مطهری: معتقدم هیچ دیواری بین اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست و باید میان همه گروههای سیاسی همکاری وجود داشته باشد.

مراسم تقدیر از خدمات فرهنگی و هنری محمدباقر قالیباف عضر امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، در این مراسم چندین نفر از اهالی فرهنگ و هنر و برخی شخصیت های سیاسی سخن گفتند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت:  به دولت پیشنهاد کردم که از محمد باقر قالیباف به عنوان وزیر در یکی از وزارت‌خانه‌ها استفاده کند که مورد موافقت قرار نگرفت.

 علی مطهری گفت:‌ به نظر من یکی از نکات مهم خدمات آقای قالیباف این است که در این دوازده سال علی‌رغم اینکه دولت‌ها با شهرداری همراه نبودند خدمات موثری را به شهروندان ارائه کرد.

 وی با تاکید بر این که دولت‌های نهم، دهم و یازدهم  همراه و همکار شهرداری نبودند، افزود:‌ علی‌رغم تمام سختی‌ها ایشان خدمات زیادی را در تهران انجام دادند و که قابل تقدیر است. در مجلس هشتم مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که بر اساس آن تسهیلاتی برای تسریع کار ساخت مترو به مبلغ ۲ میلیارد دلار در اختیار شهرداری قرار بگیرد. این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تایید شد اما رییس جمهور وقت مخالف اجرای آن بود و تاکید کرد چون این قانون به مجمع رفته است آن را امضا نمی‌کند که این موضوع یکی از سوالات از رییس جمهور وقت بود.

مطهری تصریح کرد:‌ متاسفانه در تمامی دولت‌ها هماهنگی و همراهی با شهرداری نبود و برای شهرداری درآمدهای پایدار پیشبینی نشد. علی‌رغم همه این مشکلات خدمات خوبی در تهران انجام شد البته من به برخی از امور شهری همچون بلند مرتبه سازی که مختص به این دوره نیست انتقاد داشته و دارم البته در دوره مدیریت آقای قالیباف این موضوع کنترل شد.

وی به راه‌اندازی  موضوع خانه شهید مطهری به عنوان دومین موزه راه اندازی شده توسط شهرداری تهران اشاره کرد و افزود:‌ اقداماتی چون احداث باغ کتاب در شهر تهران که اقدام بزرگی بود در این دوره انجام گرفت ضمن اینکه بسیاری از خدمات شهر تهران از جمله ساخت بزرگراه پل طبیعت و بوستان‌های متعدد جز کارهای فرهنگی محسوب می‌شود.

مطهری ادامه داد: جمع آوری معتادان ونگهداری آنها در مراکزی که توسط شهرداری تهران پیشبینی شده بود قابل توجه و اهمیت است. احداث بوستان‌های ویژه بانوان در شهر تهران کار ابتکاری بود که در این دوره انجام شد و از جمله‌کارهایی است که باید در آینده ادامه پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تجلیل، کار خوب و پسندیده‌ای است افزود:‌ تجلیل از موجود توانمند و موثری همانند قالیباف کار پسندیده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه به دولت پیشنهاد کردم که از آقای قالیباف به عنوان وزیر استفاده کند، گفت:‌ این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت. دیواری بین اصولگرایی و اصلاح طلبی وجود ندارد و باید از دو طیف استفاده شود.

 

سید محمود دعایی نیز در سخنانی گفت یادآور شد: حضور قالیباف در نیروی انتظامی که در آن زمان از دست رفته محسوب می‌شد اعتبار به مجموعه داد و بعدها نیز دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما را در حوزه مدیریت شهری برطرف کرد.

وی گقت: قالیباف حق بزرگی بر گردن کشور و انقلاب دارد و هر کجا که حضور داشته منشا تحول داشته حضور در نیروی هوایی سپاه و اقدامات گسترده در آن مجموعه یکی از افتخارات ایشان محسوب می‌شود

 وی افزود:‌ قالیباف با حضور در نیروی انتظامی که در آن زمان از دست رفته محسوب می‌شد اعتبار ویژه‌ای به آن مجموعه داد. در مقطعی که همه نگران تهران بودند حضور وی در شهرداری تهران دغدغه‌ها را برطرف کرد و نشان داد که خیلی بهتر و موفقتر امیدها را می تواند شکوفا کند.

وی ادامه داد: شهردار تهران در تمامی برنامه  های خود احترام خاصی  به هنرمندان می‌گذاشت و جلسات خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کرد که صبح‌های زود باشد. آقای قالیباف علاوه بر ویژگی‌های‌شان در حوزه کاری به مبانی و مسائل دینی اهمیت و ارزش به سزایی می‌دهند.

دعایی تاکید کرد:‌ قالیباف زمانی که بسیاری از افراد از صحنه خارج می شدند  آنها را مورد حمایت و پناه خود قرار می داد که می توان به مرحوم دکتر حبیبی اشاره کرد که آن زمان مورد عنایت آقای قالیباف قرار گرفتند. در زمان حضور قالیباف در شهرداری تهران خانه‌های بسیاری از شخصیت‌های ارزشمند  از جمله شهید بهشتی، مطهری و جلال آل احمد به موزه تبدیل شد.

وی ادامه داد: هیچ یکی از مطالب ارائه شده در جلسه امروز توسط هنرمندان در خصوص آقای قالیباف مبالغه نیست و تمامی اینها در تاریخ ثبت شده است.

وی خطاب به قالیباف گفت: شما هر جا که باشید منشا اثرات هستید چرا که از بزرگان هستید و خداوند به شما کمک خواهد کرد.

رییس فرهنگستان  نیز در این مراسم زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه قالیباف تعریف جدیدی را از شهرداری در کشور ترسیم کرده است، گفت: متاسفانه برخی‌ که هنوز بر سر کار نیامده‌اند تعابیری همانند شهر سوخته تهران را به کار می‌برند که این تعابیر بی انصافی است.

غلامعلی حداد عادل در آیین تجلیل از خدمات فرهنگی و هنری محمد باقر قالیباف گفت:‌ امروز به احترام یک مدیر خدمتگزار موفق در این مکان گرد آمده‌ایم . اهالی فرهنگ و هنر معمولا کارهای اجرایی انجام نمی دهند. آنها موفقیت‌های خود را مدیون مجریانی هستند که راه را برای آنها هموار می کنند و محمد باقر قالیباف از این جهت به اهالی هنر  و فرهنگ خدمت کرده است.

وی افزود: قالیباف با توجه به تجربه‌ای که در هشت سال دفاع مقدس کسب کرده بود به مدیریت نیروی انتظامی و در ادامه به مدیریت شهردای تهران منصوب شد. من از کسانی بودم که در هر دو مقطع با وی ارتباط داشتم و از نزدیک شاهد فعالیت‌هایش بودم. قالیباف با مدیریت در نیروی انتظامی از بروز فاجعه‌هایی جلوگیری کرد که به دلیل این که هیچگاه اتفاق نیافتادند صحبتی از آنها نمی‌شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تادامه داد: بسیاری با انتخاب وی به عنوان شهردار تهران مخالفت می‌کردند و این در حالی بود که کسانی  که سر هیچ موضوعی وحدت نداشتند برای عدم انتخاب قالیباف متحد بودند. قالیباف تعریف جدید را از شهرداری در کشور تعریف کرد و معنای نوین شهرداری را در تهران تعریف کرد.

وی ادامه داد: هر کسی امروز نگاهی به تهران بیندازد خدمات صورت گرفته از سوی شهردار تهران را تصدیق می کند این درحالی است که روانشناسی انسان به گونه‌ای است که تحولات تدریجی را حس نمی‌کند در حقیقت وقتی تحولات  آهسته صورت می گیرد حس نمی‌شود وکاری که قالیباف در تهران کرد چنین بود. قدرشناسی از خدمتگزاران کاری است انسانی و قدرناشناسی ضد انسانیت است تعجب می کنم در روزهایی دوران مسئولت قالیباف در شهرداری تهران رو به اتمام بود برخی تعابیری را از جمله شهر سوخته  استفاده کردند. تعابیری که بی انصافی بود و هیچ یک از آنها صحیح نیست. افرادی که چنین تعابیری را استفاده می کنند بیماری فرهنگی دارند که عیب بزرگی محسوب می‌شود.

حداد عادل تاکید کرد: کسانی که هنوز نیامده اند می‌خواهند کارهای نکرده را به حساب خود بگذارند. امیدوارم دیگرانی که به سر کار شهرداری تهران می‌آیند موفق باشند و دوستانی که در ماهای آتی مدیریتی شهر را بر عهده می گیرند شهر خوبی را که از قالیباف تحویل گرفته‌اند خوب‌تر کنند و به شهردار بعدی تحویل دهند.

وی حضور محمد باقر قالیباف را در مجمع تشخیص مصلحت نظام را گران‌بها دانست و گفت که حضور وی در این مجمع  می‌تواند منشا بسیاری از کارها باشد.

 

محمدباقر قالیباف هم در این مراسم سخنانی را ایراد کرد که بخش های مهم آن را می خوانید:

هر مدیری در هر مجموعه ای هم خدمت می کند، هم خطا. 

امیدوارم اگر خطایی بوده، خداوند بر من ببخشید. مطمئنم شهروندان عزیز هم خطاهای مرا خواهند بخشید؛ خصوصا اصحاب قلم و نخبگان و سرمایه های اجتماعی شهر و کشورمان. 

مقام معظم رهبری سه درخواست از من داشتند؛ غفلت نکردن و توجه به مردم محروم جنوب شهر، توجه به فرهنگ و هنر در شهر، محیط زیست و توسعه فضای سبز و جلوگیری از گسترش تهران و آسایش مردم. 

در محدوده تهران ٢ هزار هکتار از فضای دستگاههای نظامی، امنیتی و... با دستور مستقیم مقام معظم رهبری در اختیار مردم قرار گرفت. 

ما روستازاده و در سطحی پایین تر از حدّ معمول بودیم؛ اگر در این مسیر هستیم، به برکت امام و شهداست. 

در همه ادوار شورا، با فاصله یک رأی شهردار شدم؛ گاهی هم ممتنع می شد

تا زنده هستم تلاش می‌کنم گره‌ای از گره مظلومین باز کنم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.