رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت صبح امروز با حضور در حرم مطهر امام خمینی با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
به گزارش جماران، رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه دولت یازدهم خود را وام‌دار امام‌ خمینی(ره) و متعهد به رهروی از مسیر، راه و گفتمان ایشان با هدایت‌های مقام معظم رهبری می‌داند، ‌گفت: در شرایط کنونی نیازمند راه و گفتمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در حرم ملکوتی امام خمینی(ره) و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گفتمان امام خمینی(ره) اتصال انقلاب به نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این گفتمان پیروی، پیگیری و پیشبرد آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی همچون آزادی و استقلال در متن جمهوری اسلامی ایران است.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: نباید به گفتمان امام راحل به صورت گزینشی مراجعه کنیم، بلکه همه کلام و راه ایشان هدایتگر ماست، اگر با صداقت و درستی به آن نگاه کنیم.

دکتر روحانی تأکید کرد: گفتمان امام راحل را باید به گونه‌ای تفسیر کرد که مایه استحکام بیشتر نظام اسلامی شود، به گونه‌ای ارایه کرد که مایه کارآمدی بیشتر دولت جمهوری اسلامی ایران شود و به گونه‌ای تبیین کرد که بتوانیم چتر انقلاب را بر سر همه معتقدین و علاقمندان انقلاب اسلامی بگسترانیم و در نهایت عاشقان آزادی و استقلال جذب آن شوند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه راه امام،  آزادی و بهترین تجلی آن در ایام گوناگون انتخابات صورت می‌گیرد، ادامه داد: مردم در پای صندوق آراء با برگزیدن افراد مورد نظر از این حق آزادی بهره می‌برند.

دکتر روحانی گفت: در ماه‌های آینده و در پیشگاه تاریخ در آزمایشی بزرگ قرار داریم که مردم عزیز ایران در ابتدای سال 96 و با حضور در پای صندوق انتخابات حماسه‌ای دیگر می‌آفرینند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه راه امام(ره) استقلال است، ادامه داد: استقلال به معنای انزوا نبوده، بلکه به معنای عدم استیلای دیگران بر سرنوشت کشور است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ما بیگانه پرست و بیگانه هراس، تافته جدابافته و همچنین تار و پود گمشده در نقش جهان نیستیم بلکه ما مسلمان، انقلابی و ایرانی با وجود همه شباهت‌ها و تفاوت‌ها با دیگر مردمان جهان هستیم.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: با رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری از تعامل سازنده با جهان به نفع مردم و منافع ملی بهره می‌بریم.

دکتر روحانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با حق الناس دانستن رای مردم، باعث حماسه‌آفرینی سال 92 شدند و همچنین با نرمش قهرمانانه راه را برای یک مذاکرات سرنوشت‌ساز آماده کردند و امروز همه نیک می‌دانیم در پیچ و خم انقلاب و مسیر نظام با رهبری مقام معظم رهبری که پیرو و خلف صالح امام راحل هستند، از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه آرمان، اصول و اهداف مهم است، ادامه داد: روش آن زمان مقدس است که به ارزش‌های مقدس منتهی شود و گرنه روش‌ها قابل تغییر است.

دکتر روحانی  با اشاره به ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امسال یکی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) را از دست دادیم و داغ او در دل انقلاب و مردم است و قلب میلیون‌ها انسان برای ایشان می‌تپد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه بزرگمردی همچون امام شاگردان بزرگ، متعهد و انقلابی تربیت و تحویل جامعه داد، گفت: بسیار خوشحالیم که مقام معظم رهبری از شاگردان ایشان پرچم انقلاب را بردوش دارد و با هدایت و منویات ایشان ، مسیر انقلاب اسلامی را تا پیروزی نهایی دنبال می‌کنیم.

رییس‌ جمهوری به تشییع پیکر پاک خدمتگزاران عزیز و آتش‌نشانان قهرمان بر دوش ملت اشاره و ضمن تسلیت به خانواده این شهیدان که همه ملت در غم آنها سهیم هستند، گفت: آتش‌نشانان قهرمان نشان دادند که در دل راه و مسیر زندگی مردم این سرزمین ایثار و فداکاری و جانبازی برای کشور، منافع ملی و مردم از بین نرفته است و این روحیه در دل جوانان زنده و جاودانه است.

دکتر روحانی با تبریک ایام‌الله دهه فجر به خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که سهم بزرگی در انقلاب اسلامی داشتند، گفت: چنین روزهایی روز امام، عزت و عزم ملی است که ایشان مظهر عزت و عزم ملی همه ایرانیان است.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: سرمایه انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) متعلق به قشر خاصی نبوده، بلکه از آن همه ایرانیان و مسلمانان جهان است.

دکتر روحانی همچنین تأکید کرد: وجود یادگار عزیز امام، عالم فرهیخته و مدرس حوزه علمیه، برای انقلاب و کشور بسیار مغتنم است.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: در آستانه ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، دولت یازدهم وظیفه خود دانست که در کنار حرم و مزار شریف امام خمینی(ره) بار دیگر با آرمان‌ها، راه و گفتمان ایشان بیعت کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه به آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم و در 12 بهمن 38 سال قبل امام راحل با تصمیمی شجاعانه از تبعید به وطن آمد، گفت: بذر انقلاب اسلامی در خاک این سرزمین به ثمر نشست و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی معتقد به مبارزه و مسیر مسلحانه نبود، بلکه به مبارزه فرهنگی و مردمی و همچنین شیوه اعتدالی حرکت انقلاب را در مسیر پیروزی نهایی قرار داد.

رییس جمهوری با بیان اینکه معمولاً چهل سالگی به معنای بلوغ و پختگی یک فرد و نظام است، ادامه داد: پختگی، به معنای گذار از دوران حرکت‌های هیجانی به سمت عقل، تدبیر و اعتدال است.

دکتر روحانی ادامه داد: خوشحالیم که نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت اسلامی در طول سالیان گذشته با مجاهدت‌های مردمی به اوج بلوغ و کارآمدی رسیده و در این مسیر در حال حرکت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار امام نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش، زحمات طاقت‌فرسا و تدبیر حکیمانه دولت یازدهم و رییس جمهوری تأکید کرد: صبر ، عزم و تلاش دکتر روحانی قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه امروز همه مسئولین و مؤمنان بیش از هر زمان دیگر موظف هستند که کارآمدی دین را در جامعه تبیین کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ارزش‌های انقلاب و اشارات مستمر توانستند نهال برومند گفتمان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را بیش از گذشته در جامعه بارور کنند.

همچنین سید حسن خمینی در ادامه این مراسم سخنانی را ایراد کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: به این نکته اشاره می کنم که گام به گام دست ما از دامن شاگردان طبقه اول امام کوتاه می شود. امسال دو تن از بزرگترین صحابی امام، عزیزان انقلاب و افراد اصلی نهضت یعنی آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله هاشمی رخ در نقاب خاک کشیدند.

یادگار امام ادامه داد: این مسیری است که جبر تاریخ بر ما حاکم می کند. خداوند سایه دیگر شاگردان امام خصوصا مقام معظم رهبری را مستدام دارد. هرچه زمان جلو می رود «دور مجنون گذشت و نوبت ماست/ هرکسی پنج روزه نوبت اوست».

وی اظهار داشت: این انقلاب در دستان نسل های جدید و جوان قرار دارد. همواره باید ارزش ها و آرمان هایی که انقلاب به خطر آنها شکل گرفت را تکرار کنیم و آنها را دائما یادآور شویم.

سید حسن خمینی گفت: ان شاء الله خون پاک شهیدانی که این نهال را آبیاری کردند و امروز درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران شده و زحمات خانواده های آنها و دیگر بزرگان انقلاب در آینده به ثمرات بهتری منجر شود.

وی سپس با یادآوری برخی از ارزش های انقلاب اسلامی تصریح کرد: دینداری و پاسداری از ارزش های دینی یکی از مقدس ترین و مهمترین آرمان های انقلاب بود. شاید دفاع از مظلوم، ایستادگی در مقابل ظلم و اجحاف و حق کشی بن مایه حرکت های انقلابی بوده و فرمایش معروف امام نیز می گوید که ما مدافع مظلوم و مقابل ظالم در همه دنیا هستیم.

یادگار امام ادامه داد: استقلال و شکوفایی، توانمندی مردم، فقرستیزی و فقر زدایی، از بین بردن تبعیض ها، زندگی بهتر برای آحاد مردم از جمله دیگر آرمان ها هستند.

وی گفت: روزی که انقلاب پیروز شد مؤمنان تصدی حکومت نداشتند؛ امروز مؤمنان بیش از هر زمان دیگری وظیفه دارند دین، کارآمدی دین و کارآمدی ارزش های دینی در بستر جامعه را به مردم و همگان نشان دهند.

سید حسن خمینی افزود: نسل دوم و سوم انقلاب در پیش است و وظیفه نسل اول است که این ارزش ها را با شکوه و جلال خودش منتقل کند. خدا را شاکریم که پس از امام مقام معظم رهبری با تأکیدات بر این ارزش ها و با اشارات مستمر و استقامت بر ارزش ها توانستند نهال برومند گفتمان امام را در جامعه ما بیش از زمان گذشته و بیش از هر زمان دیگری بارور کنند.

وی تأکید کرد: آینده پیش روی ماست و همه ما برای سعادت آینده خودمان، جامعه اسلامی و فردای این سرزمین و نسل های آینده به گفتمان عدالت طلب، صلح آمیز و توانمندی که می تواند زندگی و دنیای بهتر  آخرتی سرافرازتر و کارآمدتر برای همگان به ارمغان بیاورد نیازمند هستیم.

یادگار امام ادامه داد: خدا را شاکریم که این امر تاکنون محقق شده و نسل های آینده ان شاء الله بتوانند در سایه گفتمان امام این اندیشه را برای خودشان داشته باشند. همت و تلاش، زحمات طاقت فرسا، همت والا و تدبیر حکیمانه، صبر و حوصله رئیس جمهور و دیگر اعضای دولت را قدر می نهیم.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه روزهای خوبی را در ایام دهه فجر شاهد باشیم، بار دیگر درگذشت آتش نشانان غیور را به خانواده آنها و ملت ایران تسلیت گفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.