آغاز دومین روز از بررسی صلاحیت وزیران روحانی و ...

ساعت هشت و سیزده دقیقه 25 مرداد ماه با حضور 247 نفر از نمایندگان مجلس دومین روز از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش جماران، ساعت  هشت و سیزده دقیقه علی لاریجانی زنگ شروع جلسه 25 مرداد ماه مجلس را به صدا در آورد تا با حضور 247 نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دومین روز بررسی صلاحیت وزراء پیشنهادی دولت دوازدهم شروع شود.

 

- ساعت نوزده و سی و چهار دقیقه مسعود پزشکیان زنگ پایان جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد.

 

- مصطفی کواکبیان تأکید کرد: از دکتر روحانی می خواهم که اگر بحث اعتصاب غذای کروبی جدی است آقای دکتر هاشمی را بفرستند که این بحث را پیگیری کنند و اینکه نیروهای امنیتی داخل یا خارج از منزل باشند را حل کنند.

 

-  نادر قاضی پور در چند تذکر پیاپی اظهار داشت: وزیر امور خارجه حمایت از مردم افغانستان و مردم مظلوم یمن را پیگیری کند. رئیس جمهور توجه کند که ستاد دریاچه ارومیه تبدیل به ستاد مرگ آذربایجان شده است. آقای حجتی پول کشاورزان را بدهید. پول سرمایه گذاران باشد یک دقیقه می دهند؛ خرید خارجی را سریع دلار می دهند ولی پول کشاورزان را نمی دهند.

 

-  سکینه الماسی خطاب به رئیس جمهور گفت: نظر شما را به شعارها و اهدافی که در انتخابات بیان نمودید جلب می نماید. قطعا واقفید که دوری از این شعارها چه آسیبی برای بدنه اجتماعی رأی شما می تواند در بر داشته باشد.

 

-  همایون یوسفی در تذکری به رئیس جمهور و وزیر منتخب نیرو گفت: طبق گزارش سازمان های جهانی آب مهمترین چالش ایران خواهد بود. مشکل آب در کشور به یک ابر چالش تبدیل شده که نیازمند عزم ملی است.

 

-  عباس گودرزی ماده 113 قانون را تذکر داد و گفت: من هفت هشت وزیر را به عنوان موافق صحبت کردم اما عزیز دیگری به عنوان مخالف ثبت نام می کند و وقت مجلس را می گیرد.

 

-  سید ناصر موسوی لارگانی ماده 24 قانون را تذکر داد و گفت: برنامه رأی اعتماد از تلویزیون پخش می شود. درخواست من این است که نظم و انظباط جلسه بر عهده هیأت رئیسه است و این تذکر را جدی بگیرید.

 

-  جبار کوچک نژاد اخطاری در مورد اصل 121 قانون اساسی داد و اظهار داشت: دارایی مسئولان قبل و بعد از شروع کار را ثبت کنند. آیا اموال وزراء در قوه قضائیه ثبت شده است.

 

-  پزشکیان گفت: همشهریان به نمایندگان خود زنگ می زنند که چرا حرف نمی زنید. قرعه کشی است و طبیعتا نباید انتظار داشت که همه صحبت کنند.

 

-  شهباز حسن پور در حمایت از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در مورد مرد بی ادعا، خستگی ناپذیر، رزمنده بی ادعا، مرد بی حاشیه دولت، مردی که فرمایش امام و رهبری را در عمل پیاده کرد نه در شعار، مخالف هم هستید با انصاف بگویید در میدان عمل تجربه به کار آید. باید آقای حجتی را پدر کشاورزی ایران نامید. خدمات ایشان را باید از کشاورزانی که دست های آنها پینه بسته پرسید. من به عنوان متخصصی که عشایرزاده هستم می گویم در بخش کشاورزی اتفاقاتی افتاده که از ایشان گلایه دارم چرا این حرف ها را نزدید؟ این جفای به خودتان است.

 

-  فریدون احمدی در حمایت از حضور محمود حجتی در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: بزرگترین خصوصیت ایشان ساده زیستی است. من به این نتیجه رسیدم که تیم اقتصادی نسبت به دولت قبل هماهنگ تر هستند. امروز خوشبختانه افراد ناهماهنگ خارج شده اند. یکی از نقاط قوت حجتی این است که با تیم اقتصادی دولت هماهنگ است.

 

-  صدیف بدری نیز در مخالفت با برنامه های محمود حجتی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به جز خرید گندم برای دیگر محصولات کشاورزی هیچ کاری نکرده است. وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل و صادرات محصولات کشاورزی هیچ برنامه مدونی ندارد.

 

-  مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان اولین مخالف حضور محمود حجتی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزراء نباید برنامه بدهند و باید نحوه اجرای قانون برنامه را بدهند. آقای رحمانی فضلی، آقای شریعتمداری، آقای حجتی اگر با کشاورزان حوزه انتخابیه من دست دهید دست های ترک خورده و پینه بسته آنها دست های شما را می برد ولی پول آنها را پرداخت نکردید. یک بار گفتم من را وزیر جهاد کشاورزی کنید چهارصد هزار تن کمبود تولید برنج را به شما تحویل می دهم.

 

-  علی ربیعی در دفاع از برنامه های خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من متخصص ترین ایرانی در زمینه اشتغال را جمع آوری کردم و 54 کارشناس بین المللی در حوزه اشتغال را به ایران آوردیم. ما نیازمند به کارگروه میان کمیسیونی اشتغال هستیم. من متحصن سال 1365 جلوی وزارت کار هستم. امروز کمترین چالش میان کارگر و کارفرما را داریم. اعتماد بخشی از سرمایه اجتماعی کشور است. من با وزیران کار کشورهای عضو MI6 صحبت کردم و همه آنها گفتند اول مهارت را افزایش دادیم. مطالعه ما نشان می دهد کسانی که مهارت دیدند زودتر بر سر کار رفتند. اگر می خواهیم کشور رشد پیدا کند باید به مهارت روی آوریم. کسی به خواستگاری دختری رفت و وقتی پرسیدند داماد چه کاره است گفتند داماد بازنشسته است. حل مسائلی مثل یارانه ها و صندوق ها اجماع ملی نیاز دارد.

 

-  غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارنامه ربیعی را قابل دفاع دانست و گفت: تسلط علمی و عملی ایشان بر حوزه علوم اجتماعی توانسته این امور را تحقق ببخشد. با همه مشکلات و موانع کارنامه نسبتا موافقی داشته است. اما خواهش من این است که نظام جامع تأمین اجتماعی را اجرا کند.

 

-  امیر خجسته در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید وزیرانی عملگرا، کارآمد، برنامه محور، مبتکر، قاطع و با مدیریتی جهادی انتخاب شوند که بتوانند تاثیر گذار باشند. مردم مشکل معیشتی و اشتغال دارند، مردم مشکل بهداشت و درمان دارند.

 

-  نادر قاضی پور در تذکری گفت: من به قانون اساسی و آیین نامه داخلی قسم خوردم. مقام معظم رهبری مسئولیت صدور مجوز و کنترل تصویر و صوت را به رئیس جمهور داده است. من از باب آن گفتم که ایشان (آذری جهرمی) ضد ولایت فقیه است و هیچ مشکل شخصی و سیاسی با هیچ کس ندارم. لاریجانی نیز در پاسخ گفت: من بر اعتقاد شما شک ندارم ولی می توانستید مطلب را طور دیگر بیان کنید.

 

-  علی لاریجانی اعلام کرد که فردا تا ظهر مجلس شورای اسلامی جلسه خواهد داشت و برای برگزاری جلسه عصر از نمایندگان رأی گیری کرد که این بار نیز افزایش ساعت کار نمایندگان مجلس «بدجوری رأی نیاورد».

 

-  محمدصادق حسنی جوریابی در موافقت با حضور علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  امروز بازنشستگان فولاد در کنار مجلس تجمع نمی کنند و از اعتصابات کارگری خبری نیست. دکتر ربیعی در دهه 60 برای برقراری امنیت خود را به آب و آتش می زد و امروز برای برقراری رفاه اجتماعی شب ها در وزارت خانه می خوابد. امروز مددجویان کمیته امداد خوشحالتر هستند یا سال 92؟ اما او در معرفی و نمایش کارهایش به معرفی ضعف دارد. اگر وقت بیشتری صرف نمایش کارهایش می کرد درصد کمتری در مورد رأی اعتماد به او در تردید بودند.

 

-  186 نماینده مجلس برای اعلام موافقت خود با معرفی حسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت و درمان دولت دوازدهم ثبت نام کرده بودند که وی در پایان سخنرانی خود از آنها تشکر کرد.

 

-  فرج الله رجبی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیامک های زیادی از جامعه کارگری آمده و از من خواسته اند که از شما دفاع کنم ولی از آنها عذرخواهی می کنم. صحبت کردند ذهنم پرید. ما هم مثل ایشان پیر هستیم ذهنم پرید. می گویند فقط سلفی بد است؛ همین هم بد است. ما سال ها است برای حل مشکلات به دنبال رستم و اسفندیار می گردیم؛ هیچ رستم و اسفندیاری غیر از برنامه وجود ندارد.

 

-  لاریجانی سخنان وزیر پیشنهادی بهداشت را قطع کرد و با کنایه به کسانی که دور معاون اول رئیس جمهوری جمع شده بودند گفت: «دوستان کنار بروید تا به آقای جهانگیری هوا بخورد.»

 

-  حسن قاضی زاده هاشمی در دفاع از برنامه های خود برای اداره وزارت بهداشت و درمان با اشاره به سخنان مخالفان گفت: متأسفم که مطالب قبل از اینکه در دادگاه بررسی شود در تریبون رسمی مجلس گفته می شود. اگر کسی مدرکی دارد می تواند ارائه کند. شایسته سالاری به معنای حضور هرکس در جای و تخصص خودش است. من افتخار می کنم کسانی که به ما کمک کردند از نظر علمی در تاریخ ایران بی نظیر هستند. مطلبی در مورد لنز درون چشمی آلکان گفتند که دلم درد آمد. حقوقی که در این دولت به من دادند مثل همه همکاران سه میلیون و 270 هزار تومان است؛ این همان حقوق نجومی است که شما بارها از آن سخن گفتید. خدا را شکر می کنم که به هیچ کاری جز تحصصم نپرداختم، بچه های من راه وزارت بهداشت را بلد نیستند و فقط یک برادرم که سابقه حضور در مجلس دارد هفته ای سه ساعت به ما کمک می کند.

 

-  غلامرضا تاجگردون نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: طرح تحول سلامت زاده مجلس بود. همان روز که این طرح را تصویب می کردیم می دانستیم که نیاز امروز جامعه ما است. روزی را شاهد بودیم که سهم مردم در بستری 25 درصد بود و امروز به 5 درصد رسید. دولت هم علی رغم کاستی ها کمک کرد. هماهنگی با اسناد بالادستی یکی از افتخارات آقای قاضی زاده هاشمی است. کسی بهتر از قاضی زاده هاشمی که مشکلات را بشناسد و رفع کند نبود و خوشحالم که این مسئولیت را پذیرفت. 10  روز پیش ساعت یک و نیم شب موبایلم زنگ خورد و دیدم که آقای هاشمی وزیر است و گفت روی یک موضوع خاص خوابم نمی برد. به خاطر این بار سنگینی که ایشان می کشد رفتار تند را تحمل می کنیم ولی به خاطر اینکه مستضعفین و محرومین را خشنود می کنید ما هم خوشحالیم.

 

-  مرتضی صفاری به عنوان موافق دوم حضور حسن قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت و درمان گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند که «ای مالک تو را نزد خداوند جایگاهی است که در زبان مردم جاری است». اینجانب رضایتمندی در مورد هاشمی را در گفت و گو با موکلان خود را به مراتب شاهد بودم که بزرگترین دستاورد دولت یازدهم را در حوزه سلامت و سیاست خارجی بیان کرده اند. طبیعی است که این موفقیت ها خود به خود به دست نیامده و نتیجه تلاش های دکتر هاشمی است. آقای هاشمی در طول چهار سال 270 سفر به 660 شهر و روستا داشته و 277 روز از مسئولیت خود را در شهرها و روستاها گذرانده و در این سفرها بدون هیچ چشم داشتی به درمان مردم پرداخته است. این اقدامات همراه اخلاق ایشان سبب رضایتمندی مردم شده است.

 

-  ولی ملکی مخالف بعدی قاضی زاده هاشمی بود و اظهار داشت: اینکه دکتر هاشمی وزیری توانمند و علمی است بر کسی پوشیده نیست. یکی از اصول مدیریت جلب رضایت ذی نفعان است که وزیر در این مورد ناکام بوده است. معتقدم شما تحمل مخالف را ندارید. اگر اینها اصلاح شود قطعا در کنار توفیقاتی که داشتید مؤثر خواهد بود.

 

-  احمد علیرضا بیگی به عنوان مخالف دوم برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: مخالفت با قاضی زاده هاشمی کمی سخت است. ارادت قلبی و دیرینه به آقای قاضی زاده هاشمی دارم؛ چون تلاش ایشان در زلزله حدود پنج سال پیش ارسباران دیدم. ولی بر مبنای وظیفه نمایندگی خودم عمل می کنم. از آقای قاضی زاده هاشمی باید سؤال کنیم که در زمینه برنامه پنجم توسعه چه اقداماتی را انجام داده است؟ هزینه های کمرشکن دولت و بیمه ها را به خاک سیاه نشانده است. حضور ذی نفعان بخش خصوصی در پست های حکومتی باعث تعارض می شود. خدایا تکلیفم را انجام رساندم و ان شاء الله نمایندگان تکلیفشان را عمل خواهند کرد.

 

-  احمد بیگدلی نیز در دفاع از قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: ایشان مقام نوزدهم چشم پزشکی دنیا را دارا است و 350 مقاله علمی داشته است. در دوره وزارت ایشان کمبود دارو از 350 قلم به سی قلم رسید و مسائل زیر میزی از بین رفت.

 

-  سید مرتضی خاتمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را شخصیتی سرآمد و ممتاز از نظر علمی و پژوهشگر و محقق دانست و بیان کرد: با طرح تحول سلامت کار بر زمین مانده بزرگی اجرا شد و پرداخت از جیب مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافت. 95 درصد برنامه های دکتر هاشمی بر برنامه ششم توسعه و فرامین رهبری انطباق دارد.

 

-  ساعت 14 و 41 دقیقه با دستور علی لاریجانی مجلس وارد دستور جلسه بررسی هیأت وزیران شد.

 

-  عدل هاشمی پور در تذکری اظهار داشت: همه ما متوجه دغدغه مقام معظم رهبری و مردم در موضاعات سیاسی و فرهنگی هستیم منابع محدود و عقب ماندگی خصوصا در استان های مرزی فراوان است. برای حل این مشکلات همه باید به هم کمک کنیم.

 

-  محمد اسماعیل سعیدی نیز در تذکری ضرورت توجه به بازنشستگان و همسان سازی حقوق بازنشستگان را به رئیس جمهوری تذکر داد.

 

-  علیرضا سلیمی در تذکر کوتاهی نگفت: شعار درمانی و دستکاری آمارها نمی تواند علاج مشکلات باشد.

 

- نوبت عصر بررسی برنامه ها و صلاحیت وزراء پیشنهادی دولت دوازدهم  شروع شد.

 

-  ساعت سیزده دو دو دقیقه مسعود پزشکیان، به عنوان رئیس جلسه، زنگ مجلس را به صدا درآورد و تا ساعت چهارده و سی دقیقه تنفس اعلام کرد.

 

-  محمدقسیم عثمانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: شخصیت آقای دکتر قابل تقدیر است و بخشی از آراء غیر سیاسی دکتر روحانی مرهون عملکرد مثبت ایشان است. این وزارتخانه درمان و بهداشت نیست؛ بهداشت و درمان است. فعالیتی که آقای دکتر هاشمی در بخش درمان داشتند را در بخش بهداشت نداشتند. وقتی بخش بهداشت و درمان به موقع خدمات می دهد باید به موقع هم هزینه ها را دریافت کند.

 

-  سید هادی بهادری به عنوان مخالف اول برنامه های سید حسن قاضی زاده هاشمی برای وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: ما نگران ادامه طرح تحول سلامت هستیم. نیاز است که طرح پزشک خانواده را به صورت جدی تر در دستور کار قرار گیرد.

 

-  174 نماینده مجلس در نامه ای از خدمات علی طیب نیا که به عنوان جوان ترین وزیر دولت یازدهم توانست بالاترین میزان رأی را از نمایندگان بگیرد، تقدیر کردند.

 

-  بنا بر شنیده های خبرنگاران، عبدالله سامری (نماینده خرمشهر در مجلس) در میان دفاع محمدجواد ظریف از برنامه های خود برای وزارت امور خارجه با استفاده از الفاظ رکیک به او فحاشی کرد. البته او بعدا «فحاشی به ظریف» را تکذیب کرده و گفت که «مگر بچه ام که فحاشی کنم» اما در عین حال گفت که نسبت به گزارش ظریف معترض بوده است. 

 

-محمدجواد ظریف در دفاع از برنامه های خود برای وزارت امور خارجه گفت: جهان وارد عصر پساغربی شده که سیاست به چند کشور بزرگ منحصر نمی شود و قدرت جهان در حال جابه جایی است. ایران از اقتدار منحصر به فردی برخوردار است و قدرت و اقتدار خود را از داخل می گیرد. سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود وضعیت زندگی مردم قرار گرفته است. اینها دستاوردهای ملت است؛ دستاوردهای ملت بزرگ ایران را کوچک نکنید. در چهار سال گذشته با موانعی از درون و بیرون مواجه بوده ایم. شتاب زدگی در مطالبات، شتابزدگی در تحلیل، عدم انظباط در گفتار چالش های عمده وزارت خارجه بوده که باید در دوره جدید با اقناع برطرف شود.

 

-  طیبه سیاوشی نیز در موافقت با حضور محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه توانست با اولویت قراردادن منافع ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی را از شرایط خطرناک به سلامت خارج سازد و ائتلاف کشورها علیه ایران را متزلزل کند. ظریف گفتمان جدیدی را وارد عرصه سیاست خارجه کرد که این گفتمان مبتنی بر گفتگو و تعامل سازنده و بر اساس اصول حکمت و مصلحت بنا شده و برگرفته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

 

-  زهرا ساعی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: دکتر محمدجواد ظریف نامی آشنا برای ایرانیان و بلکه جهانیان می باشد که با مقاومت گام های بلندی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران برداشت ولی با ناملایمات همراه شد. برای حفظ مصالح کشور بر اساس قدرت، عزت و مصلحت قدم برداشته است. رأی به ظریف می تواند در مذاکرات منطقه ای و جهانی اثرگذار باشد و باعث افزایش اقتدار جمهوری اسلامی شود.

 

-  محمدجواد ابطحی در مخالفت با حضور محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه اظهار داشت: ترامپ تاجر است چرا به وعده ها پایبند بماند؟ برای اینکه هرچه خواسته گرفته است. «آقای برجام» (این حرف او با لبخند ظریف و واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد) اگر دستاورد آمریکا همین باشد که ما نباید به آمریکا اعتماد کنیم همین برای دستاورد برجام بس است. مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. استفاده مکرر از واژه های انگلیسی مثل «use» و «all most nothing» ویژگی منحصر به فرد سخنان ابطحی بود و در پایان سخنان خود گفت که «من به جای روحانی بودم ظریف را با لبخندهایش کنار می گذاشتم و یک نفر با شجاعت مثل ابطحی را می آوردم.»

 

-  بهرام پارسایی نیز در موافقت با ظریف گفت: «فرستاده باید که دانا بود» و این ظرافت فقط در دکتر ظریف دیده می شود. آقای ظریف همچون رهبر معظم انقلاب و مردم ایران به شما اعتماد می کنم. دفاع از شما راحت ترین دفاع در بین وزراء است.

 

-  حسین رضازاده در موافقت با حضور محمدجواد ظریف در  وزارت امور خارجه گفت: زبان و قلم از بیان تمام فضائل ایشان قاصر است. روزها و ماه ها بحث کردن با نمایندگان کشورهایی که سابقه استعمار و خنجر زدن از پشت را دارند کاری دشوار است که ایشان به خوبی انجام دادند. از دستاورد های صدارت دکتر ظریف می توان خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران، خارج شدن ایران از انزوای تحمیلی و برهم زدن اتحاد کشورهای غربی علیه ایران را نام برد.

 

-  محمدرضا پور ابراهیمی نیز با تأکید بر ضرورت دیپلماسی اقتصادی در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: من از آقای ظریف تشکر می کنم که دیپلماسی اقتصادی را تدوین کردند. ما باید اساسنامه وزارت امور خارجه را با هدف نهادینه شدن این موضوع اصلاح کنیم. من فکر می کنم اساسی ترین موضوع تغییر ساختار است. تمام سفرای ما تنها چیزی که بلد نیستند اقتصاد است.

 

-  محمدعلی پورمختار در مخالفت با حضور محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه اظهار داشت: درست نیست که اتباع ایرانی دچار مشکل شوند و از طرف وزارت خارجه حمایت نشود.

 

-  علیرضا رحیمی با اشاره صحبت وزیر پیشنهادی ارتباطات مبنی بر جواب مکتوب به سؤال نمایندگان تذکر داد که وزراء پیشنهادی باید به سؤالات نمایندگان مجلس جواب دهند و به بعد ارجاع ندهند که رئیس مجلس این تذکر را وارد دانست.

 

-  رأی گیری لاریجانی برای اینکه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بعد از نماز مغرب و عشاء هم دو ساعت ادامه پیدا کند رأی نیاورد و لاریجانی گفت: «بدجوری هم رأی نیاورد.» (با لبخند)

 

-  مسعود کرباسیان در دفاع از برنامه های خود برای وزارت اقتصاد گفت: نیاز داریم در اولین سال برنامه سعی کنیم به اهداف پیش بینی شده تحقق ببخشیم. تمام سیاست ها باید نتیجه اش را در تأمین شغلی آبرومندانه و معیشتی عزتمندانه نشان دهد. من مشکلات مردم را از نزدیک لمس کرده ام. شما خوب می دانید که جوان بیکار داشتن یعنی چه و چه بار سنگینی را بر او و خانواده اش تأمین می کند.

 

-  عبدالحمید خدری نیز در دفاع از مسعود کرباسیان بیان کرد: برنامه های آقای کرباسیان دغدغه های دلسوزان نظام را برطرف می کند. نقطه عطف تجربیات ایشان اصلاحات چهار سال گذشته در گمرک است. اگر گوشه ای از تجربیات خود را در وزارت اقتصاد به کار گیرد قطعا موفق خواهد شد.

 

-  سید کمال الدین شهریاری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای کرباسیان از سال 60 د دولت شهید رجایی قائم مقام معاونت سازمان برنامه و بودجه بودند، در دولت مقام معظم رهبری معاون وزارت صنایع سنگین بودند و در تمام دولت ها بدون وابستگی به هیچ جناح سیاسی فقط برای مملکت کار کردند و نه ادعا داشتند و نه حاشیه. هر وقت اقتصاد سیاسی شد کشور ضرر می کند. ایشان اقتصاد را آلوده به سیاست نکردند و نمی کنند و این برای اقتصاد ما یک ضرورت و نعمت است. اولین کسی که دروازده ورود دلارهای غیر نفتی به کشور را باز کرد آقای کرباسیان است.

 

-  رسول خضری با عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: الآن رکود کاری کرده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است؛ ما باید به فکر رفع این رکود باشیم. با توجه به سیاست انبساطی بانک مرکزی و انقباضی سازمان مدیریت و برنامه ریزی وزارت اقتصاد چطور می خواهد توازن ایجاد کند؟ بحث اقتصاد و امنیت به هم گره خورده است. انتظار داریم کارهایی که شاید در چندین دهه انجام نشده را ایشان انجام دهند. چقدر به ما قول می دهید در ایجاد مناطق آزاد تلاش کنید تا کولبری نداشته باشیم؟

 

-  سید هادی بهادری در مخالفت با مسعود کرباسیان اظهار داشت: مخالفت بنده از باب حمایت از دولت است که شاید بشود نواقصی که در اقتصاد کشور وجود دارد و به ساختار آن بر می گردد را اصلاح کنیم. مرکز ثقل تیم اقتصادی وزیر اقتصاد است تا بتواند اقتصاد را به یک وضعیت بهتر رهنمون کند. در گذشته عدم هماهنگی ها یکی از دلایل عدم توفیق در کشور ما بوده است.

 

-  فریده اولاد قباد به عنوان اولین موافق حضور مسعود کرباسیان در وزارت اقتصاد گفت: زمانی که وزراء پیشنهادی از تالار آفتاب وارد می شوند دوست دارم توجه کنند که از کنار هفت شهید گمنام عبور می کنید. ما با این شهیدان هم قسم می شویم که برای آرمان های کشورمان از هیچ تلاشی کوتاهی نکنیم. وزیر پیشنهادی اقتصاد از دانش کافی برخوردار است و به نظر می رسد با اندوخته های اجرایی گذشته احاطه ایشان به حوزه های اقتصادی کشور جامع و کامل باشد.

 

 

-  ولی ملکی اولین مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد بود و اظهار داشت: آقای کرباسیان این همه مقاله نوشتی پس مسئولیت ها را چه کسی انجام داده است؟ این هم از عجایب است. باید کارنامه ای از عملکرد چهار ساله خود در گمرک ارائه می دادید تا نمایندگان بتوانند بر اساس آن تصمیم بگیرند. بنده به عنوان کسی که 30 سال بنگاهداری کردم با آمار و ارقام سرکار داشتم و می فهمم چه می گذرد. «شکی نیست که همه وزیران رأی می آورند.» علی لاریجانی در واکنش به این حرف گفت: «جنابعالی رجال الغیب هستید که این حرف را می زنید؟»

 

 

-  سید محمود علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: اهتمام وزارت در چهار سال گذشته کار اطلاعاتی با رعایت موازین اسلامی و قانون بوده و چهار سال آینده نیز همین خواهد بود. برنامه ای که ارائه شد تمام ابعاد آن مسبوق به گام های چهار سال گذشته است. در این دوره بحث بررسی صلاحیت ها از تصمیم گیری فردی در آمده و کمیسیون بررسی صلاحیت ها در آمده است. وزارت اطلاعات در برابر اختیارات قانونی هر دستگاهی احترام قائلیم و از اختیارات قانونی خود صیانت و از دستبرد به آن جلوگیری می کنیم.

 

 

-  محمدحسین قربانی موافق بعدی وزیر پیشنهادی اطلاعات  بود و اظهار داشت: وزارت اطلاعات از وزارت خانه های کلیدی و مادر یک کشور است. همیشه در گذشته نگاه به وزارت اطلاعات سیاسی و جناحی بوده است و اطلاعات به عنوان هیزم آتش سیاست بود. یادمان نرفته که دیروز وزارت اطلاعات در بالاترین سطح رضایتمندی مردم بود و امروز با نوع عملکرد رضایتمندی عامه مردم را شاهدیم. آقای علوی وزارت اصلاعات را از سیاست زدگی خارج کرده است.

 

 

-  علاء الدین بروجردی به  عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: علوی از ویژگی های لازم برای چنین مسئولیت مهمی برخوردار است. تدین سعه صدر در کنار قاطعیت، سرعت و تصمیم گیری به موقع در ایشان مشهود است. آنچه در منطقه اتفاق افتاد نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران یک تنه حریف تمام قدرت های جهانی است.

 

 

-  علی مطهری به عنوان مخالف حضور محمود علوی در وزارت اطلاعات تأکید کرد: باید به وزیری رأی دهیم که اجازه دخالت به سایر دستگاه ها ندهد؛ قانون هم همین را می گوید ولی به مرور زمان برخی دستگاه ها وارد حوزه وزارت اطلاعات شدند.  مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت امروز وزیر اطلاعات نمی تواند به سؤالات ما پاسخ دهد. به طور مثال وقتی در مورد بازداشت مدیران کانال های تلگرامی پرسیدیم ایشان گفت که نهاد دیگری این کار را انجام داده است. وزیر اطلاعات باید کسی باشد که بتواند این معضل را برطرف کند. نمی شود که وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است؛ به این ترتیب بهانه های حقوق بشری به دست دشمنان هم داده می شود.

 

 

- قاضی پور به عنوان موافق بعدی محمود علوی اظهار داشت: بعد از ده سال می خواهم موافق صحبت کنم؛ انگار معجزه شده است. آقای علوی نگاه فرهنگی به امنیت دارد. آقای علوی با رفتار عاقلانه حرکت می کند و به فضای امنیتی کشور آرامش داده که جای تشکر دارد.

 

- عزیز اکبریان به عنوان اولین موافق حضور محمود علوی در وزارت اطلاعات گفت: این وزارت خانه یکی از افتخارات امنیتی کشورمان است و در کنار نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج جزیره امنی برای کشور ما به وجود آورده است. وزیر اطلاعات رسالت پدری دارد که آقای علوی توانسته به عنوان یک عالم مجاهد این رسالت را انجام دهد. شاخص های امنیتی در کشور ما بالا رفته و احساس ناامنی در مردم پایین آمده است. یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه امنیت سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاری بوده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.