صالحی امیری گفت: اساسا میوه انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی است؛ اینکه بگوییم میوه ربطی به درخت ندارد غلط است. مثلا در منظومه فکری امام در مورد امنیت، امنیت مردم مبنای نظر است اما در عمل ما امنیت را به حلقه های حاکمیتی تعمیم دادیم.

نشست هماهنگی همایش بین المللی «گفتمان انقلاب اسلامی؛ از نظریه تا عمل» با حضور سید رضا صالحی امیری، سید حمیدرضا طیبی، عماد افروغ و سایر دست اندرکاران این همایش در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، عماد افروغ در این نشست، با تأکید بر اینکه نباید گفتمان امام و انقلاب اسلامی را با جمهوری اسلامی خلط کرد، گفت: من معتقد به قدسیت هستم؛ ارزش ها قدسی هستند.

وی افزود: آیا گفتمان انقلاب اسلامی فقط با امام تعریف می شود؟ باید عمل جمهوری اسلامی را به عنوان نمود ظاهری انقلاب اسلامی بررسی کنید اما ربطی به گفتمان انقلاب اسلامی ندارد. وقتی آسیب شناسی می کنید باید صراحتا گفته شود که منظور ما چیزی است که در جمهوری اسلامی گذشته است.

سید رضا صالحی امیری  در پاسخ به افروغ گفت: به اعتقاد من اینکه نتوانیم انقلاب اسلامی را بازشناسی کنیم یک نوع جزمیت است. ما یک گفتمان و یک فراگفتمان داریم. من باور دارم که اندیشه امام یک فراگفتمان است که از درونش گفتمان هایی بیرون آمده که اندیشه مقام معظم رهبری یکی از آنها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران اظهار کرد: منظومه گفتمانی امام به محصولی به نام انقلاب اسلامی تبدیل شده است. ما باور داریم که آیت الله هاشمی به اندیشه امام باور داشت اما گفتمان های دیگر با او تطابق ندارد و از طرفی به خاطر اینکه همه از اندیشه امام گرفته شده اند در تضاد صد در صد با هم نیستند. در اندیشه امام بن بست نداریم.

وی تصریح کرد: ما برای مردم مدینه فاضله ترسیم کردیم. یکی از مباحث اندیشه امام این بود که جامعه اسلامی یک خانواده اخلاق محور داشته باشد. مبانی نظری امام حرف های محکمی دارد. چرا نظریه امام با عمل ما متفاوت است؟

صالحی امیری با بیان اینکه ما دچار یک انحراف تحلیلی هستیم، بیان کرد: اساسا میوه انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی است؛ اینکه بگوییم میوه ربطی به درخت ندارد غلط است. مثلا در منظومه فکری امام در مورد امنیت، امنیت مردم مبنای نظر است اما در عمل ما امنیت را به حلقه های حاکمیتی تعمیم دادیم.

افروغ گفت: شما واقعیت را به فعلیت تقلیل دادید؛ این اشتباهی است که هگل هم انجام داده است. اگر اینجا از اندیشه امام دفاع نکنیم کجا دفاع کنیم؟

سید حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی گفت: آیا ما نظریه های امام را نقد می کنیم و یا جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن را نقد می کنیم؟ چیزی که به درد ما می خورد نقد جمهوری اسلامی است؛ البته نقدی عالمانه و با رعایت خطوط قرمز که منجر به اصلاح رویه ها شود. باید روی عناوین این همایش تغییراتی انجام شود.

در پایان از سایت و پوستر این همایش رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.