بهاره آروین، عضو پیشین شورای شهر تهران در برنامه شیوه در شبکه 4 سیما گفت: این سوال ذهن هر ایرانی را به خودش مشغول کرده که چرا ما اینجا هستیم؟ چرا این روزهای سخت کم نمی شود؟ چرا مصائب ما کم نمی شود تمام نمی شود؟ چرا هر روز سخت تر از دیروز است؟

به گزارش جماران؛ بهاره آروین، عضو پیشین شورای شهر تهران در برنامه شیوه در شبکه چهار سیما گفت: روزهای سخت و سنگینی است.

این سوال ذهن هر ایرانی را به خودش مشغول کرده که چرا ما اینجا هستیم؟

چرا این روزهای سخت کم نمی شود؟ چرا مصائب ما کم نمی شود تمام نمی شود؟

چرا هر روز سخت تر از دیروز است؟

 

بروکراسی مردم را به این نتیجه می رساند که باید سیستم را از ریشه بکنیم چون درست شدنی نیست! 

 آروین گفت: یک انقلاب اجتماعی به بزرگی انقلاب اسلامی رخ داده و همچنان وضعیت بروکراسی و چالشی که برای حکومت ایجاد می کند و همچنان در بحرانیم.

کاری که بروکراسی با مردم می کند این است که به تدریج آنها را به این نتیجه می رساند که فایده ندارد! این (سیستم) از بنیاد فاسد است، این را باید از ریشه بکنیم! درست کردنی نیست. سوءگیری سیاسی به راس حکومت پیدا می کند.

اوایل دهه 40 یک خارجی به ایران آمده، هنوز 16 سال 17 سال مانده به انقلاب، و او در هوا بو می کشد که وضعیت این جامعه انقلابی است. مردم و جوانان گریزان هستند، اعتراض های دانشجویان به حکومت است و جالب است که انقلاب رخ داد و مسئله ما با بروکراسی باقی ماند.

همه آدم ها عوض شدند و آدم های پاک تری که اعتقاد داشتند برای میهن خود کار می کنند، اما چه شد که الان اینجا هستیم. چرا بروکراسی باز هم ما را در یک گرداب کشانده است، اینکه به نظر می رسد که درست نمی شود. دولت اصلاح طلب می آید، اصولگرا می آید، باز هم مردم باید خدماتی که  محترمانه دریافت کنند را بخرند.

بروکراسی موجود بسیار هوشمندی است، می تواند مشکلات را گردن دیگری بیاندازد، مثلا ایدئولوژی. مثلا می گوید من ناکارآمد و فاسدم چون آدم های  صاحب صلاحیت را به خاطر ایدئولوژی کنار گذاشته اند. در حالی که قبل از انقلاب همین مسئله نیروی انسانی و ایدئولوژی وجود دارد.

مسائل بروکراسی ما سیاسی نیست، بروکراتیک است، اما سمت و سوی سیاسی پیدا می کند.

 

photo_2022-10-02_10-16-15

 

نگوییم اخبار بد علت حال بد مردم است

این استاد جامعه شناسی گفت: اخبار بد فقط تشدید می کند، ریشه نیست نباید علت و معلول را اشتباه بگیریم، نگوییم اخبار بد علت حال بد مردم است.

 

photo_2022-10-02_10-16-18

 

امیر سیاح، پژوهشگر اقتصاد: ذهنیت مردم خیلی جاها اشتباه می‌کند؛ خیلی راه ها غلط است/ اخبار بد حال بد مردم را تشدید می کند

اینکه از کانادا و آلمان و آمریکا برای بهداشت و درمان به ایران می آیند فقط به خاطر ارزانی نیست، به خاطر کیفیت آن هم هست.

راجع به عدالت هم، شبکه بهداشت و درمان ما که تا ته کشور هم می رود و سرویسی که در آنجا می دهد تقریبا با سرویسی در تهران می دهد یکی است آن قابل افتخار است.

می دانم که سیستم توزیع یارانه ها در بهداشت افتضاح است، می دانم در آن بخوربخور است.

اخبار بد روی شما استاد دانشگاه هم تاثیر می گذارد. آن 92 هزار میلیارد که گفتید اشتباه است. بروید از آنهایی که در مجلس تحقیق کردند بپرسید.

قصه فولاد این است که دولت در سالهای متمادی قیمت فولاد را سرکوب کرد و این 70 هزار میلیارد آنجا صرف شد.

اصلا شعاری که در مورد رضاشاه در خیابان می دهند، آدم خجالت می کشد تکرار کند. چرا وقتی رضاشاه رفت هیچکس ناراحت نشد؟ برای اینکه خفقان وحشتناک ایجاد کرده بود. 20 سال مردم نمی توانستند حرف بزنند.

 

بهاره آروین: نحوه توزیع یارانه های ما چیز عجیب و غریبی است

عضو پیشین شورای شهر تهران گفت: نحوه توزیع یارانه های ما چیز عجیب و غریبی است. دقیقا به دلیل بروکراسی.

بروکراسی فاسد توزیع رانت می کند. گزارش فولاد را ببینید. 60 70 هزار میلیاردش که فساد به آن معنا نیست، توزیع رانت است. گفتید رانتی بدهیم، صنایع ما ارزان تر دربیایند. پیشرفت کنند. یا مثلا در جای دیگری شاخص بهداشت برود بالا.

بروکراسی می شود محل توزیع رانت. نتیجه اش می شود هم منابع ما می رود، هم مردم ناراضی هستند و هم روی کاغذ شاید بگویید شاخص رفته بالا، ولی مردم چیزی که حس می کنند، بویژه در حوزه دارو.

حجم ویدیو: 2.36M | مدت زمان ویدیو: 00:00:47
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.