گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

الهه کولایی: حضور ایران در مذاکره با قدرت‌های جهانی می‌تواند راهگشای آرامش و رونق اقتصادی در کشور باشد/ کشور ما به بازسازی و بهسازی روابط با جامعه جهانی نیازی اساسی دارد

الهه کولایی استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار جماران تاکید کرد: حضور ایران در روند مذاکره با قدرت های جهانی و اعتمادسازی منطقه ای و بین المللی، می تواند راهگشای آرامش و رونق اقتصادی در کشور و ایجاد امنیت لازم برای فضای کسب و کار باشد، در کشوری که منابع گوناگون قدرت ملی آن، با نیروی عظیم جوانان و دانش آموختگان هوشمند و توانمند آن، چشم اندازهای روشنی را برای پیشرفت همه جانبه ارائه کرده است.

الهه کولایی در گفت وگو با خبرنگار جماران در خصوص لزوم تعامل ایران با جامعه بین الملل گفت: کشور ما به بازسازی و بهسازی روابط با جامعه جهانی نیازی اساسی دارد. در واقع در جهانی که اقتصاد آن بسیار "جهانی شده" است و معنای "استقلال اقتصادی" در آن بسیار دگرگون شده است. از این رو، تنظیم روابط هوشیارانه و سنجیده با اقتصاد جهانی برای همه کشورها، از جمله کشور ما از اهمیتی بالا برخوردار است. به ویژه که اقتصاد کشور ما در سال‌های اخیر، در پی سیاست فشار حداکثری ترامپ و فشارهای گوناگون پیش و پس از آن از سوی دولت آمریکا، با دشواری های جدی روبه رو بوده است. دشواری هایی که با ادامه "فساد و رانت" در اقتصاد ملی، عرصه را به شدت بر مردم ایران، تنگ کرده است. 

وی افزود: این شرایط با اجرای سیاست "شوک درمانی" در اقتصاد ایران، که اعتراف به ناممکن بودن سیاست های پیشین بدون توجه به تجربه های دیگران است، برای مردم ایران فشارهای غیرقابل تحملی را ایجاد کرده است. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: بی تردید بهبود و بهسازی روابط ایران در سطح منطقه و جهان می تواند به ایجاد امید و چشم اندازهای بهتر برای مردم کمک کند. هرچند این مسیر بسیار دشوار، ولی ضرورتی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. تحولات جهانی و منطقه ای و آثار آن بر زندگی روزمره مردم ایران، باید در عمل، به اجرای سیاست های مناسب در پرتو آشتی با منطقه و جهان بیانجامد، به گونه ای که فشارهای طاقت فرسا و کمرشکن موجود را بر مردم ایران کاهش دهد و امکان استفاده واقعی از "منابع قدرت" را در کشور، برای همه مردم ایران، در سراسر این آب و خاک فراهم سازد.

 

قدرت های جهانی در پی آن هستند که از فرصت مذاکرات بیشترین  سود را ببرند

 

او با اشاره به منافع کشورهای مذاکره کننده، بیان کرد: بسیار روشن است که قدرت های جهانی با توجه به نقش و نفوذ ایران، در پی آن هستند که از فرصت مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران بیشترین  سود را ببرند. میز مذاکره در همه موقعیت های مشابه، عرصه ای برای چانه زنی و به دست آوردن منافع بیشتر است. این قاعده ای است که همه کشورهای جهان در شرایط مشابه، برای به دست آوردن سهم بیشتری از منافع برای خود تلاش می کنند. این عرصه ای نیست که کشوری از منافع خود کوتاه بیاید و چشم پوشی کند. این قاعده در مورد همه کشورهای جهان، از بزرگ تا کوچک حاکم است. بنابراین روسیه مانند آمریکا و چین در پی آن است که از روند مذاکرات زنده کردن توافق ایران با قدرت های جهانی سهم بیشتری به دست آورد. این همان کاری است که انگلیس و آلمان هم انجام می دهند.

 

مسئولان ما باید در جهت بهبود تصویر جهانی ایران بکوشند

 

الهه کولایی اظهار داشت: مسئولان کشور ما باید در جهت بهبود تصویر جهانی ایران بکوشند. طرح و بزرگ کردن "تهدید ایران"، نه تنها به سود کشور ما و مردم ما نیست، بلکه رقیبان و دشمنان کوچک و بزرگ ایران را تقویت می‌کند. کنش موثر ایران در عرصه گفت و گوهای بین المللی، زمینه ساز کاهش تنش در غرب آسیا و منطقه خلیج فارس است که بسترهای گوناگون تنش را در خود دارد. تنش هایی که فروش سلاح و سیستم های پیشرفته گوناگون نظامی را به کشورهای منطقه و در نتیجه منافع عظیم مجتمع های صنعتی_نظامی را دربردارد. آنان که نانشان را در خون مردم منطقه می زنند..

وی در پایان گفت: حضور ایران در روند مذاکره با قدرت های جهانی و اعتمادسازی منطقه ای و بین المللی، می تواند راهگشای آرامش و رونق اقتصادی در کشور و ایجاد امنیت لازم برای فضای کسب و کار باشد، در کشوری که منابع گوناگون قدرت ملی آن، با نیروی عظیم جوانان و دانش آموختگان هوشمند و توانمند آن، چشم اندازهای روشنی را برای پیشرفت همه جانبه ارائه کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.