گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هانی زاده: استعفای حریری آغاز بحران سازی علیه ایران و حزب الله است

آنچه که در لبنان جریان دارد برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است، چراکه عربستان و سعد حریری از نفوذ ایران وحشت کرده اند و تلاش میکنند با جریان ساز علیه ایران و حزب الله، وضعیت منطقه را به نفع آمریکا و اسرائیل تغییر دهند.

استعفای ناگهانی سعد حریری، نخست وزیر لبنان، آن هم از عربستان واکنش های زیادی را برانگیخت. علی رغم آنکه حریری در سخنرانی خود دخالت‌های ایران را عامل اصلی این اقدام خود اعلام کرد، اما منابع رسمی لبنان گفته اند فشار زیادی بر حریری برای اعلام استعفا وجود داشته است.

حریری که به تازگی از عربستان به کشورش باز گشته بود بعد از توقف کوتاهی در بیروت بار دیگر به عربستان رفت و در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرد. او حتی با رئیس جمهور لبنان که روی کار آمدن هر دوی آنها بر اساس یک توافق داخلی در لبنان بود، در این باره سخن نگفته بود.

ریاست جمهوری لبنان نیز اعلام کرد، میشل عون، حریری با تماس تلفنی وی را در جریان استعفای خود قرار داده است و عون منتظر بازگشت حریری به لبنان است تا از شرایط استعفایش بیشتر مطلع شود.

بسیاری از کار شناسان معتقدند، بهانه های سعد حریری برای استعفا و سخنانی که به ایران و حزب الله نسبت داد، عباراتی است که از سوی عربستان به وی دیکته شده است.

در این زمینه، حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با جماران گفت: استعفای ناگهانی سعد حریری آن هم از ریاض، پایتخت عربستان و از طریق رسانه های وابسته به عربستان، شگفتی ناظران سیاسی و مردم لبنان را برانگیخت. چراکه قانون اساسی لبنان صراحت دارد نخست زیر باید استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کند و نحوه استعفای سعد حریری به وضوح با قانون اساسی این کشور مغایر است.

وی ادامه داد: استعفانامه سعد حریری که توسط وی از شبکه های تلویزیونی عربستان پخش شد، در برگیرنده اتهاماتی علیه ایران و حزب الله بود. وی ادبیاتی را به کار گرفت که پیش از آن محمد بن سلمان، ولیعهد و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در سخنرانی های خود علیه ایران و حزب الله به کار میگرفتند.

هانی زاده ادامه داد: با توجه به این مسائل به نظر می رسد بحران سازی جدیدی علیه ایران و محور مقاومت در حال آغاز شدن است. رژیم صهیونیستی در سوریه حملات شدیدی علیه مواضع حزب الله داشت. آمریکا اخیرا حزب الله را جزو سازمان های تروریستی قرار داد. این تحرکات و استعفای سعد حریری، در چارچوب یک طرح مشترک آمریکایی، اسرائیلی، سعودی برای بحران سازی علیه محور مقاومت است. چرا که سیاست های این سه کشور با پیروزی های اخیر محور مقاومت در سوریه با شکست مواجه شده و در حال حاضر با جریان سازی و بحران سازی جدیدی توسط سعد حریری در محور مقاومت آغاز شده است.

وی افزود: به زعم من به نظر میرسد استعفای سعد حریری برای بر هم زدن فضای تعامل موجود میان حزب الله و سایر طیف های سیاسی لبنان است. همچنین باید توجه داشت ممکن است میشل عون، رئیس جمهور لبنان بار دیگر سعد حریری را مامور تشکیل کابینه کند و سعد حریری در ترکیب کابینه آینده وزرای وابسته به 8 مارس  را که طرفدار محورمقاومت اند، در ترکیب کابینه راه ندهد و کابینه یک دستی از افراد 14 مارس که مخالف حزب الله هستند، شکل بگیرد.

وی همچنین گفت: ضمن اینکه طی روزهای آینده عربستان سعودی از اتحادیه عرب، خواهد خواست که نشستی اضطراری در سطح وزرای خارجه تشکیل بدهد، حزب الله را جزو سازمان های تروریستی به شمار آورد و ایران را برای حمایت از این سازمان محکوم کند. این تحرکات در چارچوب هماهنگی موجود میان اسرائیل، عربستان، آمریکا و جریان 14 مارس قرار دارد و هدف آن تضعیف حزب الله است.

هانی زاده تاکید کرد: آنچه که در لبنان جریان دارد برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است، چرا که عربستان و سعد حریری از نفوذ ایران وحشت کرده اند و تلاش می کنند با جریان سازی علیه ایران و حزب الله، وضعیت منطقه را به نفع آمریکا و اسرائیل تغییر دهند.

وی در پایان با اشاره به نقش حزب الله در سرکوب داعش گفت: حزب الله قابلیت خود را در سرکوب نیروهای تروریستی در سوریه کاملا نشان داد و این امر نشان میدهد حزب الله جایگاه بهتر و مهم تری در سطح منطقه و لبنان پیدا کرده است. فلذا اسرائیل به شدت نگران است که ایران و حزب الله نفوذ بیشتری در منطقه پیدا کنند و این امر موجب شد که سعد حریری به نیابت از اسرائیل استعفای خود را اعلام کند. همچنین فشار عربستان سعودی بر سعد حریری به مثابه نشانه فشار عربستان بر جریان 14 مارس برای تغییر وضعیت لبنان به نفع رژیم صهیونیستی و علیه محور مقاومت است که در حقیقت سعد حریری عامل اجرای سیاست های آمریکا، اسرائیل و عربستان در لبنان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.