گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سخنگوی قوه قضائیه: تمام افتخار ما تلاش در تحقق دقیق فرامین حضرت امام است/ در پرونده کوروش کمپانی قبل از اینکه ضابطین وارد شوند ایشان متواری شده بود

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه گفت: تمام افتخار ما تحقق دقیق فرامین حضرت امام از جمله فرمان هشت ماده ای ایشان است و تلاش ما این بوده که مفاد این فرمان هرچه بیشتر اجرایی شود.

سخنگوی دستگاه قضا در بازدید از غرفه جماران در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران به برخی سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار جماران مبنی بر چگونگی اجرای فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام در دستگاه قضا گفت: تمام افتخار و امکان ما تحقق دقیق فرامین حضرت امام (س) در فرمان مورد بحث است و تلاش ما در مقاطع زمانی مختلف این بوده که آنچه بایستی در این راستا محقق و متجلی شود، صورت بپذیرد و همچنین اجرای دقیق قانون و در مقدمه همه این‌ها، اجرای دقیق موازین شرع مقدس است، قوه قضاییه به این توجه دارد و اهتمام دارد و ان‌شاالله در یک فرصت بهتر یکایک این موارد را به سمع و نظر شما می‌رسانیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند پیگیری پرونده کوروش کمپانی و اعتراض برخی افراد مبنی بر واریز مبلغی برای شکایت گفت: قوه قضاییه انتهای حلقه است، شما اول کار قوه قضاییه را مطرح کردید. ما با مردم ارتباط داریم، ملاحظه کردید من در تمام نمایشگاه دور زدم. ارتباطات ما با مردم بسیار رابطه نزدیک و تنگاتنگی است، تمام افتخار ما در قوه قضاییه نوکری و رضایتمندی مردم است. در این‌جا هم وظیفه داریم که مطابق با موازین شرعی و مقررات قانونی عمل کنیم. در حوزه پرونده کوروش کمپانی من توضیح دادم، موضوعی بوده که  وصف مجرمانه پیدا کرده و تحت عنوان کلاهبرداری مطرح است. به عبارتی از بی‌توجهی که دستگاهها در قرارداد و مراوداتمان داشته‌ایم استفاده و سرمایه افراد و مردم گرفته شده و مردم را به امر غیر واقع امیدوار کرده و تمسک به مانورهای متقلبانه شده است.

وی ادامه داد: ما از زمانی که مطلع شده‌ایم،  پیگیری تحت عنوان یک پرونده قضایی مطرح شده است، ۲۸ بهمن ماه از طریق ضابط ذی ربط که پلیس امنیت اقتصادی فراجا هست آمادگی داده شده و در ناحیه ۵ دادسرای عمومی انقلاب اسلامی تهران مورد رسیدگی قرار گرفته است و با رسیدگی‌های عالمانه، فنی و هوشمندانه قضات ما در آن مجموعه شاهد این خواهیم بود پرونده‌ای که واجد پیچیدگی نیز هست و فردی که متهم اصلی پرونده بود متواری شده است، بتوانیم ان‌شاالله به یک سرانجام مناسبی برسانیم. کارهایی که در این پرونده می‌توان به عنوان کارهای مربوط به حوزه قضایی به آن توجه کرد این است که ابتدا اموال شناسایی شده و بعد بلادرنگ موازین موارد قانونی توقیف شود و بعد اهتمام لازم برای این صورت بگیرد که مباشرین و شرکا و کسانی که مبادرت در جرم دارند و ارتکاب جرم را تسهیل کرده‌اند و تمهید مقدمات کرده‌اند، گرفتار شده و پاسخگو اعمال خود باشند. در این‌جا به نظر می‌رسد قوه قضاییه کار خود را تا این مرحله به درستی و با دقت و صحت و فوریت انجام داده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره نظارت بر این پرونده گفت: این هم مطرح می‌شود که این فرد چطور آمده و چطور شده که نظارتی نبوده است؟ عنوانی که این فرد برای خودش به ثبت رسانده عنوانی نیست که برای آن استفاده کرده، عنوان مجهول است و باید دقت کنیم کسی که در جایی ارتباط اقتصادی داشته باشد آیا اهلیت دارد یا ندارد. اهلیت یعنی چه؟ یعنی شایستگی برخورداری از حق دارد؟ اهلیت تمتع، استیفا است یا اهلیت اجرا؟ این وظیفه چه کسی است؟ وظیفه کسی است که سرمایه گذاری می‌کند، او باید به اهلیت پی ببرد.

وی اضافه کرد: عده‌ای در ابتدا مبالغی را هم پرداخت کرده‌اند و در مرحله اول وی تعدادی از تعهدات خود را انجام داده و بعد موفق نبوده و این کار را صورت نداده و تعهدات خود را محقق نکرده است و بعد هم متواری شده است. آنچه که گزارش کرده‌اند قبل از اینکه ضابطین وارد شوند ایشان متواری شده و ما هم در صدد هستیم که موضوعاتی که در این پرونده در حدود اختیارات دستگاه قضایی است به احسن وجه و با مداقه کامل انجام دهیم.

ستایشی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از این نوع اتفاقات چه باید کرد؟ گفت: مردم باید توجه کنند! من بدانم که طرف مقابل من چه کسی است، آیا می‌توانم به او اعتماد کنم؟ اعتماد و تعامل دو سو دارد، می‌گویند تعامل دو سویه، این باید محقق شود. شما امروز می‌روید یک خریدی را از کسی می‌کنید باید بدانید که آیا او این اهلیت را دارد که در مقام پاسخگویی و ایفای به تعهدات خود باشد یا نه؟ تشخیص این امر به عهده چه کسی است؟ به عهده جناب عالی و به عهده منی است که در طرف معامله قرار می‌گیرم و به عهده اطراف معامله است که باید این را تشخیص دهند.

ما خواهش می‌کنیم ضمن اینکه اعلام کردم بازار ما بازار امین، مطمئن، شفاف و منطبق با موازین و اصول و قابل اعتماد است، اما مردم باید در سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند دقت کنند و طرف مقابل خود را کامل بشناسند و بعد آن معاملات را انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.