یکشنبه صبح وزرای اقتصاد و کشاورزی به مجلس رفتند تا از تصمیمات اخیر دولت در خصوص یارانه ها دفاع کنند. سخنان این دو وزیر با واکنش نماینده های مجلس همراه شد و نطق اکثر آنها همراه با انتقاد، نگرانی و هشدار بود.

به گزارش جماران؛ متن نطق نمایندگانی که در جلسه علنی روز یکشنبه در رابطه با تصمیمات دولت برای  یارانه ها و همچنین گرانی های اخیر قرائت شدند، در پی می آید:

 

نماینده اهواز: از مردم عذرخواهی کنیم/ نمایندگان از اتخاذ تصمیمات دولت بی‌اطلاعند

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: انتظار ما از دولت این بود که مردم برای تامین کالاهای اساسی خود نباید منتظر می ماندند که تصمیم دولت آن ها چیست؟ مردمی بودن یعنی بیان مطالب به مردم و ارائه راهکارهایی برای خروج مردم از نگرانی ها، نه آنکه اجازه دهیم دشمن بر بی اطلاعی و خواسته مردم غالب شده و بگویند کارت یارانه نان صادر شده است.

مجتبی یوسفی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در رابطه با توضیحات گزارش وزرای امور اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی در رابطه با گرانی نان و کالاهای اساسی خطاب به دولتمردان، گفت: حرف زدن با مردم در خصوص مشکلات و راه حل ها یکی از جلوه های مردمی بودن است، در بخش هایی که اشتباهی رخ می دهد از مردم عذرخواهی کنید و بگویید این اشتباه بود و عذرخواهی می کنیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس ادامه داد: از زمانی که ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی وارد ادبیات اقتصادی دولت شد قرار بود کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ و ... گران نشود اما شاهدیم که این گرانی ها اتفاق افتاد و از سوی دیگر ۶۵ میلیارد دلار مبلغی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور به دست مردم نرسید، ما نیز معتقد به اصلاح این موضوع هستیم.

 

مجتبی+یوسفی

 

وی تاکید کرد: اما اجازه دهید به عنوان یکی از خادمان مردم از آن‌ها عذرخواهی کنیم و بگوییم به دلیل عدم اطلاع رسانی، مردم شریف ایران همیشه ایرانی، ولایتمدار، پای کار انقلاب و نظام و ... خواهند بود و به پرچم و نظام خود افتخار خواهند کرد، این پرچم سیاه نیست بلکه پرچم برافراشته شده در دنیاست.

یوسفی تصریح کرد: انتظار ما این بود که مردم برای تامین کالاهای اساسی خود در صف ها نایستند و برای تامین این کالاها بمانند که تصمیم دولت آن ها چیست؟ البته از آقای رئیسی تشکر می کنیم و افتخار می کنیم که رئیس جمهوری از جنس مردم و وزرای آن در کنار مردم هستند اما مردمی بودن یعنی بیان مطالب به مردم و ارائه راهکارهایی برای خروج مردم از نگرانی ها، نه آنکه اجازه دهیم دشمن بر بی اطلاعی و خواسته مردم غالب شده و بگویند کارت یارانه نان صادر شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس بیان کرد: ارائه کارت یارانه نان از اساس غلط بود و باید در این خصوص به مردم توضیحات لازم ارائه می شد البته مدیریت نان را در کشور قبول داریم اما اولویت دارتر از این موضوع بحث حیات خلوت شرکت های خصولتی است و به مردم توضیح دهید چرا صادرکننده اول سیمان، قیر و ... در منطقه رتبه یک را داریم و این موضوع نشان می دهد که انرژی ارزان را در اختیار آن ها به اسم تولید قرار می دهیم اما از سوی دیگر این موارد با نرخ ارزان در اختیار مردم قرار نمی گیرد.

وی بیان کرد: آیا مردم می توانند به فرزندان خود بگویند که به جای بیسکوئیت، نان سنگک به مدرسه ببرند چون بیسکوئیت یک غذای لاکچری است، گله مردم به حق است و امیدواریم با همدلی مشکلات مردم را حل کنیم، مجلس آماده است و بیاییم حرف بزنیم در صورتی که نمایندگان از اتخاذ تصمیمات دولت بی اطلاع هستند.

 

صدیف بدری

 

نماینده اردبیل: چرا بین این همه یارانه پنهان سراغ یارانه نان، معیشت و امنیت غذایی مردم رفته‌اید؟/ دولت توپ را به زمین مجلس نیاندازد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن انتقاد از دولت برای عدم پذیرش مسئولیت اقدامات خود گفت: متأسفانه دولت قبول مسئولیت نکرده و هرگاه به مشکل می‌خورد توپ را به زمین مجلس می‌اندازد.

صدیف بدری در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور پس از استماع صحبت‌‌های وزرای جهاد و اقتصاد با بیان اینکه انتظار من از هیأت رئیسه مجلس این بود که شخص رئیس جمهور و یا یک مسئول تصمیم‌گیرنده به مجلس می‌آمد و قبول مسئولیت می‌کرد، گفت: وزرای جهاد و اقتصاد صرفا در حوزه خود صحبت می‌کنند در حالی که رئیس جمهور باید در این موضوع، قبول مسئولیت می‌کرد.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از اینکه مسئولان دولتی زمانی که کار را سخت می‌بینند، می‌گویند تکلیف و مصوبه مجلس بوده است، عنوان کرد: این در حالی است که خود دولت لایحه دو فوریتی را سال گذشته برای حذف ارز ترجیحی یا همان ۴۲۰۰ تومانی به مجلس داد و این موضوع را صراحتاً درخواست کرد لذا باید مسئول نهایی به مجلس می‌آمد.

وی در ادامه با انتقاد از عدم هماهنگی و اعلام نظر واحد درباره ساماندهی هدفمندی‌ها از سوی دولت که خود مشکل بزرگی است، اظهار داشت: متأسفانه هر وزیر و معاون حرف خود را می‌زند و پاسخ و اظهارات آنها با سایر مسئولان دولتی و سخنگوی دولت متفاوت است.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس در ادامه با طرح این سوال از رئیس جمهور که چرا از بین این همه یارانه پنهان سراغ یارانه نان، معیشت و امنیت غذایی مردم رفته‌اید، اظهار کرد: باید سراغ فولاد و سیمان می‌رفتید که فولاد تنی ۴۱۰ تومان حقوق مالکانه به دولت می‌دهد در حالی که تنی ۲۵ میلیون فروش دارد و قیمت تمام  شده آن یک سوم ۲۵ میلیون تومان دولت است و در کنار آن از برق، سوخت و گاز یارانه‌ای نیز استفاده می‌کند؛ همچنین در حوزه سیمان این محصول تنی حقوق مالکانه دولتی آن ۲۱۰ تومان است و تنی ۷۵۰ هزارتومان می‌فروشد که به قیمت جهانی بیش از ۱۰ درصد آن نیز فروش دارد که باید از آنها گرفته شده و به حوزه نان و معیشت مردم داده شود.

بدری در ادامه تصریح کرد: متأسفانه دولت سراغ حوزه‌ای رفته است که چالش آن از همه بیشتر است و قبول مسئولیت هم نمی‌کند و هر جا به مشکل می خورد توپ را به زمین مجلس می‌اندازد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان از عدم اقناع افکار عمومی، کارشناسان و نخبگان توسط دولت برای اجرای این قانون انتقاد کرد و اظهار داشت: متأسفانه دولت هیچ اطلاع‌رسانی در این خصوص نداشت و همان مشکلی است که ما برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ داشتیم و به دولت نیز انتقاد کردیم و دولت فعلی نیز همان روش را پیش گرفته است.

 

علیرضا سلیمی

 

نماینده محلات: اظهارات متفاوت دولتمردان درباره میزان و چگونگی افزایش یارانه/ کاش آقای مخبر می‌آمد

نماینده مردم محلات در مجلس گفت: دولت باید در خصوص ارز ترجیحی بیشتر با مردم صحبت می کرد و مسائل را توضیح می‌داد.

علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۷۱ و ماده ۱۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس  درباره مباحث مطرح شده برای بررسی گرانی‌های اخیر در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است نمایندگان استدلال‌های خود را بیان کرده و مباحث خارج از موضوع نداشته باشند، چون ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا اقدام دولت منطبق به قانون بوده یا نه و آیا مجلس شورای اسلامی چنین مصوبه‌ای داشته که دولت چنین اقدامی را انجام داده است؟

وی افزود: ما باید بتوانیم بررسی کنیم که اقدامات انجام شده آیا استدلال و دلیل را پشتیبانی می‌کند یا نه و اینکه برخی اظهارات نمایندگان خارج از موضوع مرّ اندیشه را از این شاخه به آن شاخه می‌برند و باعث می‌شود ما در تصمیم‌گیری دچار مشکل شویم. الان فقط باید استدلال‌ها شنیده شود و ما باید با توجه به اصل (۷۱) که مجلس قانونگذاری کرده است ببینیم آیا رفتار انجام شده منطبق بر قانون است یا خیر و اینکه دولتمردان می گویند این اقدامات انجام شده الزام قانون است ما باید بررسی کنیم که آیا الزام قانون مترتب شده بر این اقدامات  بوده یا نه و برخی از اظهارات خارج از موضوع قدرت تصمیم‌گیری را از ما سلب می‌کند.

نماینده مردم محلات در مجلس در تذکری به دولت گفت: اظهارنظرهای متفاوتی از کابینه شنیده می‌شود، برخی از دولتمردان گاه می‌گویند که هنوز تصمیم‌گیری نشده و برخی از میزان یارانه سخن می‌گویند و روز گذشته نیز دکتر محسن رضایی از میزان یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای اقشار ضعیف و ۳۰۰ هزار تومانی برای سایر اقشار سخن گفتند اما امروز شنیدیم که هنوز تصمیم‌گیری نشده است؛ همچنین در مورد میزان نانی که به مردم داده می‌شود نیز اظهارات متفاوتی مطرح است و نکته بعد این است که آیا کسانی که امروز در مجلس حاضر شدند آیا نماینده دولت بودند یا بخش خود را نمایندگی کردند و وزرای مدعو تنها پاسخگوی عملکرد خود بودند و کاش آقای مخبر امروز می‌آمدند تا تکلیف برای مجلس و مردم واضح می‌شد چرا که به نظر می‌رسد دولت باید بیشتر با مردم صحبت می کرد و مسائل را توضیح می‌داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: میزان یارانه اعلام شده بعد از آن مصاحبه بلافاصله اصلاح شد و آن بخش از صحبت‌ها قطعی نبود و هر وقت میزان یارانه قطعی شد، دولت اعلام خواهد کرد.

وی افزود: در این جلسه وزاری کشاورزی و اقتصاد به عنوان نماینده دولت حضور دارند و آقای مخبر به دلیل کاری که داشتند، فرصت حضور در مجلس شورای اسلامی را پیدا نکردند.

 

نجم آبادی

 

نماینده سبزوار: دولت زمین مین‌گذاری شده تحویل گرفته است/ پایه های اساسی سبد غذایی مردم نباید آسیب ببیند

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه دولت زمین مین گذاری شده تحویل گرفته است، گفت: بی تردید ظرفیت بی نظیر و ثروت بیکران ملت با مدیریت صحیح عبور از بحران را رقم خواهد زد.

بهروز محبی نجم آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود، گفت: ملت عزیز ما می دانند که امروز با اقتصادی زخم خورده و با شاخصه هایی اسف انگیز مواجه بوده و این دولت نه سرزمین سوخته بلکه زمینی مین گذاری شده تحویل گرفته است اما ظرفیت بی نظیر و ثروت بی کران این ملت قطعا با مدیریت صحیح عبور از بحران را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: جراحی حساب شده، حتمی و الزامی است اما هر تصمیمی که بیش از این فشار را بر مردم افزایش دهد قابل قبول نبوده و گوشت، روغن، نان و ماکارونی از جمله پایه های اساسی سبد غذایی مردم است که هرگز نباید آسیب ببیند لذا به معاون اول رئیس جمهور تذکر می دهم که در مسیر اجماع در تصمیمات با مجلس همفکری کرده و افکار عمومی را اغنا کند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس در تذکر به وزیر راه و شهرسازی، گفت: به وزیر راه در خصوص عدم پلاک گذاری و اجازه کاربری به کامیون های با کیفیت خارجی وارداتی کارکرده تذکر می دهم چرا که در این شرایط برخی از کامیون ها بیش از یک سال است که اجازه تردد نگرفته اند و سرنوشت آن به شرکت ها و اشخاصی که کامیون های اسقاطی را خریداری کرده و قیمت ها را افزایش داده اند گره خورده است.

وی ادامه داد: دولت نباید اجازه دهد عده ای فرصت طلب به همین راحتی بتوانند زمینه آزار و اذیت رانندگان را فراهم کنند. وزیر راه به عنوان متولی چه تدبیری برای باز کردن این گره دارد. رانندگان با دلالانی مواجه هستند که کامیون های اسقاطی را گران کرده اند و موجب بروز مشکلات برای آن ها شده اند. از وزیر می خواهیم سریع اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهد.

محبی در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: علیرغم اعلام رسمی معاونت قوانین مجلس در اعمال آخرین مدرک فرهنگیان به چه دلیلی تعلل صورت می گیرد، وزارت آموزش در حکم ۱۵۵۳ دیوان عدالت اداری محکوم شده است.

 

فیروزی

 

نماینده فسا: دولت باید یارانه‌ها را به گونه‌ای ساماندهی کند که قیمت‌ کالاهای اساسی مطابق شهریور سال ۱۴۰۰ ثابت بماند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید رفتار مناسبی برای اجرای قوانین داشته باشد، گفت: دولت باید سامانه‌ای برای تأمین صحیح مایحتاج مردم صورت دهد و با آنها صحبت کند تا مردم از تأمین معیشت خود اطمینان خاطر داشته باشند.

حجت اله فیروزی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور پس از استماع صحبت‌‌های وزرای جهاد و اقتصاد در خصوص ساماندهی یارانه‌ها گفت: یکی از مهمترین اقدامات و مأموریت‌های دولت سیزدهم، هوشمندسازی و ساماندهی یارانه‌ها است که در تاریخ کشور خواهد ماند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز شاهد افسارگسیختگی در قیمت‌ها هستیم که مردم و مجلس را نگران می‌کند، عنوان کرد: در خصوص ساماندهی یارانه‌ها باید به بحث ماهیتی آن توجه کرد که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت باید یارانه‌ها را به گونه‌ای ساماندهی کند که قیمت‌ها مطابق شهریور سال ۱۴۰۰ ثابت بماند؛ همچنین دولت باید تورم را کنترل، نیازهای مردم را تأمین کرده و قیمت‌ ها را ثابت نگه دارد.

وی ادامه داد: باید رفتار مناسب برای اجرای قانون از سوی دولت صورت گیرد و سامانه‌ای برای این موضوع طراحی شود که مایحتاج مردم به درستی به دست آنها برسد و از سوی دیگر دولت باید با مردم صحبت کرده و به آنها اطمینان خاطر بدهد چرا که امروز اقشار کم درآمد، کارمندان، عشایر، دامداران و تولیدکنندگان نگران تهیه کالاهای مورد نیاز خود هستند لذا اجرای قانون نباید به گونه‌ای باشد که کالاهای مورد نظر افراد تأمین نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: هنوز موضوع هدفمندی یارانه‌ها ایراد دارد و افرادی که باید مشمول آن باشند، از دریافت آن محروم هستند و افرادی که نباید مشمول باشند، از آن استفاده می‌کنند که اگر قرار باشد این موضوع نیز به همان شیوه اجرا شود مشکل دیگری بر مشکلات گذشته اضافه خواهد شد.

 

شمس+الدین+حسینی

 

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید: مجلس نحوه جبران خسارت مردم در اصلاح هدفمندسازی را پیش‌بینی کرده بود/ اصلاح نظام حمایت باید همراه با سیاست اقناعی و جبرانی باشد

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تأکید کرد که دولت در کنار تبیین ظرافت‌ها در ابعاد فنی، باید به ابعاد اجتماعی، پذیرش اجتماعی و تبیین افکار عمومی نیز توجه کرده و سیاست جبرانی را مد نظر قرار دهد.

سیدشمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور با تأکید بر اینکه باید بر اصلاح نظام ارزی و نظام حمایت توجه کرد و آنها را تمییز داد، گفت: این کار به عنوان آغاز است که اگر درست اجرا شود می‌تواند اقدامات درستی را به دنبال داشته باشد اما اگر درست انجام نشود کار برای آینده سخت  می‌شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه جنس اصلاحات از نظر نهادی و ساختاری مهم است، عنوان کرد: به خصوص باید ابعاد اجتماعی آن مورد توجه دولت باشد و در کنار نکات فنی به جنبه اجتماعی نیز بپردازد و از آن غافل نشود که متأسفانه در این موضوع در اقناع افکار عمومی ، حرکت منسجمی صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به قانون مصوب در این خصوص یادآور شد: در جز (ص) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۱ به صراحت آمده که اگر قرار است کالایی از سبد ارز ترجیحی حذف شود، زیان رفاه عمومی نیز باید جبران شود که حتی در تبصره (۱۴) نیز حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در ۳ قلم برای این موضوع پیش‌بینی کردیم.

حسینی در ادامه خطاب به وزیر جهاد با بیان اینکه در طراحی فنی، صنف و صنعت می‌تواند بر مدل سنتی تقدم داشته باشد، عنوان کرد: با این حال سوال این است که این موضوع روی بودجه خانوار اثر خواهد داشت؟ قطعاً بله. پس چرا با مردم صحبت نکردید و پیش از آن یارانه را به مردم پرداخت نکردید از این رو در کنار مدیریت فنی، به مدیریت اجتماعی نیز نیاز داریم و این موضوع نیازمند مدیریت متمرکز و یکپارچه است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه وزیر جهاد درباره بخشی که مربوط به او بود توضیح داد، اظهار داشت: لازم بود شخص رئیس جمهور و یا آقای مخبر به مجلس می‌آمد و ابعاد آن را تشریح می‌کرد چرا که سیاست‌های پولی، ارزی، تجاری، مالی و جبرانی در این موضوع مهم است که برای مردم تبیین نشده است.

وی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور که در آن حضور داشته است، ابراز داشت: در آن جلسه به رئیس جمهور گفتم حدود یک ماه از سال گذشته اما هنوز کتاب مقررات صادرات و واردات، ابلاغ نشده است و امروز نیز وضعیت به گونه‌ای است که هنوز سیاست تجاری مشخص نیست و وقتی سیاست تجاری مشخص نباشد قطعاً تنظیم بازار آسیب می‌بیند.

حسینی افزود: در خصوص صنف و صنعت دو میلیون تن در مقایسه با ۱۲ میلیون تن قرار می‌گیرد اما اینها رابطه جایگزینی با هم دارند و قطعا روی تولیدکننده و مصرف‌کننده اثر دارد لذا اگر بند (ص) را اجرا کنید، مشکل حل می‌شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه با اشاره به دو مدل اصلاح نظام حمایت که در کشور در دو برهه زمانی مختلف صورت گرفت، یادآور شد: این موضوع یک بار به شکل وسیع در سال ۸۹ و بار دیگر در سال ۹۸ اجرا شد که در برهه دوم اجرای سیاست به صورت غافلگیرانه، بدون توجیه و بدون بسته جبرانی بود اما از سال ۸۹ سیاست اقناعی همراه با جبران بود که این نکته را می‌رساند که دولت باید برخورد و رفتار مردم نسبت به هر دو مرحله را در نظر گرفته و از گذشته درس عبرت بگیرد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: دولت در کنار اینکه در ابعاد فنی، ظرافت‌ها را به کار می‌گیرد باید توجه کند که در ابعاد اجتماعی، پذیرش اجتماعی و تبیین افکار عمومی کوتاهی نکند.

 

عبدالکریم+جمیری

 

نماینده بوشهر: با تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه برای مردم و نظام چالش‌های جدی ایجاد نکنیم

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید شرایط فعلی را در نظر بگیرد، زیرا شرایط بسیار حساس بوده و دشمنان کینه توز انقلاب اسلامی برای هرگونه سوءاستفاده از تصمیمات آماده هستند، بنابراین نباید ساده اندیشی کرد و باید برنامه ریزی های دقیقی، عالمانه، عاقلانه و براساس مطالعات دقیق میدانی انجام شود تا از خطرات پیش رو جلوگیری شود.

عبدالکریم جمیری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی که درخصوص گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن می گفت، اظهار داشت: موضوع خشکسالی، جنگ اوکراین، قاچاق کالا و... از مواردی است که باید ما پیش از این برای مدیریت این مسائل برنامه ریزی های لازم را انجام می دادیم تا این مشکلات مزید بر علت در شرایط فعلی اقتصادی نشود.

نماینده مردم بوشهر و گناوه و دیلم در مجلس یازدهم افزود: حال که با اصرار دولت و جلسات متعدد، مجلس به دولت اختیار ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی را داد، باید دولت در این خصوص برنامه ریزی دقیقی انجام دهد و این برنامه ریزی براساس مصوبه مجلس باید قیمت کالاهای اساسی را در کشور ثابت نگه داشته و تمامی قیمت ها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار می گرفت، اما به نظر می رسد آنچه در بیان دولتمردان و وزرای دولت در مصاحبه ها و جلسات مشخص است، این برنامه ها اطمینان بخش نبوده و نیست.

وی تاکید کرد: دولتمردان باید به این موضوع توجه کنند، شرایط فعلی را باید در نظر گرفته زیرا شرایط بسیار حساس بوده و دشمنان کینه توز انقلاب اسلامی برای هرگونه سوءاستفاده از تصمیمات آماده هستند، بنابراین نباید ساده اندیشی کرد و باید برنامه ریزی های دقیقی، عالمانه، عاقلانه و براساس مطالعات دقیق میدانی انجام شود تا از خطرات پیش رو جلوگیری شود تا خدای ناکرده با تصمیم گیری های خلق الساعه و تنها مباحثی که موجب قانع شدن، ماست، تصمیماتی اتخاذ شود که برای مردم و نظام جمهوری اسلامی چالش های جدی ایجاد کند.

جمیری بیان کرد: امیدوارم رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزرایی که در این میدان مشغول تلاش هستند، دقت بیشتری کرده و عواقب تصمیمات و موضوعات را بیشتر و بیشتر پیش بینی کنند.

 

اکبری+تالارپشتی

 

رئیس کمیسیون صنایع: تصمیمات خلق الساعه دولت موجب نگرانی مردم شده است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید بر اینکه تصمیمات خلق الساعه از سوی وزرا موجب نگرانی مردم شده و ما نیز به عنوان وکلای مردم باید از آنها دفاع کنیم، گفت: اتخاذ هر تصمیمی باید درست باشد و به درستی نیز اجرا شود تا موجب نگرانی مردم نشود.

عزت الله اکبری تالارپشتی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی که درخصوص گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن می گفت، اظهار داشت: این مجلس از دولت حمایت کرد، مجلس و دولت خادمان و نوکران مردم هستند، بنابراین اتخاذ هر تصمیمی باید درست باشد و به درستی نیز اجرا شود تا موجب نگرانی مردم نشود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در نشست امروز گفت: آنچه ما در بیرون و میدان و در میان مردم شاهدیم، آن چیزی نیست که شما در مجلس بیان می کنید! آمارها نشان می دهد که نهاده های دامی با مشکلات بسیاری مواجه شده و اکنون مشکلات بسیاری در حوزه مرغ، گوشت و.... به وجود آمده که بسیار نگران کننده هستند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان ما اعلام کرده اند که وزارت جهاد کشاورزی آنها را به بازی نگرفته و از نظراتشان استفاده نمی کند. در صورتی که اگر دولت حداکثر استفاده را از نظرات افراد داخل میدان تولید کند، کمتر دچار مشکلات خواهد شد.

وی بیان کرد: براساس گزارشات، زمانی که جمعیت ایران ۴۰ میلیون نفر بود، جمعیت دام ایران ۱۳۰ میلیون رأس بود، در صورتی که اکنون با جمعیت حدود ۸۶ میلیون نفری ما شاهد کاهش جمعیت دام به حدود ۶۰ میلیون رأس هستیم و وزیر جهاد کشاورزی باید در این خصوص توضیح دهد که چه برنامه ای برای افزایش جمعیت دام در نظر گرفته است. تصمیمات خلق الساعه از سوی وزرا موجب نگرانی مردم شده و ما نیز به عنوان وکلای مردم باید از آنها دفاع کنیم.

اکبری تالارپشتی با اشاره به آشفتگی های حوزه صنعت نیز بیان کرد: وزیر صمت چند وقت پیش اعلام کرد ۵ تا ۱۵ درصد قیمت خودرو را کاهش داده و قرعه کشی را نیز تا اردیبهشت ماه جمع خواهیم کرد، اما شاهدیم که همین وزیر به دو مجموعه خودروساز داخلی کشور اعلام کرد که باید قرعه کشی را ادامه داده و حتی سایر خودروسازان نیز این اقدام را عملیاتی کنند که همین موضوع موجب افزایش ۴۰۰ میلیون تومانی قیمت خودرو در بخش خصوصی شد و حتی آنها اعلام کرده اند که احتمالا قیمت خودرو دو برابر خواهد شد، بنابراین چرا وزرا این تصمیمات را بدون مشورت با کمیسیون تخصصی مجلس اتخاذ می کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۹ هزار واحد صنعتی در حوزه غذایی در کشور اکنون نگران هستند و افزایش قیمت ها موجب بی ثباتی و تعطیلی از این واحدها شده است. تصمیمات شما در میدان عمل مشکلاتی را ایجاد کرده است. حتی وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده با گران شدن کالاها، مصرف کاهش یافته و تولید افزایش می یابد، در صورتی که اینگونه نیست و نمی دانیم چه افرادی این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند.

 

جلیل+رحیمی+جهان+آبادی

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: مردم تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه مردم تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند، گفت: مجلس باید از اختیارات نظارتی و قانونگذاری استفاده و با رانت فساد و اقتصاد دولتی و بیمار مبارزه کند و نباید اجازه داد که بیش از این به ملت فشار بیاید.

جلیل رحیمی جهان آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی که درخصوص گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن می گفت، اظهار داشت: در آغاز مجلس یازدهم نطقی داشتم و تاکید کردم که نه مجلس کاره ای است و نه دولت، و در این رابطه دولت بابصیرت، بی بصیرت، انقلابی، منحرف، اصلاح طلب و اصولگرا؛ حریف رانتخواران  و مافیایی که خودروی چینی را ۳ برابر قیمت کشورهای همسایه می فروشند، نمی شوند! همین مافیا هم در حوزه یارانه وجود دارد.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: یارانه مردم سال هاست که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، قیمت چه کالایی در این کشور ثابت مانده که یارانه مردم ثابت مانده است؟ به فرض اینکه یارانه آرد بدهید، یارانه افزایش قیمت سایر کالاها چه می شود؟

وی افزود: چیزی از ملت باقی نمانده و این روزها که به حوزه انتخابیه سفر کرده ایم با بد و بیراه و نفرین مردم مواجه شده ایم. دولت ناتوان از اداره امور کشور است و مجلس باید به عنوان نهاد نظارتی و قانونگذار دخالت کند، نه نطق. باید سوال شود که چرا خودرو ۴ و ۵ برابر کشورهای همسایه شده است؟ چرا باید به بهانه قاچاق و جنگ اوکراین، آرد که معاش حداقلی مردم است را از آنها بگیریم؟ مردم روزی حسرت خانه ها، خودروها و زندگی مردم کشورهای همسایه را می خوردند و در حال حاضر حسرت نان خوردن آنها را. عراق و افغانستان اشغال شده، چند درصد پول آنها سقوط کرده است؟ چرا خودمان را سرگرم می کنیم و اساسی ترین مشکل کشور را فراموش کرده ایم؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اقتصاد ما، اقتصاد رانت، مافیا و دولتی است، تصریح کرد: هر دولتی چه اصلاح طلب، اصولگرا و چه انقلابی بیاید، نمی تواند کاری کند. نمایندگان شاهد بودند که رهبر معظم انقلاب از کیفیت و قیمت خودروها انتقاد کردند، اما آیا کسی حریف مافیای خودرو شد؟ دیوار ملت مانند دیوار نمایندگان ملت کوتاه شده و هر کس هر اشتباهی می کند، به خانه ملت و مجلس می تازند!! در این رابطه باید از اختیارات نظارتی و قانونگذاری استفاده و با رانت فساد و اقتصاد دولتی و بیمار مبارزه کنیم، نباید اجازه داد که بیش از این به ملت فشار بیاید، زیرا آنها تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند.

 

حاجی بابایی

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: دولت از خط قرمز مجلس که معیشت مردم است، عبور نکند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اراده مجلس و نمایندگان در سال ۱۴۰۱ این است که معیشت مردم به خطر نیفتد، گفت: هر راه اجرایی را دولت باید در چارچوب مصوبات مجلس طی کند و به این فکر نکند که چقدر بودجه در اختیار دارد، بلکه باید به این فکر کند که خط قرمز معیشت مردم بوده و نباید اجازه دهیم آنها به سختی بیفتند، این حرف اول و آخر است.

حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی که درخصوص گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن می گفت، بیان کرد: اراده مجلس و نمایندگان در سال ۱۴۰۱ این است که معیشت مردم به خطر نیفتد و مصوبه مجلس نیز بدین معنی است که برای مردم ارز ۴۲۰۰ وجود داشته، اما این ارز برای دولت وجود ندارد، یعنی مقرر شد در سال ۱۴۰۱ همان روالی که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، اجرایی شود، با این تفاوت که ۲۰ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت یک دلار را به جای آنکه از بانک مرکزی برداشته، از بیرون و صادرکنندگان این ارز را تهیه کرده تا تورم کنترل شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه خط قرمز نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، معیشت مردم است، اظهار کرد: از همان ابتدا پیش بینی مجلس این بود که اگر بخواهیم در سال ۱۴۰۱ قیمت ها را کنترل کنیم، نیاز به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه داریم، اما دولت معتقد بود با ۱۷۲ هزار میلیارد تومان نیز می تواند مشکلات را حل کند و در نتیجه  مجلس ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را مصوب کرد.

وی ادامه داد: هر راه اجرایی را دولت در چارچوب مصوبات مجلس طی کند و به این فکر نکند که چقدر بودجه در اختیار دارد، بلکه باید به این فکر کند که خط قرمز معیشت مردم بوده و نباید اجازه دهیم آنها به سختی بیفتند، این حرف اول و آخر است. اینکه دولت چقدر بودجه نیاز دارد، مجلس آمادگی برای کمک به دولت را  داشته و اگر نیاز به اصلاحیه است، دولت ارائه کند. جلسه امروز بیانگر این است که مجلس تمام قد در میدان بوده و پشت دولت ایستاده است و دولت با تمام قدرت باید سیاستی را اجرایی کند که گرانی های کمرشکن را کنترل کند. این حرف نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است که حتما حرف دولت هم این است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم افزود: دولت باید زمانی روش های اجرایی را آغاز کند که تمام امکانات لازم را برای کنترل بازار آماده کرده باشد. اشتباه بزرگ این بود که دولت قبل از آماده کردن جامعه و پیوست های اطلاع رسانی دست به کارهایی زد که نتیجه آن هم مشخص شد. ما می خواهیم بگوییم که دولت باید کاملا آگاهانه کاملا با حساب و کتاب و دقیق گام بردارد، برنامه ریزی کرده و برای انجام کارهای پیوست اطلاعاتی داشته باشد و راهکارها را متناسب و گام به گام بردارد، هر کجا احساس کرد مردم با مشکل مواجه شده اند، کار را متوقف کرده و راه دیگری را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند افزایش و قدرتمندتر کردن سرمایه اجتماعی هستیم، ادامه داد: مردم سرمایه اجتماعی کشور بوده و هر آنچه را که لازم بوده برای نظام داده اند و امروز نیز پای نظام ایستاده اند و بعدها نیز خواهند ایستاد، اما از ما توقع دارند که معیشت آنها به خطر نیفتد. آنها معتقدند زیاده خواه نیستیم، اما معیشتی که با آن بتوانیم از این معبر عبور کرده و زندگی خود و فرزندانمان را اداره کنیم، نباید به خطر بیفتد و این جلسه نیز برای همین موضوع تشکیل شده است. ما خواهشمان از دولت مردان این است که دقیق و حساب شده گام برداشته و بدانند مجلس پشت سرشان ایستاده و هر امکاناتی که بخواهند مجلس در اختیارشان قرار می دهد، اما به شرطی که از خط قرمز مجلس که معیشت مردم است، عبور نکند، چرا که  نمایندگان در بین مردم بوده و گلایه مندی آنها را در مساجد و معابر شنیده و به مسئولان منتقل می کنند.

 

ابراهیم+عزیزی

 

نماینده شیراز: قانون با اجتهاد برخی مدیران اجرا نمی شود/مجلس صراحتا موضوع یارانه و ارز ترجیحی را مشخص کرده است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه مجلس صراحتا موضوع یارانه و ارز ترجیحی را مشخص کرده است، گفت: یکی از مشکلات امروز اجتهادی است که در برابر نص صریح قانون وجود دارد، قانون با اجتهاد مدیران اجرا نمی شود.

ابراهیم عزیزی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در رابطه با توضیحات گزارش وزرای امور اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی در رابطه با گرانی نان و کالاهای اساسی خطاب به رئیس مجلس، گفت: ای کاش تاکید کرده بودید که آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور امروز به مجلس آمده و توضیحات قانع کننده ای را ارائه می کرد چرا که ما به صورت مداوم با وزرای مذکور در ارتباط هستیم.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون مجلس صراحتا موضوع یارانه ها و ارز را مشخص کرده است اما آنچه که امروز مشاهده می کنیم اجتهادی است که در رابطه با نص صریح قانون وجود دارد، قانون را با اشتهاد برخی مدیران نمی توانیم اجرا کنیم، چارچوب قانون کاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه موضوع نان و آرد در قانون بودجه ۱۴۰۱ در اولویت قرار داشته است، اضافه کرد: تعجب می کنم چرا دولت بدون اقناع سازی و هماهنگی قبلی و صحبت با مردم به سراغ موضوعی رفت که برای مردم حساسیت دارد و ۲۵ درصد هزینه خانوار به آرد و متعلقات آن وابسته است.

عزیزی با اشاره به صحبت های وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با گرانی نان با جنگ در اوکراین، افزود: لازم است ایشان بررسی کنند تا مشخص شود بی تدبیری برخی از مدیران که موجب خشکسالی برخی از محصولات استراتژیک شد در کجای این گرانی ها قرار دارد. قریب به ۴۰ الی ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشت گندم به دلیل بی تدبیری در رهاسازی آب از بین رفت.

وی اضافه کرد: امروز چند صدایی و بی توجهی به اقناع سازی از موضوعاتی است که در کنار تصمیمات خلق الساعه مشکلاتی را به وجود آورده است و باید مجلس و دولت بر موضوع گرانی کالاهای اساسی که مردم از آن گلایه مند، ناراحت و عصبانی هستند بیشتر وقت بگذارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر مجلس از قانون خودش خوب پاسداری کند و دولت مکلف به اجرای قانون شود و هماهنگی و تعامل در عمل وجود داشته باشد شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

 

محمدجواد+عسکری (1)

 

رئیس کمیسیون کشاورزی: نباید هزینه مبارزه با فساد از جیب مردم پرداخت شود

نماینده مردم داراب در مجلس گفت: نباید هزینه مبارزه با فساد از جیب مردم پرداخت شود، براساس قانون بودجه دولت موظف به پیش بینی راهکارهایی برای تبعات حذف ارز ترجیحی بود به گونه ای که بتواند افزایش قیمت ناشی از حذف ارز را مدیریت و کنترل کند.

محمدجواد عسکری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص الزامات و مقدمات حذف ارز ترجیحی آرد صنف و صنعت سخن می گفت، اظهار داشت: امروز شاهد افزایش فزاینده نرخ تورم هستیم که موجب افزایش کسری بودجه و کاهش ارزش پول ملی و همچنین کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال خواهد داشت هر چند برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بین مجلس، دولت و نخبگان اتفاق نظر است.

وی افزود: باید زمان کنار گذاشتن ارز ترجیحی مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد و بهتر است این اقدام تحت شرایطی انجام شود که نرخ تورم در اقتصاد کشور با کاهش همراه شده باشد، از طرفی در زمان تصویب حذف ارز ترجیحی قرار بر این بود که قیمت ها نسبت به شهریورماه سال گذشته افزایش پیدا نکند و تک نرخی بودن ارز یکی از ضرورت های اقتصاد کشور است اما باید مواظب سفره های مردم باشیم که کوچک تر از قبل نشود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس تاکید کرد: نباید هزینه مبارزه با فساد از جیب مردم پرداخت شود، براساس قانون بودجه دولت موظف به پیش بینی راهکارهایی برای تبعات حذف ارز ترجیحی بود به گونه ای که بتواند افزایش قیمت ناشی از حذف ارز را مدیریت و کنترل کند اما الان در بخش کالاهای اساسی از جمله نان و ماکارونی که قوت غالب مردم است و همین طور گوشت و مرغ و فرآورده های لبنی نگرانی های عمده ای وجود دارد.

وی افزود: نمایندگان نیز در این حوزه در معرض نقدها و پرسش های جدی مردم در حوزه های انتخابیه هستند و نمایندگان ملت از این حجم مشکلات در رنج و عذاب هستند و به دلیل اقناع نشدن مردم واقعیت این است افکار مردم گرانی های اخیر را پس لرزه حذف ارز ترجیحی می داند و دولت محترم می داند و می دانست که در حوزه هدفمند کردن یارانه ها یک تجربه بسیار خوبی به دست آمده بود و قطعا باید از این تجربه استفاده می شد تا مشکلات امروز به وجود نیاید.

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته با وجود مسئله حذف ارز ترجیحی گفتمان سازی و بسترسازی سالم صورت نگرفته، گفت: در زمینه چگونگی تامین غذای مردم از جمله مرغ و گوشت و سایر فرآورده های کشاورزی و لبنی در گذشته از ارز ۴۲۰۰ در تولید و تامین نهاده استفاده می شد و برنامه دولت و جهاد کشاورزی در این راستا مشخص نیست و معلوم نیست که در این حوزه چه اقدامی انجام می دهند و باید شفافیتی در این حوزه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی سبب افزایش قیمت نهاده های دامی، محصولات پروتئینی و محصولات مختلف و احتمال افت تولید به ویژه در زمینه های گوشت، مرغ در ماه های ابتدایی خواهد شد و با افزایش قیمت ها توان خرید مصرف کننده پایین آمده و افت تولید را سبب می شود و همچنین احتمال احتکار نهاده های دامی و کشاورزی وجود دارد و در این راستا باید چاره اندیشی شود و در این زمینه باید حداقل نیاز ۶ ماه کشور تامین و ذخیره شود.

عسکری با انتقاد از مشکل کمبود نهاده های دامی، گفت: دستگاه های متولی و به طور خاص وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید برنامه ریزی کرده و پاسخگو باشند و در مورد حذف بروکراسی های موجود برای حل مشکل نهاده های کشاورزی و دامی نیز کمیسیون کشاورزی این آمادگی را دارد برای حل مشکل با دولت همکاری و همراهی کند تا بتوانیم در یک فضای همدلی و همراهی این مشکل را برطرف کنیم و هم با فساد مبارزه کنیم و هم بستر امن تولید را مهیا نماییم.

 

صالحی مبارکه

 

نماینده مبارکه: امروز دیگر بهانه وجود سلاطین مختلف برای هیچ‌کس پذیرفتنی نیست

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه چرا با وجود داشتن بزرگترین سازمان نیروهای مسلح در غرب آسیا و همچنین دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و نظارتی زورمان به چند نفر قاچاقچی، دلال و سلطان قاچاق نمی رسد، گفت: به طور مداوم به بهانه مقابله با قاچاق اجناس مختلف گران می‌شود و این نسخه اقتصادی سال‌ها در دولت‌های مختلف پیچیده و تکرار می‌شود اما دریغ از نتیجه‌ای که حاصل شود.

پروین صالحی مبارکه، در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد در مورد قاچاق گفت: جمهوری اسلامی بزرگترین سازمان نیروهای مسلح در غرب آسیا را دارد و در کنار آن نیروی انتظامی، دولت، مجلس، قوه قضائیه، دستگاه‌های اطلاعاتی، نظارتی و گمرک وجود دارد، چگونه است این مجموعه بزرگ زورش به چند نفر قاچاقچی، احتکارگر، دلال و سلطان قاچاق نمی‌رسد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه به طور مداوم به بهانه مقابله با قاچاق اجناس مختلف گران می‌شود، تصریح کرد: این نسخه اقتصادی سال‌ها در دولت‌های مختلف پیچیده و تکرار می‌شود اما دریغ از نتیجه‌ای که حاصل شود و امروز دیگر بهانه وجود سلاطین مختلف برای هیچ‌کس به ویژه مردم پذیرفتنی نیست و باید یک بار برای همیشه شاهد اتحاد قوای مختلف برای مقابله با مفسدان باشیم.

وی ادامه داد: مجلس باید قوانین لازم را تصویب کند و دولت انقلابی نیز باید اهتمام خود را برای مقابله با قاچاق و فساد به کار بندد و با تمام توان در کنار قوه قضائیه تلاش کند. بهتر بود دولت قبل از تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت‌ها با مردم صحبت کند و بی‌شک اگر دولت عزم مبارزه با فساد را جزم کند می‌تواند در این مسیر موفق باشد.

صالحی از دولت خواستار اجرای کامل قانون شد و گفت: دولت جهادی باید با اژدهای هفت‌سر فساد مقابله کند و به تقویت و امنیت معیشت مردم توجه داشته باشد.

 

مصطفی+طاهری

 

نماینده زنجان: تاکید قانون بودجه این است که قیمت‌ها به شکل سال قبل حفظ شود/ قیمت نان و دارو به هیچ وجه نباید تغییر کند

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: قانون مجلس این است که شراط قیمت ها به شکل سال قبل باید حفظ شود و دولت هم به دنبال همین موضوع است و به هیچ وجه قیمت نان و دارو نباید تغییر کند و در سایر کالاها نیز حفظ قیمت سال ۱۴۰۰ باید رعایت شود.

مصطفی طاهری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی که درخصوص گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن می گفت، تاکید کرد: فصل مشترک همه نمایندگان این است که حتما باید روش فعلی اصلاح شود و تخصیص ارز ترجیحی، آسیب های جدی دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم افزود: رئیس بانک مرکزی در دوره قبل در خوشبینانه ترین حالت گزارش داد این ارز ترجیحی کمتر از ۱۵ هزار تومان به سفره مردم می‌رسد و بخش زیادی از آن به شکل‌های مختلف از بین می‌رود، حال یا باید روش فعلی اصلاح شده و شبکه توزیع یا قاچاق جلوگیری شده و یا راهکار حذف ارز پیش‌بینی شود، بنابراین شرایط تخصیص ارز به نفع مردم و کشور نبود.

وی تصریح کرد: نظر اغلب کارشناسان بر این بود که حمایت ها در انتهای زنجیره مصرف باشد، اما حالا من از همکاران تعجب می کنم که دائم می گویند که چرا از نان شروع شده، در حالی که بحث گرانی نان نیست. بارها و بارها همه اعلام کردند که قیمت نان به هیچ وجه تغییر نمی کند، بلکه نحوه تخصیص یارائه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون مجلس این است که شرایط قیمت ها به شکل سال قبل باید حفظ شود دولت هم به دنبال همین موضوع است و به هیچ وجه قیمت نان و دارو نباید تغییر کند و در سایر کالاها نیز حفظ قیمت سال ۱۴۰۰ باید رعایت شود. اما نکته دیگر اجرای خوب و اجرای خوب قانون است.

طاهری با بیان اینکه نقایص طرح باید مشخص شود، گفت: آن چیزی که در این طرح اهمیت دارد، اجرای مناسب آن است و این موضوع مورد تاکید نمایندگان است، صحبت با مردم و اقناع افکار عمومی است و باید همه را با این موضوع همراه کرد و اگر ما نمایندگان و توده مردم همراه این طرح شوند، شیرینی و لذت آن را همه خواهند چشید و خواهیم دید شرایط بهتر خواهد شد، لذا باید دست به دست هم دهیم تا این طرح را خوب اجرا کنیم و بخش زیادی از یارانه که در سفره مردم وجود نداشت، به مردم بازگردد و این موضوع نیازمند این است که اجرای خوبی داشته باشیم.

 

محمد+وحیدی

 

نماینده بجنورد: چرا جراحی اقتصادی با کالایی مثل نان آغاز شده است

نماینده مردم بجنورد در مجلس اظهار داشت: بسیاری از دامداران با مشکل تامین نهاده دامی مواجهند به نحوی که در ۵۰ روز گذشته نهاده‌ای در اختیار دامداران قرار نگرفته است و آیا این هم متأثر از بازارهای جهانی است؟

محمد وحیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی که درخصوص گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن می گفت، تاکید کرد: مدیریت بازار باید براساس اطلاعات دقیق و اصولی باشد، اما امروز شاهدیم براساس حدسیات مدیریت صورت می گیرد و گزارشات با اطلاعات دقیق همخوانی ندارد.

وی افزود: چرا جراحی اقتصادی با کالایی مثل نان آغاز شده که التهاب آفرین و تنش زا است؟ و شرایط به نحوی تغییر کرده که نان آزادپز از ۲ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشته و فشار آن به اقشار و مناطق محروم وارد می شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاز است که رئیس جمهور با مردم به صورت رودررو و شفاف سخن بگوید، گفت: باید رئیس جمهور صحبت دقیق و گزارشات را به مردم  ارائه کند و از چندصدایی در بدنه دولت پرهیز شود، آیا وضعیت قیمت خودرو و افزایش دائمی نیز متاثر از بازار اوکراین است؟ آیا وضعیت فعلی مدیریت بازار ناشی از بازارهای بین المللی است؟

وی در پایان اظهار داشت: کمبود نهاده های دامی به وضعیتی رسیده است که شاید سال آینده دیگر دامی در کشور باقی نماند! و آنچه که ما از مناطق مختلف و حوزه های انتخابیه در می یابیم که در ۵۰ روز گذشته نهاده ای توزیع نشده و وزارت جهاد برنامه ای برای این موضوع نداشته است.

 

صباغیان

 

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: ما بال گرانی‌ها را باز کردیم و دولت بال یارانه‌ها را بست/ دولت اسب لنگی برای جنگ اقتصادی دارد

رئیس مجلس در جریان اظهارات نماینده مهریز در مجلس که پرداخت یارانه نقدی را راهکار تأمین معیشت مردم نمی‌دانست، گفت: قانون مجلس روشن است و ما به همین خاطر می‌گوییم یارانه نقدی ندهیم که این اتفاقات نیفتد، اصرار مجلس بر حوزه کالابرگ الکترونیکی است که در آن به قدرت مردم توجه شده است.

محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور پس از استماع صحبت‌‌های وزرای جهاد و اقتصاد با بیان اینکه گرانی‌ها در حال شکستن ستون فقرات مردم است که نیاز به کار بنیادی دارد، گفت: این جراحی اقتصادی همان هدفمندی یارانه‌ها نام گرفت.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این جراحی اقتصادی در زمان احمدی‌نژاد انجام شد که قرار بود قیمت آب، برق، نان و انرژی گران شود، عنوان کرد: بر این اساس یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم داده شد که همه جناح‌ها نیز از آن حمایت کردند، لذا باز چه شده که باید این جراحی اقتصادی را مجدد انجام دهیم و هدفمندسازی یارانه‌های دیگری را آغاز کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما بال گرانی‌ها را باز کردیم و بال یارانه‌ها را نیز دولت بست، اظهار داشت: ۴۵ هزار تومان باقی ماند اما یارانه‌ها پرداخت نشد لذا مردم این تجربه را داشته‌اند، پس چطور اعتماد کنند وقتی دولت می‌خواهد دوباره یارانه بدهد بعد از یک، دو و یا شش ماه مجدد یارانه‌ها به همین میزان باقی مانده و قیمت‌ها پرواز نکند. آیا به این موضوع فکر شده است.

صباغیان در ادامه مشکل اصلی کشور را نبود نظارت و فعالیت مافیا، سلاطین مرغ، شکر، تخم‌مرغ و خوراک دام دانست و افزود: ما نیاز به دستگاه‌های نظارتی قوی داریم و دولت صرفاً اسب لنگی برای جنگ اقتصادی دارد که باید آن را عوض کند. نیروهای دستگاه‌های نظارتی ضعیف هستند و با حقوق کم به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: مگر نگفتید اگر نظارت متمرکز شود، مسئله حل می‌شود؟ مگر نگفتید ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ افاقه‌ای نکرده و کالاها گرانتر نیز شده است که باید بگوییم علت آن نبود نظارت است و چون این موضوع ضعف دارد آن را به افغانستان، اوکراین و خارج از کشور ارجاع می‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مطمئن باشید قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تنها دو راه داریم؛ یا اعتراض می‌شود و به یارانه‌ها بازمی‌گردیم و یا اعتراض نمی‌شود و یارانه‌ها در حد محدود باقی می‌ماند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان این نماینده مجلس عنوان کرد: قانون مجلس روشن است و ما به همین خاطر می‌گوییم یارانه نقدی ندهیم که این اتفاقات نیفتد، اصرار مجلس بر حوزه کالابرگ الکترونیکی است که در آن به قدرت مردم توجه شده است.

 

عبدالحسین+روح+الامینی

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان: تصمیمی که موجب اضطراب مردم شود، با انقلابی بودن سنخیت ندارد/ فاصله بین فهمیدن اشتباه، تصمیم و اقدام در دولت زیاد است

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به پیوست رسانه‌ای ضعیف دولت که منجر به ایجاد تلاطم در بازار و نگرانی مردم می‌شود، گفت: هرگاه دولت‌ها خواسته‌اند برنامه اقتصادی را در کشور پیش ببرند، بلافاصله شاهد نگرانی‌های گسترده از سوی مردم و تلاطم در بازار بوده‌ایم که نیازمند ایجاد یک قرارگاه رسانه‌ای منسجم، حرفه‌ای و با صدای واحد است.

عبدالحسین روح‌الامینی نجف آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه باید یک داوری نسبت به خود داشته باشیم، گفت: در حال حاضر هیچ صیانتی بالاتر از صیانت از جایگاه مجلس به مفهوم انقلابی آن وجود ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما در مجلس انقلابی ایستاده ایم تا از حقوق ملت و منافع ملی دفاع کنیم، اظهار داشت: از این رو از مجلس انقلابی توقع می رود در جهت صیانت از صفت انقلابی که رهبری به این مجلس اعطا کردند، انقلابی بودن را در عمل نشان داده و در شعار نباشد که انقلابی بودن مجلس در عمل یعنی تصمیم گیری با نهایت عقلانیت، بدون شعارزدگی و گام برداشتن در راستای منافع مردم و نظام.

وی افزود: وقتی تصمیمی گرفته می شود که موجب اضطراب مردم شود، به در و دیوار بکوبیم با انقلابی بودن و عقلانیت انقلابی سنخیت ندارد. سهم خواهی، گروکشی سیاسی، تفرقه افکنی، کارهای نمایشی، فاصله گیری از مردم و سستی در وظایف و کارکردها، بزرگ ترین آفت های یک مجلس انقلابی است که نباید گرفتار آن شد.

روح الامینی ادامه داد: باید برای صیانت، از لقب انقلابی مجلس، از انقلابی بودن در سخن خارج و روی به انقلابی بودن عملی بیاوریم و هیچ کس نباید در نظر و عمل طوری باشد که منجر به مخرج مشترک با  دشمن شود. وظیفه تک تک ما است که با در نظر گرفتن منافع مردم و مصالح نظام به جای منافع شخصی از مفهوم متعالی مجلس انقلابی، حفاظت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره کرونا و مهار نسبی آن عنوان کرد: ویروس کشنده کرونا که بیش از ۲ سال گروگان آن بودیم، علیرغم همه تحریم ها، موانع و مشقت ها، زحمات و جانفشانی های کادر درمان و نظام سلامت، مهار و کنترل نسبی شد. یکی از نمادهای تحقق شعار اعلامی سال از سوی مقام معظم رهبری، پشتیبانی از واکسن سازهای ایرانی است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم نظارت جدی برای جلوگیری از بروز بحران در حوزه دارو و درمان، عنوان کرد: در نتیجه ناهماهنگی های دستگاهی و با وجود نگرانی ها، اخطارها و پیگیری های مکرر مجلس در ماه های پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی امسال، مشکلاتی در حوزه دارو و درمان رخ داده بود که با ورود به موقع ریاست جمهوری، اندکی از بحران فروکش کرده و توقع می رود تا حصول نتیجه نهایی، مجلس نظارت مداوم و دولت اقدامات و هماهنگی های لازم را در این خصوص داشته باشد.

روح الامینی همچنین درباره شاخص های دولت قوی و مردمی، گفت: انتظار ما از رئیس جمهور و دولت این است که با در نظر گرفتن عقلانیت انقلابی، چه از نظر سیاست های کلی و چه از نظر انتصاب و جانمایی نیروی انسانی، خودانتقادی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهد. دولت قوی دولتی است که با حفظ و تقویت این روحیه، از تفرقه سیاسی و جنجال های پرهزینه رسانه ای، از آسیب به زندگی مردم جلوگیری کند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: دولت قوی دولتی است که با استقبال از انتقادات کارشناسی، سیاست های اشتباه و نیروهای انسانی نامتناسب را قبل از اینکه آسیبی به زندگی مردم وارد کند، اصلاح کند. دولت قوی دولت بدون اشتباه نیست بلکه دولتی است که در شناسایی و جبران سیاست های اشتباه، هرچند کوچک خود، چابک تر، سریع تر و قوی تر عمل کند. بعضا می بینیم فاصله بین فهمیدن اشتباه و تصمیم و اقدام در دولت زیاد است.

وی افزود: دولت مردمی دولتی است که پیش از تصمیم عملیاتی کردن یک تصمیم، مردم را توجیه و قانع کند و ضمن در نظر گرفتن منافع مردم و به ویژه اقشار ضعیف، از آثار زیان بار هر تصمیم و سیاست جدید بر زندگی و معیشت مردم، جلوگیری کند. در تصمیمی که زندگی روزمره مردم را به مخاطره می اندازد، هیچ خیری وجود ندارد.

روح الامینی در ادامه درباره پیوست رسانه ای ضعیف، تلاطم در بازار و نگرانی مردم گفت: بیش از دو دهه، هرگاه دولت ها خواسته اند طرح یا برنامه اقتصادی را در کشور پیش برده و اجرا کنند، بلافاصله شاهد نگرانی های گسترده از سوی مردم و تلاطم های آزاردهنده در بازار بوده ایم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: پس از اجرای برنامه ها و تزریق تلاطم در جامعه و بازار، رسانه های وابسته به دولت تازه به فکر قانع و توجیه کردن مردم می افتند. در واقع به جای اینکه پیوست رسانه ای پیش از اجرای طرح در نظر گرفته شود، معمولا پس از اجرای طرح ها و ایجاد آشفتگی و کار از کار گذشتن، دولت ها به فکر اقناع افکار عمومی می افتند. جالب اینجاست که هیچ دولت و مجموعه رسانه های وابسته از این موضوع عبرت نگرفته و این چرخه غلط، مداوم تکرار می شود.

وی اضافه کرد: سه نانی که نان مردم را آجر می کند، نفت طلبان، نادانی و نفهمی و نفوذی ها هستند. تنها پیوست رسانه ای مشخص و منسجمی برای ایجاد آرامش در بازار و رفع نگرانی مردم است که در طرح های اقتصادی دولت باید زمینه رفع نگرانی مردم را فراهم کند از این رو دولت و شخص رئیس جمهور خواهشمندم، ستاد یا قرارگاه رسانه ای منسجم، حرفه ای و با صدای واحد را ایجاد کند تا این همه تناقض، تلاطم، نگرانی و تشویش به جامعه تزریق نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس قرار نیست رویکرد تقابلی با دولت داشته باشد و از سوی دیگر قرار نیست روی خطاها و اشتباهات دولتمردان و وزرا سکوت کند. ما در مجلس تمام قد از دولت و سیاست هایی که منافع مردم را در نظر بگیرد، حمایت می کنیم.

 

پورابراهیمی

 

رئیس کمیسیون اقتصادی:  دولت نباید افزایش قیمت‌ها را از نان شروع می‌کرد/ مجلس با نظارت دقیق و همراه با دولت اجازه بروز مشکل برای مردم را نمی‌دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت نباید افزایش قیمت‌ها را با نان شروع می‌کرد، گفت: مردم بدانند که مجلس با نظارت دقیق و همراهی با دولت سیاستی را اتخاذ می‌کند که مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

محمدرضا پور ابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور پس از استماع صحبت‌‌های وزرای جهاد و اقتصاد با بیان اینکه مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی تصمیمی اتخاذ نکرده است، گفت: بر اساس بودجه ۱۴۰۱ روش تخصیص منابع برای تأمین کالاهای اساسی مورد توجه قرار گرفته که این روش‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ در فضای عمومی کشور به گونه‌ای مطرح شده که ارز ترجیحی حذف می‌شود و اساساً این موضوع وجود ندارد یعنی اگر در سال‌های گذشته منابعی را با نرخ ارز ترجیحی به واردات اختصاص دادیم در سال جاری روش تخصیص منابع تغییر می‌کند بنابراین اصل موضوع که کالای اساسی با قیمت‌های پایین به دست مردم برسد و همچنین ارز و منابع مربوط به این حوزه در مورد کالاهای اساسی تغییر نکند به قوت خود باقی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد مباحثی که در بودجه ۱۴۰۱ مد نظر قرار گرفته، ما در بودجه اختیارات را به طور کامل در مورد حذف ارز ترجیحی به دولت دادیم یعنی هم به دولت اجازه دادیم روش سابق را برای واردات کالا و تخصیص منابع واردات استمرار دهد و از سویی اجازه دادیم در صورتی که می‌خواهد سیاست‌ها را تغییر دهد که میزان منابع از طریق سیاست‌های جبرانی به مصرف اختصاص پیدا کند را به دولت واگذار کردیم.

وی ادامه داد: البته در مورد موضوع اول امکان دارد که منابع همان طور که نمایندگان تکافو ندهد و به طور طبیعی با افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش هزینه‌ها در کشور میزان منابع با مصوبه مجلس می‌تواند افزایش یابد تا محدودیت‌های ناشی از این قضیه مشکلی را برای مردم ایجاد نکند. همچنین در خصوص سیاست دوم که مد نظر قرار گرفته و به دولت اختیار داده شده، دولت باید چندین اقدام را انجام دهد و اولین اقدام تغییر سیاست این است که بسته اطلاع‌رسانی در اختیار مردم قرار گیرد و مردم در جریان قرار گیرند و همچنین موضوع از کالاهای عام‌تر شروع شود و یکی از ایرادات دولت که به آن توجه نکرد این بود که ابتدا از نان مردم شروع کرد در حالی که تصمیم‌گیری باید به شکلی انجام می‌شد که حساسیت در تصمیم‌گیری و شرایط  و همچنین سوء استفاده‌های دشمن مورد توجه قرار می‌گرفت و متأسفانه به این موضوع توجه نشد و در ارتباط با این موضوع لازم است پایگاه جامع رفاهی ایرانیان که اطلاعات همه مردم و خانوارها در آن ثبت شده، کامل و نهایی شود؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی این موضوع است و باید پاسخگو باشد که آیا اطلاعات کامل و جامعی برای تغییر سیاست وجود دارد.

پورابراهیمی یادآور شد: همچنین در ارتباط با زیرساخت‌های نظام بانکی و بانک مرکزی در حال حاضر نگرانی‌هایی وجود دارد که تغییر سیاست بدون اطلاع مردم و اطلاع‌رسانی لازم و همچنین هماهنگی با مجلس نیازمند زیرساخت‌های لازمی است که عملیاتی نشده و بانک مرکزی بارها اعلام کرده ما آمادگی لازم را داریم و اگر بسته پیشنهادی در ارتباط با این موضوع عملیاتی شود به طور قطع آثار و پیامدهای مثبت ناشی از آن می‌تواند به جامعه برگردد و مردم اثرات مثبت ناشی از تأمین کالاهای اساسی را برای خود و خانواده‌هایشان لمس کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین وجود مدیریت متمرکز و متولی در ارتباط با تغییر سیاست لازم است و مسئولی در دولت باید پاسخگوی این موضوع باشد تا اگر در جایی مشکلی ایجاد شد و فرآیند اجرا سیاست‌های مرتبط با تغییر سیاست با مشکل مواجه شد، پاسخگو باشد البته رئیس جمهور به عنوان بالاترین مسئول دولتی پاسخگو است اما در حوزه اجرا فارغ از ایشان باید متولی مشخص شود تا پاسخ مجلس و دولت را بدهد تا در فرآیندها دچار مشکل نشویم، بنابراین به نظر می‌رسد اگر مجموعه‌ تمامی این اقدامات انجام شود تغییر سیاست‌ها که از اختیارات دولت در قانون بودجه ۱۴۰۱ است، می‌تواند به بهود شرایط در تأمین کالاهای اساسی کمک کند اما اگر الزامات انجام کار رعایت نشود، برای مردم نگرانی ایجاد خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم بدانند که مجلس با نظارت دقیق و همراهی با دولت سیاستی را اتخاذ می‌کند که مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

 

قالیباف / مجلس / صحن مجلس پرتره قالیباف

 

رییس مجلس: تصمیماتی نگیریم که مردم احساس غافلگیری کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف مشترک دولت و مجلس قطعاً این است که قدرت خرید مردم در حفظ سفره هایشان و کالاهای اساسی معیشتی تضمین شود، گفت: این را مردم عزیزمان مطمئن باشند که این کار انجام می شود و هیچ نگرانی نداشته باشند.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان و وزرایی که در رابطه با موضوع حذف ارز آرد صنف و صنعت سخنرانی کردند، گفت: این نکته را مجدداً تاکید می کنم که چه مجلس شورای اسلامی با قانونی که تصویب شده و چه دولت محترم در روشی که برای اجرای قانون آغاز کرده است، ما هدف مشترکمان قطعاً این است که حتما قدرت خرید مردم در حفظ سفره هایشان و کالاهای اساسی معیشتی تضمین کنیم. این را مردم عزیزمان مطمئن باشند که این کار انجام می شود و هیچ نگرانی نداشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دومی که می خواهم اشاره کنم این است که همانطور که آقای حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید با آن اشاره کردند، اساس انقلاب و نظام و ولی نعمتان ما، مردم هستند و هیچکس از مردم محرم تر نبوده و هیچکس از آنها پای کارتر برای کشور و انقلاب نیستند، هر کاری که می خواهیم انجام دهیم، مخصوصاً کارهایی که مستقیماً با زندگی آنها ارتباط دارد را نباید به گونه ای خواسته و ناخواسته انجام دهیم که خدای ناکرده احساس کنند در یک موضوعی غافلگیر و شوکه شده‌اند. این اشتباه بوده و ما باید با مردم حرف بزنیم، تجربه نشان داده که صحبت با مردم، توجیه و قانع کردن و مشورت گرفتن از سوی نمایندگان مردم و همچنین دولتی که می خواهد کاری را اجرایی کند، می تواند کار را سهل الوصول کرده تا خیلی از مشکلات به وجود نیایند.

وی افزود: حتماً باید توجه کنیم که هر کاری که در بحث های اقتصادی و در بازار انجام می دهیم، صنوف مختلف، افراد و شرکت های مختلف، تولیدکننده و توزیع کننده و همه آنها در این کار نقش دارند، البته وزیر محترم اشاره کردند، اما این توجیه، ارتباط و نظرخواهی می تواند به ما کمک کند تا کار به درستی پیش برود. طبیعتاً صحبت کردن مسئولان اجرایی با مردم ضروری است و همانطور که رئیس جمهور اشاره کردند همه باید مرتب با مردم صحبت کرده و ان شالله این کار را پیش خواهیم برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته آخر اینکه در عامه اینگونه بحث شده و بعضاً در مذاکرات صحن نیز گفته می شود که اصطلاح غلط حذف ارز ترجیحی است. این حرف کاملا اشتباه است، به هرحال ما برای کمک کردن به سفره مردم یک بخشی از انفال و درآمدهای دولت را مخصوصاً با اولویت محرومین و طبقات متوسط، به عنوان سیاست های جبرانی گذاشتیم. این سیاست جبرانی در گذشته در ابتدای زنجیره و مسیر تأمین نهاده ها بوده و هم اکنون این سیاست می خواهد در بخش مصرف کننده جبران شود. بنابراین در حقیقت روش را اصلاح می کنیم و در قانون نیز این روش را با تزریق نقدینگی اجازه ندادیم جبران شود، بلکه با تامین کالا و خرید کالا است، زیرا ممکن است نوسانات جهانی، تورم جهانی، گرانی و همه اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد و حتی تا زمان مهار تورم افسارگسیخته کشور، باید در سفره مردم آرامش ایجاد شود و در واقع این کمک سیاست های جبرانی در سفرهای مردم انجام خواهیم داد.

 

 

***

 

علی+بابایی+کارنامی

 

نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی: دولت نباید در اولین گام روی نان دست می‌گذاشت

نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس، ضمن تشریح خطوط قرمز مجلس در حذف ارز ترجیحی تاکیدکرد که دولت باید قبل از این اقدام حداقل برای تامین معیشت ۵ دهک پایین جامعه تدبیری می‌اندیشید و صلاح نبود روی کالایی همچون نان دست می‌گذاشت که دقیقا حساسیت زیادی دارند و اگر نتوانند این کالا را تهیه کنند نمی‌توانند زندگی کنند.

علی بابایی کارنامی درباره تاثیر موضوع مدیریت ارز ترجیحی برخی محصولات همچون آرد، گفت: هر کسی در این مقطع بسیار حساس به اختلاف بین مجلس و دولت دامن بزند برخلاف مصلحت نظام حرکت کرده است چرا که هم دولت و هم مجلس انقلابی در یک کشتی نشسته‌اند و باید نقد منصفانه نسبت به یکدیگر داشته باشند در همین راستا دولت باید ضعف‌های کنونی را برطرف کرده و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودند با مردم به طور مستقیم صحبت کند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تامین معیشت مردم با مشکل مواجه نشود بنابراین این سفسطه بازی‌ها علیه مجلس منطق ندارد.

برای حذف ارز ترجیحی الزامی از طرف مجلس برای دولت وجود نداشته است

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه مسلم است برای حذف ارز ترجیحی الزامی از طرف مجلس برای دولت وجود نداشته بلکه ضرورتی بوده که بعد از ۲۰ سال به این نتیجه رسیده‌‎اند که تیم اقتصادی دولت‌ها اگر بخواهند با فساد مبارزه کنند باید به این امر مبادرت ورزند کما اینکه یکی از کارشناسان اصلاح طلب به این نکته اشاره کرده است که ما باید این اقدام را از دولت اصلاحات آغاز می‌کردیم اما کسی این کار را انجام نداد ضمن اینکه این برنامه تا حدودی در دولت‌های نهم و دهم اجرا شد تا تکلیف تولید، توزیع و سرانه‌های مصرف و تولید منطقی شود و عرضه و تقاضای کالاها به خصوص کالاهای اساسی سازوکار مشخصی داشته باشد.

خطوط قرمز مجلس پیرامون حذف ارز ترجیحی برای دولت؛ معیشت مردم نباید تضعیف شود

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی مورد تاکید دولت بود و با اصراری که داشت مجلس را هم اقناع کرد اما بصورت مشروط، در نتیجه مجلس به اصرار دولت به این موضوع رای مثبت داد اما تبصره‌ای هم برای آن قرار داده بود که در آن خطوط قرمزی تعیین شد از جمله اینکه باید کالابرگ بجای یارانه نقدی به مردم بدهند تا تورم انتزاعی و شوک در جامعه ایجاد نشود چراکه این روش منسوخ شده است و دوم اینکه تاکید شد کالاها باید با قیمت شهریورماه ۱۴۰۰ عرضه شوند و این در قانون هم مشخص شده است.

وی افزود: دولت باید برای انجام این اقدامات در گذشته تدابیری می‌اندیشید و با بررسی‌های کارشناسانه سازوکاری طراحی می‌کرد و سخنگوی دولت نیز در قالب اطلاعیه بیان می‌کرد که به اقشار آسیب‌پذیر جامعه آسیبی وارد نشود نه اینکه به طور ناگهانی قیمت‌ها افزایش داده شود سپس هر کدام از مسئولان و رسانه‌‎ها یک اظهارنظری بکنند در حالیکه ساماندهی این وضعیت مستلزم صدای واحد و اتحاد بین مسئولان است.  

دولت نباید در اولین گام روی نان دست می‌گذاشت

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هر اقدامی که قرار است در کشور انجام شود باید از قبل برای تامین رفاه و حداقل برای معیشت ۵ دهک پایین جامعه تدبیری اندیشیده شود و صلاح نیست امروز روی کالایی همچون نان و روغن دست گذاشته شود که دقیقا مردم حساسیت زیادی دارند  و اگر نتوانند این کالاها را تهیه کنند چگونه باید زندگی کنند؟

نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون لازم است مسئولان بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند در غیر این صورت به اقشار آسیب‌پذیر به ویژه جامعه کارگری کشور لطمه جدی وارد خواهد شد بنابراین تداوم این روند به نفع کشور نیست.

 

جلال محمودزاده

 

نماینده مهاباد: دولت نتیجه هر تصمیم غیرکارشناسی خود را به قاچاق ربط می‌دهد/ دولتمردان به صورت ناشناس در بازار خرید کنند تا متوجه وضعیت شوند

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم تحمل‌شان کم شده و جامعه متوسط به پایین تحت فشار است. از کسانی که در بدنه دولت هستند و از وضعیت جامعه خبر ندارند دعوت می‌کنم به صورت ناشناس به بازار بروند و خرید کنند تا ببیند وضعیت چگونه است.

جلال محمودزاده درباره این‌که سابقه نداشته دولتی در سال اول کار خود با این میزان انتقادها مواجه باشد دلیل این میزان نقد به عملکرد دولت چیست؟ گفت: انتقاداتی که به دولت وارد می‌شود بیشترشان به جا است؛ از روز نخستی که آقای رئیس‌جمهور کابینه‌شان را به مجلس معرفی کرد معتقدم بودم آن‌طور که ایشان شعار می‌دادند کابینه‌ ملی و فراجناحی به مجلس معرفی نشد که متشکل از همه طیف‌ها و افراد باشد و افراد را از سه بخش قوه قضائیه، آستان قدس و دانشگاه امام صادق انتخاب کردند که دارای ضعف‌های بسیاری بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افرادی که برای کابینه معرفی شدند، تجربه کافی برای اداره امور وزارتخانه نداشتند و تعدادی از این ورزا متاسفانه همان روزی که مستقر شدند، خارج از وزارت‌خانه نیروهای کم‌تجربه گسیل کردند و مسئولیت‌های مهم و کلیدی را به کسانی واگذار کردند که تخصص نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: گروه اقتصادی که آقای رئیسی معرفی کردند توانمندی نداشتند و با هم چالش داشتند و هماهنگ نبودند و مشکلاتی را به وجود آوردند و همین باعث شد اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور بدهند و ایشان را به سمت و سویی ببرند که جامعه دچار مشکل شود. یکی از مشکلاتی که ایجاد شد، این بود که وزیر صمتت و جهاد کشاورزی به رئیس‌جمهور قبولاندند که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را بلافاصله از یارانه‌های دارو و کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی بردارد بدون اینکه زیرساخت را آماده کرده باشند و هنگامی که این یارانه به یکباره برداشته شد، اثرات روانی و شفافش کمر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را شکست و این باعث شد قیمت کالاهای اساسی از جمله نان، دارو و نهاده‌های دامی به شدت افزایش پیدا کند و افراد جامعه از جمله خانواده‌های متوسط و رو به پایین دچار مشکل شوند. 

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت‌خانه‌های کلیدی مانند وزارت جهاد کشاورزی به جای این‌که بیایند این مسئله را جبران کنند و به سمت و سوی افزایش تولید داخل بروند، به سمت واردات رفتند زیرا با این کار می‌خواستند بازار را کنترل کنند، اما به یکباره قیمت‌های جهانی کالاهای کشاورزی افزایش پیدا کرد و جنگ روسیه و اوکراین مزید بر علت شد تا یک‌دفعه قیمت جهانی کالاهای اساسی به شدت افزایش پیدا کرد و ما نتوانستیم کالاهایی که کمبود داشتیم را به موقع از این کشورها وارد کنیم و این باعث شد دولت به موقع نتواند قیمت را متعادل کند. 

وی یادآور شد: ۲ماه قبل از این‌که دولت ارز ترجیحی را حذف کند، ما وزیر جهاد را به کمیسیون کشاورزی دعوت کردیم؛ ایشان در حضور تمام نمایندگان کمیسیون اعلام کرد که من به شما قول می‌دهم اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برداشته شود، گوشت مرغ از ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت پیدا نکند و کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی نداشته باشند این قولی بود که وزیر جهاد کشاورزی به اعضای کمیسیون داد و تمامی حرف‌های ایشان در کمیسیون ضبط شده است، اما مشاهده کردیم بعد از این که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برداشته شد، عنان قضیه از دست وزارت جهاد کشاورزی و دولت خارج شد. همین حالا برنج که در ابتدای دولت آقای رئیسی حدود ۲۰ هزار تومان بود، به صد هزار تومان رسیده است. تخم مرغ از شانه‌ای ۱۶ هزار تومان به بالای ۳۵ هزار تومان رسیده و روغن و ماکارونی امروز گیر نمی‌آید و قیمت نان‌های حجیم چندین برابر شده‌ و همه این‌ها باعث شده انتقادهای شدیدی در جامعه وجود داشته باشد. 

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: دولت نباید این تصور را داشته باشد، زمانی که ما یارانه‌ای را از یک بخشی برمی‌داریم تاثیرش بر همان بخش است بلکه در همه موارد تاثیر دارد، به طور مثال زمانی که ما قیمت آرد و نان را گران می‌کنیم، این مسئله بر همه بخش‌های بازار تاثیر می‌گذارد و بخش اقتصادی را دچار تزلزل می‌کند.

وی ادامه داد: آمدند بدون اینکه زیرساخت‌ها حاضر باشد یارانه را برداشتند که بیشتر از هزاران میلیارد تومان صرفه‌جویی کلانی کردند، اما به جای این‌که این یارانه‌ها را در اختیار خانواده‌های آسیب‌پذیر قرار دهند این گرانی را به جامعه و مردم تحمیل کردند. سوال اینجاست حداقل نزدیک ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از محل حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و از جیب مردم به حساب دولت واریز می‌شود، این مبلغ چه می‌شود؟ برنامه دولت درباره‌اش چیست؟

محمودزاده خاطرنشان کرد: در بحث خودرو و مسکن مشکل داریم. آقای رئیسی شعار دادند یک میلیون مسکن در سال خواهند ساخت، چه شد؟ ۹ ماه از دولت گذشته است و ۳ ماه مانده به سالگرد زمانی که این قول را دادند اما هنوز از آن یک میلیون مسکن ۵۰ هزار واحد هم آماده نکرده‌اند، آقای رستم قاسمی که این شعار را پذیرفت، امروز بعد از ۹ ماه ۵۰ هزار واحد مسکونی را تحویل دهد مابقی پیشکش خودش. گفتند یک میلیون مسکن در سال ایجاد می‌کنیم؛ حقوق کارگران را حدود ۶۰ درصد افزایش دادیم این افزایش حقوق کارگری نتیجه‌اش این شد که کارفرمایان بیشتر کارگرانی که از لحاظ قانونی می‌خواستند حقوق‌شان افزایش پیدا کند، اخراج کردند همین حالا تعداد زیادی کارگاه‌ها کارگران‌شان را اخراج کردند و میلیون‌ها شغل را از دست دادیم. مشکلات تنها در این زمینه نیست شما امروز با دامدارانی که دام شیری دارند صحبت کنید می‌گویند دام‌های شیری‌شان را به کشتارگاه‌ها می‌برند آن هم دام‌هایی که کار ژنتیکی روی‌شان انجام شده است که برای تولید شیر از آنها استفاده کنیم اما مشاهده می‌کنیم این دام را به یک دهم قیمت خودش می‌فروشند و یا دام‌های دیگری از مرزها خارج می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دولت نتیجه‌ هر کار غیر کارشناسی‌اش را به قاچاق متصل می‌کند، همین حالا در بحث گرانی آرد می‌گوید از کشور خارج می‌شود که کاملا غلط است، چنین چیزی وجود ندارد مرزها تحت کنترل است و آرد هم به این راحتی از کشور خارج نمی‌شود و یا روغن گیر نمی‌آید می‌گویند این هم قاچاق می‌شود. دولت برای این‌که یک قدم رو به جلو بردارد و خودش را از این بار انتقادات خلاص کند، بهانه قاچاق می‌آورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به شخصه روز دوشنبه از ۳ وزیر ۱۴ سوال دارم. این روزها هم سوالات نمایندگان و تذکرات‌شان را بررسی کنید مشاهده خواهید کرد چقدر افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: نمایندگانی که زمانی برای کاندیدا شدن آقای رئیسی نامه نوشتند که من شکر خدا امضا نکردم و مخالف بودم، باید جوابگو باشند؛ مگر شما از آقای رئیسی دعوت نکردید رئیس‌جمهور شود؟ امروز این وضعیت کشور است و هنوز ۹ ماه از دولت نگذشته قیمت‌ها سرسام‌آور شده است همان نمایندگان بیایند جوابگو باشند و حالا که این مسائل صورت گرفته است بیایند همفکری و کاری کنند که مشکلات کمتر شود. 

نماینده مردم مهاباد گفت: مردم تحمل‌شان کم شده و جامعه متوسط به پایین تحت فشار است. از کسانی که در بدنه دولت هستند و از جامعه خبر ندارند دعوت می‌کنم به صورت ناشناس به بازار بروند خرید کنند و ببیند وضعیت چگونه است. امروز جنسی خریداری می‌شود تا فردا صبح ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند و این قابل تحمل نیست. مردم نجیب ایران تا امروز تحمل کرده‌اند و نباید به این قضیه بی‌تفاوت باشند. زمانی که آقای رئیسی مسئولیت بر عهده گرفت پراید ۱۲۸ میلیون تومان بود و امروز ۲۰۷ میلیون تومان شده است. یک کیلو قند از ۱۲ هزار تومان طی ۹ ماه به ۲۵ هزار تومان رسیده است. این‌ها همه آمار هستند، شعار نیستند. بحث ریالی است و کسی نمی‌تواند انکار کند. بله ما هم می‌دانیم کالاها در دنیا هر سال یک درصدی افزایش قیمت پیدا می‌کند اما نه اینکه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته باشند و تمامی این نقدها به سوءمدیریت و ضعف دولت بازمی‌گردد.

 

***متن نطق ها و دو مصاحبه پایانی از خبرگزاری ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.