منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران گفت: انقلاب تکاملی انقلابی است‌ که در همه حوزه‌ها انقلاب ایجاد کند. ما در حوزه‌ سیاسی موفق بودیم اما در حوزه‌ اقتصادی موفق نبودیم؛انقلاب آموزشی باید بتوانیم دانش‌آموختگانی در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار جماران، وزیر خارجه پیشین ایران با تأکید بر اینکه یکی از علل‌ افول آمریکا گفتمان امام و انقلاب اسلامی است، گفت: ما در حوزه‌ سیاسی موفق بودیم اما در حوزه‌ اقتصادی موفق نبودیم. یکی دیگر از حوزه‌هایی که باید در آن تحول ایجاد شود، حوزه آموزشی است. یعنی باید بتوانیم دانش‌آموختگانی در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و به نظر من دلیل عدم موفقیت ما در این بخش به خاطر متون آموزشی ما و نگاه‌های حاکم بر نظام‌های اموزشی ما است.

منوچهر متکی در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران، گفت: کلام امام تدوین «وَ اِلَی اللهُ المَصیر» را دارد. شناخت هدف حیات برای‌ ما مسیر را نشان می‌دهد. امام آموخت که منشأ قدرت‌ سلاح، ثروت‌ و توانمندی‌های جهانی نیست و این تا مدت‌ها ترم ثابت‌ ما در دانشگاه‌ها و محافل بین‌المللی بود. امام به ما و جهان گفت قدرت‌ ما «منطق حق» ما است.

وزیر خارجه پیشین  ایران با تأکید بر اینکه باید چرایی رفتن نظم جهانی را بدانیم، افزود: نظم کنونی در حال فروپاشی است و نمی‌خواهند در برابر این فروپاشی هم مقاومت کنند و به نظر من غربی‌ها دارند خود را با این وضعیت تطبیق می‌دهند. این که امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه می‌گوید غرب به پایان خود رسیده و نمی‌توانیم با مدل قبل دنیا را اداره کنیم اعتراف به شکست است و شاهدی بر این مسأله که روش قبلی دیگر پاسخگوی انتظارات آنها نیست.

وی با بیان اینکه یکی از علل‌ افول آمریکا گفتمان امام و انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: افول آمریکا از زمانی در سه دهه قبل شروع شد که آنچه می‌خواهد را نمی‌تواند انجام‌ دهد و آنچه نمی‌خواهد را نمی‌تواند جلوگیری کند. آن زمان آمریکا برای نجات خودش بانک جهانی را راه انداخت و این بانک باعث تسلط دلار برا بازارهای جهانی شد و کشورهای مختلف را دچار مشکل کرد.  مثلا وزرای خارجه قطر و برخی شیخ‌نشین‌ها به ما می‌گفتند نمی‌توانیم پول‌هایی که در آمریکا داریم را برداشت کنیم.

متکی با اشاره به اینکه انقلاب تکاملی انقلابی است‌ که در همه حوزه‌ها انقلاب ایجاد کند، اظهار داشت: ما در حوزه‌ سیاسی موفق بودیم اما در حوزه‌ اقتصادی موفق نبودیم. یکی دیگر از حوزه‌هایی که باید در آن تحول ایجاد شود، حوزه آموزشی است. یعنی باید بتوانیم دانش‌آموختگانی در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و به نظر من دلیل عدم موفقیت ما در این بخش به خاطر متون آموزشی ما و نگاه‌های حاکم بر نظام‌های اموزشی ما است.

وی گفت: در رفتار بین‌المللی طبیعی است که دستگاه دیپلماسی ما سه راه ایستادگی‌، منزوی شدن یا حضور با رویکرد اصلاح‌گری دارد که در دانشگاه‌ها و گروه‌های گفتمانی می‌توان به این مساله پرداخت. حوزه تولید گفتمانی ما معذوریات حوزه‌های رسمی را ندارد و زمان آن است که بدون ملاحظات نقد شفاف و ریشه‌ای نسبت به جریان جاری در نظام بین‌الملل داشته باشد و تولید محتوا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.