روز دوم بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم با سخنان موافقان و مخالفان وزیر اطلاعات شروع شد

دومین روز و سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد.

به گزارش جماران، جلسه علنی نوبت صبح امورز (چهارشنبه) مجلس به ریاست علی لاریجانی و برای ادامه بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات شروع شد.

نمایندگان مجلس دیروز در اولین جلسه بررسی صلاحیت بعد از استماع دفاعیات رئیس‌جمهور درباره کابینه پیشنهادی وارد بررسی کلیات برنامه دولت دوازدهم شدند و در دومین جلسه بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی، رسیدگی به صلاحیت وزرا را از وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به پایان رسید و نمایندگان با استماع نظر یک مخالف وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات به بررسی صلاحیت علوی ورود پیدا کردند.

در بررسی صلاحیت هر یک از وزرا دو مخالف و دو موافق وزیر پیشنهادی به ایراد سخن می پردازند و بعد از آن نوبت به ارائه برنامه وزیر پیشنهادی می رسد که براین اساس زمان رسیدگی به صلاحیت هر وزیر حدود یک ساعت و نیم خواهد بود.

بررسی صلاحیت هریک از وزرا براساس آیین نامه داخلی مجلس به ترتیب حروف الفبا خواهد بود. براین اساس بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، امور خارجه، بهداشت و ... انجام می شود.

/  موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات /

اکبریان: وزارت اطلاعات کار خود را به خوبی انجام داده است

به گزارش جماران، عزیز اکبریان که در جلسه علنی مجلس پشت تریبون قرار گرفت، در موافقت با سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات برای کابینه دوازدهم در ابتدا با اشاره به نقش وزارت اطلاعات در امنیت کشور گفت: برتری اطلاعاتی و امنیتی ما در دنیا و منطقه در ارتباط با جریان‌های نفوذی و جاسوسی یک امنیت روانی را به وجود آورده است.

نماینده مردم البرز در ادامه با اشاره به فعالیت‌های وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته گفت: این وزارتخانه در کنار نیروهای ارتش و مسلح، سپاه دلاور، بسیج زحمتکش، نیروی قدس و انتظامی یک جزیره امن را به وجود آورده.  همه این امنیت‌ها یک منشاء مهم دارد که آن شخص وزیر اطلاعات است. جناب آقای علوی به عنوان یک عالم مجاهد رسالت خود را به درستی انجام داده است.

او ادامه داد: نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص مسائل امنیتی نشان می‌دهد که وزارت اطلاعات کار خود را به خوبی انجام داده، احساس امنیت روانی که در کشور وجود دارد مثال‌زدنی است.

نماینده مردم البرز همچنین خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بنده به عنوان یک عضو کمیسیون صنایع می‌توانم بگویم مسئله امنیت سرمایه‌گذاری که به وجود آمده بی مثال است. وزارت اطلاعات نقش بسیار مهمی در را ستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است. دوستان ما باید امنیت سرمایه‌گذاری خارجی را به وجود آوریم. با بودجه دولتی به جایی نمی‌رسیم و این امنیت فقط و فقط با همکاری وزارت اطلاعات حاصل می‌شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اگر خاطرتان باشد آقای جهانگیری عنوان کرد مفاسد اقتصادی عین موریانه نظام جمهوری را در متزلزل کردن هستند. مفاسد اقتصادی و اختلاس در معاملات دولتی زمانی بیداد می‌کرد. وزارت اطلاعات ۶۲۰ پرونده را شناسایی و به مقامات قضایی تحویل داد که این کار بسیار مهم با مدیریت آقای علوی و سربازان گمنام امام زمان انجام پذیرفت.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار موفق وزارت اطلاعات عنوان کرد: شناسایی بیش از ۲۰۰ پرونده قاچاق ارز، کشف ۳۰۰ تن مواد صنعتی و سنتی، مبارزه با فساد، کارهایی است که آقای علوی انجام داده است.

او در ادامه بیان کرد: عزیزانم دو قوه مجریه و قضائی باید برای برقراری آرامش در فضای عمومی با وزارت اطلاعات همکاری کنند. در دولت قبل بسیاری از نیروهای خدومبه بازنشستگی اجباری رفتند اما آقای علوی همان دوستان را با تشکیل یک کمیته دوباره به سرکار بازگرداند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: گروه‌های تروریستی که قصد انفجار در کشور را داشتند به دست وزارت ا طلاعات سپاه، نیروهای قدس، قبل از ورود به کشور متلاشی می‌شوند. ما باید دشمن را خارج از مرزها که هزینه کمتری دارد از بین ببریم.

اکبریان خطاب به نمایندگان گفت: من سه دوره در مجلس نماینده بودم و ۲۷ سال در نهاد مقدس سپاه فعالیت داشتم. به جرات می‌توانم بگویم آقای علوی فقیهی که دو دوره عضو مجلس خبرگان و چهار دوره نماینده مجلس بوده و با حکم رهبری به عنوان رئیس عقیدتی سیاسی سپاه فعالیت داشته می‌توانم بگویم که بهترین فرد است.

او خاطرنشان کرد:‌ دوستان ما نباید خود را برتر از مردم بدانیم. انقلاب بدون مردم بی‌ثمر است. علی‌ابن ابی طالب هم که از مردم جدا شد، در خانه نشست. متاسفم که ما همه چیز را امنیتی جلوه می‌دهیم. اگر چیزی هم امنیتی است باید غیر امنیتی نشان دهیم تا مردم احساس آرامش کنند.

نماینده مردم البرز در خاتمه خاطرنشان کرد: علوی بهترین گزینه برای وزارت اطلاعات است.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات / 

قاضی پور: موافق بودنم یک معجزه است

به گزارش جماران، نادر قاضی پور که در جلسه علنی مجلس پشت تریبون قرار گرفت، در موافقت با سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات برای کابینه دوازدهم گفت: با توجه به وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات علوی خوب عمل کرده است.

قاضی پورهمچنین گفت:اولین بار است که طی ۱۰ سال گذشته به عنوان نماینده موافق صحبت می‌کنم و می‌توان این را معجزه دانست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اینکه آقای علوی به مسائل امنیتی نگاه  فرهنگی دارد و این یعنیبا عقلانیت به مسائل وزارت اطلاعات نگاه میکند. او به مشکلات امنیتی نگاه سیاسی دارد و نهایتاً‌ آنها را تبدیل به یک مشکل اجتماعی می‌کند و در سازمان‌های مردم‌نهاد آنها را حل می‌کند.

قاضی پور افزود: آدم غیر عاقل یک مشکل کوچک را بزرگ می‌کند. علوی در چارچوب حرکت می‌کند و به فضای امنیتی کشور آرامش داده است. عملیات‌های زیادی را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، منافقین و ضد انقلاب انجام داده است. ۱۲۰ گروه تروریستی را از بین برده است. او توانسته است وابسته سیاسی ایران در یمن را آزاد کند، پیکر مرحوم دانایی‌فر را از پاکستان به ایران انتقال دهد و این تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های ایشان در وزارت اطلاعات می‌باشد.

قاضی‌پور مردم ارومیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت اطلاعات با تمام ارگان‌ها هماهنگ است. علوی ولایتمدار و تابع رهبری است. تقویت بنیه دفاعی و وزارت اطلاعات به نفع کشور است. به طور خلاصه رفتار علوی مصداق این آیه قران است که می‌گوید با دشمنان خودسرسخت و با دوستان با ملاطفت برخورد کنید. امیدوارم مشکلات آن دسته از افراد که با علوی مخالفت می‌کنند حل شود و ایشان با رای اعتماد خوب در این سمت انتخاب شود.

 

/مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات / 

علی مطهری :نمی شود که وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است

به گزارش جماران؛ علی مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملتِ مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است.

این نقص ساختاری عبارت است از تداخل مسئولیت ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی که منجر به پاسخگو نبودن در برخی امور شده است. به همین جهت نیاز به وزیری داریم که زمینه رفع این نقص را فراهم کند. باید وزیری را انتخاب کنیم که به سایر نهادها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد. قانون هم همین را می گوید.

اساسا فلسفه تدوین قانون تأسیس وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲ و قانون بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۴ ایجاد تمرکز در امور اطلاعاتی کشور بود تا از تداخل وظایف و مسئولیت ها و از موازی کاری جلوگیری شود و نهاد مسئول به مجلس پاسخگو باشد. طبق این قانون بخش اطلاعات همه نهادها از جمله قوه قضائیه، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی، غیر از بخش حفاظت اطلاعات خودشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز باشد.

تبصره ۳ ماده ۱ قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید: هر یک از وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و نهادها و نیروی نظامی و انتظامی که در کسب اطلاعات تخصصی خود به مسائل امنیتی برخورد نمایند، همچنین هر گونه اطلاعاتی که مورد تقاضای وزارت اطلاعات باشد، موظف اند در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهند. اگر همین یک تبصره اجرا می شد آن نقص ساختاری پدید نمی آمد. ولی به مرور برخی از نهادها حوزه فعالیت خود را گسترش دادند و وارد حوزه کاری وزارت اطلاعات شدند.

از ابتدای انقلاب، وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح مثل منافقین، گروه فرقان، پژاک و کومله و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه ذاتی آن شمرده شده است. این رویه، درست و پذیرفته شده بوده است.

اما در چند سال اخیر دایره کار این نهاد، وسیعتر شده و به موضوع رسانه ها و مطبوعات و خبرنگاران یا موضوع دانشگاه ها و دانشجویان و نشریات دانشجویی و مانند اینها گسترش پیدا کرده و طبعا به مجلس هم پاسخگو نیستند چون آن که می تواند مورد سوال و استیضاح قرار بگیرد وزارت اطلاعات است. این در حالی است که ما در جمهوری اسلامی مقام یا نهاد غیر پاسخگو نداریم. حتی مقام رهبری در مقابل مجلس خبرگان رهبری و در مقابل مردم پاسخگو هستند.

 

/  موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات /

بروجردی: آقای علوی بر کار اشراف دارند

به گزارش جماران، علاءالدین بروجردی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفت وگفت: وزارت اطلاعات یکی از ارگان‌های تاثیرگذار ملی است و حجت‌الاسلام علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات از ویژگی‌های لازم برای چنین مسئولیتی برخوردارند و دارای تدین، ولایتمداری، سعه صدر، سرعت بخشیدن و پیگیری به هنگام در ایشان مشهود است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس اظهارداشت: در این سالها که با ایشان عنوان به عنوان رییس کمیسیون تخصصی مجلس با او ارتباط نزدیکی داشتیم بارها موارد ارجاعی به کمیسیون امنیت را که با وزیر تماس می‌گرفتیم با دقت و حساسیت پیگیری کرده و نتیجه را اطلاع می‌دادند. موارد را با حساسیت پیگیری کردند و این احساس مسئولیت در چنین جایگاهی ارزشمند است.

او با اشاره به بدنه وزارت اطلاعات، گفت: بدنه این وزارت از نیروهای ارشد تا نیروهای اطلاعاتی که درون و برون مرزها وظیفه انجام می‌دهند افرادی متدین و کارا هستند، و در شورای امنیت معاون وزیر را می‌بینیم که اشراف بر کار دارند.

بروجردی در زمینه ارزیابی عملکرد و برنامه وزارت اطلاعات ادامه داد: اشراف اطلاعاتی در همه امور داخلی و خارجی وجود دارد و کاری که نیروهای قدس سپاه در خارج از مرزها انجام می‌دهند یک الگوست اما نیروهای اطلاعاتی ما هم بخشی از آن نقش را ایفا می‌کنند .

او افزود: شورای هماهنگی اطلاعاتی هر هفته جلسه دارد  و در دبیرخانه شورا این جلسه را تشکیل می‌دهند و هماهنگی ایجاد می‌کنند. البته شاید اختلافاتی هم وجود داشته باشد که آن طبیعی است لذا اگر اقتداری در دنیا به نمایش گذاشته می‌شود در پس پرده هماهنگی با محوریت ولایت وجود دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات، گفت: در دنیا کلیه سرویس‌های اطلاعاتی مانند موساد، ساواک ، سی آی ای جمع می‌شدند که علیه ژاندارم منطقه اقدام کنند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران یک تنه حریف همه قدرت‌های بزرگ دنیا است . و صیانت اطلاعات در ارگان‌های حساس نظام از طریق حراست‌ها ماموریتی است که وزارت اطلاعات آن را با موفقت انجام داده است .

او بیان کرد: عملیات ضد جاسوسی از جمله موارد اقدامات وزارت اطلاعات است که البته بسیاری از مطالب را نمی‌توان مطرح کرد، اما بدانیدکه صدها عملیات ضد نظام را کشف و خنثی می‌کند .

بروجردی گفت: ستاد مقابله ویژه با نفوذ تشکیل شده است و هزاران نفری که در معرض جاسوسی دشمن قرار دارند و دشمن آنها را در سمینارها شناسایی کرده بود. وزارت اطلاعات موفق شد آنها را واکسینه کند و با توجیه و مشاوره توطئه دشمن را خنثی کند تا نیروهای متخصص ما از نفوذ دشمن حفظ شوند.

نماینده مردم بروجرد با اشاره به تامین امنیت پایدار،گفت: به این امنیت مفتخریم و سرمان را بالا می‌گیریم و مسوولان کشورهای اروپایی به ایران می‌آیند و از وزیر سوال می‌کنند که چه کردید که در این منطقه بحرانی امنیت دارید. در حمله به مجلس کاری کردند کارستان که فیلم آن را با پهبادهای خود را در صدها کیلومتر آن طرف‌تر مشاهده کردیم.

او با بر شمردن اقدامات وزارت اطلاعات گفت: مبارزه بی امان با تروریست رصد فضای مجازی، تبادل اطلاعات با کشورهای دوست مبارزه با مفاسد اقتصادی تامین، امنیت اقتصادی از جمله اقدامات این وزارت است.

 

/  موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات /

قربانی: علوی توانمندی خود را به اثبات رسانده است

به گزارش جماران، محمدحسین قربانی، در جلسه علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی پشت تریون قرار گرفت و در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات با ابراز خوشحالی از معرفی دوباره علوی گفت: از آنجایی که وزارت اطلاعات، وزارت‌خانه کلیدی و مادر کشور است نیازمند یک مدیر میدانی و مسلط به امور و پر تلاش و مخلص است و ایشان از این ویژگی‌ها برخوردار است.

او افزود : وزارت بهداشت و امنیت نعمت‌هایی است که همه جوامع باید از آن برخوردار باشند و خوشحالیم این وزارت‌خانه‌ها به دو مدیر توان‌مند سپرده می‌شود.

قربانی با بیان اینکه درست است که همیشه وزارت اطلاعات به صورت هیزم آتش جریان‌های سیاسی شناخته می‌شد اما وزارت اطلاعات باید به دور از سیاست‌زدگی اداره می‌شد. یادمان نرفته بر سر وزارت اطلاعات چه آورده بودند. یادمان نرفته دیروز وزارت اطلاعات در نظرسنجی در پایین‌ترین سطح رضایت‌مندی بود و امروز بالای هفتاد و پنج درصد مردم از این وزارت‌خانه رضایت دارند. 

او با اشاره به صحبت‌های بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: ایشان به کلیات وزارت اطلاعات اشاره کرد. من وارد جزییات می‌شوم. علوی طی چهار سال توانمندی‌های خود را به اثبات رساند. ایشان وزارت اطلاعات را از سیاست‌زدگی وجریانی و حزبی خالی کردند. امروز رضایت‌مندی عامه مردم را می‌دانید؟ مگر ما نمی‌گوییم بروید سراغ نیروهای مخلص و میدانی؟  اگر ایشان سیاست‌زده و جریانی عمل نمی‌کند بد است؟ من خوشحالم که در مخالفت‌ها هم چیزی جز اینها ندیدم.

او گفت: امروز در  منطقه‌ای با مرزهای پرآشوب این نعمت امنیت با فداکاری و رشادت‌های همکارهای ایشان فراهم می‌شود. باور دارم وزارت اطلاعات جزو پیچیده‌ترین وزارت‌هاست در عوض آقای علوی جزو زلال‌ترین وزرا هستند. باور دارم در زمینه فضای مجازی مخالفت‌ها درست است. باید  یک سرمایه‌گذاری با مفاسد اقتصادی به طور مجزا صورت بگیرد.

 

/  مخالف وزیر پیشنهادی اقتصادی /

مالکی: با شعار تولید افزایش پیدا نمیکند

به گزارش جماران،ولی مالکی، در ادامه جلسه علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی پشت تریبون قرار گرفت و در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد با تاکید بر اینکه صحبت به عنوان مخالف به معنای انکار توانایی های وزیر پیشنهادی نیست،گفت: نقدی منصفانه و عالمانه برای ارتقای وزرا در میان است. خدا را شاهد می‌گیرم که انتقادم از روی حب و بغض نیست و جنبه تهدید و باج‌گیری نیز ندارد.

ملکلی افزود: آنچه مهم است این است که باید دید امروز در کجا قرار داریم و بعد از چهار سال باید به کجا برسیم. در برنامه‌ای که آقای کرباسیان ارائه دادند چیزی در این خصوص گفته نشده و سوال من از ایشان این است که ایشان چه زمانی فرصت نوشتن این مقالات را با این همه مسئولیت داشته است.

مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: جناب آقای کرباسیان چهار سال مسئولیت گمرک ایران را برعهده داشته و باید کارنامه‌ای از گمرک ارائه دهد اما هیچ اشاره‌ای به عملکرد خود در چهار سال دولت یازدهم در گمرک نکرده است.

ملکی ادامه داد: نماینده‌ها نمی‌توانند براساس گزارش گمرک به شما رای دهند زیرا در این مدت قاچاق کالا در گمرک از بین نرفت و زمانی که از کارمندان گمرک در مورد قاچاق صحبت می‌شود، می‌گویند زمانی که از مبادی غیررسمی کالایی وارد می‌شود به ما ارتباطی ندارد اما گاهی شاهد واردات قاچاق از مبادی رسمی هستیم. درست همان کالایی که در داخل تولید می‌شود و به نوعی غیرضرور است. چرا گمرک نتوانسته تاکنون عملکرد درستی در این زمینه داشته باشد.

او افزود: در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی باید گفت رتبه رشد ناخالص داخلی در ایران از ۲۴ کشور در منطقه دارای رتبه ۱۰ است و از بین ۱۹۱ کشور جهان دارای رتبه ۱۸ هستیم.

نماینده مشکین‌شهر ادامه داد: در حالی که ایران در سال ۱۴۰۴ باید به لحاظ شاخص‌های اقتصادی دارای رتبه برتر منطقه می‌شد در حال حاضر از ۲۲ کشور در منطقه آخرین رتبه برای ما است. آیا ما تاکنون توانستیم به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنیم.

او گفت: در زمینه نرخ تورم از ۱۸۹ کشور دارای رتبه ۱۵۸ هستیم و طی چهار سال گذشته ارتقای ۳۰ پله‌ای پیدا کردیم.

ملکی ادامه داد: همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی و نسبت آن به GDP از ۲۴ کشور دارای رتبه ۲۲ هستیم و در خصوص سهم سرمایه‌گذاری خارجی دارای رتبه ۱۳ از ۲۰ در منطقه و ۷۶ از ۱۳۸ هستیم و در زمینه شفافیت سرمایه‌گذاری دارای رتبه ۱۱۶ از ۱۳۱ هستیم.

او گفت: هنوز برنامه دقیقی برای افزایش رشد اقتصادی و شفافیت حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد. چگونه می‌توان با این حجم از رشد نقدینگی سرمایه‌گذاری مردم را افزایش داد. زمانی که بانک‌های دولتی سود روزمره‌شان بیه ۱۸ تا ۲۰ درصد است چگونه می‌توان از بخش خصوصی توقع داشت که سرمایه خود را به تولید سرازیر کند.

ملکی گفت: نمی‌توان تنها با شعار دادن میزان تولید را افزایش داد. ما متاسفانه شاهد فساد بانکی در موسسات مالی اعتباری هستیم. به عنوان مثال فساد بانکی در موسسه فرشتگان و کاسپین که همه با مجوز بانک مرکزی تاسیس شده بودند قابل انکار نیست و هر فردی که صد میلیارد تومان منبع مالی داشته باشد می‌تواند به راحتی موسسه مالی اعتباری تاسیس کند.

او خاطرنشان کرد: سیاست درستی در حوزه نظام بانکی وجود ندارد و شعار چهار سال گذشته که گفتند سود بانکی را از ۱۸ به ۱۲ درصد کاهش می‌دهند عملیاتی نشد. تا زمانی که تیم اقتصادی هم‌قسم نشوند و همدیگر را تقویت نکنند تمامی برنامه‌ها در حد شعار باقی خواهد ماند.

 

/  مخالف وزیر پیشنهادی اقتصادی /

بهادری: منابع باید به درستی تامین شود

به گزارش جماران، سید هادی بهادری، در ادامه جلسه علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی پشت تریون قرار گرفت و در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد سخن گفت،  وی در ابتدا با اشاره به حمایت دولت گفت: چند نکته مهم باید به خدمت شما نمایندگان عرض کنم، همه می‌دانید شاخص‌های کشور در حوزه اقتصادی و کسب و کار در بین کشورهای جهان از  ۱۵۲ در ۴ سال گذشته به ۱۲۰ رسید با این وجود رقم هم مورد قبول نیست.

او ادامه داد:  رتبه ما  در شاخص‌هایی در دنیا مانند آزادی اقتصادی  ۱۵۵ و کارآفرینی ۸۵ و فلاکت اقتصادی ۱۸ است که این موضوعات برای برطرف شدن نیاز به آگاهی دارد .

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد:‌حوزه اقتصادی ما دچار چالش‌های بسیاری مانند  نفت‌زدگی، رانت‌زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی است که باعث شده که انتظارات ما در اقتصاد برآورده نشود. باید اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کنیم .

او خاطرنشان کرد: با تداوم سیاست در  اقتصاد، این حوزه  دچار تنش خواهد شد ما برای اقتصاد نیاز به تئوری و مدل‌هایی داریم که در کشورهای مختلف مانند ترکیه، برزیل، هند، مالزی و ژاپن در حال اجراست که ما هم باید آن‌ها را پی بگیریم .

بهادری با اشاره به رشد منفی اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: وقتی اقتصاد با سیاست قاطی می‌شود دچار یک نوع نوسان خواهد شد در دولت گذشته رشد اقتصادی ما منفی ۸/۶ درصد بود از آقای کرباسیان و تیم آینده‌اش می‌خواهیم که مشاوره‌های قوی را با خود داشته باشند که این نقصان جبران شود.

او در ادامه بیان کرد: موضوع اول و اولویت نخست این است که وزارت اقتصاد به شخص وزیر توجه کند او مرکز ثقل وزارتخانه است این وزیر است که مورد سوال و استیضاح قرار می‌گیرد. وزیر اقتصاد آینده باید یک حالت گران‌مایگی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایجاد کند.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: هماهنگی بین وزارتخانه‌ها از وظایف وزیر اقتصاد است در گذشته این ناهماهنگی باعث شد قاچاق کالا و عدم شفافیت مالی صورت بگیرد لذا از وزیر اقتصاد آینده می‌خواهیم در برنامه‌های خود این امر را لحاظ کند.

او یادآورشد: در گذشته ما مشکلاتی مانند حقوق‌های نجومی داشتیم که تا حدودی حل و فصل شد ما باید برای مدیران دولتی محدودیت ایجاد کنیم تا دیگر این چالش‌ها به وجود نیاید.

بهادری ادامه داد: تاثیر صادرات و مسائل گمرک و اظهارنظرهایی که در این باب صورت می‌گیرد باید حل و فصل شود. اقتصاد در سهمیه بین‌المللی بسیار مهم است. وزیر اقتصادی باید در فضای پس از برجام خود را نشان دهد .

او تاکید کرد: بین وزیر اقتصادی و امور خارجه باید ارتباط تنگاتنگی صورت بگیرد .

نماینده مردم در خانه ملت عنوان کرد: ما باید یک موازنه بین رکود و تورم ایجاد کنیم در گذشته رکود افزایش و تورم کاهش پیدا کرد و این برای مردم ما سوال ایجاد کرد که چگونه اتفاق افتاده است لذا باید به طور مستمر نرخ سود بانکی را کاهش و رصد کرد .

او ادامه داد: موسسات مالی غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات موجود سرراه اقتصاد است که باید ساماندهی و یا حذف شود.

نماینده مردم ارومیه در ادامه به چالش‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد اشاره و عنوان کرد: عدالت اقتصادی، نابرابری درآمد و شکاف طبقاتی مشکل‌هایی است که اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند مجلس باید فکری برای آنها کند.

بهادری ادامه داد: باید منابع خود را به درستی تامین کنیم تا دچار آینده‌فروشی نشویم. بخش خصوصی انتظاراتی دارد که باید تامین شود . آنها انتظار دارند نرخ ارز تک رقمی مشکلات معیشتی رفع و اهداف کمی و کیفی در اولویت قرار گیرد.

او در خاتمه بیان کرد: امیدوارم آقای کرباسیان و تیمش بتوانند به موفقیت در وزارت اقتصاد دست پیدا کند.

 

/  موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی /

اولادقباد: برنامه های کرباسیان باعث رونق زندگی کارگران میشود

به گزارش جماران، فریده اولاد قباد، در ادامه جلسه علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی پشت تریون قرار گرفت و در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد سخن گفت.

اولاد قباد در ابتدای صحبت های خود به شرایط ویژه اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: دولت دوازدهم در شرایطی شروع به کار می‌کند که از منافع برجام و اصلاحات اقتصادی که نتایج آن ثبات اقتصادی ، تورم تک رقمی، افزایش سطح مالیاتی از بودجه است بهره‌مند می‌شود.

نماینده مردم تهران افزود:‌ در سال ۹۱ رشد اقتصادی  منفی ۷ درصد بوده که در سال ۹۵ به مثبت ۱۲ درصد رسیده است همانطور که همه می‌دانیم تورم در ایران در زمانی به ۴۰ درصد رسیده بود اما الان تک رقمی است. علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در جایگاه قابل قبولی نیستیم اما باید اصلاحات ساختاری و نهادی را در دستور کار دولت قرار دهند.

نماینده مردم تهران همچنین عنوان کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد باید با توجه به جایگاه اقتصادی کشور از شجاعت و صداقت مدیریت برخوردار باشد و در حوزه‌های بانک، مالیات و هزینه اقتصادی دولت فرماندهی اقتصادی را برعهده بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه وزیر اقتصاد باید جرات تصمیم گیری قاطع داشته باشد و بتواند کار را به صورت عملیاتی شروع کند، گفت: در خصوص وزیر پیشنهادی، دکتر کرباسیان میزان تحصیلاتشان باید بگویم ایشان دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی هستند و تاکنون ۱۶ جلد کتاب اقتصادی را تالیف و ترجمه کرده‌اند با توجه به سوابق تدریس در دانشگاه اقتصاد و مدیریت توانایی ارائه تئوری‌های اقتصادی را دارند .

اولادقباد در رابطه با سوابق اجرایی کرباسیان خاطرنشان کرد: از نظر سوابق اجرایی ایشان ۲۸ سال سابقه معاونت وزیر را در کارنامه دارند و تاکنون معاونت وزیر صنعت ، وزیر نفت ، بازرگانی و اقتصاد را برعهده داشته‌اند و به مدت ۴ سال معاون آقای طیب نیا بوده و نقش موثری در اقتصاد ایفا کرده است.

او افزود: ایشان با اندوخته‌های بسیاری که در زمینه اقتصاد و شوراها دارند و از شورای پول و اقتصاد تا شورای کمیسیون اقتصاد عضویت داشته‌اند و این نشانه احاطه کامل و جامع ایشان به مسائل اقتصادی است. نقطه عطف آقای کرباسیان اصلاح ساختار گمرک کشور است که با ایجاد سامانه نوین گمرک قاچاق کالا را کاهش دادند طبق آمار قاچاق کالا از ۲۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

نماینده مردم تهران در ادامه تصریح کرد: سوابق کاری ایشان در اتاق بازرگانی در ارتباط با صاحبان کسب و کار نشانه توانایی آقای کرباسیان است که دارای قدرت تعامل و همکاری چندجانبه هستند. با توجه به اینکه عدم وجود هماهنگی تصمیم‌گیران تیم اقتصادی باعث ضعف اقتصاد شده امیدوارم بتوانند با ارتباط بین دستگاه‌ها و وزارتخانه ذیربط بر این مشکلات فائق آیند.

اولاد قباد با اشاره به پایبندی کرباسیان به استناد بالا دستی و برنامه ششم توسعه تاکید کرد: پایبندی ایشان به اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی و اصل ۳۴ قانون اساسی است امیدواریم در گزارشی که معاونت نظارت در خصوص کارشناسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی  که انجام شده تطبیق برنامه با این اصول را در نظر بگیرد از برنامه‌های ایشان ۴۸ درصد با احکام بالادستی هماهنگ است و ۴۳ مورد هم با سیاست‌ها همسو است .

او افزود:‌ در کنار تمام نقاط برنامه‌های ایشان مهمترین خواسته مجلس تلاش برای رفع مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است و مباحث مختلف با اصلاح نظام بانکی و مالیاتی و حوزه گمرک باید مدنظر قرار گیرد و وابستگی دولت به درآمدهای نفتی به حداقل برسد که این امر با اصلاحات نظام مالیاتی قابل اجراست اصلاح ساختار نرخ‌های مالیاتی، بازنگری و اصلاح سیاست معافیت‌ها و حمایت موثر از تولید خواسته نمایندگان مجلس است.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: برنامه‌های دکتر کرباسیان در رابطه با مدیریت بدهی‌های دولت به ویژه در رابطه با مطالبات پیمانکاران است پویاسازی شرکت‌های پیمانکاری باعث رونق در زندگی کارگرانی می‌شود که زندگی آنها به فعالیت شرکت‌ها وابسته است. تا شفافیت اقتصادی انجام نشود رونق اقتصادی نخواهیم داشت مشکلات و ناکارآمدی سیستم بانکی نیازمند تلاش‌های وزیر پیشنهادی دولت است.

 

/  موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی /

شهریاری: کرباسیان اقتصاد را به خطوط سیاسی آلوده نکرده است

به گزارش جماران، کمال‌الدین شهریاری در روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوازده،  در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، گفت: معاونت نظارت مجلس گزارشی را در خصوص تطبیق برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با اسناد بالادستی تهیه کرده که خوشبختانه کمترین انحراف در این گزارش مربوط به خط مشی و برنامه های آقای کرباسیان است.

وی افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ششم توسعه، بودجه‌های سنواتی و سند چشم انداز از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد هستند و چیزی خارج از این قرار نیست که در برنامه ایشان وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس یادآور شد: کرباسیان از سال 60 در دولت شهید رجایی قائم مقام معاونت سازمان برنامه و بودجه بود و در دولت‌های اصلاحات، سازندگی، اعتدال و  درواقع در همه دولت‌ها کار کرده که این مسئله نشانگر شخصیت ایشان است که بدون وابستگی به هیچ جناح و فرقه و خط سیاسی برای مملکت کار کرده است. نه ادعا داشته و نه حاشیه.

بهادری تصریح کرد: کرباسیان چهره‌ای است که اقتصاد را آلوده به خط و خطوط سیاسی نکرده و نمی کند در واقع حوزه اقتصاد را از تمامی جنبه ها تجربه کرده است. نه تنها در دستگاه‌های دولتی بلکه در نهادهای عمومی غیردولتی هم خدمت کرده است.

 

کرباسیان: باید از دستاورد دولت صیانت کرد

مسعود کرباسیان در ادامه روند بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد، گفت: در ایامی قرار داریم که در آستانه بازگشست آزادگان عزیز قرار داریم. از خدا می‌خواهم ارزش‌هایی که آن عزیزان داشتند مبنای گفتار و عملم باشد.

وی افزود: در شرایطی فعلی همه خواستار بهبود وضعیت رفاهی مردم هستیم. در چهار سال گذشته دولت موفق شد با همکاری با مجلس و قوه قضاییه، اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج و در وضعیت نسبتا بهتری قرار دهد. ساماندهی بازار مالی و کاهش نرخ تورم و رکود از تدابیر دولت تدبیر و امید بود که باید از این دستاورد صیانت کرد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ابتدا سخنان خود را با تشکر از وزیر پیشین اقتصاد گفت: افزایش قدرت تولید ملی و جوانان فارغ‌التحصیل از مولفه‌های اقتصادی مقاومتی است. معتقدم آن سیاست‌ها و این شعار واکنشی راهبردی به اساسی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور یعنی ضعف بنیه تولید رقابت پذیر. این مشکلات اساسی و دیرینه در چهار مشخصه ساختاری تاریخی اقتصاد ایران قرار دارد.

کرباسیان رانتی‌بودن، سیاست‌زدگی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار دارد و افزود: چاره‌ای نداریم جز اصلاحات ساختاری برای حل مشکل تاریخی اقتصاد بزنیم. این کاری بزرگ و خطیر است. این کار در دولت یازدهم آغاز شده و باید با سرعت بیشتری تداوم یابد. عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در چهار ساله آینده باید انجام شود. این مسئله در برنامه ششم توسعه تجلی یافته است.

وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه برنامه‌ای میان‌مدت در چارچوب سیاست‌های بلندمدت است که همگی در برنامه‌های اقتصادی دولت دوازدهم تجلی یافته است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: این مسائل را به برنامه‌های عملیاتی با اقدامات کمی در برنامه‌ای زمان‌بندی شده انجام خواهم داد. آمده‌ام برنامه‌های مصوب در حوزه اشتغال و بیکاری را اجرایی کنم. برنامه ششم و سیاست‌های اقتصادی را با همکاری مجلس عملیاتی می‌کنم.

کرباسیان تصریح کرد: سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که از سوی رهبری ابلاغ شد در کنار برنامه ششم دارای شاخص‌های کمی است از جمله رشد 8 درصدی، ضریب جینی، شاخص‌های مهم کلان، متغییرهای اقتصادی و منابع مالی را شامل می‌شود. معاونت نظارت مجلس درجه انطباق برنامه پیشنهادی‌ام با برنامه ششم را با درجه انطباق بالایی تشخیص داده است. تک نرخی شدن بیکاری و کاهش آن به 8.6 درصد در سال پایانی و نرخ تورم 8.8 درصد را هدف‌گذاری کرده‌اید بنده مکلف هستم که چنین اهداف بلند و دشواری عملیاتی شود.

وی ادامه داد: باید بهره‌وری میانگین سالانه 2.8 و سرمایه‌گذاری 24.1 درصد رشد داشته باشد. با توجه به عملکرد نامناسب این شاخص‌های در گذشته باید در چارچوب برنامه ششم این عملکرد جبران شود. برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه، سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، اصل 44 قانون اساسی و قانون مالیاتی های مستقیم و قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و قانون کسب و کار چگونه باید اجرایی شود. بنده با چهار محور برنامه پیشنهادی‌ام این کار را انجام می‌دهم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی «مردم‌سازی اقتصادی» را اولین محور برنامه‌هایش اعلام کرد و افزود: دولت و هر چه غیر از مردم باید از عرصه‌ تصدی‌گری اقتصاد خارج شود و بخش خصوصی و تعاونی باید به تنها متولی اقتصاد مبدل شوند. «توزیع سهام عدالت» یکی دیگر از جلوه‌های اقتصاد مردمی است. برای اصلاح و تکمیل این طرح برنامه دقیقی پیش‌بینی شده که مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکیت بهره مند خواهد شد.

کرباسیان تاکید کرد: باید «رقابت مثبت» را گسترش دهیم تا اقتصاد سالمی و مردمی داشته باشیم. دستاوردهای دانش اقتصاد نشان داده که محیط کسب و کار بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی اولویت دارد و «نظام مالیاتی» باید اصلاح شود. فرآیند واردات و صادرات باید در یک پنجره واحد سر راست شود. باید مقررات مخل رونق کسب و کار لغو شود و باید صدور مجوزهای کسب و کار تسهیل شود و شورای گفت وگو در دستور کار قرار می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی «استفاده از فناوری‌های نوین» را زمینه‌ساز جهش‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: در گمرک توانستم ظرف سه سال با بهره‌گیری از نیروهای نخبه دانشگاهی و همکاران گمرک سامانه‌ای به اجرا درآمد که تجربیات آن در چند جلد کتاب مکتوب شده است.

کرباسیان تشریفات از 26 به 3 روز، حمایت رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور و وزیر قبلی اقتصاد راهگشای تحقق برنامه های گمرگ دانست و افزود: هزینه های رسمی 30 هزار میلیارد کاهش یافته است. برآورد ستاد مبارزه کالا و قاچاق از 25 به 16 میلیارد تومان کاهش یافته است و از مبادی رسمی غیر گمرک از 6 میلیارد به 950 میلیون دلار وارد قاچاق کالا کاهش یافته است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: سالی 300 هزار کیلو مواد مخدر کشف می‌کنیم. گمرک ایران نمونه مطلوبی در ایجاد سامانه در سازمان جهانی گمرک ثبت شد.

وی تصریح کرد: فقط حرف نمی‌زنم و اهل اجرا و عمل هستم. متعهد می شوم برنامه های پیشنهادی‌ام را اجرایی می‌کنم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی از توانایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و دستیابی به فناوری روز و تسخیر بازارهای صادراتی سخن گفت و افزود: به کمک وزارت خارجه منابع فایناس را جذب می‌کنیم تا تامین مالی پروژه‌های عمرانی داخلی انجام شود.

کرباسیان از اصلاح نظام مالیاتی سخن گفت و افزود: شتاب‌بخشی به فرآیند مالیات ارزش افزوده را در دستور قرار داده‌ایم تا بار مالیاتی را از دوش صادرکنندگان و واردکنندگان بردارم. لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کمیسیون اقتصادی مجلس است که به زودی به صحن علنی تحویل می‌شود. نقدهای خود را به لایحه به کمیسیون اعلام کنید تا اصلاحات مورد نیاز انجام شود.

وی جلوگیری از فرار مالیاتی را مورد تاکید قرار داد: با فرار مالیاتی قاطعانامه مقابله خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاست‌های پولی و بانکی، گفت: وضعیت موسسات مالی و اعتباری و نگرانی سپرده‌گذاران آنان، برنامه‌های عملیاتی تدوین شده است. برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم. قانون اصلاح نظام بانکی را سریعتر به مجلس دهیم.

کرباسیان ارتقاء توان تسهیلات دهی نظام بانکی به بنگاه‌های اقتصادی را وعده داد و افزود: بازار سرمایه در ایران ظرفیت بالقوه بالایی دارد که هنوز بالقوه نشده است. هنوز با بازار عمیق با ابزارهای متنوع فاصله داریم. برنامه‌های عملیاتی بازار سرمایه تهیه شده و با همکاری مجلس اجرایی می‌شود.

وی بردن اقتصاد به اتاق شیشه‌ای، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، انتشار صحیح آمار اقتصادی، افزایش شفافیت مالیاتی، اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را از برنامه‌های پیشنهادی‌اش به مجلس خبر داد و بر تحقق آنها تاکید کرد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: برنامه‌هایم را با همکاری تیم اقتصادی دولت اجرایی می‌کنم. نتیجه تمامی سیاست‌هایم در شغل آبرومندانه برای مردم باید خودش را نشان دهد.

کرباسیان اظهار کرد: رای اعتماد مجلس بار سنگینی در شرایط خطیر فعلی بر دوشم می‌گذارد. مشکلات مردم را از نزدیک لمس کرده‌ام و شما نیز به دلیل ارتباط نزدیک با مردم به خوبی از مشکلات آنان به ویژه اقشار کم درآمد آگاهید. می‌دانید که جوان بیکار داشتن یعنی چه.

وی تاکید کرد: تمام دانش و تجربه‌ام را با تعامل و همکاری مستمر با مجلس به کار خواهم بست تا به اعتماد شما پاسخی مناسب بدهم تا بار مشکلات مردم کاهش یابد.

 

/  مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه /

پورمختار: نقد جدی به عملکرد سفارت خانه ها وارد است

به گزارش جماران، محمد علی پورمختار، در روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم،  در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: رییس‌جمهور در ابتدای دوره گذشته دو نکته را مطرح کردند، ایشان فرمودند ما باید بانک‌ها را سازماندهی و تعیین تکلیف کنیم ایشان گفتند البانک وما ادراک مالبانک . ما انتظار داشتیم این مسائل حل شود.

او افزود : مورد دوم بحث سفارت‌خانه‌ها بود. نقد جدی به عملکرد سفارت‌خانه‌ها بوده است. گفتند باید به امور سفارت‌ها سامان ببخشیم. ما کارکرد نسبتا ضعیف این سفارت‌ها را در ده یا پانزده شکایت و گزارش بررسی کردیم. موضوع تقریبا عمومیت دارد و بر همین اساس شاهد یک ضعف مفرط در وزارت‌خانه به لحاظ کار خواستن از سفرا هستیم. اگر در مسائل اقتصادی مشکل داریم و وزارت خارجه به ویژه در صادرات و بازاریابی و حل مشکل تجار و کسانی که مراودات خارجی دارند و در بحث واردات، همه از  عدم همراهی سفارت‌ها ست. 

پور مختار با اشاره به الزام به تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه گفت: مجبور شدیم در قانون الزام کنیم که دولت و وزارت‌خارجه از بین فارغ التحصیلان رشته اقتصاد برای تقویت این موضوع استفاده کرده و وابسته اقتصادی بگذارد. وزیر البته قول داد معاونت اقتصادی تشکیل بدهند؛  ولی ما در این شرایط سخت اقتصادی موقعیت را از دست دادیم.  

پورمختار با بیان اینکه این برای عدم مدیریت سفارت‌خانه‌ها و حوزه عملکرد آنهاست، گفت: نکته بعدی این است که متاسفانه حمایت از  اتباع ایرانی ضعیف بوده است. ما در جلساتی که با قشقاوی داشتیم شکایات زیادی از اتباع ایرانی را مطرح کردیم  که نیاز به کمک و مساعدت داشتند. آنها به دلیل نداشتن بودجه کافی می‌گفتند نمی‌شود. ما به رییس‌جمهور گفتیم بودجه بدهید گفتند نداریم. این دلیل نمی‌شود اتباع ایرانی گرفتار شوند و حمایتی از آنها از سوی سفارت‌خانه‌ها صورت نگیرد. این نیاز به اصلاح دارد و باید به امید خدا توسط وزیر سامان بگیرد.  

پورمختار گفت: مقام رهبری گفتند هدف ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیع است. این را چه کسی باید ایجاد کند؟ این سفرا هستند که باید ارتباط را ارتقا دهند و شرایط واقعی و اطلاعات واقعی را که به خاطر کارهای رسانه‌ای قوی استکبار جهانی که ذهن مردم را نسبت به مردم و جمهوری اسلامی منفی کرده است ، درست کنند. اما دریغ از این نوع فعالیت. لذا به دلیل فقدان برنامه لازم در دیپلماسی عمومی این فرصت را از دست دادیم. این  ضعف سفارت‌خانه‌هاست.  

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: گذشته از بی‌توجهی‌های سفارت‌ها و وجود برخی ایرادها و کم‌توجهی به اصل مسئولیت و توجه بیشتر به مباحث مالی آنها را از این مسئولیت بازداشته است. البته این برای همه سفارت‌ها نیست اما این واقعیت تلخی است که برخی بخواهند کاسبی کنند و مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال تحصیل و مسائل مالی خودش باشد. 

او افزود : آنچه در طول این چهار سال رخ داده تضعیف موقعیت‌مان در برخی مناطق مثل آمریکا لاتین است که که جایگاه بالایی از لحاظ فکری و همراهی با ما داشته است. این به عنوان یک نقطه ضعف است. در کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه نیاز به تدبیر قوی‌تر داریم.  گرچه با برخی کشورهای همسایه ارتباط خوبی هست اما در کلیت کار ضعف وجود دارد در  آسیای میانه کشورهای کهنه استقلال یافته از شوروی رابطه سردی با ما دارند. در آفریقا هم به همین ترتیب است.

پور مختار همچنین در پایان گفت : وزارت خارجه نتوانسته در موضوع مهم اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا و انگلیس اجماعی ایجاد کند و قطع‌نامه‌هایی را از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی علیه آنها صادر کند. وزارت خارجه در این حوزه  ضعیف عمل کرده است.  ما شاهد هستیم قطع‌نامه‌های مجمع عمومی و شورای حقوق بشر به کرات صادر شده و ما هیچ گزارشی از وزارت خارجه ندیدیم که چرایی این مساله را تحلیل کند. امیدوار هستم وزیر محترم در دوره آینده این وضعیت را سامان دهد.

 

/  مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه /

پور ابراهیمی: اگر ساختار اصلاح نشود به دیپلماسی اقتصادی نمی رسیم

به گزارش جماران، محمد رضا پور ابراهیمی، در روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم،  در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید ما بوده است و خوشحالیم که بعد از سوال از وزیر و تاکید رئیس مجلس اقداماتی در این حوزه صورت گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است؛ چراکه برنامه‌های خوبی که آقای ظریف ارائه کرده‌اند پس از ایشان و در دراز مدت در وزارت خارجه با ساختار کنونی رها می‌شود.

وی افزود: اما اختلاف نظر بنده با وزیرامورخارجه در این باره موضوع لزوم اصلاح ساختار دیپلماسی اقتصادی است که وزیر خارجه معتقد به این موضوع نیستند. اما اگر ساختار سفارتخانه‌ها و دفاتر جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اصلاح نشود، در دراز مدت و با رفتن آقای ظریف مشکلات حل می‌شود.

نماینده کرمان تاکید کرد: ادبیات دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه باید نهادینه شود و اساسنامه باید تغییر کند و ما نیز در کمیسیون اقتصادی برای تحقق برنامه‌های خوب دکتر ظریف و اصلاح ساختار تلاش می‌کنیم. اما اگر این ساختار اصلاح نشود ما نمی‌توانیم به گسترش دیپلماسی اقتصادی با برنامه درازمدت امیدوار باشیم.

 

/  موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه /

رضا زاده: ظریف بهترین گزینه برای دستگاه دیپلماسی است

به گزارش جماران، در ادامه روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، حسین رضا زاده، عضو فراکسیون امید، در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پشت تریبون قرار گرفت و با بیان این که فضای همکاری خارجی با ایران در طول ۴ سال گذشته، برای کشورهای منطقه و بین المللی تبدیل به یک فرصت و غنیمت شده است، تصریح کرد اقدامات وزیر خارجه در دولت یازدهم باعث گشایش در روابط خارجی شد.

نماینده مردم کازرون، در ادامه گفت: برای بررسی عملکرد آقای ظریف کافی است تنها به وضعیت ایران قبل از دولت یازدهم در عرصه‌ی سیاست خارجی نگاه کنیم. آقای ظریف با دیپلماسی قوی توام با اخلاق و ادب بهترین نحو سیاست خارجی کشور را در تعامل با دنیا به پیش برد. فردی که در مقابل استعمار ایستادگی و با اقتدار از منافع ملی دفاع کرد.

وی استفاده همیشگی از رهنمودهای رهبری در سیاست خارجی را یکی از نقاط مثبت ظریف دانست و افزود: مقام معظم رهبری درباره‌ی ایشان فرمودند: احساس قدرت و نشست در مقابل شش قدرت جهانی و دفاع از اهداف توام با داشتن تدین و شجاعت و ایستادگی و زیر بار زور نرفتن و دلسوز انقلاب بودن از ویژگی‌های ظریف است که این صحبت‌های رهبری بزرگترین نعمت برای آقای ظریف بوده و دلیل ما برای دفاع از ایشان است.

نماینده کازرون با  اشاره به وضعیت سیاست و روابط خارجی ایران قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم با حضور ظریف در وزارت خارجه گفت: در آن دوران علاوه بر ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و قرار گرفتن ایران ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل ابهاماتی پیرامون ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای مطرح شده بود و با شکل گیری اجماع جهانی علیه ایران به دنبال منزوی کردن کشور ما بودند. در آن دوران ایران هراسی به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافت و جایگاه ایران در عرصه‌ بین‌الملل تنزل پیدا کرد. اتفاقاتی که نتیجه آن در بعد اقتصادی همچون افزایش نرخ ریسک، تحریم نظام  بانکی و منفی شدن رشد اقتصادی و افزایش تورم به ۴۵ درصد در کنار کاهش صادرات و افزایش بی رویه‌ی کالاها  به خوبی نشان دهنده وضعیت آن دوران است.

رضازاده ادامه داد: دولت یازدهم در چنین شرایطی سکان اداره‌ی کشور را در دست گرفت. و رئیس جمهور آقای ظریف را برای وزارت خارجه انتخاب کرد تا تغییر بنیادی در روابط با کشورها به وجود آید.

به گفته وی اولین آزمون موفق ظریف گفت و گوی هسته‌ای است و به سرانجام رساندن برجام بود او رویکردی منطقی در تعامل و گفت و گوی سازنده با کشورها اتخاذ کرد که باعث گشایش در روابط خارجی شد.

وی اضافه کرد:‌ خروج از فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد، تثبیت ایران در فضای بین‌المللی؛ آشکار شدن قدرت دیپلماسی ایران، آزاد شدن میلیاردها تومان از دارایی‌ها، باز شدن فضای بین‌المللی، بر هم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت‌های دنیا برای مقابله با دنیا، ایجاد فضای مطلوب و جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله آثار مثبتی است که آقای ظریف در طول ۴ سال فعالیتش برای کشور به  ارمغان آورد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه فضای همکاری اقتصادی با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود، افزود:‌ بعد از دولت یازدهم همکاری با ایران تبدیل به فرصت و غنیمتی برای کشورها شد.

رضازاده ادامه داد: اکنون کشور ما از لحاظ مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای در وضعیت خطری است در این ۴ سال چالش‌های زیادی وجود داشت که از جمله آن اعمال سیاست تهدید و مقابله با ایران در دولت جدید آمریکا و  تلاش برای بازگردن پروژه‌ی ایران هراسی است که این شرایط می‌طلبد در جهت کسب حداکثر منافع ملی از دیپلماتی کارکشته همچون آقای ظریف استفاده شود.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از پرداختن به منافع جناحی به جای منافع ملی گفت: باید از برخی از اقدامات تخریبی گروه‌های خودسر همچون حمله به سفارت‌خانه‌ها پرهیز شود و همه تلاش‌ها برای کسب حداکثر منافع ملی باشد که در این راه آقای ظریف می‌تواند بسیار کمک کند.

رضازاده در جمع بندی با بیان این که ظریف اهل استفاده از ایده‌ها و ابتکارات نو است، گفت که او یک زن را به عنوان سخنگوی وزارت خارجه و سفیر انتخاب کرد و از گزینه‌های قبلی در سفارت‌خانه‌ها استفاده نمود و از اقلیت‌های مذهبی و قومی در سفارت‌خانه‌ها بهره گرفت.

نماینده کازرون در پایان با اشاره به اهتمام ظریف برای تشکیل معاونت اقتصادی در راستای اجرای برنامه ششم گفت: ما آقای ظریف را در اداره دستگاه دیپلماسی موفق می‌دانیم و معتقدیم کسی بهتر از  او نیست پس نمایندگان به او رای بالایی دهید تا خستگی ۴ ساله را از تن او درآورد که با قدرت و صلابت در ۴ سال پیبش رو به کارش ادامه دهد.

 

/  موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه /

پارسایی: دفاع از ظریف راحت ترین کار است

به گزارش جماران، در ادامه روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پشت تریبون قرار گرفت و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: بازگرداندن عزت ملی به کشور را نشان دهنده تقویت استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی است که تبدیل شدن ایران به اثرگذارترین کشور در بین کشورهای همسایه به دلیل سیاست خارجی و وجود دیپلمات کارکشته‌ای همچون آقای ظریف است.

وی همچنین تصریح کرد: در صحبت‌های مخالفان آقای ظریف مخالفت خاصی ندیدم که این نشان از اقتدار دیپلماسی کشورمان دارد.

به گفته وی بازگرداندن عزت به دیپلماسی و بازگرداندن عزت ملی در کنار استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی خارجی نشان از آن دارد که موقعیت ما بسیار تقویت شده است.

نماینده شیراز با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای همسایه بدون انکار اثرگذارترین کشور است، گفت که این موضوع به دلیل سیاست خارجی و دیپلماسی ما حاصل شده است.

سخنگوی فراکسیون امید در ادامه همراهی تیم‌های اقتصادی در سفرهای ظریف را نشان دهنده توجه ویژه وزیر خارجه به موضوع اقتصاد در این وزارتخانه دانست.

نماینده مردم شیراز با اشاره به صحبت‌های مخالفان ظریف در مورد سفرا گفت: آقای ظریف در دولت یازدهم از سفرای کارآمد و توانمند استفاده کرده است که نمونه آن سفیران ایران در فرانسه، آلمان، هند و استرالیا است.

پارسایی افزود: انتظار داریم سفرا در مبارزه با دشمن تمام قد وارد شوند اما از آن طرف این سردمداران و سربازان را مورد بی‌حرمتی قرار می‌دهیم. اگر انتظار سربلندی سربازان دیپلماسی را داریم، باید در داخل ادبیاتمان با آنها همراه باشد.

وی خطاب به ظریف گفت که مردم به او اعتماد کرده و می‌کنند. نام او و وزرایی که در دوران پسابرجام توانستند منافع ملی را برگردانند در کنار شهدای عزیزمان بر تارک ملی ثبت خواهد شد.

پارسایی در پایان گفت که دفاع از ظریف راحت‌ترین دفاع است و همه از او حمایت خواهند کرد.

 

/  مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه /

ابطحی: تیم دیپلماسی باید تغییر کند

به گزارش جماران، در ادامه روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ابطحی،  در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پشت تریبون قرار گرفت و خواستار تغییر تیم دیپلماسی کشور شد.

نماینده اصولگرای مجلس گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم تیم دیپلماسی را عوض می‌کردم. آقای ظریف تعهداتی داده و تلاش روز افزونی کرده ولی در این موقعیت و با این دولت بهتر است یک تیم دیگر با سیاست دیگر سر کار بیایند و بدانند دیگر آقای ظریف با لبخندهایش و قدم‌زدنهایش در کنار رودخانه نیست، بلکه مثلا یک ابطحی با شجاعت و خشونت خواهد آمد.

وی افزود: آقای روحانی در دفاع از ظریف  و برجام سخنانی گفت که شایسته سکوت نیست. آقای ظریف هم برنامه‌ای داده که احتمال می‌دهم در صورت اجرا دیگر به عنوان نماینده هم نتوانم در خصوص مسائل سیاست خارجی صحبت کنم. طبق این برنامه سیاست خارجی باید در دایره قدرت تصمیم گیری قرار گیرد و افراد غیر مسئول در این حوزه اظهار نظر و دخالت نکنند. ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی و قانونی برای اظهار نظر افراد غیر از خود و دیپلمات‌های وزارت خارجه است که پیام خوبی نیست.

وی در ادامه در حالی که می‌خواست وزیر خارجه را خطاب دهد به اشتباه گفت: آقای برجام! که این موضوع خنده نمایندگان را در پی داشت.

او ادامه داد: آقای ظریف، رهبری انقلاب شما را به شجاعت، امانت و غیرت توصیف کردند، اما در همان بیان گفتند انتقاد را محترم بشمارید و به منتقد به دیده دشمن نگاه نکنید. من هم می‌گویم اگر دستاورد برجام همین باشد که دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم، بزرگترین دستاورد برجام خواهد بود. مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. مقام معظم رهبری هم علی رغم حمایت صریح از مذاکره کنندگان گفت: کاش عجله نمی‌کردید و آیا نمی‌شد، توافقی بهتر از این انجام داد؟

وی با بیان اینکه هنوز تعهدات آمریکا عملی نشده اضافه کرد: البته سوئیفت برای واردات شکر و آب معدنی باز است.

ابطحی یادآور شد: ما باید در عرصه عمل به دوستان خود در حوزه دیپلماسی کمک کنیم. مجلس هم با تمام قوا در اختیار شماست همچنان که مصوبه هفته قبل ما برای مقابله با اقدامات آمریکا یک رای مخالف هم نداشت. شما این پشتیبانی را دارید. سیاست ترامپ این است که تهدید کند تا راه مذاکره باز شود و هزینه را بالا ببرد. ما در مقابل آمریکا یکپارچه متحد هستیم.

ابطحی با بیان اینکه سیاست خارجی تنها در یک وزارتخانه تعیین نمی شود ادامه داد: این موضوع توسط نهادهای بالادستی و رهبری انقلاب تعیین می‌شود. البته به نظر می‌رسد تجربه ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی پرونده‌های سیاست خارجی هم در این ایده بی تاثیر نیست. مثل ورود مجلس به بررسی برجام و نمایان کردن ایرادات این توافق. اگر قرار باشد کسی از افراد غیر مسئول در حوزه سیاست خارجی ورود نکند، یعنی غیر از آقای بروجردی و اعضای کمیسیون امنیت افراد دیگر نمی‌توانند وارد شوند و حتی ائمه جمعه حق اظهار نظر در سیاست خارجی را ندارند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در دفاع از برجام گفت: سخنان ایشان بدان معناست که سند برجام به امضا رسیده تا برای دنیا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است یعنی حتی ما از حقمان در NPT هم محروم هستیم. بنابراین برجام را باید مکانیزم کنترل و نظارت در ایران دانست که توسط وزارت خارجه پذیرفته شده است. آیا این تقدم دیپلماسی بر جنگ است؟ ترامپ یک تاجر است، چرا باید به برجام پایبند بماند در حالی که هر چه امتیاز خواسته نقدا گرفته و می‌تواند از وعده‌های نسیه هم شانه خالی کند؟ آمریکا دیگر باید چه کند تا بفهمید برجام را نفی کرده است و چرا بیشتر ما را تحریم نکند در حالی که این کار هزینه‌ای برایش ندارد؟

 

ظریف:حضور 105 کشور در مراسم تحلیف در تاریخ انقلاب بی سابقه بود

محمد جواد ظریف در جلسه  دفاع از خود و برنامه هایش ضمن یادی امام و  شهدا  و تشکر از حضور 41 میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت: استقلال، خودباوری و نهراسیدن از قدرت های بزرگ را از برنامه های سیاست خارجی این دولت دانست.

 وی ادامه داد: امام بزرگوار این باور را در مردم نهادینه کرد و تمام ملت  های جهان، در برابر ملت ایران سر تعظیم فرود آوردند.

وزیر امورخارجه با اشاره به مجموعه سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: فرازهایی از بیانات ایشان مبنی بر حکمت، مصلحت و عقلانیت در تعیین سیاست خارجی ایران موثر بوده است.

وی با اشاره به  اینکه میان سیاست و و رفتار عقلانی رابطه منطقی  وجود دارد، تاکید کرد: جهان وارد عصر پساغربی شده، دیگر جهان در چند قدرت خلاصه نمی شود و انحصار بازی از  دست قدرت های بزرگ خارج شده است.

 ظریف با بیان اینکه منطقه ما در یکی از سخت ترین دوران های تاریخ به سر می برد، گفت: برخی  از قدرت ها هنوز با بازی  حاصل جمع صفر در منطقه هزینه تراشی می کنند. با این حال ایران به فضل الهی  و حضور مردم توانسته در این شرایط  از امنیت کامل برخوردار باشد.

وی  تصریح کرد: آنچه سبب شده است ایران از چنین شرایطی برخوردار باشد، سامانه معنایی است که انقلاب اسلامی با باورمند ساختن مردم ایجاد کرده است. ایران کشوری است که برای امنیت و حفظ قدرت اقتصادی خود به هیچ کشوری متکی نیست. ایران به مسئولیت خود در منطقه پایبند و به بازی که حاصل جمع آن صفر باشد معتقد نیست.

وزیر پیشنهادی  برای تصدی وزارت خارجه با اشاره به اینکه به لطف خدا در دولت یازدهم گام های بلند و اساسی در عرصه خارجی برداشته شده است؛ گفت:اثبات فناوری هسته ای به قدرت های جهانی محقق و به فضل الهی  با رهبری ارزشمند مقام معظم رهبری و حضور هوشمندانه رئیس جمهوری خطرهای بزرگی از سر نظام مرتفع و موانع بزرگی از  سر راه  فناوری کشور برداشته شد.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم  ایران تنها کشوری است که توانسته از فصل هفتم  تحریم های  سازمان ملل در طول تاریخ 70 ساله آن خارج شود؛ گفت: دستاوردهای  دولت یازدهم  در دیپلماسی این است که قفل روابط خارجی را گشوده است  و حضور 105 کشور  و نماینده نهاد های بین اللملی در مراسم تحلیف  از مصادیق آن است که  از ابتدای انقلاب تاکنون در هیچ مراسم در کشور رخ نداده بود. 

وی با اشاره به  نقش تیم دیپلماسی در عادی شدن روابط ایران با کشورهای دیگر  در فروش نفت و حذف دلالی های فساد و و رفع موانع بانکی و سرمایه گذاری خارجی در ایران، گفت:  عدم توازن و هماهنگی در سیاست ها و رویکردها و موازی کاری از چالش های  اصلی ما در سیاست خارجی در دولت یازدهم بوده است که باید در این دوره حل شود.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین افزود: رفتار برخی از کنشگران منطقه‌ای از مهمترین مسائل سیاست خارجی ماست. آنهایی که تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای برجام به کار بسته‌اند اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضای شیعه هراسی و ایران‌هراسی را در منطقه گسترش دهند و از تغییرات ایالات متحده برای تنش و بحران‌آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند. گرچه این کشورها و گروه‌ها، مرتکب چنین اشتباه اساسی شده‌اند اما این چالش وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

محد جواد ظریف در ادامه گفت: تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده اتفاق افتاده است و به دنبال آن لفاظی های آنان نسبت به ایران انجام می‌شود ناشی از توهم سیاستمداران این کشور است. با هم‌افزاری هوشمندانه دیگر نهادها و نه با سکوت آنان، تقویت این باور در نخبگان سیاسی در ایالات متحده این است که ایران‌هراسی سکه‌ای از رونق افتاده در بازار جهانی است که خریداری ندارد.

ظریف افزود: گسترش همه جانبه سیاسی و اقتصادی ایران با جهان دستاوردها  و توفیقات بسیار خوبی برای ما داشته است. با نشان دادن عقلانیت از یک سو و انتخابات متعدد از سوی دیگر برای سیاست‌مداران ایالات متحده نتیجه‌ای جز انزاوی بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست،گفت: جمله جمله برجام نشان دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست ایالات متحده از نخستین روز تا پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است. طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت قابل انکار دستیابی به هدف است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: دولت‌های قبلی آمریکا پس از سال‌ها تجربه تحریم، پای میز مذاکره آمدند. آمریکا نه تنها نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران به عنوان کنشگری مهم، باز است.

ظریف تصریح کرد: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور از یک سو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنان برای بازسازی کشور به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت‌های قدرت معنوی و مادی ایران است که برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور اقدام خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین گفت: مجلس نقش برجسته‌ای در تقویت قدرت معنوی ایران دارد. نقش آفرینی هوشمندانه  ایران از طریق دیپلماسی پارلمانی از سیاست‌های حضور در عرصه بین‌المللی است. با توجه به چالش‌های موجود تقویت با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را پیگیری خواهم کرد. گسترش روابط مطلوب با همسایگان زمینه‌های حاشیه‌ای را کاهش می‌دهد. همسایگان، بهترین شرکای اقتصادی ما هستند.

وی ادامه داد: با یاری و همفکری شما سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال می‌کنم و حمایت موثر از کارآفرینان داخلی در بازارهای منطقه را دنبال خواهم کرد. اعتمادسازی با همسایگان ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را در برنامه‌ها و ساختار وزارت خارجه مدنظر قرار داده‌ام. تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه به ویژه مجمع منطقه‌ای در خلیج فارس در مبارزه با تروریسم مهمترین دستور کار وزارت خارجه است. حمایت از مردم فلسطین و باز گرداندن موضع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام در اولویت سیاست‌های ماست.

ظریف با تاکید بر اینکه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی به دنبال تحقق اهداف هستم، اضافه کرد: جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در مسیر تامین منافع ملی باید دنبال شود. وزارت خارجه با ایجاد انگیزه و آموزش‌های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارت‌خانه‌ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور به ویژه بخش خصوصی کشور در زنجیره اقتصاد جهانی، تقویت رابطه با قدرت‌های نوظهور و همسایگان و کشورهای اروپایی و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جدید برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است. برای پیگیری این دو ابراولویت همکاری منطقه و اقتصاد مقاومتی آخرین مراحل خود را طی می‌کند و بین ما و سازمان امور استخدامی و اداری امضا می‌شود.

به گفته وی، اجتناب از تصمیمات از حرکت‌های شتاب‌زده، خودباوری، اتکای به خردجمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس، راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات راهنمایی جهت‌گیری اجرایی وزارت خارجه خواهد بود.

ظریف همچنین در پایان گفت: در صورتی که دوباره از رای با ارزش شما برخوردار شوم با توکل به قادر متعال و توسل به ائمه اطهار (ع)  و  پیروی از راهنمایی‌های رهبری و اعتماد به مردم هوشیار از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.

.

/ مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت / 

بهادری: منابع برای طرح تحول سلامت چگونه تامین خواهد شد؟

به گزارش جماران،سید هادی بهادری در دروند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت پشت تریبون قرار گرفت و  در ابتدا بیان کرد انصافا صحبت کردن از قاضی زاده هاشمی به عنوان مخالف سخت است. نماینده مردم ارومیه همچنین از تلاش های 4ساله هاشمی تشکر و طرح تحول سلامت را به عنوان یکی از شاهکار های دولت یازدهم معرفی کرد.

وی در ادامه گفت:  اما آنچه که مرا مجاب می‌کند در مخالفت با قاضی زاده هاشمی صحبت کنم  یکی از معضلاتی است که در سطح ملی با آن مواجه هستیم.

بهادری افزود: بی عدالتی در مجموعه نظام پزشکان و حوزه بهداشت و درمان مشاهده می‌شود. تفاوت بین حقوق پزشکان و سایر کادرهای پزشکی از جمله پرستاران حایز اهمیت است و حتی تفاوت بین پزشکان در حوزه متعدد نیز وجود دارد .

بهادری در ادامه با تاکید بر اینکه نگرانی‌هایی در خصوص ادامه طرح تحول سلامت وجود دارد، گفت: با توجه به این که مقام معظم رهبری وزارت بهداشت را مسوول می‌دانند اما بیمه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و این سوال به وجود می آید که در ادامه طرح تحول سلامت منابع چگونه تامین خواهد شد؟

وی افزود: در برنامه پیشنهادی آقای قاضی‌زاده مطلبی درخصوص چگونگی تامین منابع مالی برای ادامه طرح دیده نمی‌شود.

او در ادامه بیان داشت: همچنین پیگیری طرح پزشک خانواده باید به طور جدی‌تر در دستور کار باشد .

نماینده مردم ارومیه گفت: در خصوص مسایل منطقه‌ای باید به این نکته اشاره کنم که آذربایجان غربی با توجه به اینکه  قدمت طولانی در حوزه پزشکی دارد و ۱۴۰ سال پیش مدرسه طب در آن تاسیس شده است، در بخش علوم پزشکی و دانشگاهی جزو ۲۰ دانشگاه اول بهداشت محسوب نمی‌شود. همچنین شاخص سلامت در آذربایجان غربی مناسب نیست و این استان، سی و یکمین استان کشور از نظر شاخص سلامت است. بنابراین انتظار داریم نگاه ویژه ای به این منطقه محروم از سمت وزارتخانه بهداشت شاهد باشیم.

بهادری گفت: ساخت بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی در ارومیه آغاز شد اما در ۴ سال گذشته یک آجر هم در ساختمان گذاشته نشده است و این سرمایه نباید بلاتکلیف بماند. همچنین یک تخت بیمارستان به این شهر اضافه نشده است. در استان آذربایجان غربی بیمارستان سوختگی وجود ندارد و حتی در حادثه اخیری که اتفاق افتاد، بیماران را به اصفهان منتقل کردند. چرا باید بیمار برای درمان این مسافت را طی کند؟

نماینده مردم ارومیه تاکیدکرد: باید به موضوع بهداشت توجه شود چرا که پیشگیری بهتر از درمان است و این مساله مستلزم توجه بیشتری از جانب این وزارتخانه است .

او ادامه داد: موقعیت خاص آذربایجان غربی که با سه کشور هم مرز است مستلزم این است که تلاش های مناسبی در آن انجام شود. می‌توانستیم در حوزه گردشکری سلامت مطرح باشیم اما این اتفاق نیفتاده است.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت / 

عثمانی: تعادل پرداخت در بدنه وزارت وجود ندارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در چهار سال گذشته آقای قاضی زاده در بخش درمان توانست شاهکار کند و می توانیم به او نمره عالی بدهیم. تختهای بیمارستانی 25 درصد افزایش یافته اما در بخش بهداشت ما گله داریم چراکه آن میزان برتری درمان را در بهداشت نداشته ایم. در برنامه آقای قاضی زاده هم نمی بینیم که چطور می‌خواهد بخش بهداشت را مثل درمان متحول کند و برای تامین مالی بهداشت چه منابعی در نظر گرفته است. اگر در دوره اول تمرکز بر درمان بود در چهار سال بعد تمرکز باید بر بهداشت باشد.

به گزارش جماران، در روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمد قسیم عثمانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: همانطور که از اسم وزارتخانه دیده می‌شود اولویت با بهداشت است و تمرکز بر بهداشت و اولویت دادن به بهداشت نسبت به درمان باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم ارومیه افزود: در چهار سال گذشته آقای قاضی زاده در بخش درمان توانست شاهکار کند و می توانیم به او نمره عالی بدهیم. تختهای بیمارستانی 25 درصد افزایش یافته اما در بخش بهداشت ما گله داریم چراکه آن میزان برتری درمان را در بهداشت نداشته ایم. در برنامه آقای قاضی زاده هم نمی بینیم که چطور می‌خواهد بخش بهداشت را مثل درمان متحول کند و برای تامین مالی بهداشت چه منابعی در نظر گرفته است. اگر در دوره اول تمرکز بر درمان بود در چهار سال بعد تمرکز باید بر بهداشت باشد.

عثمانی با اشاره به پرداختها در وزارت بهداشت عنوان کرد: خواسته ما رعایت تعادل در پرداخت حقوق و دستمزد در بدنه وزارت است. درست است که پزشکان نقش اول را در درمان دارند اما درمان فرآیندی است که تنها بخشی از ان را پزشکان انجام می دهند و پرستاران پیراپزشکی و پشتیبانی هم در آن نقش کلیدی دارند.

وی ادامه داد: باید در دولت دوازدهم پرداختها با سایرین نسبت به پزشکان تعدیل و اصلاح شود تا رضایتمندی این مجموعه منجر به رضایتمندی مردم شود. این مسئله نیاز به تامین مالی دارد که من در برنامه آقای قاضی زاده ندیدم. از چه مکانیزمی می خواهند آن را جذب کنند؟ از طرفی وقتی پزشکان به حق دریافتی بالا دارند چرا PHD سایر رشته ها باید یک دهم دریافتی داشته باشد.

نماینده مردم بوکان همچنین بیان کرد: خواسته دیگر افزایش ظرفیت دانشگاه ها در گروه پزشکی و پیراپزشکی است. ما شاهدیم تعداد زیادی از جوانان به خارج از کشور می روند تا تحصیل کنند. چرا این ظرفیت را در کشور خودمان ایجاد نکنیم که من این مسئله را هم در برنامه‌های آقای قاضی زاده ندیدم.

عثمانی مشکل بیمه‌ها را از مهمترین مشکلات وزارت بهداشت دانست و افزود: بخش زیادی از حوزه عمل شما فرابخشی است و بیمه‌ها در اختیار شما نیست. شاهد بودیم که بیمه‌ها به انحاء مختلف وزارت بهداشت را اذیت کردند و الان نگرانی این سیاست‌های فرابخشی و عملکرد بیرونی است.

وی اضافه کرد: وقتی وزارت به موقع خدمات می دهد به موقع هم باید پرداختی داشته باشد. انتظار جدی ما از وزارت رفاه هم این است که در بخش بیمه بتواند با وزارت بهداشت همراهی کند که من در برنامه آقای قاضی زاده ندیدم که برای بیمه چه فکری می‌خواهند بکنند. این تضاد باعث ایجاد مشکل در ارائه خدمات به مردم می شود.

عثمانی در پایان اظهار کرد: من از اضافه نشدن تخت بیمارستانی واین گونه مسائل گله مند نیستم و باید از همه خدمات آقای قاضی زاده به همه کشور تشکر کنم. شخصیت دکتر قابل تقدیر است و بدون شک یکی از قویترنی ستونها در بدنه دولت  بود و بخشی از آرای غیرسیاسی آقای روحانی مربوط به عملکرد ایشان در وزارت بهداشت است که او را به شخصیتی کاریزماتیک تبدیل کرده و می تواند یک سرمایه ملی باشد.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی بهداشت / 

خاتمی: رتبه سلامت 10 پله ارتقا یافته است

نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح تحول سلامت گام‌های مهمی برداشته شده و رییس سازمان بهداشت جهانی در سفر به ایران معتقد بود ایران از نظر نظام سلامت در مسیر درستی است و طرح تحول سلامت قابل عرضه به کل دنیا است.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، سید مرتضی خاتمی، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پشت تریبون قرار گرفت و با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت وظایف گسترده‌ای از جمله نظارت، سیاست‌گذاری برعهده دارد، گفت: از شخصیتی صحبت می‌کنم که قرار است سکان‌دار وزارت بهداشت شود شخصیتی که از نظر علمی سرآمد، ممتاز و صاحب‌نام در سطح بین‌المللی است و با صدها مقاله در مجامع بین‌المللی و پژوهشگر و محقق قرار است با رای بالای شما مجدد در این جایگاه قرار بگیرد.

نماینده مردم ماهنشان با اشاره به کارنامه روشن چهارساله هاشمی خاطرنشان کرد: هاشمی با  اجرای طرح تحول سلامت در کشور بار بر زمین مانده بزرگی را برداشت و زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور براساس این برنامه اصلاح شد. در چهار سال وزارت ایشان یک چهارم کل تخت‌های موجود به تخت‌های بیمارستانی اضافه شد و همچنین مراکز درمانی تجهیز شده و پرداخت از جیب مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

وی همچنین سفر های هاشمی را مورد نظر قرار داد و گفت: آقای هاشمی بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری داشته و به ۶۰۰ شهر و روستا سفر داشته و این تنها نشان از تحرک و فعالیت بالای او نیست بلکه این انگیزه ریشه در اعتقادات او دارد.

خاتمی ادامه داد: این سفرها ضمن ایجاد شناخت میدانی و دقیق، کم‌کاری برخی از مسئولان درسرکشی به مناطق محروم را نیز جبران می‌کرد. او همچنین با حرکتی که درمناطق محروم به عنوان مداوای مردم محروم انجام داد فرهنگ پرداخت زکات علم را نیز نهادینه کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برابر بررسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ۹۵ درصد موارد برنامه‌های وزیر بهداشت منطبق و همسو با شرح وظایف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه بوده و مورد مغایر ندارد.

سیدمرتضی خاتمی نماینده  در ادامه گفت: از شخصیتی صحبت می‌کنم که قرار است سکان‌دار وزارت بهداشت شود شخصیتی که از نظر علمی سرآمد، ممتاز و صاحب‌نام در سطح بین‌المللی است و با صدها مقاله در مجامع بین‌المللی و پژوهشگر و محقق قرار است با رای بالای شما مجدد در این جایگاه قرار بگیرد.

او اشاره به کارنامه روشن چهارساله هاشمی خاطرنشان کرد: هاشمی با  اجرای طرح تحول سلامت در کشور بار بر زمین مانده بزرگی را برداشت و زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور براساس این برنامه اصلاح شد. در این چهارسال برابر یک چهارم کل تخت‌های موجود به تخت‌های بیمارستانی اضافه شد همچنین مراکز درمانی تجهیز شده و پرداخت از جیب مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

نماینده مردم ماه‌نشان با اشاره به سفرهای استانی وزیر بهداشت دولت یازدهم گفت: آقای هاشمی بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری داشته و به ۶۰۰ شهر و روستا سفر داشته و این تنها نشان از تحرک و فعالیت بالای او نیست بلکه این انگیزه ریشه در اعتقادات او دارد.

خاتمی همچنین افزود: این سفرها ضمن ایجاد شناخت میدانی و دقیق، کم‌کاری برخی از مسئولان درسرکشی به مناطق محروم را نیز جبران می‌کرد. او همچنین با حرکتی که درمناطق محروم به عنوان مداوای مردم محروم انجام داد فرهنگ پرداخت زکات علم را نیز نهادینه کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برابر بررسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ۹۵ درصد موارد برنامه‌های وزیر بهداشت منطبق و همسو با شرح وظایف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه بوده و مورد مغایر ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برابر بررسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ۹۵ درصد موارد برنامه‌های وزیر بهداشت منطبق و همسو با شرح وظایف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه بوده و مورد مغایر ندارد.

خاتمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در راس نظام سلامت تا رده‌های صف یعنی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و ... توجه شده است گفت: مهمترین فعالیت بهداشتی در دنیا ایجاد و تقویت نظام پیشگیری در شهرهای مختلف است که در دوره گذشته مورد توجه بوده و در برنامه آتی هم وجود دارد.

او با اشاره به شاخص‌های بین‌المللی گفت: این شاخص‌ها شامل عدالت در سلامت، سامان‌دهی نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی براساس بار بیماری، شاخص‌های دسترسی و دستیابی به خدمات سلامت و ارتقای سطح سواد سلامت، شاخص کاهش پرداخت از جیب مردم است که تمام این شاخص‌ها را در برنامه‌های دکتر هاشمی نیز می‌بینیم و اینها درجهت نیل به اهدافی است که در سطح دنیا مورد توجه است.

نماینده مردم ماهنشان تاکید کرد: همچنین در طرح تحول سلامت گام‌های مهمی برداشته شده و رییس سازمان بهداشت جهانی در سفر به ایران معتقد بود ایران از نظر نظام سلامت در مسیر درستی است و طرح تحول سلامت قابل عرضه به کل دنیا است.

خاتمی خاطرنشان کرد: توجه به شایسته سالاری در برنامه هاشمی بوده و همچنان وجود دارد همچنین برنامه‌ای در جهت کاهش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی با عنوان ارتقای مهارت زندگی دارد که در یکی از بند‌های برنامه دکتر هاشمی آمده است همچنین توجه به تکنولوژی نوین و تشکیل نظام ارجاع و پزشک خانواده که زیرساخت‌های آن آماده شده نیز در برنامه دکتر هاشمی دیده می‌شود.

او با اشاره به دیگر اهداف برنامه هاشمی گفت: سند ملی در ارتباط با سلامت برای ارتقا و بهبود، سلامت ارتقای خردسالان، آب و هوای سلامت سوانح و حوادث سلامت زندانیان از مولفه‌های مهمی است که به صورت دقیق در برنامه هاشمی مورد توجه بوده است.

او در پایان با تاکید براینکه از چهار سال گذشته رتبه سلامت ۱۰ رتبه ارتقا یافته گفت: بیشترین علل بیماری‌ استرس است که موثرترین راه جلوگیری آن اصلاح شیوه زندگی است که در برنامه وزیر وجود دارد اولویت بهداشت بر درمان و ایجاد سازمان فوریت‌های پیش بیمارستانی که در چهارسال گذشته مورد توجه بوده و ادامه خواهد داشت.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت /

علیرضا بیگی: عملکرد برخی معاونان قاضی زاده باعث کاهش بودجه این وزارتخانه شد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی:براساس اصول اولیه در اداره حکومت مسئولان دولتی و حاکمیتی نباید ذی‌نفع باشند چون این موضوع باعث تعارض میان منافع عمومی و منافع شخصی می‌شود، اما متاسفانه خلاف این موضوع در وزارت بهداشت دیده شده است. برخی از معاونان این وزارتخانه از فعالان و ذی‌نفعان اصلی بخش بهداشت هستند که با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروه‌های خاصی را تامین می‌کنند و به همین دلیل بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، احمد علیرضا بیگی، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پشت تریبون قرار گرفت و  گفت: علی رغم ارادتی که به آقای قاضی زاده هاشمی دارد ولی لازم است ایشان در مواردی روشنگری کرده و پاسخ به سوالات بدهند که از جمله آن میزان اجرای برنامه توسعه توسط ایشان در دولت یازدهم است.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن نظام ارجاع و بیمه تکمیلی گفت: اگر این موارد قبل از طرح تحول سلامت اجرایی می‌شد شاهد هزینه‌های کمرشکن و بدهی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت نبودیم.

علیرضا بیگی ادامه داد: براساس قانون تشکیل شرکت‌های دولتی باید به تصویب مجلس رسد اما وزیر بهداشت شرکت‌های متعددی همچون آواپردیس و آواپزشکی را به عنوان شرکت خصوصی ایجاد کرده است که خلاف قانون است. همچنین معاون وزیر بدون برگزاری مناقصه به دانشگاه‌های وزارت بهداشت مجوز تشکیل چنین شرکت‌هایی را داده است که این روند  در نهایت باعث فساد می‌شود؛ آن هم در شرایطی که دیوان محاسبات در نامه‌ای فعالیت این شرکت‌ها را غیر قانونی و معاملات آن‌ها را باطل اعلام کرده است.

نماینده تبریز با بیان اینکه وزارت بهداشت اقدام به سپرده گذاری در بانک‌ها به جای پرداخت بدهی‌هایش کرده است، گفت: در شرایطی که وزارت بهداشت ادعای کسری بودجه و بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی را دارد شاهد سپرده گذاری در بانک‌های مختلف هستیم که این وزارتخانه بهره‌های سپرده‌های خود را نیز می گیرد.

علیرضا بیگی ادامه داد: از طرف دیگر هیات امنای بهداشت برای تامین تجهیزات در زمان جنگ تشکیل شد نه اینکه در زمان فعلی اقدام به واردات تجهیزات پزشکی و دارو کند.

وی در ادامه گفت: سوال ما این است که چرا قول خود را مبنی بر پیگیری اقدامات معاون غذا و داروی خود عملیاتی نکردید آیا این معاونت شرکت وارد کننده یا تولید کننده است، براساس مستندات ما شرکت روناج برای او و بستگانش است و شما هنوز پیگیری نکردید. چه کسانی پشتیبان چنین اقداماتی هستند؟ همچنین سوال دیگر این است که نمایندگی انحصاری لنزهای داخل چشم آلکان برای چه کسی است؟

وی ادامه داد: براساس اصول اولیه در اداره حکومت مسئولان دولتی و حاکمیتی نباید ذی‌نفع باشند چون این موضوع باعث تعارض میان منافع عمومی و منافع شخصی می‌شود، اما متاسفانه خلاف این موضوع در وزارت بهداشت دیده شده است. برخی از معاونان این وزارتخانه از فعالان و ذی‌نفعان اصلی بخش بهداشت هستند که با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروه‌های خاصی را تامین می‌کنند و به همین دلیل بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.

 

/ موافق وزیر بهداشت /

تاجگردون: برنامه وزیر بهداشت بی نقص است

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی:رنامه‌ای که جناب قاضی‌زاده هاشمی به مجلس ارائه دادند حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد و با قانون بودجه و همه اسناد بالادستی مطابقت کامل دارد و من با افتخار اعلام می‌کنم که براساس گزارش دیوان محاسبات هیچ گونه خطایی در دوران وزارت ایشان در این وزارتخانه بزرگ و پیچیده رخ نداده است.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، غلامرضا تاجگردون، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به روند شکل‌گیری طرح تحول سلامت گفت: یادآوری می‌کنم که طرح تحول سلامت زاده مجلس شورای اسلامی بود. همین نمایندگان مجلس سه الی چهار سال پیش با افزایش یک درصدی ارزش افزوده زمینه‌ای را فراهم کردند تا این طرح توسط دولت اجرایی شود.  چرا که در آن زمان مردم سهم قابل توجهی را صرف درمان می‌کردند و دولت بدون کمک مجلس توان اجرای طرح را نداشت.

نماینده مردم گچساران ادامه داد: در آن دوران سهم مردم برای هزینه‌های درمان ۲۵ درصد بود که امروز به ۵ درصد رسیده است و نباید به خاطر مشکلاتی کوچک طرحی به این بزرگی و عظمت را زیر سوال ببریم. دولت محترم علی‌رغم همه کاستی‌ها ما را در راستای تحقق این مهم کمک کرد. هرچند بی‌شک این طرح دارای مشکلاتی است اما کافی است گذشته را با الان مقایسه کنید تا شاهد تفاوت ایجاد شده در شرایط باشیم.

او با تاکید بر اینکه بی‌نقصی برنامه وزیر پیشنهادی دولت در حوزه سلامت و بهداشت افزود: برنامه‌ای که جناب قاضی‌زاده هاشمی به مجلس ارائه دادند حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد و با قانون بودجه و همه اسناد بالادستی مطابقت کامل دارد و من با افتخار اعلام می‌کنم که براساس گزارش دیوان محاسبات هیچ گونه خطایی در دوران وزارت ایشان در این وزارتخانه بزرگ و پیچیده رخ نداده است.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت / 

ملکی: هاشمی تحمل مخالفان را ندارد

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی:: متاسفانه وزیر بهداشت نظام ارجاع را علی رغم مصوبه قانونی اجرایی نکرده است. نظام ارجاع برای جلوگیری از سرگردانی بیماران به تصویب رسید که وزارت بهداشت با رفتار سلیقه‌ای از اجرای آن سر باز زد و باعث تحمیل هزینه شد.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، ولی ملکی، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پشت تریبون قرار گرفت و با تاکید بر اینکه آقای هاشمی وزیری علمی و متخصص است، گفت: شکی نیست اما لازم است مواردی را مطرح کنم چون زیبنده کارگزار اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه 89 درصد از متخصصان کارکرد ایشان را فاقد عملکرد می‌دانند، گفت: با وجودی که آقای هاشمی از لحاظ علمی و مادی بی نیاز است و حتی با منت وزیر شده و نمی‌خواسته در کسوت وزیر باشد ولی حال که این پست را پذیرفته نباید فراموش کند سعه صدر ابزار مسئولان است، متاسفانه آقای هاشمی شما تحمل مخالف را ندارید و بلافاصله در برابر مخالفان واکنش سریع از خود نشان می‌دهید.

ملکی با بیان اینکه اصلاح اینگونه مشکلات در کنار توفیقات حاصل شده در عملکرد آقای هاشمی بسیار موثر خواهد بود، افزود: متاسفانه براساس مستندات ما حرمت شکنی در جامعه پزشکی وجود دارد و در این وزارتخانه تبعیض آشکار دیده شده است. به طوری که در گزینش‌های علمی رتبه اول کنار گذاشته می شود و افراد به صرف هیات علمی قبول می شوند که این یک تبعیض آشکار و رویه‌ای بسیار بد است.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه به شایسته سالاری در گزینش‌های علمی گفت: متاسفانه وزیر بهداشت نظام ارجاع را علی رغم مصوبه قانونی اجرایی نکرده است. نظام ارجاع برای جلوگیری از سرگردانی بیماران به تصویب رسید که وزارت بهداشت با رفتار سلیقه‌ای از اجرای آن سر باز زد و باعث تحمیل هزینه شد.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن طرح پزشک خانواده ادامه داد: متاسفانه در این وزارتخانه با توجه ویژه به کسانی که درآمد ماهیانه میلیاردی دارند در پرداخت های بیمه تامین اجتماعی تاخیر صورت می دهد. سوال ما این است چرا از جیب کارگری که ماهیانه یک میلیون حقوق می گیرد به جیب کسانی می رود که درآمد ماهیانه یک میلیارد تومانی دارد، عملکرد این وزارتخانه باعث زمین گیر شدن بیمه تامین اجتماعی شده است.

ملکی با بیان اینکه پرداخت‌های پزشکان در مناطق محروم با تاخیری یک ساله انجام می شود، گفت: شاید درآمد این پزشکان که برای کسانی که درآمدهای آن چنانی دارد مهم نباشد، اما یادمان نرود که این پزشکان درآمدی جز این ندارند.

این نماینده مجلس در پایان با این انتقاد که وزرات بهداشت به وزارت ویژه‌خواری و رانتخواری تبدیل شده است، گفت: موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از مسائل و مشکلات وزارت بهداشت بود که امیدوارم آقای قاضی‌زاده‌هاشمی در صورت رای اعتماد برای رفع این مشکلات تلاش کند.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی بهداشت / 

احمد بیگدلی: حوزه بهداشت پیشرفت قابل توجهی داشته است

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی:چهار سال قبل ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بودند و مردم در تهیه ۳۵۰ قلم دارو مشکل داشتند. از سوی دیگر مردم مجبور بودند ملزومات و تشکیلات بیمارستانی را از بیرون تهیه کنند. در آن زمان مشکل  وزارت بهداشت و درمان بودجه نبود بلکه مسئله اصلی نبود مدیریت کارا و چشم‌اندازی قابل اندازه‌گیری برای آینده بیماران کشور بود.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، احمد بیگدلی، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پشت تریبون قرار گرفت و سخنان خود را با تکرار سخنان مقام رهبری درباره اهمیت حوزه سلامت آغاز کرد.

نماینده مردم خدابنده در ادامه گفت: در آن زمان مردم به بخش دولتی در حوزه درمان اعتماد نداشتند و زمانی که به مراکز دولتی مراجعه می‌کردند درصورتی که توان مالی کافی نداشتند نه تنها پذیرش نمی‌شدند بلکه جنازه بیمار نیز به آنها تحویل داده نمی‌شد.

بیگدلی با بیان اینکه شرایط کشور در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، تاکید کرد: چهار سال قبل ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بودند و مردم در تهیه ۳۵۰ قلم دارو مشکل داشتند. از سوی دیگر مردم مجبور بودند ملزومات و تشکیلات بیمارستانی را از بیرون تهیه کنند. در آن زمان مشکل  وزارت بهداشت و درمان بودجه نبود بلکه مسئله اصلی نبود مدیریت کارا و چشم‌اندازی قابل اندازه‌گیری برای آینده بیماران کشور بود.

نماینده مردم خدابنده همچنین اصل 29 قانون اساسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آقای هاشمی خود طبق اصل ۲۹قانون اساسی سلامت را حق همگانی می‌دانند و معتقد است انسان سالم محور توسعه پایدار بوده و به دنبال تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه دولت است.

بیگدلی در ادامه به وعده‌های قاضی‌زاده هاشمی در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: ایشان وعده دادند که بیمه همه‌گیر ایجاد کرده و نظام شبکه‌های بهداشت را ارتقاء دهند. همچنین نیروهای متخصصی برای مناطق محروم ارسال کرده و قول دادند شبکه درمانی پیر و فرسوده کشور را بازسازی کنند. ایشان وعده دادند به روستاها، مناطق محروم و دور افتاده و بیمارستان‌های دور افتاده نیز رسیدگی کنند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به عمل کار برآید نه به سخن افزود:  قاضی‌زاده هاشمی نوزدهمین چشم‌پزشک دنیا محسوب شده و ۳۵۰ مقاله بین‌المللی و ۱۰ کتاب مرجع در کارنامه خود دارد. ایشان در دوره کاری خود رتبه ایران را بین ۲۱۰ کشور به مقام نوزدهم رساندند و در حال حاضر کمبود ۳۵۰ قلم دارو به ۳۰ قلم کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: قاضی‌زاده هاشمی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مردم، برنامه خود را عملیاتی کرد و رفاه خود و خانواده‌اش را کنار گذاشت و با روحیه جهادی وارد محیط پر اضطراب وزارت بهداشت شد.

او ادامه داد: در دوره وزارت ایشان ۱۸۰۰ واحد تخصصی زایمان، ۴۳۱۸ تخت بیمارستانی در قالب طرح تحول سلامت و ۳۲ پایگاه اورژانس مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین مسائل زیرمیزی در دوران وزارت ایشان کاهش یافت.  در همین راستا از همه به عنوان نماینده مردم استان زنجان و پیرو خاص مردم این استان از همه نمایندگان می‌خواهم با رای حداکثری خود به قاضی‌زاده هاشمی زمینه تحول در نظام سلامت را فراهم کنیم.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی بهداشت / 

نطنزی: وزارت بهداشت بزرگترین دستاورد دولت یازدهم بوده است

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی: فراموش نمی‌کنیم دغدغه رهبری را که بارها به آن تاکید کرده‌اند که کاهش هزینه‌های درمان توسط مردم انجام شود یقینا تلاش‌های آقای قاضی‌زاده‌هاشمی بر این اساس شکل گرفت و موفق به کاهش هزینه‌ها توسط مردم شد.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، مرتضی صفاری نطنزی، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پشت تریبون قرار گرفت و تاکید کرد: برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان کاملا با اسناد بالادستی تطبیق داشته و حکایت از اشراف و تسلط ایشان در حوزه بهداشت دارد.

نماینده مردم نطنز همچنین افزود: بزرگ‌ترین دستاورد و توفیق دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی و بهداشت بوده است. طبیعی است که این دستاوردها ناخودآگاه به وجود نیامده و نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های وزرای مربوطه بوده است.

وی تصریح کرد: فراموش نمی‌کنیم دغدغه رهبری را که بارها به آن تاکید کرده‌اند که کاهش هزینه‌های درمان توسط مردم انجام شود یقینا تلاش‌های آقای قاضی‌زاده‌هاشمی بر این اساس شکل گرفت و موفق به کاهش هزینه‌ها توسط مردم شد.

این نماینده مجلس با اشاره به دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان طی دوره چهار ساله مسئولیت وزارت بهداشت با قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: راه اندازی کلینیک ویژه در ۱۲۸ شهر و مناطق محروم، ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی،‌ ایجاد مراکز ناباروری در مناطق محروم، احداث ۱۲۲ بیمارستان جدید، سه هزار و ۴۰۰ خانه بهداشت، احداث ۷۴۲ مرکز جامع سلامت روستایی و ۱۹۸ شبکه بهداشت بخشی از تلاش‌های وزارت بهداشت و شخص وزیر است.

صفاری نطنزی خاطرنشان کرد: قاضی‌زاده‌هاشمی ۲۷۰ بار به استان‌های کشور و مناطق محروم سفر کرده و در ۶۰۶ شهر و روستا حضور داشته است و این اقدامات همراه با اخلاق مداری مایه رضایت مردم شده است.

وی ادامه داد: تلاش‌ها و شخصیت علمی و حرفه‌ای قاضی‌زاده‌هاشمی ستودنی است، اما مروری به برنامه‌های ارائه شده توسط وی حکایت از اشراف و تسلط ایشان بر مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان دارد.

نماینده مردم نطنز در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های ارائه شده قاضی‌زاده‌هاشمی کاملا با اسناد بالادستی مطابقت داشته و اهدافی که مشخص شده در نوع خود کم نظیر بوده و قاضی‌زاده‌هاشمی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

قاضی زاده هاشمی: خدا را شکر به هیچ کار اقتصادی جز کار خودم نپرداخته ام

وزیر پیشنهادی بهداشت:من کتمان نمی‌کنم در اجرای برنامه‌ها و انتخاب همکاران دچار اشتباه و خطا نشدم. همه انسانیم ولی خطای من از روی عمد نبوده و قصور بوده خطای من تقصیر نبوده است. من از دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می‌کنم چراکه آنها ما را یاری کردند و باعث شدند که رنج مردم در حوزه بهداشت کاسته شود.

 

به گزارش جماران، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی،وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت بهداشت و دفاع از آن گفت: ۴ سال پیش در چنین ایامی به رسم ادوار گذشته برنامه دولت یازدهم را به مجلس ارایه کردم. برنامه‌هایی که با تلاش و خردمندی جمعی از مسوولان و صاحب نظران حوزه سلامت تدوین شده بود امروز نیز با برنامه ۴ سال دیگر و گزارش عملکرد ۴ سال گذشته در حضور نمایندگان هستم. نمایندگانی که در دوره قبل حضور داشتند می‌دانند برنامه چهارسال گذشته چگونه بوده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برنامه هایی مانند طرح تحول سلامت به واسطه تلاش بسیاری از مدیران و مسوولان وزارت بهداشت و روسا و مدیران دانشگاههای علوم پزشکی و به پشتوانه مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری و نمایندگان و همچنین اعضای هیات دولت و جامعه پزشکی حاصل شده است که بسیاری از موارد آن کم نظیر و قابل ارایه به جامعه جهانی است .

او ادامه داد: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت زدوده شد علیرغم کاستی‌های زیاد می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور دانست. برخی نمایندگان کارنامه قریب به ۵۰۰ هزار زن و مرد که در عرصه سلامت و حوزه بهداشت مسوولیت خطیری را انجام داده بودند را مشاهده کرد.

وزیر بهداشت دولت یازدهم ادامه داد: ما در طول ۴ سال گذشته با ارتقای سلامت مردم ایران و امانت داری که به ما سپرده بودند صادق بودیم. با مطالعه و مشورت در برنامه پنجم با وقت‌گذاری، پاکدستی و حرفه‌ای‌گری و به دور از حرکت‌های نمایشی شاخص‌های سلامت کشور را ارتقاء دادیم.

او خاطرنشان کرد: دولت یازدهم ۵۶ درصد از هزینه‌های سلامت مردم را در حال حاضر پرداخت می‌کند این درصورتی که در دولت گذشته کشور ما در این حوزه جز ۴۰ کشور آخر دنیا بود .

قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به برنامه پنجم توسعه عنوان کرد: اینک با استناد بررسی‌های بی‌طرفانه و طبق آمار مرکز آمار رسمی ایران این عدد کمتر از ۳۹ درصد شده و کاهش ۱۶ درصد آن در طول ۳ سال سابقه ندارد .

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت در ادامه تشریح کرد: برای کاهش هر یک درصد از هزینه‌های سلامت ما نیازمند ۷۰۹ میلیارد تومان هزینه هستیم که دولت یازدهم با کمتر از این هزینه‌ها، این مهم را انجام داد.

او افزود: وزارت کار و رفاه و تعاون اجتماعی قریب به یازده میلیون نفر در پرداخت حق بیمه را تحت پوشش سلامت قرار داد و ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند. بر طبق آماری که منتشر شده درآمد ۸۵ درصد آنها زیر ۱ میلیون تومان است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در طول این سه سال گذشته، ۲۴ هزار تخت بیمارستانی به بهداشت و خدمات کشور اضافه شده است. ما فرصت‌های بی‌نظیری را پیدا کرده‌ایم و به لطف بهره‌مندی هیات علمی توانستیم بسته‌های عملی و تحولاتی را ارتقاء دهیم که به لطف آن تولید علم ما جهش چشم گیری داشته است.

او در ادامه افزود: اجرای برنامه آمایش سرزمین ،‌توسعه آموزش عالی، رشد ۳۰ درصدی رشته های پزشکی، بیمه سلامت از توفیقاتی بود که در دولت یازدهم حاصل شد .

قاضی زاده هاشمی همچنین اضافه کرد: بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم باعث شد که تولید علم ما گام های خوبی بردارد و اکنون در منطقه رتبه یک را دارا هستیم.

وزیر بهداشت خطاب به نمایندگان گفت: شما یادتان می‌آید که در دولت قبلی، بسیاری از مردم به درب همین مجلس می‌آمدند و تقاضای کمک‌های دارویی می‌کردند. اکنون ما در تولید داروهای کمیاب خودکفا شدیم و این اقلام از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده است. تولید دارو در داخل نسبت به بازار خارجی ۶۰ درصد است. این یعنی حمایت از تولید داخلی صادرات ما نیز به دو برابر زمینه دارو افزایش پیدا کرده است.

او تاکید کرد: در حیطه آموزش و پ‍ژوهش به لطف بهره‌مندی از همکاری اعضای برجسته هیات علمی تحولات چشمگیری عاید ما شد. حالا در منطقه رتبه اول تولید علم را در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی رتبه اول را کسب کردیم و در چهارسال گذشته ۳۰ درصد به تعداد مقالات ایرانیان اضافه شده است.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امروز تعداد داروهایی که کمیاب هست به کمتر از ۳۰ قلم نسبت به ۳۵۰ قلم شروع کار ما رسیده است. سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی که در سال ۹۱ حدود ۶۰ درصد بود به ۷۰ درصد رسید. این یعنی حمایت از تولید داخلی رشد داشته و در هر ماه، ما دو داروی جدید وارد بازار کردیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به مشکلات در حوزه دارو گفت: متاسفم از این که مساله دارو قبل از این که در دستگاه قضایی مطرح و رسیدگی شود در صحن مجلس مطرح می‌شود. همیشه در حوزه دارویی حرف و حدیث وجود داشته و هر کسی مطلبی درباره این موضوع گفته است. اما اگر مشکلی است باید در دستگاه قضایی مراجعه شود. متاسفانه حاشیه‌سازی در این حوزه بسیار زیاد بوده و در دوره‌های گذشته نیز همیشه چندین مسوول در حوزه دارو تغییر پیدا می‌کرد و شاهد تحقیق و تفحص‌های زیادی بودیم اما در این دولت در حوزه دارو موفقیت‌های زیادی داشتیم. در ضمن شخص خود من نیز نسبت به فساد بسیار حساس هستم بنابراین اگر کسی موردی دارد باید به دستگاه قضایی مراجعه کند .

وزیر پیشنهادی بهداشت درباره تعارض منافع فردی و اجتماعی گفت: اگر در بخش بهداشت و درمان از یک مهندس استفاده کنیم و در حوزه راه و ساختمان از یک پزشک مهم نیست. مهم این است که دقت کنیم فسادی اتفاقی نیافتد. هر حوزه‌ای باید در دست متخصص خود باشد. شایسته سالاری به این معنی است که هر کسی در جای خود باشد. خوشبختانه کسانی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت کردند همگی از استادان برجسته و بی‌نظیر هستند. سه نفر از وزرای گذشته آقای فاضل، ملک‌زاده و دانش جعفری در دولت‌های مختلف از برجسته‌ترین افراد علمی هستند و در اکثر مکان‌های بهداشت و درمان صادقانه مسوولیت قبول کردند.

او ادامه داد: درباره ۴۰۰ میلیارد تومان سپرده گذاری بیمارستان ها باید توجه داشت که وزارت بهداشت ۶۲۵ بیمارستان دارد که ۱۲۰ هزار پرسنل در آن فعالیت می‌کند و ردیف بودجه ای برای آنها تعریف نشده است. هر بیمارستان باید حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به پرسنل حقوق دهد پس برای اداره و حقوق باید در حساب خود پول داشته باشد .

قاضی زاده هاشمی با اشاره به موضوع هیات امنای وزارت بهداشت گفت: هیات امنا فعالیت بسیار ارزنده‌ای دارد و مصوبه مجلس نیز است. همچنین شرکت‌هایی که نامبرده شد در دولت گذشته تاسیس شده است. دکتر تاجگردون نیز به مساله پاک بودن وزارت بهداشت اشاره کردند. هیات امناء حیاط خلوت نیست و جایز نیست این امکاناتی که این هیات امنا به مردم می‌دهد، تعطیل کنیم.

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در توضیح برای موضوع لنز داخل چشمی آنها گفت: این مطلب به من بر می گردد خوشبختانه حقوقی که در این دولت از دانشگاه گرفتم سه میلیون و ۷۰ هزار تومان است یعنی همان حقوق های نجومی که شما می گفتید و همه جا درباره آن صحبت کردید. خدا را شاکرم که به هیچ کار اقتصادی جز کار خود نپرداختم. نه در زمین و نه در ساخت‌وساز. از طرفی فرزندان وخواهر و برادرهایم هیچ کدام راه وزارت بهداشت را نمی‌دانند. فقط یکی از برادرانم به عنوان نماینده اسبق مجلس برای رسیدگی به کار مردم در وزارتخانه حضور پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما در ابتدای راه هستیم گفت: باید از تجربه گذشته استفاده و بازمهندسی جدیدی انجام شود و همانطور که در برنامه ششم توسعه اولویت به پیشگیری و بهداشت مورد توجه است، در برنامه‌هایمان مورد توجه قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت خاطرنشان کرد: به بیان دیگر پرداختن به دارو و درمان و کاهش هزینه‌های درمانی که علاوه بر سیاست‌های ملی سلامت، مطالبه مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور نیز بود موجب شد تا در میدان عمل به این بخش توجه شود. البته این توجه به معنای تعطیلی دیگر بخش‌ها نبوده است.

او با اشاره به صحبت‌های لاریجانی درباره وزارت بهداشت گفت: ما درحوزه بهداشت و درمان در منطقه و دنیا می‌توانیم به رتبه جهانی ایران افتخار کنیم و اقداماتی را که در این دوره انجام شده را با دیگر دوره‌ها مقایسه کنید.

هاشمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اقدامات زیرساختی باید با رفع اشکالات استمرار یابد و احکام برنامه ششم و حمایت مجلس به اجرا درآید. برای استمرار طرح تحول سلامت دو چالش مهم روبروی ماست. تجربه ۴ سال گذشته نشان می‌دهد ما در کارکرد تولیت با مشکلات جدی مواجه هستیم. عدم تمرکز تولیت به نظام سلامت, تکثر صندوق‌های بیمه‌آی، جدا بودن شورای عالی سلامت و تعدد مراکز برنامه‌ریزی پاسخگویی در این بخش را مشکل کرده است. چنانچه در صورتی که مجلس و دولت همراهی لازم را با ما داشته باشند مشکل بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر و مطالبات مراکز درمانی حل خواهد شد.

او با بیان اینکه با درس آموزی از اجرای طرح تحول سلامت و نگاه به اسناد بالادستی، برنامه برای چهار سال بعدی نوشته شده گفت: من کتمان نمی‌کنم در اجرای برنامه‌ها و انتخاب همکاران دچار اشتباه و خطا نشدم. همه انسانیم ولی خطای من از روی عمد نبوده و قصور بوده ولی تقصیر نبوده است. من از دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می‌کنم چراکه آنها ما را یاری کردند و باعث شدند که رنج مردم در حوزه بهداشت کاسته شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر برنامه ارائه شده گفت: ما مصمم به تداوم و اصلاح طرح تداوم با اولویت بهداشت بر درمان هستیم. اجرای نظام ارجاع و مجموعه برنامه‌های تحول و نوآوری با قوت دنبال خواهد شد. شناسایی و جذب منابع پایدار نیز از برنامه‌های ما است. ما باور داریم که بدون ارتقای کارآیی و درون بخشی حاصلی جز هدر رفتن منابع نخواهیم داشت. از همین رو با تدوین سیاست‌های روشن جیره‌بندی هزینه‌ها را خواهیم داشت به این معنا که منابع محدود صرف هزینه‌های اساسی و مناطق محروم شود. همچنین به دنبال چابک‌سازی وزارت بهداشت هستیم.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت در پایان گفت: با علم به مشکلات و سختی راه اما با اتحاد و عزمی راسخ در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم، پای در راهی می‌نهم که امیدوارم غایتش اندوخته کار نیک و ارتقای سلامت مردم باشد. بدانید که برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس به میدان نیامده و برای خدمت به بهترین مخلوقات خداوند آماده خدمتگزاری هستم.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی کار / 

رجبی: برای مشکلات بازنشستگان و بیمه چه راهکاری دارید؟

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی: چرا دولت دعوای بین وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون در زمینه تداخل منافع و مسئولیت‌ها را رها کرد و به مجلس واگذار کرد. عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای کارگران حیاتی است و نمی‌تواند در هم ادغام شود.

به گزارش جماران، درروند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، فرج الله رجبی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: از دو جهت تحت فشار هستم یکی از جبهه کارگری و بازنشستگان از بنده خواسته شده در تایید شما صحبت کنم اما شرمنده هستم. دوم اینکه می‌دانم شما در چه وزارتخانه‌ای مشغول کار هستید. این وزارتخانه از جهت ساختار، منابع و امکانات وزارتخانه کم نظیری است.

این عضو کمیسیون عمران در مجلس با تشریح چالش‌های وزارت فوق گفت: برخی از چالش‌های این وزارتخانه، فراوزارتخانه‌ای است و باید با کمک هیات دولت حل شود. بیکاری مسئله اصلی کشور است. بیکاری را نمی‌شود فقط از وزارت تعاون خواست چون پارامترهای غیرقابل کنترل آن از وزارتخانه تعاون فراتر است. نمی‌دانم چرا شما خودتان را برنامه‌ریز برای این مسئله می‌دانید.

وی ادامه داد: بخش تعاون برای جلوگیری از هر گونه زیاده‌خوابی و انباشت و تکاثر سرمایه‌ها باید در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. 26 سال است با مسائل تعاونی‌ها آشنا هستم. بنده در حوزه ساختمان یکی دو تعاونی سراغ دارم که جان سالم به در بردند. مشکلات این بخش باید از طریق اعمال حاکمیت حل شود. اعمال حاکمیت در چیست؟ تعاونی‌های نابسامان و ناتوان خودشان به بخش اقتصاد آویزان شده‌اند. این تعاونی‌ها یا باید ادغام شوند یا باید تعطیل شوند یا باید توانمندی‌های‌شان اضافه شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس به تجدید نظر در ساختار وزارتخانه تاکید کرد و افزود: سازمان بهزیستی باید به معاونت بهزیستی تبدیل شود تا این سازمان از حالت فرودست به حالت فرادست تبدیل شود. باید به این مسئله توجه جدی شود.

رجبی صندوق‌های بازنشستگی را از معضلات کشور دانست و افزود: چرا دولت دعوای بین وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون در زمینه تداخل منافع و مسئولیت‌ها را رها کرد و به مجلس واگذار کرد. عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای کارگران حیاتی است و نمی‌تواند در هم ادغام شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: در بخش پزشک خانواده اگر آ ریال باید پرداخت می‌شد به روال غیر معمول 4آ پرداخت شد. این مبلغ از کدام منبع تامین شد؟ چرا موضوع را برای مجلس و مردم کالبد شکافی نکردید؟ سازمان تامین اجتماعی و شستا نسبت به 8 سال قبل وضعیت‌شان بهتر شده است اما کافی نیست. آیا بررسی شده شستا در حوزه استانی قابل ساماندهی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس رفع سه چهار ابرچالش‌ در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این وزارتخانه‌ها را پیشنهاد داد.

 وی گفت: برای حل مشکلاتمان سال‌هاست دنبال رستم، سهراب و اسفندیار هستیم اما هیچ رستم، سهراب و اسفندیاری جز قانون وجود ندارد.

رجبی از ربیعی پرسید که چه برنامه‌ای برای گرفتن مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت دارید، گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد باید اصلاح شود. بازنشستگان با حقوق پایین‌تر حق جوانان را در بازارکار اشغال می‌کنند. 500 هزار مهندس در کشور حضور دارند که سالی 20 درصد اعضای آنان اضافه می‌شود، چه برنامه‌ای برای بیمه کردن آنان دارید؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: حل مشکلات وزارتخانه که فرا وزارتخانه‌ای است را بدون تعارف از دولت طلب کنید. مجلس از شما توقع دارد. تیم شما باید قطعا قوی‌تر شود. برنامه های شما چرا مقطع زمانی ندارد؟

 

/ موافق وزیر پیشنهادی کار / 

موسوی: وزارت کار در دوره ربیعی فعال بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:پس از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم فعال‌سازی بنگاه‌های تعطیل در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون از صد شرکت روسی ۳۳ شرکت تابع وزارت اقتصاد هستند. در عین حال صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه در سامانه‌های بورس منتشر شده‌اند.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، سید فرید موسوی، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه شرکت‌های اقتصادی تحت تصدی‌گری وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در مسیری درست از لحاظ حسابرسی و شفافیت واقع شده‌اند، گفت: تمامی زیرساخت‌های ایجاد شده در مدت چهار ساله تصدی‌گری آقای ربیعی در بهترین وضعیت قرار دارند و تمامی زیرساخت‌ها برای مردم به عنوان یک دستاورد ملموس است.

او با بیان اینکه در دولت گذشته واگذاری حجم عمده بنگاه‌های زیان‌ده در قالب رد دیون صورت گرفته بود، افزود: حجم نیروهای مازاد در وزارتخانه و شرکت‌های تابعه و فساد موجود در آنها موجب وجود فضایی ناسالم شده بود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز به برکت ارتقای شفافیت فعل و انفعالات مالی در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دسترسی مدیران به اطلاعات شفاف بهبود یافته است و این اطلاعات قابل دسترسی شده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون دو شغله بودن اعضای هیات‌مدیره‌ها در شرکت‌های تابعه ممنوع شده است و آقای ربیعی ۳۰ بخشنامه در این خصوص صادر کرده‌اند.

موسوی افزود: هم اکنون شرکت‌های تابعه در بورس حاضر هستند و واحدهای حسابرسی در تمامی شرکت‌ها حضور دارند. همچنین تمامی اقدامات به صورت جامع در شستا اعمال شده است.

او با بیان اینکه اموال سازمان تامین اجتماعی مورد تاراج قرار گرفته بود، گفت: پس از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم فعال‌سازی بنگاه‌های تعطیل در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون از صد شرکت روسی ۳۳ شرکت تابع وزارت اقتصاد هستند. در عین حال صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه در سامانه‌های بورس منتشر شده‌اند.

موسوی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در شرکت‌های تابعه افزود: با وجود اینکه رکود اقتصادی در فضای کشور حاکم است بازدهی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی به ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

او گفت: سود خالص تلفیقی شستا ۹۰ درصد افزایش یافته است. در عین حال برای مجموعه‌های اقتصادی حسب نگاه راهبردی، برنامه‌های راهبردی پنج‌ساله توسط وزیر کار تعریف شده‌اند.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی کار / 

حسنی: در دوره ربیعی خبری از اعتصاب کارگری نبود

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرامش در عین رکود گسترده برقرار است گفت که دیگر خبری از اعتصابات کارگری نیست.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمد صادق حسنی، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روزی که داعش به مجلس حمله کرد، من هم مانند همه مردم ایران قدر امنیت را بیشتر فهمیدم. ما قدر چیزهایی که رایگان در اختیار داریم را زمانی می‌دانیم که از دستمان می‌رود. در دهه ۶۰ هم ناامنی کشور را فراگرفته بود و جوانان انقلابی امنیت را به ما هدیه دادند.

وی افزود: آقای ربیعی هم از همان نسل است و خود را در دهه ۶۰ برای برقراری امنیت در کردستان، گیلان و جای جای کشور به آب و آتش زد و امروز هم برای برقراری امنیت اجتماعی شب‌ها در وزارتخانه می خوابد. امروز آرامش در عین رکود گسترده برقرار است و دیگر بازنشستگان فولاد مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند و از اعتصابات کارگری خبری نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس اضافه کرد: دولت قبل از هدفمندی فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبیر و امید یارانه چهار میلیون نفر را حذف کرد البته ما انتظار داشتیم تعداد یارانه بیشتری را حذف کنند ولی آیا باید به آن نمره قبولی داد یا خیر؟ حداقل دستمزد کارگران بیش از تورم یا کمتر از آن افزایش یافته است. آیا به این نمره قبولی می‌دهید یا مردودی؟

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار در ارتباط نزدیک با رشد اقتصادی تصریح کرد: در دوره‌های نهم و دهم منابع درآمدی بالای کشور به جای سرمایه گذاری به هزینه‌های جاری اختصاص یافت. در آن دوره ۸۰ درصد درآمد دولت صرف هزینه‌های جاری شد و از سویی تاثیر اشتغالی سرمایه گذاری قدری زمان‌بر است. در سال ۸۴ جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و امسال به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

حسنی در پایان گفت: آقای ربیعی برای چهار سال آینده برنامه کاملی ارائه کرده و در این برنامه اشتغال فراگیر و مشارکت همه دستگاه‌ها را پیش بینی کرده است.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی کار / 

امیر خجسته: برای امنیت کارگران چه کرده اید؟

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرامش در عین رکود گسترده برقرار است گفت که دیگر خبری از اعتصابات کارگری نیست.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمد صادق حسنی، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روزی که داعش به مجلس حمله کرد، من هم مانند همه مردم ایران قدر امنیت را بیشتر فهمیدم. ما قدر چیزهایی که رایگان در اختیار داریم را زمانی می‌دانیم که از دستمان می‌رود. در دهه ۶۰ هم ناامنی کشور را فراگرفته بود و جوانان انقلابی امنیت را به ما هدیه دادند.

وی افزود: آقای ربیعی هم از همان نسل است و خود را در دهه ۶۰ برای برقراری امنیت در کردستان، گیلان و جای جای کشور به آب و آتش زد و امروز هم برای برقراری امنیت اجتماعی شب‌ها در وزارتخانه می خوابد. امروز آرامش در عین رکود گسترده برقرار است و دیگر بازنشستگان فولاد مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند و از اعتصابات کارگری خبری نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس اضافه کرد: دولت قبل از هدفمندی فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبیر و امید یارانه چهار میلیون نفر را حذف کرد البته ما انتظار داشتیم تعداد یارانه بیشتری را حذف کنند ولی آیا باید به آن نمره قبولی داد یا خیر؟ حداقل دستمزد کارگران بیش از تورم یا کمتر از آن افزایش یافته است. آیا به این نمره قبولی می‌دهید یا مردودی؟

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار در ارتباط نزدیک با رشد اقتصادی تصریح کرد: در دوره‌های نهم و دهم منابع درآمدی بالای کشور به جای سرمایه گذاری به هزینه‌های جاری اختصاص یافت. در آن دوره ۸۰ درصد درآمد دولت صرف هزینه‌های جاری شد و از سویی تاثیر اشتغالی سرمایه گذاری قدری زمان‌بر است. در سال ۸۴ جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و امسال به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

حسنی در پایان گفت: آقای ربیعی برای چهار سال آینده برنامه کاملی ارائه کرده و در این برنامه اشتغال فراگیر و مشارکت همه دستگاه‌ها را پیش بینی کرده است.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی کار / 

شاه نشین: سلامت و دلسوزی ربیعی بر کسی پوشیده نیست

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی: بررسی صلاحیت وزیر باید در قالب مسئولیت و وظایف او باشد. مسئولیت عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار کم‌درآمد، احقاق حقوق کارگران و کارفرمایان، ساماندهی کودکان کار، نظارت و مدیریت صندوق‌های بازنشستگی، ایجاد تعادل بین سهم درآمدی بیمه درمانی از مواردی است که باید وزیر محترم به آن پاسخگو باشند. آیا آقای ربیعی در ایفای این مسئولیت‌ها موفق بوده است؟

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، امیر خجسته، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت تعاون و کار از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت است. زندگی بازنشستگان، مقابله با آسیب‌دیده‌ها، حمایت از نیازمندان، آموزش مهارت، درمان بیش از ۵۰ درصد از مردم کشور، در حوزه مسئولیت این وزارتخانه است.

نماینده مردم شهریار ادامه داد: بررسی صلاحیت وزیر باید در قالب مسئولیت و وظایف او باشد. مسئولیت عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار کم‌درآمد، احقاق حقوق کارگران و کارفرمایان، ساماندهی کودکان کار، نظارت و مدیریت صندوق‌های بازنشستگی، ایجاد تعادل بین سهم درآمدی بیمه درمانی از مواردی است که باید وزیر محترم به آن پاسخگو باشند. آیا آقای ربیعی در ایفای این مسئولیت‌ها موفق بوده است؟

شاه‌نشین ادامه داد: بی‌شک سلامت آقای ربیعی و مسئولیت‌پذیری ایشان و دلسوزی و حضور در سنگرهای انقلابی بر کسی پوشیده نیست.  او در کودکی در دهه ۵۰ در کوره‌های آجرپزی کار کرده و با پوست و گوشت و استخوانش طعم کار در کودکی را چشیده است.

نماینده مردم شهریار گفت: موکلان من قشر آسیب‌پذیری هستند که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند. در این منطقه بیشترین مراکز نگهداری سالمندان، معلولان، کمپ‌های آسیب‌دیدگان اجتماعی وجود دارد و این می‌تواند انعکاس خوبی بر عملکرد وزیر کار در حوزه مسئولیت محول شده‌اش باشد.

او در ادامه گفت: شاهد رشد خدمات بهزیستی از استانداردسازی مهدکودک و شیرخوارگاه تا نگهداری سالمندان و توسعه مراکز مهارت آموزی و جلب مشارکت بخش خصوصی و افزایش پرداخت سهم دولت بوده‌ایم که شامل رشد ۹۹ درصدی مراکز اورژانس، رشد ۵۲ درصدی مراکز اعتیاد، رشد ۱۱ درصدی پایگاه سلامت اجتماعی رشد ۵۳ درصدی پایگاه‌های خدمات اجتماعی و همچنین رشد ۱۳ و نیم درصدی تعداد مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان و تحویل ۳۳ هزار و ۵۲۲ واحد مسکونی توسط بهزیستی به مددجویان تحت پوشش هستیم و هزار و ۱۶۱ واحد مسکونی به خانواده‌های حداقل ۲ معلول تحویل داده شده است.

او افزود: رشد ۴ برابری اعطای وام ضروری با کارمزد ۴ درصدی بازنشستگان و افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور را شاهدیم و اگر من امروز به عنوان موافق وزیر کار صحبت می‌کنم پاسخ به پیامک‌های کارگران و بازنشستگانی است که بارها و بارها طی این روزها تماس گرفته‌اند.

شاه نشین گفت: اقدام بی نظیر آقای وزیر و تصویب نمایندگان برای سه برابر مستمری مددجویان به نهادهای اجتماعی و اختصاص ۴ هزار میلیارد به این بخش جای تقدیر دارد و استفاده از فناوری، تکنولوژی در مجموع وزارت تعاون و رفاه به چشم می‌خورد.

نماینده ملارد گفت: از آ‌قای ربیعی پرسیدم کاری که در تصدی وزارت کار در این دوره انجام داده‌اید چه بوده است گفت، صدور شناسنامه اقتصادی الکترونیک برای ۲۳ میلیون خانوار براساس ۵۲ پایگاه اطلاعاتی انجام گرفت که برای همه خانوارهای ایرانی شناسنامه اقتصادی تهیه کرده است که در این شناسنامه‌ها مشخص است که  فرد استخدام دولت است یا خیر و خود و خانواده‌اش جزو بیمه‌شدگان قرار دارند و دارای مجوز صنفی هستند و یا چه سندی به نام آنها به ثبت رسیده است.

او بیان کرد:‌ ثبات در مدیریت تامین اجتماعی از جمله مواردی است که در این دوره شاهدش بوده‌ایم و ما یادمان نرفته ظرف ۴ سال، ۵ مدیر عوض شده است و الان طی چهار سال یک مدیر پاکدست و متخصص که خود از یادگاران دفاع مقدس است و حجم تلاش ربیعی برای خروج از بحران‌ها به ویژه در مسائل حیثیتی و عبور از مقاطع هویتی سازمان قابل تقدیر است. همچنین ار دیگر خدمات ربیعی می‌توان درمان مستقیم، احداث و تکمیل مراکز درمانی که حاصل آن افتتاح چهار بیمارستان و ۱۶ درمانگاه و دو بیمارستان و ۷ درمانگاه که در شرف افتتاح هستند را نام برد. این مراکز درمانی به صورت صددرصد به ۴۲ میلیون نفر خانواده خدمت می‌کنند.

شاه‌نشین ادامه داد: پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی کودکان زیر ۱۴ سال در این دوره کار تازه‌ای است و در طول این چهار سال آقای نوربخش حق‌الجلسات همه را به حساب تامین اجتماعی وارد کرده است که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی کار / 

جعفر زاده ایمن آبادی: کارنامه ربیعی قابل دفاع است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی: عدالت اجتماعی، احقاق حقوق کارگران و کارفرمایان، مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله مسئولیت‌های این وزارتخانه است و فردی که وزیر می‌شود، قرار است در پایین هرم جامعه به اقشار آسیب پذیر خدمات ارائه کند.

به گزارش جماران، در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، جعفرزاده ایمن آبادی، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ حقوق کارگران مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از نیازمندان از جمله وظایف وزارت تعاون و کار است. موضوعاتی هم که نمایندگان در مورد شستا مطرح کردند خود وزیر گفته تمایلی به کار اقتصادی ندارد لذا باید تکلیف شستا را مشخص کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به مسئولیت‌های وزارت رفاه اظهار کرد: عدالت اجتماعی، احقاق حقوق کارگران و کارفرمایان، مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله مسئولیت‌های این وزارتخانه است و فردی که وزیر می‌شود، قرار است در پایین هرم جامعه به اقشار آسیب پذیر خدمات ارائه کند.

وی خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم وزیر اتوکشیده‌ای را برای وزارت رفاه انتخاب کنیم. آقای ربیعی کارنامه موفق و قابل دفاعی دارد؛ البته از سال 93 تفاوت‌های فاحشی را درحوزه وزارت رفاه دیده‌ایم مانند نرخ رشد مشارکت از حدود 37/2 درصد به 39/4 درصد، اما نرخ مشارکت زنان در دو سال اخیر متوقف شده که تصمیم برای پیدا کردن شغل این قشر  در جامعه افزایش پیداکرده است.

این  نماینده مجلس افزود:‌ توسعه کارآفرینی و اشتغال از دغدغه‌های اصلی وزارت رفاه باشد و طرح توسعه و حمایت از مشاغل خانگی، طرح تامین منابع مالی خود، توسعه اشتغال روستایی و طرح تکاپو از برنامه های وزارت رفاه بوده است.

وی با اشاره به اصلاح و بازنگری قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و گسترش خدمات بیمه سلامت گفت:‌ توسعه خدمات بهزیستی و توانمندسازی گروه‌های آسیب پذیر طی سالهای 91 تا 95 حکایت از رشد 50 درصدی پایگاه‌های خدمات اجتماعی و رشد 83 درصدی در میزان ارائه خدمات به ویژه در مناطق حاشیه نشین دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت های وزارت کار ، همکاری و تعاون موثر با نهادهای مدنی است اظهار کرد: شاهد رشد 57 درصدی تاسیس تشکل های کارگری و کارفرمایی بودیم که در نوع خود کمک موثری را داشته است.

وی افزود: جامع نگری در برنامه و داشتن رویکرد اجتماعی و هدف قرار دادن گروه های محروم جز برنامه های ربیعی است بنابراین وی کارنامه موفقی داشته؛ ممکن است در چنین وزارتخانه‌ای چهار مورد اشکال هم وجود داشته باشد، هر دقیقه که نمی‌توانیم وزیر را تغییر دهیم.

وی در پایان گفت:‌ بزرگترین مشکل کشور که رهبری به آن تاکید کرده‌اند نظام جامع تامین اجتماعی است و امیدواریم آقای ربیعی وقتی از مجلس رای آورد نظام جامع تامین اجتماعی را در کشور اجرایی کند که شنیده‌ام بسترها را هم فراهم کرده است.

 

علی ربیعی: تحقق امور اجتماعی درساحت اجتماعی ممکن است، نه امنیتی

علی ربیعی در ادامه بررسی صلاحیت وزرا ، ضمن سلام به روح شهدا و امام راحل گفت: این وزراتخانه بیشتری تعامالات را با بدنه اجتماعی دارد، وزراتخانه ای که از پیش از تولد تا بعد از مرگ افراد با آن در تماس اند و به همین دلیل به چشم می آید.

به گزارش جماران، وی با اشاره به اظهارات رهبری و رئیس جمهوری در مراسم تحلف و تنفیذ گفت: من متوجه شدم چهار دلشوره در جامعه وجود دارد که عبارتند از؛ بحران فقر، آسیب اجتماعی، بحران صندوق ها و بیکاری است که همگی درکانون  توجهات این وزراتخانه است.

وزیر کار با بیان اینکه از گذشته تاکنون فرایند رفاهی بدون سیاستگذاری  ادامه داشت، افزود: معتقدم در این زمینه هزینه کردیم اما به دلیل وابستگی به نفت و  نبود برنامه موفق نبوده است.

وی تاکید کرد: امروز وزرات کار صاحب نظریه است و این ریل مهمی است، نظریه پایه هر کاری است و ما در وزراتخانه از آن برخورداریم. 

ربیعی در همین راستا افزود: معتقدم هیچ سیاستی بدون نظریه به هدف نخواهد رسید. برنامه اشتغال فراگیر مبتنی بر منطقه گرایی؛ مهارت افزایی، صیانت  از سرمایه اجتماعی، پایدار سازی صندوق های بازنشستگی و توسعه تعاون و تامین اجتماعی چند لایه  برنامه هایی است که به رئیس جمهوری داده ام  تا به امید خدا و کمک شما فقر را امحا کنیم. 

وزیر پیشنهادی برای وزارت کار  با بیان اینکه  معتقدم حمایت از بیمه ها، صندوق های بازنشستگی و ریشه کن کردن فقر با اندکی  برنامه ریزی ممکن است؛ گفت: من مسئول  مقابله با فقر عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، شناختی و سلامت هستم. امحای فقر از آرمان های انقلاب، آرمان های امام و رهبری بوده و هست.  

وی در ادامه خطاب به علی لاریجانی؛ رئیس مجلس گفت: مقابله با فقر نیازمند همکاری و تشکیل کارگروه های مشترک با مجلس است تا بگوییم نتیجه انقلاب ما در امحای فقر و آسیبب ها موفق بوده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با  بیان اینکه  من امر اجتماعی را امنیت زدایی و سیاست زدایی کرده ام؛ تاکید کرد: معتقدم و می دانم تحقق امور اجتماعی درساحت اجتماعی ممکن است، نه امنیتی.  

 وزیر کار دولت یازدهم ضمن بیان اینکه ما اشکال فقررا شناسایی و پیش بینی کردیم؛ گفت: در مدت  این 4 سال 62 درصد بین فقر و قدرت خرید مردم فاصله افتاده است. 11 میلیون حاشیه نشین با همکاری وزرات بهداشت تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و امروز این دفترچه به عنوان نشان هویت افراد در برخی از مناطق محروم است . ما به مسئله کوکان بازمانده  از تحصیل رسیدگی برای کاهش آن برنامه ریزی کردیم. 

ربیعی در ادامه تاکید کرد: مهم ترین برنامه من در حوزه فقر کاهش و رفع انواع فقر است.

وزیر کار با اشاره به برخی از انتقادات نمایندگان به طرح بیمه سلامت افزود: این طرح تاکنون  به خوبی پیش رفته و من به شما قول می دهم تحت هیچ شرایطی وقفه ای در آن ایجاد نخواهد شد. 

وی در بخش  دیگری به مسئله اشتغال، تصریح کرد: با آنکه می دانم ایجاد اشتغال ابزار مختلفی می خواهد و چون رئیس جمهوری از من خواسته اند در این زمینه  برنامه ریزی کنم قدم در راه گذاشتم و خوشبختانه  در این عرصه به یک بلوغ نظری رسیدیم . 

ربیعی  با اشاره به اینکه سه سال پیش در جلسه ای غیرعلنی؛ در مجلس نهم گفتم ما بدون رشد بدون اشتغال مواجهیم، آن روز عبارت نامفهومی بود؛ گفت: باید بپذیریم دوران رشد کلاسیک به سر رسیده است و باید بدانیم با رشد کلاسیک بیش از 400هزار شغل ایجاد نمی شود.

وی با بیان اینکه ما در وزارتخانه برنامه های دهگانه ای برای رشد اشتغال مطرح کردیم؛ گفت:  عده ای انتقاداتی به  برنامه کارورزی وارد کردند، در حالی که این طرح در دنیا پذیرفته شده است و بعد ها طرح بیمه  حمایتی آن ایجاد می شود. 

وزیر کار ادامه داد: از ابتدای فعالیتم  در این وزارتخانه  تاکید کردم کارگروه هایی میان  برنامه ای برای تعاون،رفاه و کار باید  ایجاد شود.  

وزیر پیشنهادی برای وزارت کار دولت دوازدهم با بیان اینکه من  فردی هستم که سال 56 مقابل وزرات کار تحصن اعتراضی کردم، گفت: ما امروز در شرایط ثبات در اشتغال و شاهد کمترین اختلاف بین کارفرما و کارگز هستیم، البته کارگران در مناطق  ازاد مشکلاتی دارند و امروز برادران ما در مجلس مطرح کردند؛ اما مسائل ناشی از آسیب در محیط های کار کاهش یافته است.  

وی با بیان اینکه من با شعار «با تعاون کار ایجاد خواهیم کرد و با کار به رفاه  خواهیم رسید» به وزارت کار آمدم؛ ادامه داد: من تعاون را به سمتی می برم که زمینه های رشد در آن وجود دارد. 

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اشتغال بر مبنای فنی حرفه ای از دیگر مسائلی است  است که ان شاالله با همکاری شما تحقق می یابد.  اگر می خواهیم20درصد از 80 درصد را به عرصه کار بیاوریم باید به کسب مهارت آن ها توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله دیگر ما در این وزارتخانه بحران  صندوق هاست،تصریح کرد:  من در مجلس گذشته و دولت، برای اولین بار آژیر خطر آن را به صدا درآوردم . ما درمسائل پارامتریک صندوق های مداخله کردیم و کار را به جایی رساندیم که طی دوره این کوتاه یک و نیم میلیون نفر به اعضای تحت پوشش آن اضافه شد.  مطالعات ما نشان داده راه نجات صندوق ها، تامین اجتماعی و مسئله یارانه نیازمند اجماع ملی است.  

ربیعی با بیان اینکه روزی که به وزارتخانه  امدم پنج هزار میلیارد برای مستمری وام گرفته بودند، گفت: بر هم خوردن نسبت ها باعث بروز بحران ها شده و دولت پول لازم برای  پرداخت ها ندارد. 

وزیر کار دولت یازدهم با بیان اینکه وزارت کار در زمینه ایجاد شرکت ها و بنگاه ها  موفق بوده است، گفت: شرکت هایی که ایجاد شده به بورس رفته اند واین اتفاق بزرگی است. امروز وضعیت صندوق ها شفاف است و برای خروج از بنگاه داری صندوق ها باید همه کمک  کنیم. پای سیاستگذاری رفاه را از این بند ازاد  کنیم. 

وی با اشاره به انتقادات برخی نمایندگان گفت: در توزیع عادلانه شستا و صندوق فولاد را با مجموعه از ضررها و وضعیتی نابسامان تحویل گرفتیم؛ از این جهات چیزی نگرفتیم که چیزی را از ما مطالبه کنند. 

ربیعی در پایان گفت: از مخالفان سپاسگزارم که باب گفت و گو را گشودند، خدا را شاهد می گیرم در مسیر زندگی  انتخاب گر نبودم و تقدیر و تدبیرم در هم امیخته شده و سعی کردم در این چهار سال سعی کردم کمتر سخن بگویم و بیشتر عمل کنم.  وی باید این نکته را بگویم من نویسنده زنده باد فسادم، ما فساد ساختاری و فساد عاملانه داریم که متاسفانه  هیچ کاری برای رفع فساد ساختاری نکردیم.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی / 

لاهوتی:حجتی تخصصی در کشاورزی ندارد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا بعد از ۴۰ سال هنوز کسی که  دکترای کشاورزی داشته باشد نداریم که در راس بخش کشاورزی کشور گذاشته شود؟ تعهد، تخصص، تجربه و تعامل چهار شاخه مدیریتی است اما آقای حجتی متخصص رشته کشاورزی نیست. سوابق مدیریتی ایشان هم نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی سابقه کار نداشته است.

به گزارش جماران، در جریان بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم، مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به مدرک تحصیلی حجتی گفت: مدرک تحصیلی ایشان اولین دلیل مخالفت بنده با حجتی است. مهندس حجتی مهندس راه و ساختمان رشته عمران است. ایشان قیر، آسفالت و بتن را خوب می‌شناسند، آیا کشاورزی کشور را می‌توانند به خوبی بشناسند؟

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: آیا بعد از ۴۰ سال هنوز کسی که  دکترای کشاورزی داشته باشد نداریم که در راس بخش کشاورزی کشور گذاشته شود؟ تعهد، تخصص، تجربه و تعامل چهار شاخه مدیریتی است اما آقای حجتی متخصص رشته کشاورزی نیست. سوابق مدیریتی ایشان هم نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی سابقه کار نداشته است.

لاهوتی با اشاره به اینکه حجتی برای وزارت کشاورزی مناسب نیست، گفت: وزرا باید نحوه اجرای قانون برنامه را جزو برنامه‌های کاری‌شان به مجلس اعلام می‌کردند. آقای حجتی طبق گفته خودتان در برخی کشورها، ۵۰ درصد ارزش بخش کشاورزی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود آیا شما ۵۰۰۰ میلیارد تومان طلب کشاورزان را پرداخت کرده‌اید؟ آیا پول چایکاران که دست‌هایشان پینه بسته را پرداخت کرده‌اید؟ با آنها دست بدهید، دست‌های ترک خورده و پینه بسته آنان دست‌های شما را می‌بُرد. آیا پول سرمازدگان برف در استان گیلان را پرداخت کرده‌اید؟ پاسخ منفی است. به جای آن خیلی راحت از ترکیه و مصر پرتقال وارد کردید.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس اظهار داشت: آیا در گندم واقعا به خودکفایی رسیده‌ایم؟ برخی ذی‌نفوذان در دستگاه‌های دولتی که منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، گندم با قیمت پایین وارد کردند و به شما فروختند. اگر قرار بر خودکفایی در گندم بود، سیلوهای بنادر امیرآباد، امام‌خمینی و آستارا که در حال ساخت است برای چیست؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تعرفه گوشت، حبوبات و برنج اخیرا کاهش داشته است، آیا برای واردات موز دلتان برای ملت سوخته یا برای منافع واردکنندگان این محصولات. ۲.۸ میلیون تن نیاز داخلی به برنج است و اما ۲.۴ میلیون تن تولید می‌کنیم بنده را وزیر کنید ۴۰۰ هزار تن کسری را تولید و تحویل شما می‌دهیم. این ۴۰۰ هزار تن کسری به اهرمی در دست واردکنندگان برنج است که سالی سه میلیون تن برنج وارد می‌کنند. به خدا برنج‌کاران گناه دارند.

لاهوتی با بغض از وزیر پیشنهادی اطلاعات که در جلسه حاضر بود، پرسید: چرا اجازه داده نمی‌شود ۴۰۰ هزار تن برنج  در داخل کشور تولید شود. یا در محصول ابریشم ۱۱۰۰ تن تولید می‌کردیم اما این میزان به ۱۰۰ تن کاهش یافته است. واردات نخ ابریشم از ۲۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است. در دولت احمدی‌نژاد فریاد زدم تعرفه را افزایش دهید اما توجهی نکردند.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی / 

صدیف بدری: برخی اقدامات سلامت مردم را به خطر انداخته است

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت:مصرف کود و سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت مردم شده است به طوری که استان اردبیل یکی از استان‌هایی است که بیشترین ابتلا به سرطان روده و معده را داد و این به دلیل مواد غذایی است که اقدامی برای مدیریت مصرف کود و سموم شیمیایی صورت نگرفته است.

به گزارش جماران، در جریان بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، صدیف بدری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدا از زحمات چهار ساله حجتی تشکر کرد.

نماینده مردم ارومیه گفت:‌ در حال حاضر در مدیریت بازار محصولات کشاورزی و تولید آنها آشفتگی خاصی حاکم است که طی ۴ سال گذشته اقدامی صورت نگرفته است و در برنامه آقای حجتی نیز چیزی در این رابطه مشاهده نشده است.

وی افزود: ما در سال ۹۴ شاهد بودیم سیب زمینی حتی با قیمت ۵۰ تومان هم به فروش نرسید و خسارات زیادی به کشاورزان اردبیل وارد شد .

بدری همچنین افزود: وزارت جهاد کشاورزی جز برای خرید تضمینی گندم برای دیگر محصولات کشاورزی هیچ اقدامی نداشته است به طوری که برای خرید تضمینی  ۵/۲ میلیون تن سیب زمینی هیچ برنامه‌ای ندارد.

این نماینده مجلس همچنین به تولید پنبه اشاره کرد و گفت: ما سالانه ۱۵ هزار تن تولید پنبه داشتیم که اکنون از کشورهای دیگر وارد می‌شود. همچنین در تولید هندوانه نیز در دشت مغان امسال با مشکل مواجه بودیم به نحوی که تولیدات کشاورزان روی دست آنها مانده و بعضا دور ریخته شده است.

بدری با اشاره به اینکه هیچ اقدامی برای نگهداری محصولات و انبار آنها نیز صورت نگرفته سلامت محصولات تراریخته و امنیت غذایی را نیز محل سوال دانست و افزود: مصرف کود و سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت مردم شده است به طوری که استان اردبیل یکی از استان‌هایی است که بیشترین ابتلا به سرطان روده و معده را داد و این به دلیل مواد غذایی است که اقدامی برای مدیریت مصرف کود و سموم شیمیایی صورت نگرفته است.

او خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی برای عرضه محصولات و صادرات به کشورهای همسایه نیز هیچ برنامه‌ای ندارد و حتی شاهدیم که به دلیل سوء مدیریت و ایجاد رانت واردات محصولات کشاورزی و دامداری به ویژه در زمان برداشت محصولات صورت می‌گیرد ضمن اینکه تعرفه محصولات کشاورزی برای واردات نیز کاهش پیدا کرده است و این ظلم به تولیدکنندگان است .

نماینده مردم ارومیه  در پایان با طرح این سوال چرا تاکنون برای شغل محسوب شدن کشاورزی و دامداری طی ۴ سال گذشته اقدامی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: اکنون دامداران و کشاورزان شاغل محسوب نمی‌شوند و حتی به اندازه یک کارمند ساده نیز برای آنها ارج و قرب قائل نشده‌ایم.

 

/ موافق وزیر کشاورزی / 

احمدی: کسی نمیتواند حجتی را به سیاسی کاری متهم کند

نماینده مردم زنجان برای شفاف‌سازی در مورد اینکه چرا به عنوان عضو کمسیون صنایع در موافقت با وزیر کشاورزی حرف می‌زند گفت: دلیل آن اشکال در آیین نامه‌ها است؛ قاعدتا یکی از بین کمیسیون‌ها باید انتخاب می‌شد ولی همکاران کمیسیون کشاورزی اگرچه دوست داشتند به عنوان موافق صحبت کنند اما نامشان در  قرعه کشی‌ها در نیامد. دلیل بعدی اینکه این وزارت‌خانه‌ای تولیدی است و به وزارت صنعت و معدن نزدیک است؛ اگر چه در قانون به دنبال آن بودیم که همپوشانی ها را کم کنیم ولی این وزارت خانه تولیدی است.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، فریدون احمدی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پشت تریبون رفت و گفت: دلیل اول موافقت من با این وزیر بحث مشخصات فردی ایشان است؛ ایشان مومن، معتقد، فداکار و انقلابی با سابقه طولانی درجمهوری اسلامی است. بزرگترین ویژگی ایشان ساده زیستی است. هیچ کس ایشان را به سیاسی کاری نمی‌تواند متهم کند. وزیر امروز برای وزارت کشاورزی کارش را می‌شناسند و سوار کار است.

نماینده مردم زنجان برای شفاف‌سازی در مورد اینکه چرا به عنوان عضو کمسیون صنایع در موافقت با وزیر کشاورزی حرف می‌زند گفت: دلیل آن اشکال در آیین نامه‌ها است؛ قاعدتا یکی از بین کمیسیون‌ها باید انتخاب می‌شد ولی همکاران کمیسیون کشاورزی اگرچه دوست داشتند به عنوان موافق صحبت کنند اما نامشان در  قرعه کشی‌ها در نیامد. دلیل بعدی اینکه این وزارت‌خانه‌ای تولیدی است و به وزارت صنعت و معدن نزدیک است؛ اگر چه در قانون به دنبال آن بودیم که همپوشانی ها را کم کنیم ولی این وزارت خانه تولیدی است.

احمدی خاطر نشان کرد: با وجود موافقت با وزیر کشاورزی همکاران ما یک خواهش دارند و آن اینکه یک مقداری از تعداد بازنشستگان مدیر سطح بالای این وزارت خانه ‌کم کنید. بازنشسته ها اگر مردم به آنها اعتماد کنند باید به مجلس بیایند یا به عنوان مشاور از آنها استفاده شود و یا اگر خیلی در کارشان رستم هستند بروند کار اقتصادی کنند. بسیاری از اینها نمی‌توانند یک بنگاه کوچک اقتصادی را مدیریت کنند. این‌ها در بدنه دولت می‌مانند و یکی از دلایل ناکارآمدی همین افراد هستند؛ ما از شما قول می‌گیریم وزارتخانه در دوره جدید با جوان‌ها باشد.

او افزود: امروز موضوع اصلی اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد چالش اصلی است؛ اشتغال و سرمایه گذاری در چارچوب آن تعریف می‌شود. یکی از نقاط قوت دور جدید وزیر این است که وزارت جهاد برنامه محور است ؛هم برای وزارت جهاد هم کل مجموعه  برنامه دارد. چهل و دو پروژه برای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. این یک نقطه قوت است. کاش اینها کمی می‌شد. در برنامه‌ها فقط برنامه آقای شریعتمداری کمی است که گفته در چهار سال از این عدد به این عدد می‌رسیم. از شما هم خواهش می‌کنم این برنامه ها کمی شود تا در دوره تصدی ایشان نظارت بیشتری از سوی مجلس وجود داشته باشد.

احمدی با بیان اینکه مساله بعدی حمایت از تولید است، گفت: وزارت کشاورزی تولیدی است. حمایت از تولید امروز مسایل فنی تولید نیست؛ کلید آن صادرات است. کشور اگر می‌خواهد تولید را نجات دهد باید صادر کننده باشد. تولید صادرات محور مهم است اگر نه به تولید درد کشور نمی‌خورد. جهت‌گیری این وزارت خانه باید در جهت صادرات باشد نه صادرات مواد خام بلکه صادراتی با ارزش افزوده.

نماینده مردم زنجان با بیان اینکه قرار نیست ما همه چیز تولید کنیم و همه چیز را صادر کنیم، ادامه داد: البته این شامل امنیت غذایی نمی‌شود. در دوران آقای حجتی با ۲۱ در صد افزایش محصولات کشاورزی از ۹۷ به ۱۱۸ روبه رو بودیم که این روند باید ادامه داشته باشد.

او در مورد هماهنگی تیم اقتصادی دولت نیز گفت: مسایل تولید، مالی، بانکی، تعرفه واردات و صادرات و مالیات پیچیده است. فکر می‌کنم آقایان شریعتمداری، حجتی، سیف و کرباسیان نسبت به تیم قبلی هماهنگ‌تر هستند. در همین مجلس ما شاهد بودیم آقایان تیم قبلی با هم اختلاف نظر داشتند. امروز افرادی که اختلاف نظر داشتند در کابینه نیستند. در تیم اقتصادی جدید هماهنگی با بقیه دستگاه های ذیربط بیشتر شده است.

نماینده مردم زنجان در مورد تخصص حجتی نیز گفت: رشته ایشان آب  است. این رشته در گروه عمران است.  بهترین متخصص ها در رشته عمران هستند ؛ بنابراین حتما از آب سر در می‌آورد؛ البته این وزارتخانه جهاد و کشاورزی است و یک وقت هایی کارهای عمرانی هم می کرد و تحصیلات ایشان به تخصص ایشان بی ربط نیست.

احمدی تاکید کرد: ما از ایشان می‌خواهیم برای آب فکری کنند؛ امروز سو مدیریت در مورد آب سوژه کشورهای خارجی شده است. می‌گویند در هلند وقتی می‌خواهند سو مدیریت در حوزه آبخیزداری را مثال بزنند، دریاچه ارومیه را در کتاب‌هایی درسی مثال می‌زنند.

او گفت: بحث تمرکز زدایی و مکانیزه کردن کشاورزی نیز از جمله درخواست‌های ماست. کشاورزی سنتی هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ حتی تجارت  الکترونیک باید در این حوزه توسعه پیدا کند. ما در خواست داریم بخش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی را در جهاد کشاورزی باز کنید. تمام دستگاه‌ها باید در جهت جذب سرمایه باشند. اولویت با سرمایه داخلی و بعد خارجی است .

 

/ موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی / 

حسن پور: حجتی پدر کشاورزی است

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت:آقای حجتی پدر کشاورزی کشور است و نباید بگوییم که ایشان در این حوزه تجربه‌ای ندارد. خدمات آقای حجتی را باید از کشاورزانی پرسید که دست‌هایشان پینه زده است و کشاورزان دورترین روستاها هم به خوبی آقای حجتی را می‌شناسند.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، شهباز حسن پور در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پشت تریبون رفت و گفت:معتقدم به دلیل حساسیتی که در چهار حوزه وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت کشور و وزارت کشاورزی وجود دارد نباید نماینده‌ای به عنوان مخالف ثبت نام می‌کرد.

او ادامه داد: محمود حجتی را مردی پرکار و تلاشگر، رزمنده‌ای بی ادعا، سنگرساز بی‌سنگر، مرد بی‌حاشیه دولت، مردی که  فرمایشات رهبری را به اجرا می‌رساند می‌دانم و صحبت کردن درباره ایشان بسیار سخت و دشوار است.

حسن‌پور با بیان اینکه اکثر کمیسیون کشاورزی و اکثریت مجلس قبل از معرفی کابینه دولت دوازدهم نگران بودند که چند چهره تاثیرگذار در لیست کابینه حضور نداشته باشند که یکی از آنها آقای حجتی بود گفت: معتقدم در وزارت جهاد کشاورزی تجربه بیشتر از مدرک به کار می‌آید.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ادامه داد: آقای حجتی پدر کشاورزی کشور است و نباید بگوییم که ایشان در این حوزه تجربه‌ای ندارد. خدمات آقای حجتی را باید از کشاورزانی پرسید که دست‌هایشان پینه زده است و کشاورزان دورترین روستاها هم به خوبی آقای حجتی را می‌شناسند.

وی گفت: اگر خدمات صادقانه آقای حجتی و همکاران وی در روستاها در مناطق دور افتاده نبود امروز با مسائل مهمی همچون وضعیت کود و سم مواجه بودیم.  بنده به عنوان یک متخصص عشایرزاده در این باره صحبت می‌کنم و در طول چهار سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه عشایر کشور رخ داد که متاسفانه آقای حجتی درباره عملکرد خود مصاحبه‌ای انجام نداد. هرچند که معتقدم عدم اطلاع‌رسانی این عملکردها ظلمی بود به خودشان.

حسن‌پور بیگلری با بیان اینکه سال گذشته بیش از چهار هزار میلیارد تومان صادرات پسته انجام شد گفت: اگر حمایت‌های دولت و تعامل بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی نبود این میزان صادرات هم محقق نمی‌شد.

وی تاکید کرد: توصیه ما به جوانگرایی در دولت دوازهم است که قطعاً آقای حجتی با رای قاطع با حضور در دولت دوازدهم از مدیران جوان استفاده خواهد کرد.

 

ادامه جلسه به فردا موکول شد

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.