21 شهریور سالروز درگذشت آیت الله شهاب الدین اشراقی است که به این بهانه و در این فرصت به معرفی کوتاهی از آثار و تألیفات ایشان پرداخته ایم.

 آیت الله شهاب الدین اشراقی در کنار فعالیت های سیاسی-اجتماعی، به فعالیت های علمی و پژوهشی نیز می پرداخت. حاصل زحمات مشارالیه، تالیف چندین کتاب فقهی تفسیری و کلامی بود که هر یک از آن ها، ابعادی از اندیشه ی وی را نمایان می سازد.

به گزارش جماران، آیت الله اشراقی علاوه بر شرحی که بر کتاب«وسیلة النجاة» و تعلیقه و شروحی که بر کتاب «عروة الوثقی» تحریر نموده اند، تفسیری به نام «سخن حق» در 5 جلد و اثری در نقد کتاب شهید جاوید، به نام «پاسداران وحی» و دو کتاب کلامی، یکی در توضیح و بیان آیه ی تطهیر به نام «چهره های درخشان» و دیگری «حقیقت جهاد» در مکتب اسلام» به رشته تحریر درآورده اند که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم.

حقیقت جهاد در مکتب اسلام

این کتاب بعد از درگذشت آیت الله اشراقی منتشر شده است. در این کتاب با نگرشی نو به موضوع اساسی جهاد در مکتب اسلام، مباحث مختلفی مورد برسی قرار گرفته است. در این کتاب آیت الله اشراقی در صدد پاسخ گویی به شبهات مستشرقان و خاورشناسان، پیرامون این موضوع اساسی و تبعیین این حقیقت است که جهاد، سرچشمه و مادهی اصیل پیدایش، پرورش و سیراب نمودن درخت توحید، شرف، عزت، مجد، عظمت و بالاخره انسانیت نیز راه سیر آدمیت و موجب زنده شدن انسان ها و ضامن استقلال و کلید سعادت و راه انسانیت و رمز موفقیت ها است، ...بنابراین جهاد برای کشور گشایی نیست بلکه برای خدا و راه خدا و راه پیدا کردن فضیلت...است.

چهره های درخشان

این کتاب که که تالیف مشترک آیت الله شهاب الدین اشراقی و آیت الله فاضل لنکرانی است به برسی یکی از آیات محکم الهی در باره مرجعیت دینی اهل بیت(ع) که همان آیه ی تطهیر است پرداخته، تا به این وسیله خواننده را با جانشینان شایسته و راستین پیامبر(ص) آشنا سازد.

با مطالعه دقیق این کتاب در میابیم که مصادیق اهل بیت(ع) در آیه تطهیر، افرادی هستند که مؤلفان محترم با اثبات عصمت اهل بیت(ع) در صدد اثبات حجیت سنت اهل بیت(ع) هستند. این اثر داری یک مقدمه، پنج بخش و یک خاتمه است.

پاسداران وحی

کتاب پاسداران وحی که تالیف مشترک آیت الله شهاب الدین اشراقی و آیت الله فاضل لنکرانی است جهت برسی پیرامون امامت و شرایط ان و برسی علم امام، به رشته تحریر در آمده است.

در این کتاب سعی شده تا مباحث علمی و کلامی با زبان ساده طرح شود تا پاسخگوی اکثر پرسش ها و ابهاماتی باشد که به اذهان برخی سایه افکنده است. طرح هر بحث با تکیه بر قرآن کریم بوده، و جهت تایید مطلب، به روایات نیز تمسک شده است.

سخن حق(تفسیر حق)

مرحوم آیت الله شیخ شهاب الدین اشراقی توانسته است در این کتاب تفسیری فارسی و در قالبی نو از قران کریم ارائه دهد، تا خلاء آن زمان جامعه را تا حدی پر کند.

از نظر ساختاری این تفسیر بین سال های 1354 تا 1358 هجری شمسی در پنج جلد نگاشته شده است.

از نظر محتوایی نیز اصلی ترین ویژگی های این اثر که در مقبول واقع شدن آن نقش اساسی دارد، عبارت اند از: تکیه بر قرآن، توجه به ظواهر قرآن در فهم آیات، پرهیز از ترجمه تحت اللفظی، ساده نویسی، تفکیک ایات، توجه به نکات ادبی، عنایت به براهین عقلی و شواهد ماموس، توجه به مثال های قرآنی و معانی کنایی، نقد و انتقاد و بحث و تحقیق در کلام محققان، بیان نظم آیات، اهتمام به تکمیل و اصلاح اثر

تدوین و چاپ تفسیر«سخن حق» که به مروز زمان و همراه با مشکلاتی صورت می گرفت، در آخرین سال های دهه ی 50 و با آغاز انقلاب اسلامی و فعالیت های انقلابی مآلف با تعلل مواجه شد. و پس از آن نیز به دلیل رحلت ناگهانی ایشان نا تمام باقی ماند.

 مجموعه آثار آیت الله اشراقی توسط فرزند وی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی مورد بازنگری علمی و تدوین قرار گرفته و در سالهای اخیر مجددا چاپ شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.