عبدالحمید احمدی، معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان، گفت: واکنش‌هایی از سوی چهره‌های بین‌المللی ورزشی در جهت محکومیت اسرائیل و کشتار مردم غزه ما شاهد بوده‌ایم. به نظر من اینها فضای مثبتی است که ایجاد شده برای اینکه ما بتوانیم با یک حرکت هماهنگ‌تر و منسجم‌تر در عرصه بین‌المللی به سمت منزوی کردن یا محرومیت رژیم صهیونیستی از میادین و رویدادهای ورزش حرکت کنیم. نکته کلیدی مهم تشکیل یک کمپین غیردولتی و غیر حکومتی بین‌المللی است.

معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه نگاه کاملا سیاسی در نهادهای بین‌المللی ورزش دنبال می‌شود، گفت: به نظر من اینها فضای مثبتی است که ایجاد شده برای اینکه ما بتوانیم با یک حرکت هماهنگ‌تر و منسجم‌تر در عرصه بین‌المللی به سمت منزوی کردن یا محرومیت رژیم صهیونیستی از میادین و رویدادهای ورزش حرکت کنیم. نکته کلیدی مهم تشکیل یک کمپین غیردولتی و غیر حکومتی بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار جماران، عبدالحمید احمدی در نشست «ورزش، دیپلماسی و نظام سلطه»، با اشاره به نگاه سیاسی حاکم بر سازمان‌های بین‌المللی ورزشی علی رغم ادعای جدایی سیاست از فضای ورزش، گفت: لابی‌های سیاسی خیلی جدی در سازمان‌های بین‌المللی ورزش وجود دارد و تصمیم‌گیری‌های سازمان‌های بین‌المللی ورزش کاملا تحت تأثیر این لابی‌های سیاسی قرار دارد. همین سازمان‌های بین‌المللی ورزش باعث شده‌اند که اسرائیل تمام مسابقات ورزشی خود را در اروپا انجام بدهد. از جمله دیگر تصمیمات سیاسی، تشکیل تیم پناهندگان بوده که چالشی را برای کشورها ایجاد کرده است.

معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه نگاه کاملا سیاسی در نهادهای بین‌المللی ورزش دنبال می‌شود، افزود: واکنش‌هایی از سوی چهره‌های بین‌المللی ورزشی در جهت محکومیت اسرائیل و کشتار مردم غزه ما شاهد بوده‌ایم؛ چه تیم‌های ورزشی که در عرصه بین‌المللی شناخته شده هستند و چه چهره‌های ورزشی که مورد توجه مردم و رسانه‌ها هستند. از حمایت تیم ملی فوتبال در مسابقات چهار جانبه اردن این حمایت علنا اعلام شد، تا تک تک ورزشکارانی که در فضای مجازی حمایت خودشان را اعلام کردند.

وی ادامه داد: به نظر من اینها فضای مثبتی است که ایجاد شده برای اینکه ما بتوانیم با یک حرکت هماهنگ‌تر و منسجم‌تر در عرصه بین‌المللی به سمت منزوی کردن یا محرومیت رژیم صهیونیستی از میادین و رویدادهای ورزش حرکت کنیم. نکته کلیدی مهم تشکیل یک کمپین غیردولتی و غیر حکومتی بین‌المللی است. بالأخره این حوزه پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خودش را دارد و این نیست که فکر کنیم با یک فضای غیر سیاسی و صرفا ورزشی مواجه هستیم و طبعا باید با یک هدایت هوشمندانه، به خصوص از منظر سیاسی همراه باشد که به نتایج مورد نظر برسد.

احمدی تأکید کرد: البته نباید این را هم از نظر دور داشت که کشورهای اروپایی هیچ گاه حاضر نشده‌اند که از موضع حمایتی خودشان  دست بردارند؛ علی رغم تحرکات زیادی که در کشور خودشان در جهت محکومیت این کشتار انجام شد. در واقع هر مقدار که بخش‌های غیر دولتی اروپا در جهت محکومیت اسرائیل حرکت کرده‌اند، حاکمان و دولت‌های آنها نقطه مقابل این حرکت بوده‌اند و طبعا این مسأله هم باید مدنظر ما باشد که با کشورهایی مواجه هستیم که سردمداری سازمان‌های بین‌المللی ورزش را بر عهده دارند.

وی افزود: هدایت و پیش‌برد سازمان‌های بین‌المللی ورزش توسط همین کشورهای اروپایی انجام می‌شود و بنابراین کار خیلی پیچیده، ظریف و دشوار است. به نظر من اگر ما به سمت تشکیل این کمپین و تجمع ورزشکارانی برویم که در این عرصه می‌توانند همراه باشند، می‌تواند تأثیر خودش را داشته باشد و تبعا بتوانیم نتیجه مورد نظر را بگیریم.

معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر ضرورت غیردولتی و غیرحکومتی بودن موضع مقابله با اسرائیل، اظهار داشت: این تفاهمات بین کشورهای مختلف بوده و هست، اما به ویژه در رابطه با اسرائیل، عموما کشورها به سمتی رفته‌اند که موضع‌گیری برای مسابقه ندادن را متوجه ورزشکار کرده‌اند؛ و نه سیاست حکومتی و دولتی. این راه حل می‌توانسته بیشتر تأثیرگذار باشد و سازمان‌های بین‌المللی ورزش هم نتوانند علیه کشورها تحریم‌ها یا محرومیت‌هایی را در نظر بگیرند. این هم از مواردی است که می‌شود آن را تقویت کرد و ما باید بیشتر به آن توجه داشته باشیم که عدم رویارویی را از موضع ورزشکاران و تیم‌های ورزشی اعلام کنیم؛ که دستاویز را از سازمان‌های بین‌المللی ورزش بگیرد.

وی گفت: به نظر من با توجه به فضای ایجاد شده، الآن می‌توان این مسیر را با قوت جدی‌تری دنبال کرد؛ به شرط اینکه تشکیل این کمپین‌ها و چهارچوب‌های غیردولتی را کامل رعایت کنیم. البته که از ظرفیت کارشناسی، هدایت و راهنمایی نهادهای رسمی هم برخوردار باشد و این نهادها هم حمایت‌های لازم را از این حرکت‌های ملی و غیر دولتی داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.