محمدعلی انصاری گفت: خطر تحریف و جعل در کمین است باید برای مقابله با این خطر، جهاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری، که در جمع کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به مناسبت سالروز تاسیس این موسسه سخن می گفت، به نحوه تاسیس موسسه اشاره کرد و گفت: در 17 شهریور سال 67 یادگار حضرت امام به امام نامه ای جهت تاسیس موسسه نوشتند و با جواب حضرت امام به ایشان این موسسه مبارک شکل گرفت که اهداف آن محقق شده و خواهد شد.
انصاری در ادامه 17 شهریور را نقطه عطف تاریخی در پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: مناسبتی که نباید از کنار بگذریم حادثه 17 شهریور است. قطعا همه افتخارات نظام و هر آنچه ما داریم و خواهیم داشت مرهون این حماسه های بزرگ تاریخی است. 17 شهریور نقطه عطف تاریخی مهمی در انقلاب و پیروزی انقلاب است و می توان گفت شاید به تعداد انگشتان یک دست هم همانند روز 17 شهریور مناستی به این بزرگی و ابعاد درانقلاب اسلامی نداریم.
وی گفت: از سال 56 که آغاز نهضت و انقلاب از جریان اهانت به فرزندبزرگ حضرت امام مرحوم حاج آقا مصطفی شروع شد، هر روز انقلاب اسلامی اوج می گرفت و مردم حادثه ای جدید خلق می کردند. مردم ایران در طول این یک سال واندی، مصداق کامل این آیه شریفه قرآن بودند که هر کس در راه ما جهاد کند ما نه یک راه بلکه راه های زیادی زا یه روی او باز می کنیم و او را هدایت می کنیم.
سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام همچنین گفت: آن هایی که دستشان در تاریخ انقلاب است می دانند که دشمنان هر روز نقشه ای را ترسیم می کردند و امام هر روز تکلیف مشخصی را بیان می کردند و اینگونه نبود که پیروزی انقلاب در یک جریان آرام بستر سازی شده باشد .
انصاری با بیان این که در انقلاب یک روز سکوت نقش داشت و یک روز فریاد و روزی روحانیت و و روزی دانشگاهیان، گفت: حماسه انقلاب اسلامی فرازهای خاصی دارد. 17 شهریور آزمایش همه تجربه های سیاسی و نظامی و برخور دهای خشن نظام شاهنشاهی و تاریخی بود که آن ها از روز شهادت حاج آقا مصطفی تا قبل از 17 شهریور تجربه کرده بودند. ولی هیچ کدام از این تجربه ها جواب نمی داد.
وی گفت: در هر قضیه ای که با اسلحه و خشونت با مردم بر خورد می کردند جواب معکوس می گرفتند. رژیم شاهنشاهی با این که بارها اعلام حکومت نظامی کرده بود و دستورات خشنی را صاد کرده بود ولی جواب نگرفت. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران داخلی به شاه توصیه کردند که از راه دیگری با مسئله انقلاب برخوردکند.
انصاری از راه حلی که تحلیلگران پیش روی شاه گذاشته بودند نیز صحبت به میان اورد و گفت: آن مسئله آشتی ملی است. در نظامی که تمام هویت، هویت استبداد و برخورد و تحجر است اعلام شعار آشتی ملی بسیار خطرناک بود زیرا این شعاری فریبنده بود و انها دنبال عناصری بودند که هم وابسته به آن ها باشند و هم تا اندازه ای در جامعه مقبولیت نسبی داشته باشند و بتوانند با طرح آنها در جامعه حرکتی را شروع کنند.
وی تصریح کرد: این اساس حرکت بود و هم اکنون که تاریخ به دست ما رسیده متوجه می شویم که بر روی این مسئله چقدر کار کرده بودند. در خاطرات احسان نراقی یا علم می بینیم که در مقطعی خاص کار این ها این بوده است که مغز شاه را شستشو دهند و شاه خودکامه را وادرا کنند که بپذیرد و اعلام کند که می خواهیم با مردم آشتی کنیم. برای این موضوع کارهای زیادی نیز کرده بودند تا این که آقای شریف امامی را به عنوان یک گزینه مطوب آنها برای این که کار انتخاب شد .
سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام گفت: به مجرد این که ایشان انتخاب شد و شعار آشتی ملی مطرح شد زنگ خطر جدی به صدا در آمد و حتی در اعلامیه حضرت امام مشاهده می کنیم که امام از این موضوع به عنوان یک خطر بزگ یاد می کند و حتی به روحانیت هشدار می دهند که مراقب این نیرنگ باشید و اعلام می کنند که شاه می خواهد از بستر آشتی ملی راه انقلاب را منحرف کند.
انصاری در ادامه به ماجرای زندان خود هم اشاره کرد و گفت: بنده درایامی که شریف امامی انتخاب شد این توفیق را داشتم که چند صباحی در زندان باشم. زندان عادل آباد شیراز مملو از انقلابیون بود. وقتی این قضیه مطرح شد و ما فرصت داشتیم با یاران امام گفت و گو کنیم، همگی بر روی این مسئله حساسیت داشتند که این موضوع آشتی ملی خطرناک است و می تواند نفاق ایجاد کند .
وی خاطرنشان کرد:‌ اما امام در همین دوره بیشترین فعالیت های سیاسی و پیام ها و مصاحبه ها را با شخصیت های خارجی و داخلی از طرق مختلف انجام دادند تا این نقشه خنثی شود. خوشبختانه درآن زمان هیچ کس تصورنمی کرد که این حرکت فریبنده بزودی رنگ ببازد و هویت خود را به مردم نشان دهد . البته حوادث بزرگی به کمک انقلاب آمد.
انصاری از این حوادث هم صحبت کرد: 13 شهریور با پیام امام به روحانیت دیدم که صف روحانیت مجاهد و روحانیتی که در خط امام بودند و تا آخر هم استوار ایستادند همانند شهید بهشتی و مفتح جلوی تظاهرات مردم به راه افتادند و درتهران حماسه بزرگ نمازعید فطر به وجود آمد و بیشتر از گذشته از برخی روحانیت بی تعهد جدا شد.
وی ادامه داد: ‌رژیمی که فکر می کرد با این شعار آشتی ملی تفرقه ایجاد کرده متوجه حماسه بزرگی همانند نماز عید فطر شد و نماز عید فطر به یک نماز عبادی سیاسی و بنیان کن تبدیل شد؛ به گونه ایی که دستگاه حاکم حتی نتوانست دو سه روز بعد از آن روز را تحمل کند و بلافاصله بعد از قضیه13 و 15 و 16 شهریور تصمیم گرفته شد حکومت نظامی را اعلاک کنند.
انصاری افزود: نکته جالب که تاریخ نگاران باید به آن توجه کنند همراهی قشرها حتی برخی وابستگان به رژیم به نهضت انقلاب و امام بود. این درس بزرگی است. امام وقتی قضیه نماز عید فطر سال 57 اتفاق افتاد در اعلامیه ای هم از روحانیون متعهد و هم از مردم متعهد تجلیل و تشکر کردند و هم از ارتشیان و نظامیانی که بر روی مردم اسلحه نکشیدند.
وی گفت : رژیم شاهنشاهی مشاهده کرد درپیام امام سه مورد برجسته شده است؛ اول مردم، دوم روحانیت و افراد سیاسی و سوم نظامیان و ارتشیانی که بصورت ظاهر به نظام شاهنشاهی و دربار وابسته بودند و این موضوع برای نظام شاهنشاهی خیلی گران تمام شد.. شاه برای کشتار مردم در 17 شهریور از افرادی استفاده کرد که می دانست تا روز آخر هوادار آنها هستند .
وی گفت: قضیه 17شهریور به همه تلخی و ابعاد مصیبت باری کهداشت، موجب شد، ریشه استکبار در این کشور درهم پیچد و درخت انقلاب اسلامی در 17 شهریور آبیاری شود .
محمدعلی انصاری در ادامه سخنان خود، به تاسیس موسسه در 17 شهریور سال 67 اشاره کرد و گفت: تاسیس موسسه از برگ و میوه های شجره طیبه دودمان امام است. حاج سیداحمدآقا، یادگار امام که یک انسان با کرامت و بزرگوار بودند وقتی در سال های آخر متوجه شدند که خطری در کمین انقلاب است و افرادی ممکن است در فردای روز رحلت امام تفسیرها و سخنان اشتباه بگویند، با فراست و تیزبینی موسسه را که مسبوق به یک سابقه تاسیس دفتر فرهنگی امام بود، پیشنهاد کردند.
رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام ادامه داد: تیزهوشی و تدبیر ایشان حکایت از یک نگرانی عمیقی در وجود ایشان داشت که می فرمودند من باید تکلیف خود را دراین راستا انجام دهم و باید مرکزی برای آثار امام با تایید امام به وجود آید.
وی گفت: خداوند متعال این توفیق را به حقیر و برخی افراد دیگر که از روزهای نخست در جماران بودند و همچنین برادر عزیزم آقای حمید انصاری داد که ما در کنار کارهای روزمره ای که برای امام انجام می دادیم آثار و نوشته های امام را جمع آوری کنیم.
انصاری افزود: وقتی که حمایتها ی پنهان و آشکار مرحوم حاج احمد آقا باعث شد که مجموعه بسیار ارزشمندی از آثار امام را در اختیار داشته باشیم، طبیعی است که برای بهره برداری از آنها نیازمند تایید حضرت امام و تاسیس موسسه بودیم.
وی افزود: در آن سالها، انشعابات و حوادث مهمی در جامعه اتفاق افتاده بود مخصوصا در سال 67 که حوادث بزرگی به وقوع پیوست. این ها این مسئله را القا ء می کرد که به طور طبیعی در میان طبقه وفادار به امام ممکن است نظرات و برداشت های متفاوتی به وجود بیاید و هر کسی راجع به احکام یا سخنان یا نامه ها یا پیام های امام، دیدگاهی خاصی ارائه کند. این مسئله و مسائل دیگر باعث شد که یادگار امام طی نامه ای از ایشان بخواهند که نظر خود را راجع به تاسیس موسسه بیان فرمایند.
انصاری خاطرنشان کرد: این جفای بسیار بزرگ و ظلم نابخشودنی بود که برخی در دوره امام می گفتند افرادی روی امام تاثیر دارند با اینکه می داستند که اینگونه نیست ولی برای اهداف سیاسی این موضوع دامن می زدند و ظلم نابخشودنی تر برای کسانی است که بعد از امام بر روی نامه و حکم های امام و مواضع صریح امام انگشت تردید و تشکیک می گذارند.
انصاری از وظیفه خود در زمان امام هم صحبت کرد و گفت: بنده رابط خبر امام در صدا و سیما بودم باید خبر تنظیم و تصحیح می شد خبرها را که از قول ایشان می نوشتیم و یادگار امام این ها را برای امام قرائت می کردند. بارها شده بود ما خبر را بخاطر یک تصحیح عبارتی پخش نکردیم و من از دفتر صدا و سیما با حاج احمد آقا تماس می گرفتم و به ایشان عرض می کردم بهتر است در این خبر حتی یک تغییر حرفی و عبارتی داده نشود و ایشان می فرمودند باید از امام بپرسم و بگویم که خبر پخش بشود یا خیر.
وی ادامه داد: با توجه به این حساسیت، چگونه است که من یازده سال درکنار امام زندگی کرده باشم و برخی در حضوربنده بگویند که این جمله یا این حکم یا این پیام یا این خط، از امام نیست؟
سرپرست موسسه تنظیم نشرو آثار حضرت امام گفت: ما باید مراقب باشیم. تاسیس موسسه و دفاع از موسسه و آرمان های امام خطی است که بر اساس آن، هیچ فرد و عنصری نه در زمان امام و چه بعد از امام نمی تواند مطلبی را از امام بگوید که آمام آن را نگفته باشد. موسسه و نیروهای موسسه باید یک عنصر تعیین کننده زوال ناپذیر داشته باشند و آن عنصر جهاد است و جهاد همیشه جنگ نیست بلکه کوشش است.
انصاری اظهار داشت:‌ جهاد ما این است که همواره بدانیم که خطر برای تحریف و جعل کردن در کمین است. اگر موسسه بر روی خط و اصول خود حرکت کند همه حساس می شوند که البته ما به این افتخار می کنیم که برروی موسسه حساسیت وجود دارد.
انصاری گفت: برخی از روی دلسوزی عنوان می کنند که حساسیت روی موسسه زیاد است بنده معتقدم جایگاه، جایگاهی است که باید بر روی آن حساسیت باشد. اما یک عده نیز این جایگاه را برنمی تابند و نمی خواهند در این جایگاه مقدس افرادی با ایده های خالص و گرایشات مختلف ولی در خط امام وجود داشته باشند تا آثار امام را نشر دهند. ما خود را از پیکره نظام می دانیم و از زمان یادگار امام روی خط اعتدال و خط راستین امام حرکت کردیم و امروز هم که متولی کار موسسه و هدف حضرت امام و یادگار ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حس خمینی است ما باید در همین خط حرکت کنیم.
رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ادامه سخنان خود به مسئله اخلاق نیز اشاره کرد و افزود: باید علاوه بر همه مسئولیت ها، مساله مهم دیگری نیز به عنوان یک برنامه در موسسه جریان داشته باشد و آن ترویج بخش اخلاقیات و عرفان اندیشه امام است. این بخش را باید جدی گرفت و هنرمندانه با آن برخورد کرد و این احساس عطشی که در جامعه وجود دارد را پاسخ گفت.
وی با تاکید بر این که نباید در جامعه مسائل را پنهان کرد افزود: ‌نبایداین احساس را در جامعه پنهان کنیم و ابانداشته باشیم که بگویم در جامعه بد اخلاقی هایی وجود دارد یا اعلام کنیم که از اخلاق اسلامی و امامی فاصله گرفتیم. در اخلاق امامی و اسلامی فحش و اهانت و پرده دری و پرونده سازی معنا ندارد. اگر ما به اخلاق دل خوش نکنیم به چه چیزی می توانیم دل خوش کنیم ؟ همه چیز در مکتب پیغمبر زیر سایه اخلاق است .
انصاری همچنین گفت: پیغمبر مصیبت های فراوانی کشید ولی خداوند می فرماید ما این جامعه و ملت و کسانی که تو را اذیت کردند ، آزار نمی کنیم زیرا تو اخلاق عذاب و خشونت نداری.
وی با انتقاد از بی اخلاقی های موجود در جامعه افزود: در هر مناسبتی فرصتی برای هتاکی باز می شود. یا در هر مناسبتی می خواهیم مردم را در صحنه داشته باشیم هتاکی ها شروع می شود و متاسفانه نام این هتاکی ها را ارزش می گذارند. کجای قانون این است که ما بدون علم و محکمه مردم را محکوم کنیم؟
وی از فضای رسانه ای در جامعه هم صحبت کرد و گفت: خوشبختانه امروز فضای ارتباطات در جامعه این گونه است که هرکسی در خانه خویش می تواند خط اینترنت داشته و سایتی داشته باشد و هر مطلبی را می خواهد بنویسد. مصیبت این است که برخی از سایت ها در اختیار کسانی قرار می گیرند که عنوان می کنند ما در زیر چتر نام امام و زیر چتر اندیشه امام و ولایت هستیم و می گویند می خواهیم این راه و مکتب زنده بماند ولی متاسفانه می بینیم که برخی خبرها را جعل می کنند و متاسفانه این شایعات، منبع اظهار نظرهای بعدی می شود.
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.