هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: انتقاد از دولت، دستگاه‌ها و حتی شورای‌ نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست و در میان تأیید صلاحیت شدگان افرادی هستند که مکرر انتقاداتی از شورای‌ نگهبان داشته‌اند. همه گروه‌ها کاندیدا دارند و البته‌ هنوز هم کار تمام شده‌ نیست و بر این تعداد افزوده‌ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جماران؛ هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران لایحه مفصلی بود و احکام متعددی در بر داشت و به لحاظ حجم‌ نسبت‌ به‌ ادوار گذشته مفصل‌تر بود؛ نزدیک ۲۸۰ صفحه بود که‌ نسبت‌ به‌ دوره‌ قبل ۱۰۰ صفحه بیشتر است.

در سه نوبت صبح، ظهر و شب جلسات‌ مفصلی داشتیم و تأکید داشتیم که‌ در زمان قانونی نسبت‌ به‌ این‌ لایحه اظهار نظر کنیم. سعی کردیم نظرات دستگاه‌های مختلف را بشنویم و میزبان رئیس جمهور، رئیس مجلس‌ و رئیس دستگاه قضا بودیم؛ این غیر از دریافت نظرات پژوهشکده شورای نگهبان بود.

طبیعتا ما باید در خصوص مغایرت با شرع و قانون اساسی اظهار نظر کنیم. نظر به مجلس‌ ارسال شده و چون‌ حجم بالایی دارد ابهامات، اشکالات و ایراداتی نسبت‌ به‌ آن‌ وجود داشت. در مواردی اصل احکام مورد پذیرش بود ولی راجع به اجزاء آن ابهامات و ایراداتی وجود داشت که ان شاءالله مجلس اصلاح می‌کند تا تبدیل به قانون شود.

 

 متناسب سازی 90 درصدی حقوق بازنشستگان تایید شد

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: حکم برنامه هفتم در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته‌ نشد و ظرف سه سال بازنشستگان باید ۹۰ درصد از حقوق شاغلین را دریافت کنند.

 

رد مصوبه کاهش خدمت سربازی توسط شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه مدت زمان سربازی جهت رفع ابهام به مجلس برگشت داده‌ شده‌ است.

 

بررسی مجدد لایحه عفاف و حجاب پس از رفع ابهامات

 سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه حجاب و عفاف گفت: در مرحله اول اشکالات و ابهامات متعددی وجود داشت، اگر ابهامات برطرف شود مجددا در صحن شورا بررسی می شود. 

 

سخنگوی شورای نگهبان: انتقاد از دولت، دستگاه‌ها و حتی شورای‌ نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست

به گزارش خبرنگار جماران؛ هادی طحان نظیف در نشست خبری گفت: انتقاد از دولت، دستگاه‌ها و حتی شورای‌ نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست و در میان تأیید صلاحیت شدگان افرادی هستند که مکرر انتقاداتی از شورای‌ نگهبان داشته‌اند.

همه گروه‌ها کاندیدا دارند و البته‌ هنوز هم کار تمام شده‌ نیست و بر این تعداد افزوده‌ خواهد شد. مرحله هیأت اجرایی و هیأت نظارت را پشت سر گذاشته‌ایم و هنوز اظهارنظر شورای‌ نگهبان باقی است؛ چهار پنج روز بیشتر از این مهلت‌ یک ماهه نگذشته است. بعد از این مرحله دقیق‌تر می‌توانیم اظهارنظر کنیم.

تا اینجا بیش از ۱۱ هزار نفر مورد تأیید هیأت نظارت قرار گرفته‌اند که بیش از دو برابر دوره‌های قبل است‌ و برای‌ هر کرسی ۳۸ نفر رقابت می‌کنند و زمینه رقابت‌ گروهای مختلف فراهم هست.

انتخابات یک امر ملی است‌ و جناحی و گروهی نیست. همه گروه‌های سیاسی باید مصالح ملی را در نظر داشته‌ باشند؛ ضمن اینکه رقابت‌های انتخاباتی هم سر جای خودش اهمیت دارد.

در سنین مختلف کاندیدای مورد تأیید هیأت نظارت داریم که می‌توانند رقابت کنند. بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و بیش از ۳۷۰۰ نفر دهه شصتی تأیید صلاحیت شده‌اند.

***

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه انتقاد از دولت، دستگاه‌ها و حتی شورای‌ نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست، گفت:  هنوز اظهارنظر شورای‌ نگهبان باقی است؛ چهار پنج روز بیشتر از این مهلت‌ یک ماهه نگذشته است. بعد از این مرحله دقیق‌تر می‌توانیم اظهارنظر کنیم. تا اینجا بیش از ۱۱ هزار نفر مورد تأیید هیأت نظارت قرار گرفته‌اند که بیش از دو برابر دوره‌های قبل است‌ و برای‌ هر کرسی ۳۸ نفر رقابت می‌کنند و زمینه رقابت‌ گروهای مختلف فراهم هست. در سنین مختلف کاندیدای مورد تأیید هیأت نظارت داریم که می‌توانند رقابت کنند. بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و بیش از ۳۷۰۰ نفر دهه شصتی تأیید صلاحیت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار جماران، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز(یکشنبه 24 دی ماه) با اشاره به اینکه در فاصله نشست قبل تا امروز هفت طرح و لایحه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته که مهمترین آنها لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران لایحه مفصلی بود و احکام متعددی در بر داشت و به لحاظ حجم‌ نسبت‌ به‌ ادوار گذشته مفصل‌تر بود؛ نزدیک ۲۸۰ صفحه بود که‌ نسبت‌ به‌ دوره‌ قبل ۱۰۰ صفحه بیشتر است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در سه نوبت صبح، ظهر و شب جلسات‌ مفصلی داشتیم و تأکید داشتیم که‌ در زمان قانونی نسبت‌ به‌ این‌ لایحه اظهار نظر کنیم. سعی کردیم نظرات دستگاه‌های مختلف را بشنویم و در صحن شورای نگهبان میزبان رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیأت دولت، رئیس مجلس‌ و اعضای کمیسیون تلفیق و همچنین رئیس دستگاه قضا و مسئولین عالی قضایی بودیم؛ این غیر از دریافت نظرات پژوهشکده شورای نگهبان بود.

وی در خصوص نظر شورای نگهبان نیز اظهار داشت: در سه نوبت صبح، ظهر و شب جلسات مفصلی داشتیم و تأکید داشتیم که در زمان قانونی نسبت به این لایحه اظهار نظر کنیم. طبیعتا ما باید در خصوص مغایرت با شرع و قانون اساسی اظهار نظر کنیم. نظر به مجلس‌ ارسال شده و چون‌ حجم بالایی دارد ابهامات، اشکالات و ایراداتی نسبت‌ به‌ آن‌ وجود داشت. در مواردی اصل احکام مورد پذیرش بود ولی راجع به اجزاء آن ابهامات و ایراداتی وجود داشت که ان شاءالله مجلس اصلاح می‌کند تا تبدیل به قانون شود.

طحان نظیف تصریح کرد: در فصل اول با عنوان رشد اقتصادی در بند ج ماده ۴ موضوع امکان استعلام برخط اشخاص مطرح شده بود که اصل حکم مورد تأیید شورا بود اما جزئیات آن مورد اشکال فقهای شورای قرار  گرفت. همچنین درباره لزوم اطلاع رسانی ممنوع‌الخروخی به اشخاص پیش‌بینی شده بود که مورد تأیید شورا قرار گرفت.

وی افزود: در فصل دوم لایحه برنامه که مربوط به اصلاح نظام بانکی است، ابهاماتی درباره برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه وجود داشت که به مجلس اعلام شد. همچنین درباره برخی احکام مربوط به مولد سازی دارایی‌های دولت نیز ابهاماتی از سوی شورای نگهبان مطرح شده است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در فصل مربوط به نظام مدیریت یکپارچه منابع آب، درباره برخی احکام مربوط به محصولات صادراتی پر آب‌بر ابهاماتی وجود داشت که به مجلس اعلام شد. در فصل چهاردهم مربوط به ارتقای نظام سلامت موضوع افزایش ظرفیت پزشکی تخصصی مطرح بود که نسبت به اصل آن ایرادی نبود اما نسبت به متن آن ابهاماتی وارد بود. همچنین حکم مربوط به الزام دولت به تغذیه شیر رایگان در مدارس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

طحان نظیف گفت: بند الحاقی ماده ۱۱۴ که مربوط به انتقال سازمان ثبت به وزارت دادگستری بود، مغایر اصل ۱۶۰ قانون اساسی شناخته شد. لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیز پیشتر با ایرادات و ابهاماتی از سوی اعضای شورای نگهبان واقع شد که در صورت رفع آنها از سوی مجلس، مجددا توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مصوبه کاهش مدت زمان سربازی، گفت: حکم برنامه هفتم در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان، به ترتیبی که تصویب شده، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته‌ نشد و ظرف سه سال بازنشستگان باید ۹۰ درصد از حقوق شاغلین را دریافت کنند. مصوبه مدت زمان سربازی جهت رفع ابهام به مجلس برگشت داده‌ شده‌ است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درباره نظر نهایی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و وزارت کشور پیشنهادات متعددی در این زمینه داشت که در جلسه اخیر شورای نگهبان با پیشنهاد این وزارتخانه در چهارچوب قانون موافقت کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد سامانه مردم ناظر اظهار کرد: این سامانه مربوط به ایام انتخابات است و هنوز گزارشی را دریافت نکرده است؛ به دنبال آن هستیم تا امسال به جز روز رأی گیری، در ایام تبلیغات نیز این سامانه مورد استفاده قرار بگیرد.  سامانه داوطلب مبنای ارتباطات ما با داوطلبان است و در این دوره از انتخابات تمام تعاملات ما با داوطلبان از طریق این سامانه صورت گرفته است.

طحان نظیف در پاسخی درباره طرح انتقاداتی درباره نحوه اجرای تحقیقات محلی در خصوص بررسی صلاحیت‌ها اظهار کرد: اصل موضوع تحقیقات پیش‌بینی قانون است و پرسشهایی که در این پروسه پرسیده می‌شود بر اساس موازین قانونی است و افرادی که این کار را انجام می‌دهند آموزش هایی در این زمینه می‌بینند. این تحقیقات درباره افراد شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که شناختی از آنها وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تأکید قانون انتخابات مجلس بر استفاده عادلانه داوطلبان از امکانات دولتی، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها بر اساس قانون باید فهرست امکاناتی که می‌شود از آن در راستای انتخابات استفاده کرد را اعلام کنند و هیأت‌های استانی در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی جریانات سیاسی درباره رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به دلیل نقد دولت یا دستگاهی دیگر تأکید کرد: انتقاد از دولت، دستگاه‌ها و حتی شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست و ما در میان تأیید صلاحیت شدگان افرادی را داریم که مکرر انتقاداتی به شورای نگهبان داشته‌اند. الحمدلله همه گروه‌ها کاندیدا دارند و البته‌ هنوز هم کار تمام شده‌ نیست و بر این تعداد افزوده‌ خواهد شد. مرحله هیأت اجرایی و هیأت نظارت را پشت سر گذاشته‌ایم و هنوز اظهارنظر شورای‌ نگهبان باقی است؛ چهار پنج روز بیشتر از این مهلت‌ یک ماهه نگذشته است. بعد از این مرحله دقیق‌تر می‌توانیم اظهارنظر کنیم.

وی ادامه داد: تا اینجا بیش از ۱۱ هزار نفر مورد تأیید هیأت نظارت قرار گرفته‌اند که بیش از دو برابر دوره‌های قبل است‌ و برای‌ هر کرسی ۳۸ نفر رقابت می‌کنند و زمینه رقابت‌ گروهای مختلف فراهم هست. در سنین مختلف کاندیدای مورد تأیید هیأت نظارت داریم که می‌توانند رقابت کنند. بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و بیش از ۳۷۰۰ نفر دهه شصتی تأیید صلاحیت شده‌اند.

طحان نظیف در توصیه‌هایی به جریانات سیاسی کشور، گفت: انتخابات در درجه اول یک امری ملی است و جناحی و گروهی نیست و دارای ابعادی بین‌المللی و آثاری برای کشور است. لذا همه جریانات سیاسی باید مسائل مربوط  به منافع ملی و اتحاد و انسجام را در نظر داشته باشند؛ ضمن اینکه رقابت‌های انتخاباتی هم سر جای خودش اهمیت دارد. همچنین احزاب و گروه‌ها باید کارنامه سوابق خود را به مردم ارائه دهند و برنامه‌های پیش‌روی خود را به مردم بگویند؛ اگر این اتفاقات بیفتد و در فضایی با رعایت اخلاق انتخاباتی رخ دهد، فضا برای رقابتی گرم و پرشور و انتخابی آگاهانه‌ فراهم می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام اینکه فرصت برای بررسی صلاحیت ۳۰ درصد از کاندیداها فراهم نشده است؟ گفت: این موضوع در صحبت‌های وزیر کشور درباره هیأت‌های اجرایی مطرح شد و ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است. اتفاقا ما اعلام کردیم که به خاطر اصلاح قانون انتخابات و فرصت بیشتری که قانون اعلام کرده بود، در این انتخابات عدم احرازها کاهش چشمگیری صورت گرفته است. لذا آن ۳۰ درصد ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح انتقاداتی به هیأت‌های نظارت درباره تأیید صلاحیت افرادی که اعتبار نامه آنها رد شده یا رد صلاحیت وزیر سابق اطلاعات، اظهار داشت: شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهار نظر می‌کند. من عضو هیأت مرکزی نبوده‌ام اما می‌دانم که اعضای این هیأت بررسی‌های دقیقی داشتند. شورای نگهبان فرصتی یک ماهه دارد که در این فرصت بررسی‌های خود را توسط اعضا انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مدت زمان اظهارنظر شورای نگهبان درباره داوطلبان انتخابات تأکید کرد: شورا ناظر انتخابات است و در تمام مراحل بر انتخابات نظارت دارد؛ این نظارت از مرحله پیش ثبت نام آغاز می‌شود و این شورا تا روز اعلام صحت انتخابات مسئولیت نظارت عام را بر عهده دارد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره امتیاز مورد نیاز آزمون خبرگان گفت: آنچه درباره علم و آگاهی در قانون مربوط به خبرگان آمده، مشخصاً بحث اجتهاد است که تشخیص آن با فقهای شورای نگهبان است. آزمون‌های کتبی و شفاهی در  مورد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان به پایان رسیده است و موضوع بررسی صلاحیت ها آغاز شده‌ است؛ ۴ بهمن زمان اعلام اولیه بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نظر شورای نگهبان درخصوص افزایش سن بازنشستگی تاکید کرد: مصوبه افزایش سن بازنشستگی خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به‌ سؤالی در خصوص رأی گیری از افراد بی‌حجاب، تأکید کرد: حق رأی در هیچ قانونی سلب نشده‌ و حتی توسط دادگاه سلب شدنی نیست. از موضوع حجاب در انتخابات دو قطبی سازی نشود؛ اینها دو قطبی سازی‌های کاذب است. الحمدلله جامعه ما نسبت به موازین اعتقادی مقید است‌ و رهبری هم همه را به انتخابات دعوت کرده‌ است. هرکس با هر دیدگاهی حق تعیین سرنوشت دارد و ان شاءالله از این حق استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی شکایات در شورای نگهبان دربار وضعیت صلاحیت داوطلبان با تأکید بر اینکه صرفا چند روز است که فرصت یک ماهه شورای نگهبان در این خصوص آغاز شده است، گفت: با اینکه چند روز از شکایات افراد در شورای نگهبان نگذشته‌، تعدادی از عدم تأییدها و عدم احرازها به تأیید تبدیل شده‌اند که جزییات آن بعداً اعلام می‌شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.