بسیاری از بزرگان بودند که می آمدند و مکاسب درس می دادند و سطحی بالا را تدریس می کردند. اما جالب اینجاست که مرحوم آقای بهشتی در آنجا چند جلسه حفظ قرآن به ما درس می داد درواقع آموزش اینکه ما چگونه قرآن حفظ کنیم. زیرا در آن زمان نیز این درد احساس می شد که علیرغم دروس دینی و علمی، حوزه از قرآن استفاده چندانی در مباحث نمی کند.

به گزارش جماران، غلامحسین کرباسچی که شب گذشته در مراسم بزرگداشت هشتاد و نهمین سالروز تولد آیت الله شهید بهشتی سخنرانی می کرد درباره این شخصیت گفت: من تقریبا از اواخر دبستان به دلیل شرایط خانوادگی و داشتن خانواده ای روحانی وارد حوزه علمیه شدم. و تقریبا از سال اول، دوم بود که وارد مدرسه حقانی شدم. در آغاز کار اساتید به منزله قهرمانان و ایده آل های قرار می گرفتند به همین منظور، یکی از اشخاصی که دوست داشتیم یک روز شبیه آنها شویم  شهید قدوسی بود که مدیر مدرسه بود و نحوه رفتار، سلوک و آموزش های اخلاقیش غیرقابل توصیف بود. در کنار ایشان دوره ای را ما درس تفسیر در محضر آقای مصباح می خواندیم برای ما آقای مصباح قبل از بحث هایی که بعدها از لحاظ فکریمیان ایشان و شهیدبهشتی  پیش آمد نیز قابل توجه بود. شهیدبهشتی آن زمان موسس یک مجموعه در قم به نام «دین و دانش» بودند که در واقع یک دبیرستان مذهبی به حساب می آمد. آنجا علاوه بر دانش آموزان کلاس های فوق العاده ای برای بزرگترها برگزار می کردند. حتی برخی از مراجع کنونی را آقای بهشتی تشویق یا وادار به آموزش زبان می کردند. خود ایشان نیز در مرحله اول کلاس زبان می گذاشتند. به همین مناسبت از آنجا که در مدرسه حقانی نیز این کلاس ها برپا بود ایشان گاهی به آنجا می آمدند و با مجموعه طلبه ها و دانش آموزان کلاس هایی برگزار می کردند. 

شهردار اسبق تهران گفت: ایشان از همان موقع مجتهد شناخته می شد و از مبرزترین شاگردان آیت الله بروجردی(ره)، امام(س) و آیت الله العظمی محقق داماد بودند. بسیاری  از بزرگان بودند که می آمدند و مکاسب درس می دادند و سطحی بالا را تدریس می کردند. اما جالب اینجاست که مرحوم آقای بهشتی در آنجا چند جلسه حفظ قرآن به ما درس می داد درواقع آموزش اینکه ما چگونه قرآن حفظ کنیم. زیرا در آن زمان نیز این درد احساس می شد که علیرغم دروس دینی و علمی، حوزه از قرآن استفاده چندانی در مباحث نمی کند. بنا بود شاگردان آنجا سالی یک جز یا دو جز قرآن حفظ کنند. اینکه چطور قرآن را حفظ کنیم خیلی با حوصله، به نحوی که بنده هنوز چهره و نحوه بیان ایشان را از یاد نبردم. درست مثل کسی که خود به تک تک جزئیات پرداخته است به ما آموزش می داد و آموختن حفظ قرآن توسط ایشان با طلبه های دیگر تفاوتی فاحش داشت. اولین جلساتی که ما خدمت شهید بهشتی رسیدیم از اینجا بود. بعدها نیز یکی از فضلا وظیفه ای را به بنده محول کردند که بر مبنای آن باید یکسری از کتابها را به عنوان یک طلبه می خواندم و ارزیابی می کردم. اصول این ارزیابی را نیز خود وی تشریح می کرد به نوعی سیر مطالعاتی معین می شد. 

کرباسچی افزود: مرحوم شهید بهشتی آن موقع به دنبال این بود که برای دانش آموزان کتاب تهیه کند. ایشان همواره روی تعیین سطح آن کتابها تاکید می کرد. اینکه آیا یک کتاب به درد مقطع دانش آموزی می خورد یا دانشجویی، قلمش روان است یا نه؟ برای ایشان مهم بود. من هفتگی خدمت شهید بهشتی می رسیدم. ایشان حدود یک ساعت وقت می گذاشتند و حتی غلط های  انشایی ما را نیز می گرفتند و با دقت گزارشات ما را در این زمینه تصحیح می کردند. با وجود اینکه52 سال از عمر خود را گذرانده بودند اما ما نتوانستیم از ذخیره بزرگی چون ایشان بهره کافی را ببریم. متاسفانه در این سالها نیز که هفتم تیر فرامی رسد بیشتر از آنکه از ویژگی های شخصیتی ایشان و وجود معنویش استفاده کنیم  برای بحث های سیاسی و لعنت فرستادن به مسببان آن حادثه وقت گذاشتیم. بدون شک هر قدر در زندگی شهید بهشتی کاوش کنیم و بخواهیم از ویژگی های درونی زندگی ایشان سردربیاوریم جز تحسین و تکریم و اینکه به عظمت روحی ایشان و امثالهم پی ببریم چیزی وجود ندارد. از این رو باید گفت ما چقدر در معرفی این چهره ها عقب هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.