوخت
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان دلیل خلوت شدن موقت جایگاه های سوخت در اوایل شهریور ماه را انسداد مرز از سوی کشورهای پاکستان و افغانستان ذکر کرد و گفت: به طور معمول در مناسبت های مختلف مانند عید قربان کشورهای پاکستان و افغانستان اقدام به بستن مرزها می کنند.
وی ادامه داد: همین موضوع سبب شد تا در این مدت صف های بنزین کوتاه و جایگاه های سوخت خلوت شود اما بعد از باز شدن مرز دوباره شاهد طولانی شدن صف های بنزین هستیم.
محبی خاطر نشان کرد: راهکار اصلی حل این مشکل و جلوگیری از قاچاق سوخت انسداد معابر مرزی غیرمجاز است.
وی افزود: برای حل مشکل کارت های مهاجر نیز اقداماتی توسط شرکت نفت در حال انجام است که تا پایان شهریور به نتیجه می رسد.

**افزایش 29 درصدی مصرف سوخت در سیستان و بلوچستان
استفاده بیش از نیاز و برهم خوردن تعادل چرخه عرضه سوخت در سیستان و بلوچستان پیامد همین صف های طولانی است که افزایش 29 درصدی مصرف بنزین و نفتگاز در مناطق زیر پوشش شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان در بازه زمانی پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال را رقم زده است.
بر اساس اعلام مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی زاهدان میانگین توزیع فرآورده های نفتی در 155 روز سال 97 تا پایان مرداد ماه روزانه پنج میلیون و 983 هزار لیتر بوده و در ماه های اخیر مصرف نفتگاز و بنزین روند رو به رشدی را طی کرده است.
کوروش بالادست افزایش قاچاق سوخت و ورود کارت های سوخت مهاجر از سایر استانهای کشور را دلیل اصلی افزایش مصرف بنزین و نفت گاز در منطقه زاهدان عنوان کرد.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.