پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کنگره انجمن اصلاحات با تسلیت به حادثه دیدگان معدن آزاد شهر برگزار شد؛

عارف:گام سوم را محکمتر برمی داریم/ مردم پای صندوق بیایند/ همه از روحانی حمایت کنند

اولین کنگره انجمن اصلاحات صبح امروز با حضور جمعی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و تسلیت جمعی به حادثه دیدگان معدن آزاد شهر در سالن تلاش برگزار شد. در این مراسم مرتضی حاجی، احمد خرم، حسن رسولی، علی صوفی، حجت‌الاسلام موسوی‌لاری، سیدمحمود میرلوحی، غلامرضا انصاری، شجاع‌پوریان، احمد حکیمی‌پور، الهه کولایی، حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی، جواد امام و قدرتعلی حشمتیان حضور دارند. در بخشی از مراسم آغاز به کار حزب انجمن اصلاحات ویدیویی پخش شد که با شعرخوانی رییس دولت اصلاحات آغاز و در ادامه به معرفی اعضای اصلی حزب پرداخته بود. پیش از سخنرانی عارف، پیام سید محمد خاتمی به اولین کنگره انجمن اصلاحات توسط جواد امام قرائت شد.

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از تبریک برگزاری اولین کنگره انجمن اصلاحات ،با بیان اینکه در ارتباط با ریاست جمهوری ما به نتیجه رسیدیم که کاندیدای اصلاحات روحانی است، گفت: آنچه در این مقطع حساس  مهم است تلاش برای تشویق مردم به حضور  در انتخابات است حتی بحث‌های انتقادی درون گروهی را فعلا باید کنار گذاشت و بپردازیم به مساله اصلی تا جمعه ۲۹ اردیبهشت که مردم پای صندوق بیایند و خواهش می‌کنیم همه اصلاح‌طلبان با بدون هیچگونه طرح مسائل چالشی از روحانی حمایت کنند.

 

به گزارش جماران،  محمدرضا عارف در کنگره انجمن اصلاحات با اشاره به حادثه معدن آزادشهر و با اظهار همدردی با خانواده جانباختگان ،گفت:حادثه معدن آزاد شهر نشان داد هنوز ایمنی محیط های کسب و کار در کشور ما جدی گرفته نمی شود و متاسفانه هر از چند گاهی شاهد اینگونه حوادث تلخ هستیم.مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد با همراهی دولت بر لزوم ایمن کردن محیط های کاری گام های اساسی بردارد.

 

رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: انتخابات مهم دیگر شوراهای اسلامی شهر و روستا است. شوراها دستاورد  بزرگ دوران اصلاحات است جایگاه این شورا باید در پیگیری مسائل شهری تقویت شود که به نظر می رسد اصلاح قانون شوراها ضروری است. خوشبختانه این دوره شاهد حضور چهره‌های ارزشمند هستیم در تهران بیش از ۶۰۰ نفر چهره برجسته اعلام آمادگی کردند که در لیست اصلاحات باشند یک سوم  از این افراد از هر جهت واجد شرایط ورود به شورا هستند. این مشکلی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم اگر در شورای استان‌ها و تهران با وسواس و دقت در چارچوب ضوابط عمل نشود یا به دنبال سهم‌خواهی باشیم با مشکل بعدی روبه رو خواهیم بود خواهش من این است که با وسواس در چارچوب ضوابط حرکت کنیم.

عارف یادآور شد: اتفاقی که در سال ۹۲  افتاد باید استمرار پیدا کند و اگر  فردی در لیست  نهایی قرار نگرفت  نباید فریاد وا دینا سر دهد اصلاح طلبان باید سعه صدر داشته باشند و همان حرکتی در انتخابات ۹۲ صورت گرفت و در چارچوب گفتمان اصلاحات بود تکرار شود.

او  در ارتباط با تهیه لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها گفت: حقیقتا بستن لیست کار سختی است به یکی از اساتید برجسته دانشگاهی که پیش من آمده بود و گمان می کرد در لیست در جایگاه بالایی قرار دارد   گفتم  شما آیا می دانید چه افراد شایسته دیگری هم ثبت نام کرده اند ؟ لیست اصلاح طلبان ۲۱ نفر است و به خدا ۲۱ و یک دهم هم نمی‌شود ما یک هفته است در مرحله کارشناسی  هنوز قرار داریم و قسم جلاله می خورم که شخص من هنوز نمی داند چه افرادی در مرحله کارشناسی قرار گرفتند .متاسفانه آمار غلط به جامعه مخابره می کنند و بر اساس همان آمار غلط برای برخی ها تصورات و توقعاتی ایجاد می شود  من قسم می‌خورم کوچکترین اطلاعاتی از اینکه لیست کارشناسی حاوی چه کسانی است ندارم.

عارف تاکید کرد: تا سال ۹۲ رقیب نمی‌گذاشت ما به انسجام برسیم اما الان از درون می‌خواهند انسجام ما را از بین ببرند. خواهش می‌کنم اگر نام کسی در لیست نیامد همکاری کنند  روند ادامه پیدا کند. کمک کنید این لیست بر اساس ضوابط تهیه شود. من حساسیت روی جریان اصلاحات دارم و روی هیچ فرد خاصی حساس نبوده‌ام. کمک کنید لیست خوب و قابل دفاع باشد همه شما به خاطر دارید که ما در لیست اصلاح‌طلبان برای دهمین دوره انتخابات مجلس ۲ الی ۳ نفر را جابجا کردیم و هنوز هزینه آن را می‌پردازیم. کمک کنید چنین مشکلاتی تکرار نشود.

رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: ای کاش می‌شد ۲۱۰ نفر لیست ببندیم. در چارچوب اخلاق و عقلانیت و خرد جمعی حقیقتا گام به گام قدم برداشتیم سال ۹۲ اتفاقی افتاد که نه تنها رقبا بلکه خیلی از اصلاح‌طلبان هم فکرش را نمی‌کردند اما با استقبال و راهکار ما موفق شدیم در چارچوب همان رویکرد کلان گام دوم را بهتر از اول برداریم همه جریانات اصلاح‌طلب چه احزاب عضو و چه احزابی که عضو شورای عالی نبودند کمک کردند. ما در گام دوم همراهی خوبی داشتیم و آثار آن در انتخابات مجلس دیده شد. با ادامه این مسیر و اصلاحات در شورای عالی سیاست‌گذاری در آستانه پیروزی در گام سوم هستیم.

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: شورای عالی با رایزنی تشکل‌های عضو و غیر عضو سعی کرده پیشنهادات را گرفته و عمل کند گام سوم را ان‌شاالله خوب بر خواهیم داشت. ما باید این مسیر را هر بار محکم‌تر برداریم ما  آثار شنیدن صدای مختلف از جریان اصلاحات را در دهه هشتاد دیدیم اگر دنبال گفتمان وانسجام باشیم پیروزیم چون معتقدم اگر انسجام داشته باشیم ۷۰ درصد رای مردم را اصلاحات دارد. باید منیت و سهم‌خواهی را کنار گذاشت. اما تا وقتی که احزاب فراگیر داشته باشیم و سهم خواهی نکنیم فاصله داریم.

عارف در پایان تصریح کرد: در شورای اسلامی تهران ببینید چقدر حزب اصلاح‌طلب داریم و چند عضو؟ در مسیر آینده هر گامی بر می‌داریم مسئولیت ما سنگین‌تر می‌شود خواهش من این است این حزب که تازه تشکیل شده اولین خروجی‌اش نقد اصلاحات در دو دوره گذشته با فرض انسجام کامل باشد. اگر تحلیل کنیم چرا مردم تهران همه به ما رای دادند یا سال ۹۲ که با انسجام ما مردم پای صندوق آمدند وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود. ظرف دو ماه ما در ساختار و ساز و کار شورای عالی تجدید نظر می‌کنیم با هدف انسجام بخشی کامل که این حرکت جبهه‌ای به حرکت حزبی برسد.

 

 

موسوی لاری: هیچ نهادی مثل شوراها مشارکت عمومی را معنا نمی‌کند

 

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور خاتمی در ابتدای اولین کنگره حزب انجمن اصلاحات با تبریک اعیاد شعبانیه و تسلیت حادثه دلخراش معدن ابراز امیدواری کرد متولیان امر چاره‌اندیشی کنند که شاهد حوادث مشابه نباشیم.

او با اشاره به اینکه اینجا برای تولد یک نهاد مدنی جمع شده‌ایم، گفت: تعدد نهادهای مدنی مثبت است یا منفی؟

موسوی لاری تاکید کرد: پذیرش تعدد سلایق سیاسی نقطه مثبت است اما اینکه برای یک هدف مشخص نهادهای متعدد داشته باشیم نمی‌تواند مثبت باشد.

او تاکید کرد: همانطور که امروز در جامعه دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب داریم، باید دارای دو حزب بزرگ شویم و تنوع احزاب کوچکتر را در این احزاب به رسمیت بشناسیم اما شرایط برای پذیرش این موضوع فراهم نیست ولی احزاب و تشکل‌ها می‌توانند با قدر مشترک در یک جبهه حرکت کنند.

موسوی‌لاری عنوان کرد: احزاب هر کدام ترجمان یک گفتمان هستند، اما این احزاب می‌توانند در یک جبهه ائتلافی حرکت کنند و این ائتلاف یک حرکت مقطعی برای انتخابات نیست، بلکه حرکت طولانی است. این تشکل که سال‌ها پیش متولد شده و امروز شناسنامه آن صادر شده است، امروز صدور شناسنامه خود را جشن می‌گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم احزاب اصلاح‌طلب را به یک حرکت جبهه‌ای دائمی تبدیل کنیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به اینکه توسعه سیاسی جز با احزاب مختلف ممکن نیست، تاکید کرد: زمانی که وزیر کشور بودم، از تحکیم و مجاهدین تا موتلفه و بازار را دعوت کردیم و رضا خاتمی و بهزاد نبوی در کنار عسگراولادی و امانی نشستند تا نشان دهند می‌شود با هر اندیشه و سلیقه‌ای زیر یک سقف نشست.

موسوی لاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتخابات شوراها اشاره کرد و‌ گفت: هیچ نهادی مثل شوراها مشارکت عمومی را معنا نمی‌کند. حدود صد و چهارده هزار نفر وارد انتخابات شورا شدند و با اعضای علی‌البدل نزدیک صد و شصت هزار نفر  را وارد عرصه تصمیم‌سازی می‌کنیم.

او با اشاره به دوره هشت ساله گذشته ‌و خطاهای آن دوره گفت: دولتی ر⁦وی کار آمده که در دنیا به دنبال جنگ نیست و‌ در اقتصاد هم دنبال کار و اشتغال است و دنبال اقتصاد صدقه‌ای نیست، در فضای داخل هم به دنبال جنگ و خشونت نیست در یک تقابل با رقبا امروز یک طرف نمادهای آن هشت سال هستند که رییس جمهور را تبرک می‌کردند و‌ کت ایشان را تقدیس می‌کردند و این فردی که امروز آمده هم می‌خواهد از طریق همان افراد کار خود را پیش ببرد، دوباره تنش با جهان و دوباره اقتصاد صدقه‌ای اما اینطرف در یک ائتلاف بزرگ قرار گرفتیم.

موسوی لاری تاکید کرد:  تحلیل من این است که تلاش رقیب برای کاهش مشارکت است و رسانه‌های تبلیغی روی مشارکت مردم تبلیغ نمی‌کنند شاید با این امید که انتخابات دومرحله‌ای شود اما ما باید به مردم انگیزه بدهیم و‌ مقایسه کنیم امروز را با دیروز و فردا باید این مساله برای مردم تشریح شود که در انتخابات ۹۶ از نامزدی آقای روحانی حمایت می‌کنیم تا کشور دچار چالش و تنش نشود و اگر چرخ فلک برگردد به عقب دچار همان آسیب‌ها می‌شویم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره حمایت‌های مکرر سیدمحمد خاتمی و شورای عالی اصلاح‌طلبان از روحانی تاکید کرد باید مسیری برویم که مسیر ۹۲ و ۹۴ را در ۹۶ ادامه دهیم و برای ۹۸ و ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کنیم.

 

 

کولایی: تبدیل شاخص‌های کمی به کیفی راحت نیست

 

الهه کولایی استاد دانشگاه تهران در اولین کنگره حزب انجمن اصلاحات ضمن تبریک ایام شعبانیه گفت: این ایام را به فال نیک می‌گریم ملت ایران گام دیگری را در جهت توسعه کشور برمی‌دارد.

او ادامه داد : لازم می‌دانم از مردان اصلاح‌طلبی که این حزب را بنا گذاشتند تشکر کنیم و امیدواریم در مسیر تحول این حزب زنان و جوانانی که نقش مهمی داشته‌اند در کنار مردان اصلاح‌طلب جایگاه خود را پیدا کنند چون توسعه جز با روابط تنگاتنگ با رعایت اصول و هنجارهای شرعی امکان‌پذیر نیست. امیدوارم دوستان موسس این سرمایه‌ها را در مسیر تحول پیش رو به کار گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ما جزو ملت‌های کم‌نظیر در آسیا هستیم که در این تجربه‌ها گامی به پیش و دو گام به عقب را تجربه کردیم. از انقلاب مشروطه تا امروز که جریان اصلاحات حیات دوباره یافته مردم ایران این فراز و فرودها را تجربه کردند این مسیر جز در پرتو فعالیت حزبی نظام پارلمانی امکان‌پذیر نیست و این نظامی است که می‌تواند حضور مردم را در تصمیم‌گیری‌ها تضمین کند.

کولایی خاطرنشان کرد: مجلس بالاترین نهاد حاکمیت مردم به شمار می‌آید و زمانی کارکرد واقعی دارد که احزاب پر قدرت و با سابقه و پیشینه نه احزاب جوانی که خیلی سریع تا می‌آیند دوام و قوام بیایند جای خود را به احزاب دیگر می‌دهند، در آن فعال باشند. به نظر می‌رسد تحولات جدید برای اولین بار در تاریخ کشور نشان می‌دهد نخبگان سیاسی بنا دارند از تجربه‌ها درس بگیرند از خاطر نمی‌بریم کم شدن آرای ملت به دلیل تحلیل‌های نادرست در سال ۸۴ باعث شد ما هشت سال با مصیبتی روبه‌رو باشیم که هزینه‌های عظیمی بر ملت ایران با رویکردهای رویاپردازانه به ملت ایران تحمیل کرد.

او تاکید کرد: خوشبختانه این درس بزرگ در سال ۹۲ با وحدت و قرار گرفتن مجموعه اصلاح‌طلبان در کنار اعتدال‌گرایان نشان داد این آزمون تاریخی را فرا گرفته تا به جریان عقلانیت برگردیم ما شاهد بودیم تهدیدات بزرگ از سر مردم ایران دفع شد. ما شاهد لغو تحرم‌ها و بازگشت ایران به جامعه جهانی هستیم که امکان ندارد نیاز های ایران بدون تعامل حاصل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: خوشبختانه این درس گرفته شد و در انتخابات مجلس در سال گذشته شاهد تداوم این رویکرد عقلانی تمرکز بر منافع عمومی هستیم. مجلس نهم جایش را به مجلسی داد که فراکسیون پرقدرت امید را دارد که می‌تواند آغازگر اعمال نظارت بر اجرای قانون در کشور باشد. ما در آستانه یک حرکت سرنوشت‌ساز دیگر هستیم به دلیل نقشی که دولت در سرنوشت کشور دارد. ما این را به گوشت و پوست لمس کردیم وقتی یک مدیریت عقلانی حاکم است چطور از منابع ملی استفاده نکردیم و زمانی که رویاپردازی و انکار مصرانه واقعیت‌ها حاکم است چه وضعیتی خواهیم داشت امروز روز آزمون دیگر اصلاحات است.

او یادآور شد: خوشبختانه همه با شور و نشاط برای انتخابات ثبت‌نام کردند، آزمون بزرگ ما تن دادن به لیست واحد و پذیرش ایراد های این مسیر است، چراکه تبدیل شاخص‌های کمی به کیفی راحت نیست. همه کسانی که بررسی‌های علمی را می‌شناسند می‌دانند چقدر دشوار است در یک مجموعه از نیکان و چهره‌های برجسته دست به انتخاب بزنیم.

کولایی خاطرنشان کرد:‌ الگویی که سال ۹۲ باعث تغییر مدیریت سرنوشت‌ساز بود امروز فرا روی همه ما قرار گرفته تا گامی دیگر برای مردم سالاری دینی پیش برود. تجربه‌های ایران برای مردم منطقه بسیار ارزشمند  شما به همسایگان شمالی و غربی و جنوبی نگاه کنید. ما در حالی به دنبال حاکم کردن مردم بر سرنوشت خودشان هستیم که پای صندوق رای می‌رویم هستیم. به خون‌ریزی و فجایع در داخل کشورهای همسایه نگاه کنید. در گام پیش رو ان‌شاالله با یکپارچگی پروژه‌ای را که در ۹۲ شروع کردیم پیش می‌بریم. راهی برای اجرای برجام پیش رو است به دلیل تغییرات منطقه و انتخابات آمریکا اجرای برجام با شعار و پرهیز از عقلانیت حاصل نمی‌شود این الزامی است که پیش روی ملت است تا سرمایه‌های عظیم توسعه به هدر نرود.

او تاکید کرد: این سرمایه ها فقط با مدیریت خردورز به دستاورد عملی تبدیل می‌شود. این جمع برای این تشکیل شده تا دموکراسی را باد ندهند و در نهادهای سیاسی مانند احزاب دموکراسی تمرین شود. امیدوارم اصلاح‌طلبان در کنار اعتدال‌گرایان گام سوم را برای تثبیت جنبش انقلابی مردم ایران بردارند. سرنوشت مردم ایران به این خردمندی‌ها وابسته است.

 

 

حاجی: ایده و طرح‌های نو برای برون رفت کشور از مشکلات ارائه می دهیم

 

مرتضی حاجی در اولین کنگره حزب انجمن اصلاحات اظهار داشت: گروهی که موسسان این تشکیلات هستند پس از پیروزی سید محمدخاتمی در سال ۷۶ به قصد رصد کردن عملکردهایی که در بخش‌های مختلف کشور تحت اقدامات مدیران اجرایی در گوشه و کنار اتفاق افتاد و همچنین به قصد تبیین و اطلاع‌رسانی به موقع به تصمیم‌گیران گرد هم آمده و جلساتی را تشکیل دادند.

او تصریح کرد: عند‌اللزوم اگر این جمع به نتیجه‌ای می‌رسید که می‌بایست مطلب آن به رییس‌جمهور یا وزرا انتقال پیدا کند این کار انجام می‌شد. این فعالیت اگرچه رسمی نبود اما جمعی همدل و همراه آن را دنبال می‌کردند و در دوره اصلاحات این فعالیت به این شکل ادامه داشت و به این نتیجه رسیدیم که خوب است تشکل‌ها و گروه‌ها با شناسنامه مشخص اگر نظری دارند بیان کنند.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات در ادامه اظهار کرد: نهایتا تصمیم بر این شد که انجمن اصلاحات به تصویب برسد اما در هشت سال دولت نهم و دهم به طور کامل کار متوقف شد و پس از گذشت آن دوران و آغاز دوره تدبیر و امید امیدواری جدیدی ایجاد شد و بر آن شدیم تا کار را ادامه دهیم و امروز توانستیم آغاز رسمی فعالیت انجمن را اعلام کنیم.

او با بیان اینکه تشکیلات جدید در کنار سایر تشکل‌های اصلاح‌طلب پا به عرصه وجود گذاشت، گفت: در بحث‌های درونی در همگامی با مجموعه تشکل‌های اصلاح‌طلب تاکید شده و فعالیت تشکیلات طبیعتا در چارچوب قانون اساسی و قوانین جاری است. تلاش می‌کنیم با جذب شخصیت‌های برجسته فضایی را فراهم کنیم تا بتوانیم ایده و طرح‌های نو برای برون رفت کشور از مشکلات ارائه دهیم.

حاجی در پایان حادثه انفجار در معدن آزادشهر را نیز تسلیت گفت.

 

نامزدهای عضویت در شورای مرکزی حزب انجمن اصلاحات مشخص شدند.

 

احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات، مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش سید محمد خاتمی، علی صوفی وزیر تعاون رییس دولت اصلاحات، سید حسن رسولی، اسدالله درویش امیری، علی اصغر زبردست استانداران سابق خراسان و همدان و اسماعیل مروارید استاندار فعلی ایلام، اسماعیل دوستی و محمد سالاری اعضای شورای شهر تهران، محسن مهرعلیزاده رییس تربیت بدنی خاتمی،  مصطفی ایزدی روزنامه‌نگار و میثم قهوه‌چیان عضو ارشد حزب ندا از جمله نامزدهای عضویت در شورای مرکزی حزب انجمن اصلاحات هستند که اسماعیل دوستی به علت عضویت در شورای مرکزی اعتماد ملی از عضویت در این حزب انصراف داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.