گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سید رضا اکرمی: گفت و گوی ملی را قائم به افراد نکنیم/ باید اجازه دهیم تلویزیون خصوصی و آنتن خصوصی به وجود آید/ قطعا به تجدیدنظر در برخی از موارد قانون اساسی احتیاج داریم

همه دو جناح را جمع کنیم 50 نفر این طرف و 50 نفر آن طرف بیشتر نیست. اصلاح طلب و اصولگرا یک عنوان است. ما می گوییم افراد کارشناس راجع به موضوعات بحث کنند. ما می خواهیم یک مذاکره انجام شود و به افراد بگوییم که در تلویزیون حرف های خود را بزنید. البته نمی خواهیم جلسه سخنرانی برگزار کنیم؛ می خواهیم دردها را بگوییم، درمان ها و نتیجه آن را هم بگوییم.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه انقلاب ما انقلاب کلام و گفت و گو است، گفت: اشکال این است که این موضوع را به سمت افراد ببریم؛ امام معتقد بود که انقلاب قائم به شخص نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار داشت: در مورد گفت و گوی ملی اولا اصل گفت و گو سیره قرآن، نهج البلاغه، نهج الفصاحه، سنت پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بوده که پیامبر بعد از هر نماز برای هر کاری با مردم حرف می زند. ما در قرآن «شاورهم فی الأمر» را برای شخص پیامبر و « وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ» را برای عموم مردم داریم.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت و گو را یک امر طبیعی و ضرورت جامعه دانست و افزود: وقتی امام از نجف به پاریس رفت، تنها ابزار ارتباطش گفت و گو بود و با مطبوعات و سیاسیون گفت و گو کرد. صد و چهارده روزی که امام در پاریس بود، روزی را بدون گفت و گو یا مصاحبه نبود. وقتی وارد کشور شدند هم، غیر از گفت و گوهای رسمی با مقامات و مسئولین، هفتگی در حسینیه جماران با مردم صحبت می کرد و صحبت های دیگران را می شنید. همه اینها گفت و گو است.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب ما انقلاب کلام و گفت و گو است، تصریح کرد: در مسأله رفراندوم هم به قانون اساسی مراجعه کنیم. قانون اساسی در اصل 110 مسأله همه پرسی را یکی از بندهای تکلیفی رهبر می داند. طبق قانون یکی از اختیارات و تکالیف رهبری این است که اجازه همه پرسی دهد. اصل 59 رسما می گوید که همه پرسی برای مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که از طریق مجلس و با رأی دو سوم نمایندگان مطرح می شود، می تواند انجام بگیرد.

اکرمی گفت: راهپیمایی 22 بهمن یا راهپیمایی روز قدس جز گفت و گو چیز دیگری است؟ در این راهپیمایی ها قطعنامه خوانده می شود، سخنرانی می شود و مردم شعار می دهند؛ همه اینها گفت و گو است. از همین راهپیمایی ها و شعارهایی که می دهند و پلاکاردهایی که بلند می کنند می توانیم نظر مردم را بفهمیم.

وی یادآور شد: ما در قانون اساسی قانون احزاب را داریم. متأسفانه در کشور ما احزاب وضع خوبی ندارد؛ و الا در احزاب با اساسنامه بهترین مطالب و بهترین پیشنهادات را بدون تنش و تشنج می شود انجام داد. واقعا افراد پیشنهاد بدهند چون با احزاب می توانیم گره هایی مثل گرانی، بیکاری، اعتیاد، فساد و اختلاس را باز و برطرف کنیم اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نمی کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: قطعا اگر به صورت همه پرسی باشد باید مصادیقش روشن شود. مثلا  من به جد معتقدم از سال 68 به بعد تا الآن که سال 96 است، ما قطعا به تجدیدنظر در برخی از موارد قانون اساسی احتیاج داریم. اقتصاد مقاومتی با بخش دولتی قابل انجام نیست. واقعا دیگر تک صدایی جواب نمی دهد. الآن دنیای ارتباطات و اطلاعات است؛ ما باید اجازه دهیم تلویزیون خصوصی و آنتن خصوصی به وجود آید که افراد بی واسطه حرف بزنند؛ اما در چارچوب قانون.

وی با بیان اینکه ما قطعا به گفت و گو احتیاج داریم، افزود: گفت و گو اگر  حقوقی است باید بین حقوقدانان،  اگر فرهنگی است بین فرهنگیان، اگر اقتصادی است بین اقتصاددانان و اگر سیاسی است بین سیاسیون باشد. بالأخره «کار دنیا را قراری دادند/ هر کسی را بهر کاری دادند/ گرگ صحرا خویش را رسوا کند/ چون دکان نعل بندی واکند». اشکال این است که این موضوع را به سمت افراد ببریم؛ امام معتقد بود که انقلاب قائم به شخص نیست. مسائل دسته بندی از نقطه ای هم باید شروع شود. مثلا دانشگاه و غیر دانشگاه بنشینند و بگوید چه کسی باید گره اقتصاد مقاومتی را باز کند؟

اکرمی اظهار داشت: همه دو جناح را جمع کنیم 50 نفر این طرف و 50 نفر آن طرف بیشتر نیست. اصلاح طلب و اصولگرا یک عنوان است. ما می گوییم افراد کارشناس راجع به موضوعات بحث کنند. ما می خواهیم یک مذاکره انجام شود و به افراد بگوییم که در تلویزیون حرف های خود را بزنید. البته نمی خواهیم جلسه سخنرانی برگزار کنیم؛ می خواهیم دردها را بگوییم، درمان ها و نتیجه آن را هم بگوییم.

وی  در پاسخ به سؤالی در مورد مسائلی که باید در گفت و گوی ملی مطرح شود تأکید کرد: یکی از حرف هایی که من روی آن اصرار دارم اتاق فکر است. در ریاست جمهوری، وزارتخانه ها، استانداری ها، فرمانداری ها و بخش خصوصی باید اتاق فکر تشکیل شود و اعلام کنند که راجع به فلان موضوع می خواهیم دردشناسی و درمان شناسی کنیم تا افراد آنجا جمع شوند. به عنوان مثال با توجه به اینکه میانگین بارش ها در کشور ما بسیار پایین است باید برای نحوه مصرف آب موجود برنامه ریزی کنیم. الآن آلودگی هوا دارد تمام کلان شهرهای ما را می گیرد؛ تعطیلی مدارس و مهد کودک ها راهکار این مسأله نیست. ما میلیون ها بیکار داریم و از طرف دیگر واردات غیر ضروری را توسط بخش خصوصی و غیر خصوصی می بینیم. باید یک تصمیم جدی برای این قضایا بگیریم.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: الآن دو سه سال است که مقام معظم رهبری آسیب شناسی اجتماعی را در دستور کار قرار داده و مقامات سالی چند مرتبه اقداماتی که در این زمینه انجام داده اند را مطرح می کنند. به نظر من با به کار گیری آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه های علمیه خیلی می توانیم جلوی بزهکاری، بیکاری و مسائل دیگر را بگیریم. امروز اقتصاد مسأله اصلی است و دشمن به سفره ما نگاه می کند بنابر این ما باید فکری برای خودمان بکنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.