پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در پژوهشکده امام خمینی برگزار شد:

نشست انقلاب اسلامی و مشارکت سیاسی

جواد اطاعت معتقد است: با گسترش جامعه توده ای و رهبری کاریزمای امام خمینی، انقلاب اسلامی در بستر جامعه ای توده ای به پیروزی رسید.

همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشست "انقلاب اسلامی و مشارکت سیاسی" با حضور دکتر جواد اطاعت، روز سه شنبه 24 بهمن ماه 1402 در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش جماران در این نشست دکتر جواد اطاعت استاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی پیرامون انقلاب اسلامی و مشارکت سیاسی به ایراد سخن پرداخت. وی مشارکت توده ای و مشارکت مدنی را به بحث گذاشت و تفاوت این دو نوع مشارکت را توضیح داده و تببین کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در توضیح مشارکت توده ای یا سلبی به نظریات و آثار جامعه شناسان سیاسی و روانشناسان توده ای، همانند هانا آرنت درکتاب ریشه های توتالیتاریسم، اریش فروم در کتاب گریز از آزادی، کورنهاوزر در کتاب سیاست جامعه توده ای که همگی از مکتب دورکهایم متاثر بوده اند، همینطور روانشناسانی مثل فروید در کتاب روانشناسی توده ای و تحلیل اگو، یونگ در کتاب ناخودآگاه جمعی، گوستاولوبون در کتاب روانشناسی توده ها پرداخت و پیدایش انقلابهای اجتماعی و رهبران کاریزما را از این منظر توضیح داده و تشریح کرد.

IMG_8983

وی در ادامه گفت: در سالهای پایانی رژیم پیشین با گسترش جامعه توده ای و رهبری کاریزمای امام خمینی، انقلاب اسلامی در بستر جامعه ای توده ای به پیروزی رسید.

پس از انقلاب نظامهای سیاسی باید تلاش کنند با آزادی های سیاسی و تقویت مشروعیت و مشارکت مدنی و انجام کارویژه های خویش و ارتقای کارآمدی و رفع مشکلات مردم و ایجاد عدالت در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی از تداوم و تقویت جامعه توده ای که به مثابه سیلی بنیان کن می باشند جلوگیری نمایند و با ایجاد و توسعه فضای آزاد سیاسی و تشکیل احزاب و تشکل ها و  نهادهای مردمی مشارکت مدنی را جایگزین مشارکت توده ای بنمایند تا قدرت سلبی و تخریب توده ها که متاثر از مشارکت منفعلانه است جای خود را به مشارکت فعالانه داده و به جای تخریب در جهت بهبود و کارآمدی نظام سیاسی به کار گرفته شود.

اطاعت در پایان به پرسش های حاضران پاسخ گفت و راهکارهایی برای خروج کشور و نظام سیاسی از جامعه توده ای و سلبی ارائه داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.