پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران از آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی؛

وعده امیدبخش وزیر علوم در مقابل نگرانی های دانشجویان

با صحبتی که با وزیر اطلاعات و وزیر کشور داشتیم قرار شد بر اساس دستور رییس جمهور این تعداد هم به زودی و طی امروز و فردا آزاد شوند.

 پایگاه خبری جماران، سحر مهرابی: چند روزی از آرام شدن اعتراضات مردم می گذرد و فضای کشور از تنش به سمت آرامش در حرکت است، اما پس لرزه نا آرامی های اخیر هنوز تمام نشده  و به نظر می رسد تا مشخص نشدن تکلیف سه هزار و هفتصد نفری که به گفته محمود صادقی در بازداشت به سر می برند، جامعه همچنان ملتهب باشد. به ویژه آنکه خبر تایید شده مرگ یکی از بازداشتی ها و خبر تایید نشده مرگ دو نفر دیگر موجب نگرانی بسیاری از خانواده ها شده است.

نمایندگان مجلس نیز تنها به تایید یا تکذیب اخبار منتشر شده اکتفا می کنند و در نهایت خواسته هایشان را بیان می کنند. هرچند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید از درخواست این فراکسیون برای بازدید از وضعیت زندان ها خبر داده است، اما تا میسر شدن بازدید و یا تغییر در وضعیت زندانیان راه درازی در پیش است.

با همه اینها خانواده بازداشتی ها و به ویژه دانشجویان بازداشتی در نگرانی به سر می برند. آنگونه که محمود صادقی گفته است تعداد دانشجویان بازداشتی حدود 40 تا 68 نفر تخمین زده می شود. هرچند میان 40 تا 68 تفاوتی 28 نفره وجود دارد و مشخص نیست چرا باید فاصله چنین زیادی میان اطلاعات رسیده به این نماینده مجلس وجود داشته باشد.

 وزیر علوم نیز تعداد بازداشتی ها را 130 نفر  اعلام کرده است.

 فاطمه سعیدی، عضو کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، نیز خبر داده است که دنبال آزادی همه دانشجویان هستیم و مذاکره کرده‌ایم که آزادی دختران دانشجو در اولویت باشد».

علیرضا رحیمی، دیگر عضو فراکسیون امید، نیز اعلام کرده است:« صبح امروز نشست مجمع نمایندگان تهران برای بررسی ناآرامی‌های اخیر برگزار خواهد شد».

 قاسم میرزایی‌نیکو هم به اعتمادآنلاین خبر داده است: «تنها از فوت یکی از بازداشت‌شدگان خبر دارم» و تأکید دارد: «امیدواریم موضوع بازداشتی‌ها زودتر حل شود و افرادی که مشکل خاصی ندارند، به‌ویژه دانشجویان دختر، آزاد شوند. برای دختران دانشجوی بازداشت‌شده نگران هستیم».

خبر خوش آزادی

 همچنین نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا از آزادی 16 دانشجو خبر داده بود. وی گفته بود: از 41 دانشجوی بازداشتی دانشگاه تهران 16 نفر آزاد شده اند و امیدوار هستیم تعداد زیادی از این دانشجویان تا پایان هفته آزاد شوند،‌ ضمن اینکه قول آزادی تعدادی از دانشجویان برای امروز داده شده است.

همچنین از میان اسامی که جماران در گزارشی درمورد بازداشتی های اولیه منتشر کرده بود چند نفر آزاد شده اند. طبق اخبار رسیده، پیمان گرایی وند، رضا فروزان نسب، مجید بیرجندی، میکائیل قلی راد، سجاد حسین زاده، مجید مسافر، محسن شاهسون، سینا غفاری، سیاوش امجد سورکی، عرفان اکبر آبادی، محمد خانی و عارف فتحی از جمله کسانی هستند که تا کنون خبر آزدی آنها منتشر شده است.

در ادامه تجمع  دو روزه دراویش در مقابل زندان اوین نیز شامگاه گذشته کسری نوری، فائزه عبدی پور و محمد شریفی مقدم آزاد شدند اما هنوز از وضعیت محمد رضا درویشی خبری در دست نیست.

از ارومیه نیز خبر رسیده است که دو نفر از دانشجویان بازداشتی به قید وثیقه آزاد شده اند. با این حال هنوز تعداد زیادی از دانشجویان در بازداشت به سر میبرند . اما وزیر علوم وعده داده آزادی این دانشجویان را امروز یا فردا داده است.

دانشجویان به زودی آزاد خواهند شد

منصور غلامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت دانشجویان بازداشت شده در حوادث اخیر و تعداد این افراد گفت: با توجه به اینکه برخی از این دانشجویان آزاد شدند،  آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که هنوز در بازداشت هستند، در دست نیست اما تعداد آنها کم است.

وزیر علوم ادامه داد: با صحبتی که با وزیر اطلاعات و وزیر کشور داشتیم قرار شد بر اساس دستور رییس جمهور این تعداد هم  به زودی و طی امروز و فردا آزاد شوند.

وی با اشاره به آمار دانشجویان بازداشت شده ،‌ بیان کرد: جمع دانشجویان بازداشتی‌ که تاکنون به ما اطلاع‌ داده‌اند، در کل کشور ۱۳۰ نفر بوده است. بیشتر این افراد آزاد شده‌اند اما حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر  همچنان در بازداشت هستند.

دانشجویان ستاره دار نخواهند شد

غلامی در پاسخ به اینکه علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده که وزیر اطلاعات قول داده تا امتحانات دانشجویان بدون وثیقه آزاد شوند،‌ افزود: بله همینطور است. آقای علوی روز گذشته و امروز در هیات دولت به من هم قول دادند و امیدواریم این مساله اتقاق افتد.

وی درباره اینکه دانشجویان بازداشتی ستاره‌دار خواهند شد یا خیر،‌ گفت: کلا بحث ستاره دارد شدن دانشجویان را برداشته‌ایم. مفهوم ستاره برای زمانی بود که دانشجویان را به شکلی زیر نظر می گرفتند.

آیا وعده ها عملی خواهد شد؟

با این که صحبت های وزیر علوم می تواند موجب امیدواری باشد اما مسئله این است که بسیاری از دانشجویانی که تاکنون آزاد شده اند با قرار وثیقه یا کفالت آزاد شده اند و صدور این قرار به منزله روندی از محاکمه است و باید در انتظار تشکیل دادگاه یا تبرئه بمانند.

آنچه کار را سخت تر می کند این است که همچنان به درستی نمی توان گفت دانشجویان و سایر بازداشتی ها دقیقا توسط چه مرجعی دستگیر شده اند و خانواده‌ها نمی‌دانند پای کدام مرجع در میان است.

محمود صادقی نیز در این زمینه به خانه ملت گفته بود: «مشخصات برخی از افرادی که مشخص نیست چه نهادی آنها را دستگیر کرده، در قالب فهرستی به وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور و علوم ارائه شده تا مشخص شود این افراد را کدام‌یک از نهادهای امنیتی یا انتظامی دستگیر کرده‌اند و خانواده‌ آنان از بلاتکلیفی خارج شوند».

حال باید دید وعده وزیر علوم و رئیس دانشگاه تهران تا چه حد عملی خواهد شد. از سوی دیگر مهم تر از آزادی موقت دانشجویان این است که در ادامه با پرونده سازی ها و سایر مشکلات مانند ستاره دار شدن مواجه نشوند. این در حالی است که چندی پیش نیز آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر اینکه نباید همه بازداشت شده ها را به یک چشم دید گفته بود: «به‌هرحال میان بازداشت‌شدگان افرادی هستند که در این حوادث تأثیر روشنی داشته‌اند و با خط گرفتن از دشمن دست به برخی اقدامات نظیر تخریب اموال عمومی زده‌اند. حساب این افراد از کسانی که اغفال شده‌اند، سابقه کیفری ندارند و اقدام مؤثری نیز در این حوادث نداشته‌اند، جداست و گروه دوم باید حسب تشخیص قاضی و در حد مقدورات قانونی از رأفت اسلامی برخوردار شوند تا فرصت دوباره‌ای به آنان داده شود که در فکر و راه خود تجدیدنظر کنند».

باتوجه به تاکید رئیس قوه قضاییه باید دید در ادامه چه رفتاری با دانشجویان و سایر بازداشتی ها خواهد شد. 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.