پایگاه خبری جماران: در روزهای اخیر رئیس جمهور با زبان دیگری سخن می گوید. بسیاری درباره تغییر رویکرد ایشان به ادلّه و علل متفاوتی اشاره کرده اند. برخی بر آن خرده گرفته اند و برخی نیز آن را ستوده اند. 

در باب چرایی این امر می توان به تغییر رفتار ترامپ اشاره کرد و یا آن را هشداری به شیوخ منطقه دانست و یا حتی سخنان رییس جمهور را نوعی هشدار به اروپا به حساب آورد. 

اما ممکن است از جهت دیگری هم بتوان به تغییر لحن رییس جمهور پرداخت و آن را تحلیل کرد. شاید بتوان گفت که این سخنان در حقیقت بیش از آنکه مصرف خارجی داشته باشد، مصرف داخلی دارد. به عبارت دیگر شاید دکتر روحانی با این ادبیات درصدد است تا مخالفین جدی برجام را در داخل از تلاش برای لغو آن بازدارد. در نگاه بسیاری از تحلیل گران، خروج ما از برجام نه تنها منافعی را متوجه کشور نمی کند بلکه به نفع آمریکا و اسرائیل و دشمنان منطقه ای ما تمام خواهد شد و دقیقاً از همین جهت است که روحانی با به دست گرفتن فرمان مقابله با زیاده خواهی آمریکا، درصدد است تا کسانی را که ممکن است در داخل سودای ابطال برجام را دارند، ناکام بگذارد. 

واقعیت آن است که هیچ یک از تحلیل گران در جان و روح رئیس جمهور نیستند و از نیّت واقعی او بی خبرند، اما شاید بتوان از این زاویه هم به تحلیل سخنان جدید و ادبیات نوین او اشاره کرد. روحانی سیاستمداری است که در هزارتوی سیاست، درس خود را فراگرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.