ابراهیم رئیسی، مجتهد شبستری، احمد توکلی، محمد صدر و محمدباقر قالیباف شش عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام اند.

اعضای  دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام  ساعتی پیش از سوی رهبر انقلاب معرفی شدند که ترکیب اعضای دوره ششم در مقایسه با دوره گذشته تغییراتی داشته است.

به گزارش جماران، ابراهیم رئیسی یکی از افرادی است که به فهرست اعضای  مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده شده است. وی اصالتا  خراسانی و از دانش آموختگان مدرسه حقانی است. رئیسی در دهه شصت و اوایل دهه 70  در قوه قضائیه، جانشین و  دادستان  انقلاب تهران بود، بعدتر به سازمان بازرسی کل کشور  رفت و جایگزین آیت الله محقق داماد شد. در دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه به عنوان معاون اول  وی انتخاب شد و تا سال 93 در همین سمت حضور داشت. بعد از درگذشت آیت الله واعظ طبسی به عنوان متولی آستان قدس رضوی از سوی آیت الله خامنه ای انتخاب شد. علاوه بر این، نماینده مجلس چهارم و پنجم  خبرگان، دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت، دادستان کل کشور و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما بوده است.

وی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز به عنوان نامزد اصلی  جبهه مردمی نیروهای انقلابی که تشکل جدید اصولگرایان به شمار می رود؛ با حسن روحانی رقابت کرد که سر انجام با کسب 1 5 میلیون و 800هزار رای از پیروزی در انتخابات باز ماند.

آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو جدید دیگر ین نهاد است. وی در دوره اول، دوم، سوم و چهارم نماینده مجلس خبرگان رهبری بوده است. علاوه بر این، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران نیز  بوده است؛ گفتنی است در اوایل خردادماه امسال از سمت خود کناره گیری کرد.

 

احمد توکلی از دیگر اعضای مجمع جدید مجمع است. وی در اوایل دهه هفتاد دکترای اقتصاد خود را از انگلیس دریافت کرد. علاوه بر این در دوره اول، هفتم،هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نماینده تهران بوده است. حضور در کابینه میرحسن موسوی به عنوان وزیر کار و ریاست مرکز پژوهش های مجلس از دیگر سمت های اجرایی وی بوده است.

توکلی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و نهاد مردمی دیدبان عدالت و شفافیت را راه  اندازی کرد. وی پیشتر در مجلس، از چهره های فعال در افشای مدرک جعلی علی کردان، اعتراض به فعالیت اقتصادی سپاه پاسداران و پرونده فساد نفتی بوده است.

محمد باقر قالیباف دیگر سیاستمدار مشهدی است که به فهرست اعضای مجمع افزوده شد. وی پس از حضورش در سپاه پاسداران و جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا انتخاب شد. پس از آن به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شد.  وی از  سال 1379 به عنوان  فرمانده نیروی انتظامی انتخاب شد و در این دوره با نوآوری هایی نظیر راه اندازی پلیس 110 تحولات زیادی در نیروی انتظامی ایجاد کرد البته برخی عملکردهای او نظیر مقابله با دانشجویان معترض در آن سال ها از حواشی مدیریت قالیباف در نیروی انتظامی است. بعد از اتمام حضورش در این سمت و شکت خوردن در انتخابات ریاست جمهوری سال 84  به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و با 13 سال فعالیت در این سمت، از او به عنوان با سابقه ترین شهردار تهران یاد می شود. وی در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز به عنوان نامزد اصولگرایان حضور یافت و در هر دو دوره نیز از کسب آرای اصولگرایان بازماند.

سیدمحمد صدر دیگر عضو تازه مجمع تشخیص مصلحت است. وی برادرزاده امام موسی صدر و  معاون سیاسی علی اکبر محتشمی پور در وزارت کشور بود. در دوره اصلاحات نیز به عنوان مشاور رئیس جمهوری در حوزه بین الملل و سیاست خارجی  فعالیت می کرد و در دولت یازدهم نیز محمد جواد ظریف او را به سمت مشاور خود منصوب کرد. 

گفتنی است چهره های اصیل انقلابی چون حسن حبیبی، حبیب الله عسگراولادی، آیت الله واعظ طبسی و رئیس فقید این نهاد؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی دیگر درمجمع تشخیص مصلحت نظام دار فانی را وداع گفته اند و حضور ندارند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.