آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در سن ۷۵ سالگی به دیار باقی شتافت.

به گزارش جماران؛ پیام های تسلیت در پی درگذشت آیت الله ری شهری در پی می آید:

 

پیام تسلیت رهبر انقلاب

 متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

با تاسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعه ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه های مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود. 

اینجانب در طول دهها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مفغرت و علو درجات وی شود. 

صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. 

والسلام علی عباد الله الصالحین. 

سید علی خامنه ای

 ۲ فروردین ۱۴۰۱

***

سید حسن خمینی:

آیت‌الله ری شهری از بااخلاص‌ترین کارگزاران جمهوری اسلامی بود

اعتقاد راسخ ایشان به امام راحل (س) و عزم جزمشان در پیمودن راه امام مشهود بود

به گزارش جماران؛ متن پیام تسلیت یادگار امام در پی درگذشت آیت الله ری شهری بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت عالم مجاهد و بزرگوار  مرحوم آیت الله محمدی ری شهری طاب ثراه موجب تأثر بسیار و تأسف شدید است. 

آن مرحوم از زمره پاک ترین سیاستمداران و با اخلاص ترین کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود. اعتقاد راسخ  آن بزرگوار به امام راحل(س) و عزم جزمشان در پیمودن راه امام از اموری است که برای هر آشنای با ایشان مشهود بود. 

بی شک زحمات اثرگذار ایشان در دوره های مختلف و در تثبیت نظام، توشه خوبی برای آن فقید سعید خواهد بود. چنانکه تلاش ایشان در حوزه حدیث شناسی و گسترش فرهنگ اهل بیت(س) نیز از زمره ارزشمندترین باقیات صالحات ایشان است. 

مدیریت ایشان در دوره امام راحل و بعد ها حضورشان در مناصب مختلف و همت ایشان در تأسیس دارالحدیث و خلق آثار بسیار ارزشمند در این حوزه نیز از نکات درخشان زندگی ایشان است.   

برای من که سالها توفیق آشنایی نزدیک و ارادت خاص به ایشان داشتم، این ضایعه مولمه از مصایب سنگین است. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان، به خصوص به فرزندان معظم و بستگان مکرم، از خدای متعال برای ایشان علو درجات را مسئلت دارم و امیدوارم خدای متعال ایشان را مشمول کرامت تامه و رحمت واسعه خود قرار دهد و او را با اولیاء صالحین خود محشور دارد. 

سید حسن خمینی

***

تسلیت سید محمد خاتمی در پی درگذشت آیت الله ری شهری

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی درگذشت آیت الله ری شهری را تسلیت گفت؛ متن این پیام بدین شرح است:

جناب حاج سعید آقا ری شهری

درگذشت تاسف انگیز عالم بزرگوار و خدمتگزار انقلابی جمهوری اسلامی آیت الله محمد ری شهری رضوان الله علیه والد مکرم را صمیمانه به جنابعالی، بیت شریف ری شهری و همه بستگان محترم و به دوستان و اردتمندان آن فقید سعید تسلیت عرض می کنم و از خداوند منان برای ایشان آمرزش و علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

با احترام ایام عزت مستدام!

سید محمد خاتمی، ۱۴۰۱/۱/۲

***

پیام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری:

متن پیام تسلیت رئیس جمهور به این شرح است:

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم فرزانه و مبارز انقلابی، حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری شهری موجب تألم و ثأثر فراوان شد.

این عالم برجسته که از یاران امین و شجاع امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت، سال‌ها در تولیت حرم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منشأ خدمات بسیار بود و در حوزه علوم قرآن و حدیث، طلاب و دانشجویان بسیاری تربیت کرد.

آیت‌الله ری شهری در میدان دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی نیز در سنگرهای سرپرستی حجاج ایرانی، وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری، و دادستانی کل کشور نیز مجاهدت خستگی ناپذیر داشت که بی‌شک توشه بزرگی برای آن مرحوم خواهد بود.

اینجانب مصیبت وارده را به بیت مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم و مردم شریف و انقلابی شهر ری تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان رحمت الهی و همجواری با اولیاء الله و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

***

 

محسنی اژه‌ای: آیت‌الله «ری‌شهری» در سنگر‌های مختلف با صداقت، امانت و خالصانه خدمت کرد

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» نماینده، ولی فقیه و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) را تسلیت گفت.

متن پیام وی به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده محترم ولى فقیه و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) موجب تاثر و تألم خاطر گردید.

آیت الله محمدی ری شهری از جوانى در تعلیم و تعلم معارف اسلامى تلاش وافر داشتند و در این مسیر آثار و تالیفات زیادى از خود به جای گذاشتند که برای ایشان باقیات الصالحاتى خواهد بود.

آیت الله ری شهری قبل از انقلاب در صف مبارزین با رژیم ستم شاهى بودند و از بدو پیروزی انقلاب اسلامى تا پایان عمر پر برکت خود همواره شخصیتی امین، معتمد و مورد وثوق امامین انقلاب بودند و در سنگر‌های مختلف از جمله دادگاه انقلاب ارتش، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، دادستانى کل ویژه روحانیت، نماینده ولى فقیه و سرپرست حجاج بیت الله الحرام، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبرى و نماینده ولى فقیه و تولیت استان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنى (ع) با صداقت و امانت و خالصانه خدمت نمودند.

رحلت این عالم وارسته را به مقام معظم رهبرى و مردم شریف شهر ری و حوزه‌های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم غفران واسعه الهى، حشر و نشر با اولیای خدا را خواستارم.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای

 

***

حسن روحانی: چیزی جز نیت خالصانه و تلاش برای اعتلای فرهنگ دینی از آیت‌الله ری‌شهری در خاطر ندارم

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی درگذشت آیت‌الله ری‌شهری را تسلیت گفت.

متن پیام حسن روحانی به این شرح است:

بسمه تعالی 

انالله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت عالم مجاهد و چهره خدوم به مکتب و نظام مقدس جمهوری اسلامی مرحوم آیت الله آقای محمدی ری شهری رحمت الله علیه موجب تأثر فراون گردید.

اینجانب در طول قریب به شصت سال آشنایی و  دوستی از ابتدای دوران تحصیل تا دوران مبازره با نظام ستمشاهی و پس از آن تا به امروز در سنگر های گوناگون خدمت به جمهوری اسلامی ایران، ودر گذر روزگاران چیزی جز نیت خالصانه و جهاد وتلاش برای اعتلای فرهنگ دینی در خاطر ندارم.

خدمتگزاری در جهت صیانت از آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، بار امانت در خدمت به حجاج و تلاش خادمانه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی. ع. و ترویج فرهنگ نورانی اهل بیت علیهم السلام در نشر معارف وتالیفات متعدد گوشه ای از جهاد خالصانه آن مرحوم است.

اینجانب این مصیبت را به مقام معظم رهبری، دوستان و خانواده محترم دوست دیرینه ام تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم مجاهد علو درجات را مسئلت دارم.

***

صالحی: مجاهدت خالصانه علمی و کاوشگرانه در تالیف ده‌ها اثر ارزشمند، نام آیت‌الله ری‌شهری را در تاریخ ماندگار می‌کند

معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله محمدی ری شهری را تسلیت گفت.

علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله محمدی ری شهری را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا إلَیهِ راجِعونِ»

اِذا ماتَ العالِمُ، ثُلِمَ فِی‌الاسلامِ ثُلمَةٌ لا یَسدُّها شَیءٌ

با نهایت تألّم و تأسّف، خبر رحلت اندوهبار عالم انقلابی و فقیه صمدانی، حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری شهری (رضوان‌الله تعالی علیه) را دریافت نمودم.

ایشان یکی از دلبستگان و یاران صدیق نهضت امام خمینی (قدس السره‌الشریف) و از شخصیت‌های صاحب‌نام نظام اسلامی بودند و خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی در جایگاه اولین وزیر اطلاعات، دادستانی کل کشور، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، بخشی از کارنامه آن عالم مجاهد در طول بیش از چهار دهه گذشته است. اما آنچه نام این فقیه عالیقدر را در تاریخ مکتب اسلام ماندگار خواهد کرد، مجاهدت خالصانه علمی و کاوشگرانه ایشان در تالیف ده‌ها اثر ارزشمند و ماندگار نظیر «میزان الحکمة» است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده معزّز و مکرّم ایشان، از درگاه ایزد منّان برای آن عالم ربّانی، علوّ درجات و همنشینی با ابرار و نیکان مسألت می‌نمایم.

***

 

قالیباف درگذشت آیت‌الله ری‌شهری را تسلیت گفت

رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری تسلیت گفت:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال عالم مجاهد و روحانی با اخلاص، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد محمدی ری‌شهری یار صدیق و امین حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری موجب تأسف و تاثر فراوان گردید.

آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری در طول عمر خویش با تعهد و تقوا در ترویج و نشر علوم اسلامی و معارف قرآن و حدیث و شعائر مذهبی اهتمام بسیار داشتند که راه‌اندازی و مدیریت موسسه دارالحدیث به‌عنوان یکی از مراکز بااهمیت در زمینه پژوهشهای دینی و کلام اهل‌بیت(ع) و تالیف آثار ارزشمند و دانشنامه‌های متعدد اسلامی از جمله اثر ارزشمند و ماندگار میزان الحکمه از جمله این اقدامات می‌باشد.

 این عالم وارسته که از سجایای علمی، اخلاقی و انقلابی برجسته‌ای بهره‌مند بود به‌عنوان یاوری ثابت‌قدم در مسیر انقلاب اسلامی، متعهدانه در سال های پیش از انقلاب در راه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی کوشش کرد و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز در مسئولیت‌های متعدد و خطیر به انجام خدمات صادقانه مبادرت ورزید که سوابق موفق ایشان در سمت‌های متعدد از جمله نمایندگی ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) که با توسعه چشمگیر این بارگاه ربانی همراه بود، بیانگر توانایی و شایستگی ایشان‌ در خدمتگزاری به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران می‌باشد.

این روحانی انقلابی همچنین سال‌ها در مناصب قضایی از جمله حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی و دادستان کل کشور و همچنین به‌ عنوان اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در مبارزه قاطع با گروه‌های ضدانقلاب، عوامل تروریستی و خرابکاری در کشور مجاهدت بسیار کرد که نتایج آن در قوام و امنیت کشور تاثیر بسزایی داشت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری، روحانیت معزز و حوزه‌های محترم علمیه، مجاوران و خدمتگزاران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، مردم بزرگوار ایران، شاگردان و ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای این عالم مهذب رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف

رئیس‌مجلس‌شورای‌اسلامی

 

***

 

پیام تسلیت وزیر امور خارجه در پی درگذشت آیت‌الله ری‌شهری

وزیر امور خارجه گفت: آیت‌الله ری‌شهری در طول عمر شریف خود، در صف اول مبارزان انقلاب اسلامی بود و در سنگرهای مختلف و مناصب حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور داشت.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله محمدی ری‌شهری را تسلیت گفت.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم ربانی و نستوه حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده ولی فقیه و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام موجب تاثر عمیق اینجانب گردید.

آن عالم ربانی در طول عمر شریف خود، در صف اول مبارزان انقلاب اسلامی و سنگرهای مختلف و مناصب حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصدی وزارت اطلاعات، دادستان کل کشور و نماینده ولی فقیه در بعثه مقام معظم رهبری و سرپرست حجاج، تولیت آستان عبدالعظیم حسنی (ع) و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث نقش و حضوری فعال، موثر و دلسوزانه داشت.

اینجانب فقدان اندوهبار آن خدمت‌گزار صدیق انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع و علمای عظام، جامعه روحانیت و خانواده معزی ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

از درگاه خداوند غفور و رحیم برای آن مجاهد نستوه علو درجات و همجواری با علماء و صلحاء و برای بیت مکرم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

حسین امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه

 

***

پیام تسلیت آملی لاریجانی در پی ارتحال آیت‌الله ری‌شهری

رئیس تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی رحلت عالم مجاهد آیت الله محمدی ری شهری را تسلیت گفت. متن پیام آیت الله صادق آملی لاریجانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم گرانقدر جناب آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری شهری، (رضوان الله علیه) موجب تاسف و تاثر اینجانب  گردید.

 آن مرحوم در کنار انس دائمی با قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام و ترویج آن گوهر های گرانبها، در میدان عمل  همواره با انقلاب اسلامی همراهی کردند و در بزنگاه‌های پر مخاطره ، نظام اسلامی را یاری رساندند.

 ایشان در مجلس خبرگان رهبری ، وزارت اطلاعات و سایر سنگرها منشا خدمات  ارزنده  فراوانی بودند.

رحلت آن عالم وارسته را  به محضر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و حوزه‌های علمیه و بویژه اعضای بیت محترم و دیگر بازماندگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و علو درجات ایشان را از خداوند متعال خواستارم.

صادق آملی لاریجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

***

 

پیام تسلیت وزیر کشور در پی ارتحال آیت الله محمدی ری‌شهری

وزیر کشور در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت الله محمدی ری‌شهری، این فقید سعید را مجاهدی بصیر و مشاوری امین برای انقلاب یاد کرد.

متن پیام احمد وحیدی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

العلما باقون ما بقی الدهر

ارتحال آیت الله محمد محمدی ری شهری را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، مراجع عظام، بازماندگان و دوستداران و اعضای تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی تسلیت عرض می‌کنم.

ایشان یار امین  و شجاع انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام بود که در طول عمر با عزتش کارنامه‌ای درخشان از مبارزات پیش از انقلاب و دستگیری و تبعید توسط ساواک تا مسئولیت‌هایی چون تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث دارد.

او که از سلامت نفس و مجاهدت مستمر برخوردار بود به واقع چهره ماندگاری است که با مدد از بصیرت و به کار بستن درست آن در جامعه و با اتصال به ذوات قدسی به نشر عقاید اصیل اسلام ناب محمدی(ص) پرداخت و همچون مشاوری امین، نفاق و ناراستی های رخنه کرده در برخی مقاطع انقلاب را برملا ساخت.

این عالم ربانی با تاسیس موسسه دارالحدیث، دانشگاه قرآن و حدیث و انتشار کتاب شریف میزان الحکمه و صدها جلد دانشنامه احادیث، در مکتب فقه جعفری شاگردی کرد و شاگرد پروراند.

از خدای متعال خواستارم این فقید سعید را در زمره مجاهدانی قرار دهد که با ایمان و صلابت در راه خدا ایستادگی کردند و برای بازماندگان، دوستداران و شاگردان ایشان هم صبر و اجر جزیل مسالت دارم.

احمد وحیدی

وزیر کشور

 

***

آیت‌الله جنتی: آیت‌الله ری‌شهری در برخورد با برخی فتنه‌ها و جریان‌های انحرافی، خدمات شایانی داشت

­در پی درگذشت آیت الله محمدی ری‌شهری، رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ارتحال این عضو مجلس خبرگان را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت آیت الله جنتی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم کوشا و انقلابی مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد ری‌شهری موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

این روحانی خدوم و یار امام و رهبری که علاوه بر تصدی سمت های گوناگون در مقاطع حساس انقلاب همچون مسؤولیت سنگین وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی و برخورد با برخی فتنه ها و جریانات انحرافی، خدمات شایانی نمود، با تمرکز و صرف عمر خویش بر روی روایات ائمه معصومین علیهم السلام و بررسی منابع حدیثی، در کنار تربیت طلاب مستعد در حوزه علوم قرآن و حدیث، تألیفات فراوان و موسوعه های متعددی از خود برجای گذاشت که بی شک در نشر و تبیین معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقش بسزایی دارند و از صدقات جاریه و باقیات الصالحات اعمال ایشان خواهند بود ان‌شاءالله.

اینجانب فقدان این عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، علاقمندان، ارادتمندان، شاگردان، مردم شریف تهران و بازماندگان محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت و رضوان الهی و برای خانواده و منسوبان مکرمشان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم حشره الله مع النبی و الائمة المعصومین علیهم السلام.

احمد جنتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

 

***

سرلشکر باقری: مرحوم ری‌شهری از چهره‌های توانمند صحنه‌های جهاد و خدمت به انقلاب و نظام بود

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله ری شهری وی را یکی از عالمان توانمند در صحنه های جهاد و خدمت به انقلاب، نظام و میهن اسلامی خواند. متن پیام تسلیت سرلشکر پاسدار محمد باقری به این شرح است :

ارتحال عالم فرزانه، روحانی انقلابی  و مجاهد نستوه آیت‌الله محمد محمدی ری شهری (رضوان‌الله تعالی‌علیه) نماینده ولی فقیه و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ، از یاران صدیق و وفادار انقلاب و رهبری و چهره های درخشان و گرانقدر علمی ، فقهی، سیاسی و فرهنگی کشور ، موجب تأسف و تأثر شد.

این عالم وارسته یکی از عالمان توانمند در صحنه های جهاد و خدمت به انقلاب، نظام و میهن اسلامی بود که نقش آفرینی‌های وی در عرصه ها و مناصب مختلف از جمله در نخستین دوره وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستانی کل کشور و دادگاه ویژه روحانیت و همچنین همت و کوشش مستمر این چهره خدوم در گسترش علوم و معارف اسلامی، ترویج شعائر اهل بیت علیهم‌السلام و بسط فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی ماندگار و الگویی از امانت، شجاعت و کارآمدی برای مجاهدان طریق آرمان های اسلام و انقلاب را برای امروز  و فردای جامعه ب هودیعت نهاده است.

این ضایعه تلخ و اندوهبار را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روحانیت معزز، ‌خانواده مکرم ایشان، تسلیت عرض نموده و برای آن عالم پرهیزکار و با اخلاص از درگاه خداوند متعال رحمت ، مغفرت و علوّ درجات و همنشینی با پیامبراعظم (ص) و برای بازماندگان ارجمند صبر ،شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می‌کنم.

 

***

معاون اول قوه قضاییه: خدمات ارزشمند در عرصه علمی، سیاسی و اجتماعی از برکات حیات نورانی آیت‌الله ری‌شهری است

معاون اول قوه قضائیه درگذشت آیت الله محمدی ری‌شهری را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال عالم مجاهد آیت الله محمدی ری شهری رحمت الله علیه موجب تأثر وتأسف گردید.

ایشان از چهره های شاخص انقلاب و یار باوفای امام و رهبری بودند که سال ها در سنگرهای مختلف انقلاب به اسلام و نظام خدمت کردند.

خدمات ارزشمند و مختلف در عرصه علمی و سیاسی و اجتماعی از جمله خدمتگزاری حجاج بیت الله الحرام، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، حضور اثرگذار در مجلس خبرگان و مناصب دیگر و همچنین آثار ارزشمند قلمی و تربیت شاگردان از جمله برکات حیات نورانی این عالم با اخلاص است.

اینجانب درگذشت این عالم متقی را محضر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، حوزه های علمیه ،وابستگان محترم و مخصوصاً اهالی متدین شهر ری تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

محمدمصدق

معاون اول قوه قضائیه

***

امیر سرتیپ آشتیانی: آیت الله ری شهری عمر گرانسنگ خود را در راه اعتلای اسلام و تبیین ارزش‌ها طی کرد

وزیر دفاع در پی درگذشت آیت الله محمد محمدی ری شهری، پیام تسلیت صادر کرد. متن پیام امیر سرتیپ آشتیانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال شخصیت گرانقدر و عالم برجسته، حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری، موجب تأسف و تالم فراوان گردید.

ایشان در طول حیات خدمت صادقانه و خالصانه همواره مدافع ارزش‌های ناب اسلام محمدی ، نظام و یار امامین انقلاب بودند که عمر گرانسنگ خویش را در راه اعتلای اسلام و مسیر نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های معارف عالی دینی و اسلامی طی کرد.

آیت الله ری شهری همیشه در دوران قبل از انقلاب و در جریان مبارزه با حکومت ستم شاهی طاغوت نقشی مهم ایفا نمود و در دوران بعد از انقلاب نیز در مسئولیت های خطیر  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مخلصانه گام برداشتند و فداکاری های بیشماری از خود نشان دادند .

اینجانب ارتحال این شخصیت برجسته و ممتاز را به محضر رهبر معظم انقلاب ، حوزه‌های علمیه، شاگردان محترم و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، غفران واسعه الهی مسئلت می‌نمایم.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

سرتیپ ستاد محمد رضا آشتیانی

***

رئیس دیوان عالی کشور درگذشت آیت‌الله ری‌شهری را تسلیت گفت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم در پیامی رحلت عالم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری شهری را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

رحلت عالم ربانی آیت الله آقای حاج شیخ محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام و حوزه های علمیه و بیت معزی عرض تسلیت دارم.

معظمُ له شخصیت جامع دینی، علمی، اجتماعی و سیاسی بود که در تمام عرصه ها فعالیت چشمگیر داشت. ایشان سالها بعنوان امیرالحاج به زائرین بیت الله الحرام خدمت نمود و بنیانگذار وزارت اطلاعات بود و در سمتهای مختلف قضائی ازجمله دادستان کل کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت مؤثر داشت.

ایشان از چهره های شاخص انقلاب و یار باوفای امام و رهبری بود که سالها در سنگرهای مختلف انقلاب به اسلام و نظام خدمت کرد و در ترویج احکام نورانی اسلام و پرورش شاگردان شایسته خدمات ارزنده داشت.

برای آن عالم فرزانه طلب رحمت واسعه و برای بازماندگان و بیت شریف از خداوند متعال صبر و اجر مسئلت دارم.

سید احمد مرتضوی مقدم

رئیس دیوان عالی کشور.

 

***

پیام تسلیت معاون پارلمانی رییس جمهور در پی درگذشت آیت‌الله ری‌شهری

معاون پارلمانی رییس جمهور درگذشت وزیر اسبق اطلاعات و قاضی پیشین دادگاه انقلاب اسلامی را تسلیت گفت. متن پیام سید محمد حسینی به شرح زیر است:

هو الحی الذی لا یموت 

اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثُلمةٌ لا یَسُدّها شیء

رحلت عالم مبارز و انقلابی، یار امام خمینی و رهبر فرزانه انقلاب، وزیر پیشین اطلاعات، دادستان کل، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، مولف دهها اثر ارزنده و ماندگار همچون "میزان الحکمة" و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری را خدمت امام خامنه‌ای، مراجع عظام، علمای اعلام و مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم و از درگاه ایزد متعال، مغفرت و علو درجات برای آن فقید سعید و صبر و اجر برای بازماندگان طلب می کنم.

و أما مَن آمن و عمل صالحاً فله جزاءً الحُسنی

سید محمد حسینی

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس 

 

***

جامعه روحانیت مبارز درگذشت آیت‌الله ری‌شهری را تسلیت گفت

با صدور پیامی جامعه روحانیت مبارز درگذشت آیت‌الله ری‌شهری را تسلیت گفت:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم ربانی، مجاهد بصیر، سیاستمدار متعهد، مدیر توانا، محقق پرتلاش، نویسنده پرکار، حضرت

آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری‌شهری (قدس الله نفسه الزکیه) ،ثلمه‌ای عظیم و موجب تاسف و تاثر عمیق شد.

آن بزرگ مرد، عمرپر برکت خود را قبل و بعد از انقلاب اسلامی، برای ایجاد، استقرار واستمرار نهضت عظیم اسلامی صرف کرد و درتدریس،  تربیت، مبارزه، مدیریت، پژوهش وخلق آثار ارزشمند و ماندگار، جایگاه ممتاز یافت.

آیت الله محمدی ری‌شهری، بحق عبدی صالح، مومنی صادق و روحانی وظیفه شناس، خدوم و فداکار بود. آثار حدیثی، کلامی، تفسیری و اخلاقی آن مرحوم مورد استفاده قاطبه‌ی روحانیون و دین پژوهان است عاش؛ سعیدا و مات سعیدا

جامعه روحانیت مبارز، درگذشت این شخصیت ارزشمند و مخلص را به حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام رهبری و مراجع معظم، روحانیت عزیز، فرزندان و خاندان مکرم، همکاران ودوستداران اوتسلیت می گوید و از خداوند متعال علو درجات آن عالم جلیل القدر و حشر با اولیای دین را مسئلت می‌کند. 

امیدواریم راه آن عزیز توسط دلدادگان به اسلام و فرهنگ اهل بیت (ع) و معارف متعالی اسلام تداوم  یابد. 

والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و حیا

جامعه روحانیت مبارز 

دوم فروردین ۱۴۰۱

***

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات

 

بسمه تعالی

رحلت مجاهد وارسته و عالم انقلابی حضرت آیت الله محمدی ری شهری موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.

عمر با برکت این شخصیت برجسته در ساحت های مختلف علمی ، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی سپری شده و خدمات ارزشمند و آثار ماندگاری از ایشان به یادگار مانده است.

آیت الله ری شهری از یاران با وفا و بصیر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و از کارگزاران صالح و صادق نظام اسلامی در عرصه های مختلف خدمت به شمار می رفت.

اینجانب ضایعه فقدان این عالم عامل را به حوزه های علمیه ، شاگردان و علاقمندان آن بزرگوار و بیت مکرم آن فقید سعید تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال غفران و رضوان الهی را برای ایشان خواستارم.

محمدحسین موسی‌پور

نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

***

مجید انصاری: درگذشت آیت‌الله ری‌ شهری ضایعه‌ای سنگین برای انقلاب و حوزه‌های علمیه است

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی درگذشت آیت الله محمدی ری شهری را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری بدین شرح است:

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت عالم وارسته و مجاهد آیت الله محمدی ری شهری ضایعه ای سنگین برای انقلاب و حوزه های علمیه است که جبران آن تا سالیان دراز میسر نیست.

حضور موثر آن روحانی انقلابی و مدیر توانا در مراحل مختلف انقلاب و مسئولیتهای مهم نظام بر پایه اعتقاد راسخ به امام خمینی و آرمانهای بلند آن حضرت منشآ خدمات ارزشمندی برای کشور است.

همچنین جهاد خالصانه و بی وقفه او در تبیین و ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت علیهم السلام با تآسیس دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث زمینه تآلیف و انتشار مجموعه های گرانسنگی همچون  میزان الحکمه، دانشنامه های امام علی  - امام حسین و امام مهدی(ع) و ده ها اثر فاخر دیگر در حوزه تفسیر، اخلاق، تاریخ ، فقه  و.....فراهم نمود که به عنوان باقیات الصالحات از آن پژوهشگر خستگی ناپذیر به یادگار مانده است.

این جانب ضمن عرض تسلیت به فرزندان ارجمند و سایر بستگان محترم، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، شاگردان و همکاران و دوستان معزز آن فقید سعید از خداوند بزرگ علو درجات و حشر با اولیاء صالحین برای آن فقید سعید و صبر و اجر جزیل برای عموم مصیبت دیدگان خواهانم.

مجید انصاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.