گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

اسماعیل نجار: هیچ آتش سوزی در سطح کشور تا به امروز امنیتی نبوده است

اسماعیل نجار می گوید: هیچ آتش سوزی در سطح کشور تا به امروز حادثه امنیتی نبوده است. ممکن است سهل انگاری بوده باشد مانند همین پالایشگاه تهران، اما در آتش سوزی های که اتفاق می افتد گروه های تخصصی آتش نشانی علت حادثه را برسی می کنند؛ در هیچ کدم از آتش سوزی ها خرابکاری تایید نشده است. حتی در پلاسکو که شایعه امنیتی بودنش مطرح بود چنین چیزی نبود.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با رد احتمال امنیتی بودن آتش سوزی های چند سال اخیر کشور، اعلام کرد: مشغول تدوین دستور العملی هستیم که ببینیم وظیفه ما در ارتباط با حوادث  پالایشگاه ها  در چه حد و اندازه ای است.

سردار نجار در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص آتش سوزی های اخیر در دو پالایشگاه تهران و رگ سفید اهواز، گفت: مراکز نفتی و پالایشگاه ها امکانات ایمنی اتفاع حریق دارند و آتش نشانی ها  با توجه به مواد و ابزاری که در اختیار دارند اطفاء حریق را انجام می دهند اما اگراحیاناً از ما کمکی را در خواست کنند این کمک را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در پالایشگاه تهران یک چاه در حال حفاری دچار حادثه شد که من به همراه حضور نمایندگان و اعضای شورای شهر در پالایشگاه حضور پیدا کردم. توضیحاتی را  مسئولین پالایشگاه در مورد علت آتش سوزی ارائه کردند اما در مورد علت دقیق حادثه مقرر شد که یک بررسی فنی انجام بگیرد و اعلام و نتیجه نهایی اعلام شود. در رگ سفید هم  در حین بالا آوردن لوله دچار آتش سوزی گسترده شد که در این مورد هم باید علت دقیق حادثه برسی شود.

معاون وزیر کشور ابراز داشت: در حال حاضر مشغول تدوین یک دستور العملی هستیم که ببینیم وظیفه ما در ارتباط با حوادث  پالایشگاه ها  در چه حد و اندازه ای است.

هیچ آتش سوزی در سطح کشور امنیتی نبوده است

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به بالا رفتن آمار اتش سوزی ها چه قدر احتمال امنیتی بودن این حوادث وجود دارد، ابراز داشت: هیچ آتش سوزی در سطح کشور تا به امروز حادثه امنیتی نبوده است. ممکن است سهل انگاری بوده باشد مانند همین پالایشگاه تهران، اما در آتش سوزی هایی که اتفاق می افتد گروه های تخصصی آتش نشانی علت حادثه را برسی می کنند؛ در هیچ کدام از آتش سوزی ها خرابکاری تایید نشده است. حتی در پلاسکو که شایعه امنیتی بودنش مطرح بود چنین چیزی نبود.

اسماعیل نجار اعلام کرد: ما سالانه حدود 160 هزار حریق در کشور داریم که سهل انگاری ها نقش زیادی در آن دارد. می توان گفت بخشی از آتش سوزی جنگل ها عمدی است، چرا که افراد برای توسعه زمین کشاورزی و... گاه چنین کاری می کنند.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور همچنین در مورد امکانات مقابله با بحران در کشور گفت: هنوز فاصله زیادی  تا حد مطلوب داریم و نیازمند امکانات پیشرفته تری هستیم. اما تنها ما نیستیم؛ به عنوان مثال در حال حاضر در جنگل ها پایش به صورت های مختلف اتفاق می افتد اما مسئولیت حفاظت از جنگل با سازمان جنگل ها و مراتع کشور است. سازمان جنگل ها و محیط زیست یگان های حفاظتی دارند که به این مسائل رسیدگی می کنند. منتها سطح جنگل بسیار زیاد است و نمی توان به صورت صد در صد آتش سوزی ها  را کنترل کرد.

وی افزود: با تفاهم نامه ای که این دو سازمان با نیروهای مسلح امضا کرده اند پایش ها به صورت هوایی و از طریق بالگرد و پهباد صورت می گیرد. ما از این طریق به کمک اصفاء حریق آمده ایم. نسبت به گذشته هم گرچه تعداد حریق افزایش یافته است اما سطح آتش سوزی ها به علت همین کنترل ها کاهش داشته است. فارغ از این ها مهمترین موضوع دراین مسائل همکاری مردم است که باید با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

بازگشت ریزگردها به اهواز

معاون وزیر کشور در ادامه در خصوص بازگشت گردو غبار به جنوب کشور و اقدامات ستاد بحران در این زمینه گفت: تغییر اقلیم یک واقعیتی است که با آن روبرو هستیم. تغییر اقلیم یعنی کمبود بارش، کمبود آب، نوع، زمان و پراکندگی بارش، برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین که یکی از عواقب آن گرد و غبار است. وقتی با خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها بیابان گسترده می شود، منشاء گرد و غبارها افزایش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: در مورد خوزستان فاز یک و دو هورالعظیم آب گیری شده، فاز 3 و 4 تر شده است و یک کانال 45 کیلومتری برای انتقال آب در حال احداث است که با انتقال آبی که صورت می گیرد بخش هایی را بتوان درخت کاری کرد. به خاطر همین کمبود آبی که وجود دارد بسیاری از زمین های کشاورزی کشت و زرع نمی شود و این خودش مزید بر علت است. این مشکلاتی است که ما با آن روبرو هستیم.

نجار در مورد منشاء های خارجی گرد و غبار و سد سازی کشور ترکیه بر روی دجله و فرات اظهار کرد: در این زمینه در وزارت خارجه پیگیری های صورت گرفته و حق آبه هایی باید داده شود. این تنها مشکل ما نیست و ما با افغانستان و رود هامون هم در این زمینه مشکل داریم. درمورد  گردوخاک هایی که منشا خارجی دارد ما با سازمان ملل هماهنگی هایی را انجام داده ایم که وارد میدان شود. خوشبختانه مجامع بین المللی پذیرفته اند که ریزگرد یک بحران است که امیدواریم این موضوع هماهنگی های لازم را به وجود بیاورد. اولویت این کشورهای عراق و افغانستان در مقطع فعلی این ریزگردها نیست که بخواهند هزینه های لازم را داشته باشند اما تلاش ها صورت می گیرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.