یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به مناسبت درگذشت حبیب‌الله صادقی؛

هنرمندی که آثارش برگرفته از کلام امام خمینی بود

آثار «رمی جمرات»، «تشییع قلوب»، «روضه رضوان» استاد صادقی برگرفته از این کلام امام است: اگر قلب الهی شود همه کردار، رفتار و نیات نیز الهی خواهد شد.

پایگاه خبری جماران: حبیب‌الله صادقی از مهم‌ترین هنرمندان انقلاب بود و نقشی تاثیرگذار بر جریان هنر متعهد کشور داشته است. حبیب الله صادقی هنرمند پیشکسوت و مطرح هنرهای تجسمی دیروز ۵ مرداد ماه در آستانه ماه محرم از دنیا رفت. حبیب‌الله صادقی از جمله نقاشانی بود که در زمینه هنر عاشورایی فعالیتی گسترده و تاثیرگذار داشت. حتی نذر کرده بود تا هر سال در شب شام غریبان یک تابلو برای امام حسین(ع) نقاشی کند. وی از عاشقان و دلدادگان امام راحل بود و در زمینه نقاشی امام و انقلاب اسلامی بسیار فعال بود. مرحوم صادقی در باره تابلوی معروف رمی جمرات می گوید: من تابلوی «رمی جمرات» را در دوره‌ای به تصویر کشیدم که به عنوان مدیر هنری بعثه حضرت امام خمینی(ره) به سفر حج مشرف شدم. 

حبیب الله صادقی در گفتگویی در سال های گذشته در باره امام خمینی(س) گفت: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند:«اگر قلب الهی شود همه کردار، رفتار و نیات نیز الهی خواهد شد»، من با توجه به این جمله امام راحل یک مجموعه با حدود 10 تابلوی نقاشی تولید کردم که آثاری همچون «رمی جمرات»، «تشییع قلوب»، «روضه رضوان» و «من ماهیم» از جمله‌ی آنهاست. امام خمینی(ره) صحبت‌های بسیاری درباره عرفان، اخلاق و قلب داشتند. فقط مغز به انسان فرمان نمی‌دهد، ما دو مرکز راهبرد در وجودمان داریم: قلب و عقل. شهدای ما با ترکیبی از عقل و عشق به باورمندی رسیدند تا توانستند این حماسه‌ها را رقم بزنند.

حبیب الله صادقی طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست، منتقد در بسیاری از دانشگاه‌های هنر به تدریس پرداخته است. او در سال ۱۳۸۴ به ریاست موزه هنرهای معاصر انتخاب شد. با این همه او بیشتر به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاشان انقلاب و دفاع مقدس شناخته می‌شد.

دغدغه اصلی او ماهیت هنر ملی، دینی و انقلابی بود. حبیب الله صادقی سال ۱۳۷۹ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و پس از آن به‌طور مستمر با این نهاد همکاری داشته‌است. 

ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند ارزشمند، چند نقاشی مهم عاشورایی حبیب‌الله صادقی را در ادامه تماشا کنید:

 

   آثار حبیب الله صادقی (1)

 

 

آثار حبیب الله صادقی (1)

 

آثار حبیب الله صادقی (2)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.