ذوالنور امیدوار است قضیه کریمی قدوسی ختم به خیر شود، اما حسن بیگی از این نماینده انتقاد دارد که چرا منافع ملی را در انتشار این سخنان در نظر نگرفته است، شوشتری هم به سوابق رفتاری کریمی قدوسی در مخالفت با برجام و ظریف اشاره دارد و این که «این خط مشی اوست»

هفته گذشته بود که کریمی قدوسی نماینده مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی از اخبار جلسه محرمانه وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون خبر داد که در این جلسه ظریف به صراحت اعلام کرد که " اشتباه کردم به جان کری اعتماد کردم" . این تمام داستان نبود کریمی قدوسی ادعا دارد فایل صوتی از این جلسه دارد و می خواهد در اختیار رسانه ها قرار بدهد ولی کریمی قدوسی فایل صوتی ادعایی را ارائه نداد فقط یک نوشته ده خطی در دست داشت که روی این نوشته بسنده کرده بود. همین موضوع حاشیه های زیادی را به خود اختصاص داد که حتی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس کریمی قدوسی را احضار کرد.

این اتفاق باعث شد که واکنش بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه و حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه را برانگیزد. خیلی ها براین باور هستند که این اتفاق باعث می شود که امنیت مجلس زیر سوال برود و حتی رابطه وزارت خارجه و مجلس علی الخصوص کمیسیون امنیت ملی خدشه دار شود. در همین باره خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری جماران با چند تن از نمایندگان مجلس به گفت و گو پرداخته است:

ذوالنور: باید طوری رفتار کنیم که نه سیخ بسوزد نه کباب

در همین باره حجت الاسلام مجتبی ذوالنور - یکی از چهره های شاخص جریان اصولگرا در مجلس - در گفت و گو با پایگاه خبری جماران در خصوص اظهارات اخیر کریمی قدوسی گفت: من در این باره اظهار نظر نمی کنم چون آقای کریمی قدوسی مطالبی را بیان کردند وزارت خارجه هم تکذیب کرده است علی القاعده کار می کشد به اسناد. یعنی باید از آقای کریمی قدوسی خواست سند شما چی هست که این مطالب را گفتید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این باره اقدامی خواهد کرد تصریح کرد: کمیسیون تلاش می کند که به یک مدلی در تفاهم برسد که امیدواریم این اتفاق بیفتد و امیدوارم که نه سیخ بسوزد نه کباب. من اگر اظهار نظر کنم باید آن محتوایی که در کمیسیون بوده و بیرون درز نکرده است را بیان کنم البته ماهیت مطالب را من محرمانه نمی بینم و طبقه بندی نشده است.

این نماینده ادامه داد: آن روز که این جلسه تشکیل شد آقای کریمی قدوسی در جلسه حضور نداشتند و مطالب جلسه را بعد به دست آوردند و ایشان معتقد هستند که من در جلسه نبودم که این تذکر را بشنوم که فایل را بیرون درز نکنیم.

ذوالنور در پاسخ به این سوال، به نظر شما با این اقدام آیا بین مجلس و وزارت خارجه اختلاف پیش نمی آید گفت: بالاخره کارهای اینگونه به طور طبیعی در ذاتش اختلاف نظر وجود دارد ما همه تلاشمان این هست که هم افزایی هماهنگی و همکاری با هم داشته باشیم الان هم که ما این کار را انجام می دهیم برای همین تقویت این اعتمادها و بازسازی این اعتمادها است و جزو کارهایی هست که ما داریم تحقیق می کنیم .

حسن بیگی: چنین سخنانی می تواند برای منافع ملی ما مشکل ساز باشد

ابوالفضل حسن بیگی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جلسه ما با آقای ظریف پنج بعد داشت بعد اولش به کلی سری بود یعنی بررسی حلب بود که در آن جلسه اسامی سرداران و نیروهای امنیتی ما برده شد. بخش دیگر این جلسه بصورت محرمانه بود که مربوط به مباحث هسته ای بود از جمله بدعهدی های آمریکایی ها که ما در قبالش چه خواهیم کرد؟  در عین حال که ما برنامه ریزی می کنیم نباید دست ما رو بشود اینها نباید مطرح بشود و بخشی از این مباحث بحث بودجه وزارت خارجه بود که طبیعتا آن بودجه بعد از تصمیم گیری می آید در صحن مجلس و از تریبون هم مطرح می شود.

وی ادامه داد:  بخش دیگر جلسه مربوط به مباحثی بود که برای گذشته بود و تحت عنوان خاطرات بیان شد. در این بحث خاطرات با وجود این که گفتنش به مردم می تواند مفید باشد اما چون دانستن این مسائل از سوی دشمن مفید نیست و ممکن است برای منافع ملی ما مشکل ساز باشد، خواهشمان از آقای کریمی قدوسی این است که حتی این متن ها را نیز تحت هیچ شرایطی بیرون ندهد.

این نماینده درباره حضور کریمی قدوسی در جلسه گفت: آقای کریم قدوسی در جلسه حضور نداشتند. بعد از هر جلسه اعضایی که غیبت دارند از اعضایی که حضور داشتند خبر جلسه کمیسیون را می گیرند که اشکال ندارد و کاملا قانونی است.

حسن بیگی در پاسخ به این سوال اگر شما در جلسه حضور داشتید آیا آقای ظریف چنین صحبتی کرده است خاطر نشان کرد: اخلاقا و شرعا هرچی سخنگوی کمیسیون بگوید آن را قبول داریم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که ایا با این اقدام رابطه وزارتخارجه و کمیسیون امنیت ملی خدشه دار نمی شود تاکید کرد: رابطه ما آنقدر قوی هست که هرگز در مسائل ریز زیر سوال نمی رود آن هم به دلیل اینکه ما همه زیر چتر نظام جمهوری اسلامی هستیم و با هم داریم کار می کنیم حتی گاهی در جلسه دعوا هم می کنیم ولی وقتی از جلسه می آییم، چون برای منافع ملی جزو وظایف ما هست هیچ وقت دلخوری به وجود نمی آید .

شوشتری: اقدام کریمی قدوسی براساس انتقادات شدیدی است که با دولت دارد

هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در همین باره به خبرنگار جماران گفت: دلیل اصلی که کریمی قدوسی این کار را انجام داده است را نمی دانم با توجه به اینکه ایشان در جلسه حضور نداشتند و اصلا جلسه ما درباره برجام نبود و در خصوص قانون تمدید داماتو بود کریمی قدوسی از کجا تشخیص داد که این حرف گفته شد جای سوال دارد.

وی درباره اقدام کریمی قدوسی گفت: بالاخره آقای سردار کریمی قدوسی خط مشی خودشان را دارند ابتدا با برجام مخالف بودند همچنین از ابتدایی دولت آقای دکتر روحانی مستقر شدند و حتی با شخص آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز مخالف بودند. سردار کریمی قدوسی از اول مذاکرات برجام در مجلس نهم مخالفت سرسخت بودند.

شوشتری در پاسخ به این پرسش که آیا با این کار رابطه مجلس با وزارت خارجه خدشه دار نمی شود؟ تصریح کرد: نباید خدشه دار بشود. براساس اصول قانون اساسی وزیر امور خارجه اساسا همه وزرا در مقابل مجلس مسئولیت سیاسی دارند این موضوع نباید روابط وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دچار خدشه کند، چون بر اساس قانون اساسی وزیر در مقابل مجلس مسئولیت دارد وانگهی یک نظر است.

در همین باره نیز ، کمال دهقانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس طی مصاحبه‌ای گفته است: «متن پیاده شده آقای کریمی قدوسی با اظهارات آن روز آقای ظریف همخوانی ندارد. صحبت‌های آقای ظریف مقدمه و موخره‌ای داشت که ایشان آنها را نیاورده و به علاوه تقدم مطالب هم برهم خورده است. ایشان سخنان آقای ظریف را گزینشی آورده‌اند و به همین دلیل کاملا غیرقابل استناد است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.