یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به مناسبت رونمایی از کتاب خاطرات استاد سید مهدی طباطبایی

ارزش خاطرات در کلام معلم اخلاق

پایگاه خبری جماران: امروز در حسینیه جماران از کتاب استاد اخلاق مرحوم حجة الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی طاب ثراه رونمایی می شود. به نظرم مناسب آمد تا با هم به نکته ای  از سخنان ایشان درباره خاطرات آیت الله هاشمی و ارزش خاطرات افراد مختلف اشاره کنیم. این نکته به خوبی می تواند میزان ارزشمندی خاطرات شخص ایشان را نیز معلوم کند. 

ایشان در جایی می گوید:«ببینید من معتقدم تاریخ باید اول نقل شود، بعد تحلیل شود. اگر تاریخی که گفته می شود تحلیل مستقیم باشد نگران کننده است. نقل تاریخ و تحلیل ماوقع  اگر توام با هم باشد امر مناسبی است. متاسفانه بعضی از اقایان دچار اشتباه شده اند. اقای هاشمی تاریخ شفاهی انقلاب است و البته خیلی‌های دیگر. ما اگر بخواهیم مطالب نقل شده این اقایان را با تحلیل ذهن خود بسنجیم کار به انحراف کشیده می‌شود. باید به این تاریخ که افرادی مثل اقای هاشمی و یا دیگران که امام به ایشان اعتماد داشت نقل می‌کنند باور پیدا کنیم. جالب است کسانی که به نقل تاریخ‌های آقای هاشمی اعتراض می کنند، نمی دانند در حال لطمه زدن به منابع تاریخ انقلاب هستند. امیدوا م هرچه زودتر به خود بیایند.»

مرحوم طباطبایی وقتی با این سؤال مواجه می شود که :«اخیرا آقای هاشمی یکسری خاطرات از امام روایت کردند که هیچ شاهدی جز خودشان ندارد، برخی این خاطرات را مورد هجمه قرار می دهند، برخی هم معتقدند باید به آن به عنوان روایتی از سوی فردی نزدیک به امام اعتماد کرد. شما چه نظری دارید؟»

در جواب می گوید:

«ببینید این خاطرات معما نیستند. برخی با هاشمی مشکل دارند به همین خاطر این خاطرات را تخریب می‌کنند. بحث بر سر این است که تندروها مدعی هستند که فقط ما می دانیم، در حالیکه اینها اصلا در انقلاب نبودند که بخواهند چنین ادعایی را درباره امام و انقلاب داشته باشند. متاسفانه حتی مطالعه ندارند که لااقل براساس حرف های افرادی که در انقلاب بودند، نسبت به موضوعی موضع گیری کنند. متاسفانه برخی دچار تفسیر شده‌اند نه نقل تاریخ. حق هم می دهم خیلی از این آقایان اصلا آن دوران انقلاب را درک نکرده اند. 

متاسفانه عده‌ای پیدا شدند و تلاش دارند افرادی که برای انقلاب جان کندند را کنار بزنند. این را من یک هشدار می دانم. اگر نقش های موثر انقلاب را حذف کنیم و حلقه های مفقودی ایجاد کنیم اثرگذاری تاریخ انقلاب از بین خواهد  رفت و فضا برای تهمت به اصل انقلاب باز می‌شود.

این موضوع را نمی‌خواهم فقط به آقای هاشمی محدود کنم، خیلی‌های دیگر هم هستند اما مشهور ترین و اثر گذارترین آنها ایشان است. آقای هاشمی تلاش دارد که انقلاب را نگهداری و حفظ کند، تندروها می‌گویند هرچه در انقلاب بوده به درد امروز نمی‌خورد و هر آنچه امروز آنها می گویند درست است. دنبال یک انقلاب جدید و حرکت جدید  هستند.»

استاد اخلاق ما در ادامه در پاسخ به این سؤال که«ارزیابی شما از سخنان بحث برانگیز اخیر آقای هاشمی درباره اینکه همه ما به امام بدهکار هستیم، چیست؟»

می فرماید:«سخنان آیت ‌الله هاشمی سخنانی درست، پخته و سنجیده‌ بود. در واقع نوعی یادآوری به مسئولان بود که بدانند چه کسی آنها را با این نقطه رسانده است. نمی‌خواهم کسی را رنجیده خاطر کنم ولی افراد زیادی را می‌شناسم که اگر انقلاب نشده بود، امروز هیچ اعتباری نداشتند، اینها مرد کار نبودند، برخی از روحانیون  هم بودند که مرد منبر و سخنرانی نبودند، ولی چون  انقلاب برپاشد ، دارای اعتبار و منافعی شدند. این افراد قطعا باید از این سخنان آیت الله هاشمی ناراحت شوند. »

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.