گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمدرضا نوراللهیان: دامن زدن به اختلافات سیاسی، خیانت به منافع ملی و امنیت ملی است

دعوای من و شما اگر دشمن مشترکمان را خوشحال کند، عقل می گوید خیانت است. خیانت به ملت، منافع ملی و امنیت ملی ما است. باید نگاه همه ما به عزت جمهوری اسلامی باشد و رهبری، دولت، ارتش و سپاه را تقویت کنیم و همه نیروهای کشور تفرقه ها را کنار بگذارند و با وحدت روی به سوی کلام الهی داشته باشیم که «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا».

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دامن زدن به اختلافات خیانت به منافع ملی و امنیت ملی است، گفت: باور کنید روس ها هم از آمریکایی ها بدتر و اروپایی ها با آنها یکی هستند؛ دنیا، دنیای پول و تجارت است و تا وقتی از سعودی ها پول می گیرند چه کار دارند که بر سر ما، یمن و کشورهایی مثل عراق و افغانستان و سوریه چه می آید؟! برنامه آنها این است که اگر بتوانند یک روزی ما را هم تکه تکه کنند. برنامه است که ما را مثل سوریه کنند. امنیتی که امروز در کشور هست شکرگزاری را به تمام معنای کلمه برای همه واجب می کند. شکر هم به این است که ما از زبان، بیان و قلممان دریغ نکنیم و «همه با هم» مردم را به وحدت، همبستگی و توحید کلمه دعوت کنیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نوراللهیان را در ادامه می خوانید:

به نظر شما در فضای فعلی کشور چقدر ضرورت دارد که نیروهای داخلی با همدیگر وحدت داشته باشند و به وحدت فکر کنند؟

ما بحران های بزرگی را در این نیم قرن داشته ایم و بحمدالله از همه عبور کرده ایم. دستگیری امام در نیمه شب و عدم اطلاع مردم از ایشان، گامی بعد تر که امام را به نجف می برند ماجرایی است، بعد که به فرانسه می روند، وقتی این بحران ها را مرور می کنیم می بینیم چه روزگاران سختی بر جامعه گذشت. بعد از آن امام می خواهند به ایران بیایند و بختیار بر سر کار است و هواپیمای امام با آن همه خطر مواجه است. پس از آن سقوط شاه، با هزار گونه جوش، غصه، دغدغه و نگرانی های ملت به این پیروزی ها دست پیدا کردیم و از این بحران ها گذشتیم.

از روزی که پیروزی انقلاب را اعلام کردیم جنگ ها شروع شد. آمریکا به طبس آمد و صدام آمد و ترورها پیش آمد و بزرگان دین و سیاست از جمله شهید بهشتی و شهید رجایی در مرعی و منظر مردم به شهادت رسیدند. من نمی خواهم که بحران ها را باز کنم که از چه سختی هایی عبور کردیم، ولی بعد از رهبری قاطع امام یک نکته مهم بود و آن نکته این بود که ملت در یک توحید نظر و در یک وحدت و همبستگی فراوان بودند.

من خودم یادم می آید که وقتی شهید بهشتی را شهید کردند من پیش امام بودم. وقتی آقای رجایی به حسینیه جماران نزدیک شد، من دیدم برای اولین بار رنگ آقای رجایی سفید شده است. وقتی پیش امام رفت و برگشت روحیه پیدا کرد. خود رجایی که شهید شد امام تعبیر «رجایی و دیگران اگر نیستند، خدا هست» را به کار بردند.

وقتی برای تشییع شهید رجایی می رفتیم تمام خیابان تا فاصله زیادی جمعیت بود. در واقع هر بحران و حادثه ای که پیش می آمد وحدت، انسجام، محبت ما به یکدیگر، نگاه انسانی و کمک به همنوع رمز پیروزی ما بود و در قرآن هم می گوید «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا». این آیه دو فرمان الهی است؛ یکی اینکه همه با هم باشید و دوم اینکه تفرقه ها را کنار بگذارید.

تفرقه پارلمان ما را گرفته و حقوق شهروندی و مسائل اساسی مردم دچار یک نوع بی برنامگی و بی توجهی شده است. بازار ما چقدر از امام و انقلاب و اسلام و مکتب اهل بیت(ع) حمایت کرده است؟ در بحران کنونی به حکم عقل و به حکم شرع و قرآن همه ما وظیفه مندیم که دستانمان را  در دست یکدیگر بگذاریم. چون با حمایت از انقلاب و مسیر اصلی اندیشه های امام و دفاع از سرزمینمان و با همبستگی می توانیم کشور را از بحرانی که به وسیله آمریکا ایجاد شده عبور دهیم؛ گرچه جای خیلی از بزرگان خالی است. خداوند آقای هاشمی و بزرگان دیگر را رحمت کند که عناصر اصلی و پیشگامان واقعی این انقلاب بودند.

 

در فضای فعلی دامن زدن به اختلافات سیاسی چقدر می تواند به کشور و مردم ما آسیب بزند؟

اختلافات ما را  ساقط می کند. ما در لبه پرتگاه قرار داریم. جنبش گرسنگان در هر جای دنیا که رخ داده به نابودی و فروپاشی ختم شده است؛ اگر نتوانستند جلوی آن را بگیرند. اینکه نظام های استکباری می خواهند مردم را سرخورده و با تحریم سفره مردم را خالی کنند، یک برنامه طراحی شده است. به هر جای دنیا که شما نگاه می کنید می بینید که جواب داده است. ما اگر واقعا می خواهیم مقابل این خیانت بزرگ دشمن بایستیم باید به عقلانیت و مودّت بین مردم و به توبه برگردیم.

فردی 40 دستگاه ماشین 120 میلیونی از یکی از خودروسازان خریده و دعوا می کند که فقط یک میلیارد و دویست میلیون تومان سود من شد. این طمع ها و آشفته کردن بازار و مسائل غیر اخلاقی که همه به فشار روی طبقه ضعیف مردم ختم می شود، پیش خدا و پیش مردم جواب دارد.

دعوا برای چی؟ مثلا من نمی دانم مؤتلفه به دنبال چیست؟ مگر همین مؤتلفه نبودند و احمدی نژاد آن بلاها را سر کشور آورد و آن همه بی تدبیری و بی برنامگی از آنها سر زد؟! چرا آن وقت صدایشان در نیامد؟ اینها در کدام دنیا زندگی می کنند؟! دعوای من و شما اگر دشمن مشترکمان را خوشحال کند، عقل می گوید خیانت است. خیانت به ملت، منافع ملی و امنیت ملی ما است. باید نگاه همه ما به عزت جمهوری اسلامی باشد و رهبری، دولت، ارتش و سپاه را تقویت کنیم و همه نیروهای کشور تفرقه ها را کنار بگذارند و با وحدت، رو به سوی کلام الهی داشته باشیم که «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا».

 

شاید بتوان استراتژی «همه با هم» امام را مصداق این آیه دانست. علماء و یاران امام چقدر توانستند در توجیه مردم به این استراتژی نقش ایفا کنند؟

واقعیت این است که امام کلمات طلایی و زرین برای صیانت از جامعه زیاد داشتند. کشور ما یک کشور اسلامی است و شیعه و سنی با هدایت های امام حرکت عظیمی را برای ایجاد ارزش های نوینی در جامعه کنونی بشری داشتیم. آنها پیشاهنگ بودند؛ الآن هم کم نیستند عالمانی که همین پیام و همین نگاه را دارند. انتظار ما از علمای متعهد این است که خطورت موقعیت کنونی را درست درک کنند. در جامعه ای که آسیب هایی پیدا کرده که همه هم از ناحیه دشمن نیست و بخشی از آنها به سبب غفلت های خودمان است، خودمان باید بدانیم چقدر کوتاهی کرده ایم. علماء، مراجع و شخصیت های برجسته دانشگاهی، در هر زمینه ای که دستشان می رسد برای مردم این پیام اخطار آمیز شرایط کنونی کشور و خطر برنامه های دشمن را روز به روز و فرصت به فرصت به مردم گوشزد کنند و خودشان هم متوجه این باشند که این برنامه ها خدای نکرده همه ما را روی بام پر خطری که در حال فروپاشی است می برد.

دشمن حفره بزرگی به نام خروج از برجام و تحریم کنده که به قول دکتر ظریف، این دیپلمات برجسته و شایسته، آنها برنامه دارند ایران را نابود کنند. البته به قول امام عزیزمان «ایران یک موجود الهی است که هیچ چیز او را صدمه نخواهد زد»؛ به شرط اینکه بزرگان فکری و همه تأثیرگذاران مردم را  متوجه کنند که امروز در شبکه های اجتماعی، سخنرانی ها و جاهای گوناگون نباید به مسائل فرعی، که در جای خودش درست هم هست، بپردازیم و جامعه را از خطر بزرگی که دشمن برای ما در نظر گرفته غافل کنیم. باید همه کشتی ایران را هدایت کنند تا در ساحل امن تری قرار بگیرد.

باور کنید روس ها هم از آمریکایی ها بدتر و اروپایی ها با آنها یکی هستند؛ دنیا، دنیای پول و تجارت است و تا وقتی از سعودی ها پول می گیرند چه کار دارند که بر سر ما، یمن و کشورهایی مثل عراق و افغانستان و سوریه چه می آید؟! برنامه آنها این است که اگر بتوانند یک روزی ما را هم تکه تکه کنند. برنامه است که ما را مثل سوریه کنند. امنیتی که امروز در کشور هست شکرگزاری را به تمام معنای کلمه برای همه واجب می کند. شکر هم به این است که ما از زبان، بیان و قلممان دریغ نکنیم و «همه با هم» مردم را به وحدت، همبستگی و توحید کلمه دعوت کنیم.

من قریب یک سال روی کتاب خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی کار کردم و بازبینی مطالب به عهده من و دو تن از دوستانم بوده است. جای جای زندگی این مرد این همبستگی بود. مثلا دفاعی که از یادگار امام می کردند، وقتی که باند منحرف دولت قبل در حرم امام داشتند آن اختلاف ها را ایجاد می کردند. هچنین حمایت هایی که از آیت الله هاشمی رفسنجانی کردند. اگر بگویم آقای طباطبایی یک پیام محوری داشت، اینکه امام را باید در بیت، یاران و یادگار امام جست و جو کنیم و حمایت از امام امروز حرمت گذاری به این یادگاران است، البته خود ایشان هم یکی از این یادگاران بودند.

 

علی رغم اینکه مقام معظم رهبری بارها از تیم  دیپلماسی کشور اعلام حمایت کردند باز می بینیم که منتقدین برجام حتی را پا را فراتر از برجام گذاشته اند و سعی در تضعیف دولت دارند. نظر شما در مورد این گروه چیست؟

من به آنها می گویم که بنا بر ادعاهای گوش کر کن خودتان که همیشه محوری ترین سخنتان این بوده که گوش به فرمان رهبری هستیم، گوش به فرمان رهبری باشید. مقام معظم رهبری خودشان «نرمش قهرمانانه» را به کار بردند؛ ما که این حرف را بلد نبودیم. دولتی در ایران می توانست بدون سیاستگذاری رهبری وارد چنین پیمان بین المللی بزرگی شود؟! جدای از آن، برجام که مایه عزت این کشور شد و وقتی دشمن تعهدش را بر هم زد عزت ما بیشتر شد. برجام چند قطعنامه بزرگی که سازمان ملل علیه ملت ایران تصویب کرده بود را برداشت.

من به آنها می گویم، خودتان پایبند به چیزی باشید که در نوشته ها و سخن هایتان گفته اید و گوش به فرمان رهبری باشید و حمایت های رهبری را به یاد بیاورید. ایشان در یکی از سخنرانی های اخیر بر وحدت داخلی تکیه کردند و واضح گفتند که مچ گیری نکنید و مواظب کید دشمن هم باشید. بی توجهی به این حرف های حکیمانه متأسفانه از طرف کسانی که بیش از همه فریاد می کشند که ما پشت سر رهبری هستیم گناه بزرگی است.

 همه آحاد سیاسی و همه کسانی که حرفشان خریدار دارد و اهل قلم و کسانی که امکانات دیگری مثل محراب و منبر و نمازهای جمعه را در اختیار دارند با این شرایطی که برای کشور آمده برخورد مناسب و درست کنند. برخورد مناسب و درست حمایت از دولت است.

البته با دولت هم تعارف نداریم؛ کوتاهی ها و غفلت های زیادی دارد و باید تیم اقتصادی خود را قوی تر کند؛ مردم به او فرصت خواهند داد. ایران و جمهوری اسلامی می ماند؛ نظام و مردم طرفدار نظام نخواهند گذاشت که اتفاق شومی بیافتد. ولی رو سیاهی برای من و امثال من خواهد بود که در خدمت رسانی به مردم و توحید کلمه مردم و حمایت از حقوق واقعی مردم به خصوص نیازمندان کوتاهی کنیم. امیدوارم همه بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم.

 

اگر وحدت سیاسی در داخل کشور شکل بگیرد چقدر می تواند به باز شدن گره های سیاسی و اقتصادی کمک کند؟

 الآن زمزمه های زیادی از همه اطراف شنیده می شود و رهبری هم تأکید کردند که مچ گیری نشود، ولی درک پیچیدگی های تصمیمات دشمن نیاز به زمان دارد. باید طمع خود را کنترل کنیم. جامعه باید آرامش خود را حفظ کند. رکود هست ولی با بستن بازار و آتش زدن سطل زباله رکود برطرف نمی شود؛ عقلانیت است که گره ها را باز می کند. اگر در این برهه درست عمل کنیم، مثل روز روشن است که ما با دستگیری و امداد پروردگار متعال از این پیچیدگی ها و معضلات اقتصادی عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.