گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

امام جمعه جهرم: امام خمینی 36 میلیون نفر را سوار اتوبوس انقلاب کرد/ بعد از این بزرگوار ‌کسانی پیدا شدند که در هر ایستگاهی عده‌ای را پیاده کردند/ رسانه ملی حقیقتاً باید ملی شود/ هیأت‌های نظارتی با شرح صدر بیشتری برخورد کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین مدبر امام جمعه جهرم به جماران گفت: بنده فکر می‌کنم که خیلی از آقایان نگاه صفر و بیستی را باید فراموش کنند. اینکه باید به افراد یا بیست بدهیم و اگر بیست ندهیم باید حذف شوند؛ این تفکر را باید کنار بگذارند. بزرگان دین به ما فرموده‌اند که ایمان مثل نردبان ده درجه دارد. همه که سلمان و ابوذر نیستند، لذا باید واقع‌بین باشیم. گاهی امیرالمومنین(ع) در حکومت خود از چهره‌هایی مثل زیاد بن ابیه و خالد بن ولید استفاده می‌کرد که انسان تعجب می‌کند. امیرالمومنین(ع) با کسانی که با ایشان بیعت نکردند درنیفتاد و حقوق آنان را از بیت‌المال حذف نکرد.

پایگاه خبری جماران: امام جمعه جهرم با اشاره به جمله «مملکت مال حزب اللهی هاست»، گفت: این‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند، آدم‌های هستند که بیشتر از پوستۀ دین را متوجه نشده‌اند. مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در جمع بسیجیان فرموده بود: «ای بسیجی‌ها، سعی کنید معرفت دینی‌تان را عمق ببخشید و حواس‌تان باشد که خوارج، ایثارگران و بسیجیان حکومت امیرالمومنین(ع) بودند.» 

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین مدبر در پی می آید:

اخیراً جمله‌ای در تلویزیون گفته شد که در فضای مجازی سر و صدا کرد و بار منفی زیادی داشت؛ مبنی بر این که «این مملکت مال حزب اللهی‌ها است.» نگاه و تحلیل شما درباره این جمله چیست؟

یک نفر درباره امام خمینی(ره) سخن حکیمانه‌ای گفت که حضرت امام در هر ایستگاهی تعداد زیادی را سوار اتوبوس انقلاب کرد و در سال 57 یک باره دیدیم که سی و شش میلیون نفر سوار اتوبوس انقلاب هستند، اما بعد از این بزرگوار ‌کسانی پیدا شدند -مثل افکاری که اشاره کردید- که در هر ایستگاهی عده‌ای را پیاده کردند و اگر این روند ادامه پیدا کند، یک روز می‌بینیم که تعداد محدودی -که خودشان را صاحب انقلاب و انقلابی می‌دانند- در اتوبوس هستند و «علی می‌ماند و حوضش.» 

کسی در حضور معاویه سوره مبارکه نصر را خواند، اما به جای «و رأیت الناس یدخلون فی‌ دین الله» گفت: «و رأیت الناس یخرجون من‌ دین الله». یعنی به جای «یدخلون» از فعل «یخرجون» استفاده کرد. معاویه اعتراض کرد که اشتباه خواندی! باید بگویی: «یدخلون». وی به مزاح پاسخ داد که «یدخلون» متعلق به زمان رسول الله(ص) بود، اما این طور که تو دین را به مردم معرفی می‌کنی باید بگوییم «یخرجون من‌ دین الله» و مردم یکی پس از دیگری از اسلام خارج می‌شوند.

این‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند، آدم‌های هستند که بیشتر از پوستۀ دین را متوجه نشده‌اند. مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در جمع بسیجیان فرموده بود: «ای بسیجی‌ها، سعی کنید معرفت دینی‌تان را عمق ببخشید و حواس‌تان باشد که خوارج، ایثارگران و بسیجیان حکومت امیرالمومنین(ع) بودند.» 

به نظرم همه مردم و فرهیختگان می‌فهمند که این حرفِ‌ بی‌خودی است.

توصیه حضرتعالی به صدا و سیما به عنوان رسانه ملی چیست که تریبون در اختیار چنین افرادی می‌گذارد؟

چه عرض کنم! رسانه ملی حقیقتاً باید ملی شود. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا»، باید بگوییم که رسانه ملی، ملی باش. 

در شرایطی که هجمۀ ناجوانمردانۀ رژیم کودک‌کش اسرائیل را به غزه شاهدیم و گرفتاری‌هایی که برای مسلمانان فلسطین پیش آمده است، متأسفانه برخی با بیان ناصبی بودن اهل غزه به دنبال تضعیف روحیه مردم و حمایت‌های شیعیان از فلسطینی‌ها هستند. توصیه شما به کسانی که به این قضیه دامن می‌زنند، چیست؟ 

این چنین افرادی، مکتب اهل‌بیت(ع) را به درستی نشناخته‌اند. حضرت امیرالمومنین(ع) به مخاطب خود که یهودی است، می‌فرماید: «یا اخ الیهود»، یعنی یهودی را برادر خود خطاب می‌کنند. یا اگر کسی به فرمایش پیامبر(ص) دقت کند که «من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین و لم یجبه فلیس بمسلم»، حضرت در این روایت نفرموده یک مسلمان بلکه می‌فرماید: اگر مظلومی از شما کمک خواست و شما بی‌تفاوت باشید، مسلمان نیستید. 

ما اهالی غزه را به عنوان مسلمان قبول داریم، حتی اگر مسلمان نباشند انسان که هستند؛ مگر اینکه ما عملاً فکر یهودی‌ها را داشته باشیم که خودشان را انسان می‌دانند و به قول وزیر جنگ‌شان مابقی را انسان‌نما می‌دانند. مستحضرید که روزهای اول طوفان الاقصی، وزیر جنگ اسرائیل به دنیا اعلام کرد که ما در حال جنگ با حیوانات انسان‌نما هستیم. بنابراین کسانی که این افکار را دارند، حرف آن‌ها را تکرار می‌کنند گرچه مدعی مسلمانی هستند.

رهبر معظم انقلاب اوایل امسال مردم و مسئولان را به برگزاری انتخابات با نشاط، رقابتی و سالم توجه دادند. اخیراً با رد صلاحیت‌های گسترده‌ای مواجه شدیم که حتی برخی از بزرگان اصول‌گرا را به واکنش واداشت و به این رویه اعتراض کردند. توصیه شما به متصدیان امر انتخابات به ویژه شورای نگهبان چیست؟ 

بنده فکر می‌کنم که خیلی از آقایان این نگاه صفر و بیستی را باید فراموش کنند. اینکه باید به افراد یا بیست بدهیم و اگر بیست ندهیم باید حذف شوند؛ این تفکر را باید کنار بگذارند. بزرگان دین به ما فرموده‌اند که ایمان مثل نردبان ده درجه دارد. همه که سلمان و ابوذر نیستند، لذا باید واقع‌بین باشیم. گاهی امیرالمومنین(ع) در حکومت خود از چهره‌هایی مثل زیاد بن ابیه و خالد بن ولید استفاده می‌کرد که انسان تعجب می‌کند. امیرالمومنین(ع) با کسانی که با ایشان بیعت نکردند درنیفتاد و حقوق آنان را از بیت‌المال حذف نکرد.

به نظرم مسئولین و هیأت‌های نظارتی باید مقداری با شرح صدر بیشتری برخورد کنند و لازم است از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود، هر چند افراد از نظر سیاسی با ما همخوان نباشند؛ در این راستا باید از افرادی که لیاقت و توانایی دارند و می‌توانند گرهی باز کنند استفاده شود.

آقا در بیانی که بوی حُکم از آن استشمام می‌شود، فرمودند که «همه موظف هستند تا برای انتخابات پرشور تلاش کنند.» لذا مسئولین وظیفه‌ای دارند و مردم وظیفۀ دیگری دارند. من معتقدم، اگر آقایان می‌خواهند که شاهد روند کاهشی استقبال مردم از انتخابات نباشیم، باید کاری کنند که مردم احساس کنند نماینده خودشان را در بین کاندیداها می‌توانند پیدا می‌کنند، نه اینکه ببیند هیچ کدام از کاندیداها حرف مردم را نمی‌زنند و دیدگاه آنان را بیان نمی‌کنند یا از یک طیف خاصی هستند. اگر تنگ‌نظری کنند دوستان نادانی هستند که به انقلاب ضربه می‌زنند. بنابراین، باید مقداری با شرح صدر بیشتر از همه ظرفیت‌ها و سلایق استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.