دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: باید کاری کرد تا بدنه جوامع اسلامی در مقابل افراطی گری موضع بگیرد و موضع گیری در برابر خطر افراطی گری نباید محدود به نخبگان و خواص جامعه شود.

آیت الله محسن اراکی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات و راهکارهای پیشنهادی بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران، با بیان اینکه تنها داعش مشکل امروز ما نیست، اظهار داشت: داعش در حقیقت نمادی از جریانات افراطی است که بزرگترین خطر برای جهان اسلام هستند و البته این گروه امروز تبدیل به یک جریان بسیار خطرناک شده است که بر سر این موضوع و مقابله فکری و فرهنگی و نظامی با آنها اتفاق نظر وجود دارد.

وی افزود: گرچه وقتی آنها کار نظامی می کنند، کار نظامی را جز با اقدام نظامی نمی توان پاسخ داد، اما در مجموع نباید در مقابل این گروه صرفا کار نظامی انجام داد، بلکه نیاز به کار فکری و فرهنگی در این زمینه وجود دارد. این مسأله در همایش مورد تأکید علما قرار گرفت و پیشنهاداتی برای مقابله با کل جریانات افراطی هم در زمینه آموزش، هم در زمینه تشکل های دانشگاهی، دانشجویی، علمایی، بانوان، صنفی و... . داده شد تا بتوانیم با این تشکل ها، عامه مردم را با افراط گرایی آشنا کنیم. باید کاری کرد تا بدنه جوامع اسلامی در مقابل افراطی گری موضع بگیرد وموضع گیری در برابر خطر افراطی گری نباید محدود به نخبگان و خواص جامعه شود.

اراکی در خصوص موضع کنفرانس وحدت اسلامی در خصوص موضوع فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام، گفت: نمایندگانی از فلسطین و جنبش های مقاومت فلسطین و لبنان در اجلاس داشتیم و کمیسیونی خاص برای احزاب مقاومت و علمای تشکیل دادیم که محور بحث آنها فلسطین و خطر یهودی سازی، نابودی آثار فلسطین در قدس و مسجدالاقصی و سایر خطراتی بود که کل سرزمین فلسطین را تهدید می کند.

وی ادامه داد: تصمیماتی در این زمینه گرفته شد که هم در بیانیه اختتامیه و هم در برنامه های پیشنهادی آمده است که امیدواریم بتوانیم این پیشنهادات را به راهکارهای عملی برسانیم.

اراکی در خصوص دستاورد های اجلاس بیست و هشتم وحدت اسلامی گفت: ما معتقدیم -همانطور که در نظرخواهی از شرکت کنندگان این نتیجه حاصل شد- این اجلاسیه نسبت به اجلاس های قبلی متفاوت بود و عملیاتی تر، گسترده تر، عیق تر و دارای سازماندهی بهتری بود. اصولا گرایش این کنفرانس کمتر تئوریک بود و عمدتا گرایش عملیاتی و کاری بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.