جماران-سینا رحیم پور: حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی کسی است که در تمام انتخابات های اخیر، به عنوان یک چهره ی تاثیر گذار در روند مدیریت لیست های انتخاباتی جریان اصلاح طلب حضور داشته است و حالا به عنوان رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات با همکارانش در این کمیته، در حال برنامه ریزی برای حضور هرچه بهتر در انتخابات مجلس آینده هستند. در یک روز بهاری، در محوطه ی دانشگاه تهران با او به گفت و گو نشستیم . رهامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آنچه که به عنوان "شورای راهبردی اصلاحات" از سوی برخی رسانه ها نام گرفته است را تکذیب کرد و آن را یک بازی رسانه ای خواند و از تشکیل ستاد انتخابات اصلاح طلبان خبر داد

آنچه در ادامه می آید آخرین خبرهای ستاد انتخابات اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم است که حجت الاسلام والمسلمین رهامی آن را برای ما بازگو می کند.


*آقای رهامی، در روزهای گذشته جماران خبری مبنی بر تاسیس یک حزب به نام "یکتا"توسط نزدیکان احمدی نژاد که از او بریده اند را منتشر کرد، نظر شما در باره ی این اتفاق چیست؟

- ببینید،چون در این رابطه اطلاعاتم کامل نیست نمی توانم نظر کاملی بدهم، اما اگر این افراد می خواهند یک حزب رسمی و در چارچوب قانون تشکیل دهند، از آنها استقبال می کنیم. برای اینکه هر جریانی به جای اینکه به صورت پراکنده، محفلی و غیر رسمی فعالیت کند، بهتر است در بستر قانونی و با شناسنامه مشخص فعالیت های سیاسی خود را دنبال کند.

ما به طور قاطع از حرکت های اصولی و در چارچوب قانون و اینکه یک حزب با اساسنامه مشخص و در چارچوب وزارت کشور و دولت فعالیت کند، استقبال می کنیم. اگر چنین فکری داشته باشند خوب است و ما این را به فال نیک می گیریم.

* در خبر ها آمده است که این حزب، بدون هماهنگی با احمدی نژاد اقدام به تاسیس کرده است، نظر شما چیست؟

- خلاصه این است که جمعی از اصولگرایان در چارچوب قانون و مستقل از شخص احمدی نژاد فعالیت اصولگرایانه بکنند و نمی خواهند تاوان حرکات و رفتار و سیاست های احمدی نژاد را بدهند. این خیلی خوب است و یک گام به پیش، برای قانونمند شدن است.

* حاج آقا از اخرین اقدامات برای اتحاد بین اصلاح طلبان خبری در دست است؟

- ما در کمیته انتخابات برنامه هایی برای خودمان داریم و همه ی احزاب اصلاح طلب در قالب یک کمیته ی بزرگ در حال فعالیت هستند. در واقع با سایر اصلاح طلبانی که در احزاب فعال نیستند هم جلسات مشترکی داشتیم و در حال برنامه ریزی برای مجلس آینده هستیم.

* یعنی همان شورای راهبردی؟

- نه، شورای راهبردی نیست، در واقع منظور همین شورای هماهنگی اصلاحات متشکل از همه ی احزاب است.

* خب، پس بحث شورای راهبردی چیست؟

- ما شورای راهبردی نداریم، شاید منظور شما کمیته راهبردی شورای مشورتی است.

* همان شورایی که متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی بود و روزنامه اعتماد از تشکیلش خبر داده بود؟

- نه، ما چنین چیزی نداریم و اعتماد یک خبر ژورنالیستی غلط را منتشر کرده بود. قرار نیست هرچیز که روزنامه ای منتشر می کند درست باشد.

* پس یعنی چنین چیزی وجود ندارد؟

- یک شورای مشورتی وجود دارد که حول محور آقای خاتمی فعالیت می کند.

* شورای مشورتی کارکردش چیست؟

- شورای مشورتی، طرف مشورت آقای خاتمی هستند که ماهی یک بار تشکیل جلسه می دهند و دارای کمیته هایی مانند کمیته سیاسی، تعیین سیاست های راهبردی، استان ها، اقتصادی و فرهنگی است که در حال فعالیت هستند. منتهی چیزی که منتشر شد این بود که مجموعه مشاوران و کمیته ها جمع شده و به 70 نفر رسیده بود. در واقع این ها با یکدیگر جمع نمی شوند؛ چون اعضای شورای مشورتی هم در کمیته ها تقسیم می شوند. این کمیته ها مانند کمیته های مجلس است و کار تخصصی انجام می دهند.

* با سخنان شما،سوالی پیش می آید، این کمیته های شورای مشورتی در موازات شورای هماهنگی ست؟

- نه موازی نیستند. کمیته های شورای مشورتی کار اجرایی و حزبی انجام نمی دهند. همانطور که آقای خاتمی هم تاکید کردند قرار نیست آن شورای مشورتی لیستی را در تهران و استان ها برای انتخابات منتشر کند.

* پس لیست را چه کسی منتشر می کنند؟

- لیست و کارهای عملیاتی انتخاباتی، طبق تقسیم بندی بین مجموعه ی اصلاح طلبان صورت گرفته است را احزاب و در چارچوب قانون انجام خواهند داد. بنابراین کار موازی از این حیث اصلا وجود ندارد. مگر اینکه این دو مجموعه بخواهند در کار هم دخالت کنند؛ به طور مثال، کمیته های شورای مشورتی بخواهند کار احزاب را انجام بدهند که چنین چیزی را آقای خاتمی بارها اعلام کردند که اتفاق نخواهد افتاد و قزار نیست ایشان به عنوان دبیر کل یک حزب عمل کنند؛ چون که ایشان سطح‌شان بالاتر از این است و به نوعی نماد حضور اصلاح طلبان در جامعه و نقش محوری مجموعه اصلاح طلبان هستند. این اصل را همه ی احزاب قبول دارند و به آن احترام می گذارند.

* یک سری احزاب هنوز به عضویت شورای هماهنگی درنیامدند، دلیل خاصی دارد؟

- خیر، پروانه فعالیت این احزاب هنوز صادر نشده است و درخواست هایشان را ارائه داده اند.حزب اعتماد ملی هم که تاکنون شرکت نمی کرد، مدتی است در جلسات به شکل فعالی شرکت می کند. اخیرا نیز سازمان عدالت و آزادی به عضویت در این شورا پذیرفته شد و به تدریج بقیه احزاب نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد. در حال حاضر، مجموعه احزاب این شورا از 18 به 21 حزب رسیده است. حزب ندا و بقیه احزاب هم درخواست خود را داده اند و پرونده ی آنها در کمیته ی سیاسی شورای هماهنگی است که در نهایت همه ی احزاب اصلاح طلبی که در چارچوب اصلاحات فعالیت می کنند به عضویت در شورای هماهنگی اصلاحات در خواهند آمد.

* به مسئله ی انتخابات بپردازیم، شما انتخابات آینده را چند قطبی می بینید؟

- طبیعی است که در شکل کلان، دو قطب بزرگ اصلاح طلبان و اصولگرایان در این انتخابات حضور خواهند داشت که مجموعه ی اصلاح طلبان، با مجموعه نیروهای اعتدال گرا و میانه رو همراه خواهد شد و در طرف دیگر اصولگرایان و محافظه کاران و جبهه پایداری خواهند بود. اما داخل این دو قطب امکان دارد ما شاهد دسته بندی های جدا باشیم به طور مثال جبهه پایداری با اصولگرایان به دو دسته تقسیم شوند.

* برنامه اصلاح طلبان چیست؟

- اصلاح طلبان تلاش می کنند که اتحاد خود را حفظ کنند و با نیروهای معتدل و طرفداران آقایان روحانی و هاشمی همانطور که در انتخابات 92 به اتحاد رسیدند، در این انتخابات هم به یک لیست واحد برسند.

* کمیته انتخابات برای رسیدن به این هدف چه کرده است؟

- ما در کمیته انتخابات در تلاشیم و استان به استان را بررسی می کنیم تا به یک لیست واحد در هر استان از بین احزاب اصلاح طلب، احزاب محلی و نیروهای شاخص اصلاح طلب و میانه رو برسیم. یک لیست که متشکل از کسانی که به خط فکری آقایان خاتمی، هاشمی، روحانی، عارف و بیت امام وابسته و یا نزدیک باشند. در نهایت این افراد در یک لیست واحد قرار خواهند گرفت که تلاش ما به عنوان یک برنامه استراتژیک این است که در نهایت یک خروجی در تهران و استان ها داشته باشیم. البته این کار را در انتخابات شورای اسلامی تهران امتحان کردیم و جواب مثبت داد و همه ی نیروهایی که گرایش به مجموعه ای که ذکر کردم داشتند، نهایتا به یک لیست رساندیم و از این لیست هم 50 درصد رای آوری داشتیم و به غیر از یک مورد که به تعهدات حزبی اش عمل نکرد بقیه افراد به خط فکری شان پایبند بودند و این نتیجه ی بسیار موفقی بود که تلاش ما این است همین نتیجه را کشوری کنیم.

*اخرین خبر ها از برنامه های کمیته انتخابات را برایمان می گویید؟

- کمیته انتخابات هم اکنون علاوه بر منطقه بندی کشوری که کشور را به 10 منطقه بزرگ و یک منطقه مرکزی و ویژه تقسیم کرده ایم و هر منطقه شامل سه استان شده است. 10 کارگروه هم در داخل کمیته انتخابات نظیر کارگروه زنان، رسانه، جوانان و دانشجویان، مالی و پشتیبانی، احزاب، اقشار و تشکل ها و تعدادی دیگر در داخل کمیته فعال شده اند و مسئول این کارگروه ها تعیین شده است. تقریبا با راه اندازی این مجموعه ای که راه اندازی شده است، ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در حال شکل گیری است. در حال حاضر چون برای ثبت نام زود است هنوز مشخص نیست چه کسانی ثبت نام می کنند چه کسانی تایید صلاحیت خواهند شد، هنوز به لیست قطعی نرسیدیم، اما تلاش ما این است که با رسیدن به یک لیست واحد کار را ادامه دهیم و این کارگروه ها در نهایت ستاد مرکزی اصلاح طلبان را در تشکیل خواهد داد و در استان ها هم به همین شکل اقدام خواهد شد و آرایش انتخاباتی ما را شکل خواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.