سمینار «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان» به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، ۱۷ بهمن‌ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش جماران؛ سمینار «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان» به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، ۱۷بهمن‌ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این سیمنار که در 5 پنل برگزار شد، سخنرانان به صورت حضوری و نشست تصویری (ویدیو کنفرانس)به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

تحولی عظیم‌تر از انقلاب اسلامی پس از رسالت پیامبر(ص) نداریم

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی طی چهل و سه سال گذشته گفت: وقتی به دوره بعد از رسالت پیامبر(ص) و امامت ائمه معصومین که منجر به غیبت امام زمان(عج) شد نگاه کنیم، تحولی عظیم‌تر از انقلاب اسلامی نمی‌توان ذکر کرد.

عاملی با اشاره به اینکه سخنان وی درباره انقلاب اسلامی به عنوان روند جدید نظام قدرت در جهان است که منجر به تغییر روندهای حاکم در قدرت سیاسی جهان شده است، گفت: حکیم انقلاب اسلامی در فرازهای اول بیانیه گام دوم با تعبیر عمیقی از انقلاب اسلامی سخن می‌گویند و از آن به عنوان آغازگر عصر جدید در عالم یاد می‌کنند. شاید برخی این تعابیر را اغراق‌آمیز تلقی کنند ولی واقعیت این است وقتی به دوره بعد از رسالت پیامبر(ص) و امامت ائمه معصومین که منجر به غیبت امام زمان(عج) شد نگاه کنیم، تحولی عظیم‌تر از انقلاب اسلامی نمی‌توان ذکر کرد، خصوصا در نگاه به شرایط.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انقلاب اسلامی در شرایطی ظهور پیدا کرد که استقرار و استحکام نظام قدرت به گونه‌ای بود که آمریکا یکه‌تاز میدان بود. درست است که قدرت در جهان غرب و جهان شرق به نوعی میان شوروی و آمریکا تقسیم شده بود ولی وقتی شوروی فروریخت و تبدیل به کشورهای متعدد شد، یکه‌تاز این میدان آمریکا شد. آمریکا با تفکر استثناگری و تفکیکی که میان خود و دیگری ایجاد کرد خود را محور قدرت و محور مدیریت جهان فرض می‌کرد و دیگران را دارای حق و حقوق نمی‌دانست. نمود این فاقد دانستن دیگری از هر گونه حق، نوع مواجهه او با انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه گفت: آمریکا در همان سال‌های اولیه شادمانی تحقق انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی را علیه ایران شروع کرد که منجر به حضور حداقل چهارده کشور در جبهه نظامی عراق شد و آن خسارت‌های عظیم را در هشت سال به ایران وارد کردند. بسیاری مناطق را با خاک یکسان کردند و قریب به هشتصد میلیارد دلار هزینه مالی بر کشور تحمیل کردند. همچنین دویست هزار انسان پاک‌سیرت که هر کدام نماد یک امت بودند را به شهادت رساندند و از ما گرفتند. با جنگ نظامی کار را تمام نکردند و به جنگ اقتصادی روی آوردند که امروز هم ادامه دارد. به جنگ اقتصادی اکتفا نکردند و به جنگ شناختی و جنگ نرم روی آوردند. در واقع دنبال این بودند انقلاب اسلامی با فرهنگ جدید فرو بریزد و با فروریختن منابع انسانی و سرمایه اجتماعی، انقلاب اسلامی را شکست دهند. این مسیری است که همچنان ادامه دارد.

عاملی در توضیح سخنانش درباره جنگ نرم گفت: جنگ نرم برآمده از همان نگاهی است که در دوره پهلوی شکل گرفت. در دوره پهلوی شما ملاحظه می‌کنید که اشرف در مصاحبه‌ای با روزنامه زن روز اعلام می‌کند؛ آرزو می‌کنم روزی در دانشنامه‌ها وقتی به حرف ح و چ می‌رسیم خبری از حجاب و چادر نباشد. آمریکا امروز هم همین مسیر را دنبال می‌کند؛ یعنی در این چهل و سه سال همان مسیر گرفتن جوهره دین از جامعه ما را دنبال کردند.

انقلاب اسلامی روند جهانی را تغییر داد

حجت‌الاسلام عاملی با تاکید بر اینکه علی‌رغم همه این تلاش‌ها، انقلاب اسلامی روند جهانی را تغییر داده است، گفت: روند جهانی چه بود، با نگاه آمریکامرکزی و اروپامحوری و در یک دوره با نگاه محور قرار گرفتن سوسیالیست درصدد بودند همه جهان به عضویت این نظام درآید. از چه طریقی؟ می‌خواستند از طریق متون مدرن، از طریق فلسفه‌های مدرن، از طریق سبک زندگی مدرن همه را به عضویت جامعه آمریکایی درآورند. درست است که از جامعه باز صحبت می‌کنند و این تصور را ایجاد می‌کنند که خود مردم می‌توانند انتخاب کنند ولی وقتی مسیر انتخاب با عوامل شهوت، قدرت، پول و عوامل فریبنده آرایش پیدا می‌کند شیطانی‌سازی نظام جذب را دنبال می‌کنند. وقتی به کشورهای مختلف نگاه می‌کنید می‌بینید ادامه نظام زندگی و نهادی و فلسفی دنیای غرب را دنبال کردند. دنیای غرب که خودش گرفتار بلاهای بسیار زیادی است، گرفتار عقب‌افتادگی‌های اجتماعی بسیار زیادی است. وقتی به عمق اجتماعی دنیای غرب نگاه کنید می‌بینید آن چیزی که فلسفه اصلی زندگی است ماهیت خودش را از دست داده است.

ادیان مختلف موقعیت بروز پیدا کردند

استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: انقلاب اسلامی برخلاف نظام‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی که به دنبال محو کردن دین از جامعه بودند، دوباره دین را به مسیر زندگی وارد کرد. دین انقلابی دینی است که انسان‌ها را به مقاومت برای استقرار توحید دعوت می‌کند، دینی که دعوت به لا اله الا الله می‌کند. دین انقلابی دینی نیست که با نظام طاغوت هماهنگی ایجاد کند. انقلاب اسلامی به دین ابهت داد. در اثر انقلاب اسلامی، ادیان مختلف موقعیت ظهور و بروز پیدا کردند. به طور خاص دین اسلام قلمرو گسترده‌ای از ظهور و بروز پیدا کرد. امروز در جامعه اروپا نگران آینده اسلام در اروپا و آمریکا هستند. در سال ۲۰۱۹ بیشترین اسمی که در انگلستان ثبت می‌شود محمد و نوح است. امروز می‌بینیم که در محافل علمی و دانشگاهی اسلام ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی افزود: نظام بانکداری ما گرفتار نظام ربوی است ولی در اروپا وام‌های مبتنی بر اقتصاد اسلامی ارائه می‌کنند. این نشان می‌دهد اندیشه‌های اسلامی تا نظام بانکی ورود پیدا کرده است. امروزه بروز جریان اسلامی در برخی کشورها قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست. یک مترجم ژاپنی می‌گوید در گذشته اگر کتابی در مورد اسلام به ژاپنی منتشر می‌شد تیراژش پانصد یا هزار نسخه بود ولی کتاب خود ایشان راجع به اسلام تیراژ بیست هزار نسخه پیدا می‌کند. یک اندیشمند ژاپنی کتابی درباره سبک زندگی ایرانی نوشته بود. کتاب او چندین بار تجدید چاپ شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک دستاورد مهم داشت و آن احیای دین در ایران و به تبعش در جهان بود، گفت: انقلاب اسلامی نوعی نمادسازی کرد که توجه همه به اسلام انقلابی جذب شد. ممکن است ما به سرمایه اسلام در سرزمین خودمان توجه نکنیم ولی سرمایه اسلام در سرزمین‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد. نکته دیگر این است که انقلاب اسلامی از همان آغاز به دو اصل مهم توجه کرد که یکی گسترش عدالت در جامعه بود. نکته بعدی که از همان آغاز انقلاب اسلامی مورد توجه بود پیشرفت علمی در ایران بود. یکی از بازتاب‌های علم و دانش، گسترش آگاهی است. گسترش آگاهی هم منشا توقع و اعتراض است. نظام پهلوی برای اینکه بتواند در ایران خاموشی ایجاد کند و جامعه را در جهل نگه دارد علم و دانش را گسترش نمی‌داد ولی ایران پس از انقلاب، رشد علمی افزایش چشمگیری داشته است.

انقلاب اسلامی متعلق به همه مسلمانان جهان است

شیخ ابراهیم الزکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در سمینار «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان» با تبریک فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی  و تمامی مردم ایران اظهار کرد: انقلاب  اسلامی زمانی رخ داد که جهان به نوعی در  موقعیت از دست دادن امید بود.

شیخ ابراهیم الزکزاکی با اشاره به گسترش نفوذ و اثرگذاری انقلاب اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان تاکید کرد: مردم ایران نباید تصور کنند که انقلاب فقط متعلق به مردم ایران است، نباید فکر کنند که انقلاب محدود به مرزهای جغرافی ایران است، انقلاب اسلامی برای همه مسلمانان جهان است.

وی با بیان این زمانی جهان غرب توانسته بود به نوعی تمام جهان اسلام را تسخیر کند، افزود : در آن مقطع اسلام یک پدیده تاریخی تلقی می شد و غربی ها تصور می کردند روزگاری اسلام در جهان حکمرانی می کرده و حالا این دوره به تاریخ پیوسته است ولی  انقلاب اسلامی مردم ایران  محاسبات را تغییر داد  و افکار همگان را متوجه ساخت که اسلام بازگشته و آمده است تا بماند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه با اشاره به تلاش دشمنان برای سرنگونی انقلاب اسلامی و توسل آنها به ابزار فشارهای اقتصادی و تحریم برای تحقق این هدف در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر نسل جدیدی از مردم را داریم که انقلاب اسلامی برای شان مثل یک اتفاق تاریخی است ، مسلمانانی که کمتر از ۴۳ سال سن دارند در زمان انقلاب یا به دنیا نیامده بودند یا جوان‌تر از آن بودند که بدانند چه اتفاقی افتاد . در حقیقت انقلاب هر گوشه و کنار جهان را لمس کرده است. 

وی در همین ارتباط ادامه داد : زمانی گفته بودم و همچنان نیز تکرار می کنم که امام خمینی «ره» در سراسر جهان وارد هر خانه‌ای شده است ، بر روی هر خانه ای اثر گذاشته است، به مسلمانان امید داده است که اسلام احیا خواهد شد در خصوص غیر مسلمانان نیز  تفکرات آنان در قبال اسلام را عوض کرده است و  این در همه جای جهان مشهود است .

 شیخ ابراهیم الزکزاکی با اشاره مکان زندگی خود در قاره آفریقا  افزود: در اینجا   هیچکس تأثیر انقلاب اسلامی را انکار نمی کند، انقلاب اسلامی به ما امید داده است که آنچه به استعمارگران باختیم، پس از سالها مبارزه قابل بازگشت است.

 وی ادامه داد: به خاطر دارم که زمانی که دانش آموز بودم و تاریخ می‌خواندم، درک ما از شیعه منفی بود، زیرا مطالب پیرامون آن منفی نوشته شده بود انقلاب این تفکر ما را تغییر داده و تفکر خیلی های دیگر را نیز عوض کرد .

شیخ ابراهیم الزکزاکی تصریح کرد:  در سال‌های قبل از انقلاب در اینجا درباره مکتب اهل بیت هیچ دانشی وجود نداشت حداقل در این بخش از جهان، اما اکنون اگر کسی در اینترنت عبارت شیعه در آفریقا را جستجو کند ، مطالب  بسیاری خواهد یافت و به همین ترتیب عبارت های شیعه در نیجریه، عاشورا در آفریقا، عاشورا در نیجریه؛ افراد علاقه‌مند بسیاری مشاهده خواهد شد که قبل از پیروزی  انقلاب اسلامی هیچ وجود نداشتند و از  این موهبت انقلاب اسلامی است .

 رهبر جنبش اسلامی نیجریه با بیان این که  دشمن خواسته است از قومیت گرایی برای منزوی کردن انقلاب اسلامی ایران  استفاده کند و بگوید این شیعه است، اما اشتباه بزرگی کرده‌اند،تصریح کرد: با گفتن شیعه هرچند کاملا اسلامی است آنها سعی می کنند دقیقاً روی این مکتب متمرکز شوند و  این کار باعث می‌شود مردم بخواهند بدانند این مکتب چیست؟ این اندیشه در باره چیست که چنین انقلابی را ایجاد کرده است در آخر کار به این نتیجه می رسند که این تفکر چیست و ما باز خواهیم گشت به آنچه به میراث برده ایم ،آنچه اعتقاد داریم ، آنچه دوست داریم و آنچه امید داریم بر زندگی‌مان حکمران باشد.

 وی تاکید کرد : انقلاب اسلامی ما را  امیدوار کرده است ، اخلاق ما را اعتلا بخشیده است ،آموزه‌های اهل‌بیت از طریق انقلاب شناخته شد و انقلاب اسلامی درک ما را از آموزه‌های اهل‌بیت بالا برده است.

 شیخ ابراهیم الزکزاکی با اشاره به گسترش نفوذ انقلاب اسلامی ایران  در نقاط مختلف جهان تاکید کرد :  مردم ایران نباید تصور کنند که انقلاب فقط متعلق به مردم ایران است، نباید فکر کنند که انقلاب محدود به مرز های جغرافی ایران است، انقلاب اسلامی برای همه مسلمانان است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک به لطف خدا شاهد درخشش هرچه بیشتر  اسلام در جهان خواهیم بود .

در ادامه عباسعلی کدخدایی، استاد دانشگاه تهران و عضو حقوقدان شورای نگهبان  گفت: من می‌خواهم از زاویه نگاه حقوقی به موضوع بپردازم. برای بررسی آثار این نهضت عظیم اسلامی لازم است نگاهی به گذشته داشته باشیم و ببینیم قبلا چه وضعیتی را تحمل کردیم و گذشتگان ما در حوزه سیاسی و اجتماعی چه دستاوردی داشتند تا بتوانیم وضعیت موجود را ترسیم کنیم. در دوره مشروطه مردم مسلمان ایران ظلم و ستم پادشاهان قاجار را تحمل نکردند و از طرف دیگر تحولاتی که در غرب اتفاق افتاده بود و آثار آن به ایران رسیده بود موجب شکل‌گیری نهضت مردم در دوره مشروطه شد. اگرچه در دوره مشروطه برخی از ساختارهای غربی به وجود آمد اما به سرعت شاهد یک انحراف از اصل موضوع بودیم و روی کار آمدن رضاخان تمام آرمان‌هایی که مرم در دوره مشروطه داشتند را از بین برد.

ناکارآمدی نهادهای مدرن در برابر استبداد پهلوی

وی افزود: اگر بخواهیم ویژگی‌های دوره پهلوی را ترسیم کنیم چند محور اساسی دارد. یکی از ویژگی‌هایش این بود که مردم به طور کامل کنار زده شده بودند و مردم را در هیچ کجای صحنه سیاسی نمی‌دیدیم. علی‌رغم اینکه ساختارهای سیاسی جدید در قالب دولت مدرن وارد ایران شد اما مردم کمترین نقش را در کشور داشتند و ساختارهای موجود در برابر دیکتاتوری رضاخان و پسرش هیچ تاثیری نداشتند. نمونه بارز آن بحث جدایی بحرین است. در یک زمانی مجلس نمایندگان بسیار مقاومت می‌کنند ولی بلافاصله بعد از مدتی در تمجید از این جدایی سخن می‌گویند. برای فهم بهتر مسئله باید به خاطرات علم مراجعه کنیم که می‌گوید شاه به دنبال این بود بحرین را داشته باشد ولی پس از ملاقات با سفیر انگلستان نظرش عوض شد و این فرمان به مجلس ابلاغ شد و مجلس به حمایت از جدایی بحرین پرداخت. می‌خواهم بگویم با اینکه نهادهای مدرن داشتیم اما هیچ کدام اثری نداشتند که بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.

کدخدایی ادامه داد: ویژگی دومی که در دوره رژیم ستمشاهی می‌بینیم فقدان حاکمیت قانون است. در آن رژیم قانون هیچ ارزشی نداشت. در خاطرات سران رژیم می‌بینیم برای ورود یک اتومبیل یا دادن پست سیاسی به یک نفر یا انتخابات مجلس، قانون هیچ نقشی ندارد و فقط دستور شاهد ملاک است. در آن زمان انتخابات مجلس مفهومی نداشت و فقط در اخبار صحبت می‌شد که مجلس جدید شکل گرفته است. اساسا در آن زمان شاه را مبرای از مسئولیت و پاسخگویی می‌دانستند و می‌گفتند شاه سلطنت می‌کند و مسئولیت ندارد. این در حالی است که اصل صد و هفت قانون اساسی صراحت دارد رهبر در برابر قانون با بقیه برابر است. نکته آخر که ویژگی نظام ستمشاهی بود جدایی دین از سیاست و جلوگیری از دین‌گرایی بود. فقط این نبود که دین در امر سیاست دخالت نکند بلکه نوعی دین‌زدایی هم وجود داشت. آثار آن را در حمله به حوزه قم و واقعه مسجد گوهرشاد شاهد بودیم.

محوریت مردم در نهضت سیاسی امام خمینی(ره)

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: حضرت امام(ره) با زیربنای فکری اسلامی، نهضت اسلامی را رقم زدند و در این جهت حرکت کردند. ایشان در گام اول تاکید بر حضور جدی مردم داشتند. این مسئله تشریفاتی نبود. امام نمی‌خواست به شکل صوری بر این مسئله تاکید کنند. امام از همان ابتدا وقتی درباره انقلاب اسلامی صحبت می‌کردند بر این مبنا تاکید داشتند. وقتی از امام سوال می‌شود چگونه می‌خواهید انقلاب را پیش ببرید ایشان تاکید می‌کنند با حضور مردم. وقتی در فرانسه از ایشان سوال می‌کنند نظام سیاسی شما چیست ایشان بحث جمهوریت و اسلامیت را مطرح می‌کنند که جمهوریت همان پشتیبانی مردم است. همچنین وقتی زمان تصویب قانون اساسی می‌رسد ایشان به همه‌پرسی تاکید می‌کنند. پس نگاه اولیه حضرت امام در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی و قبل از آن در نهضت اسلامی، حضور جدی مردم است.

وی ادامه داد: گام دوم، بحث اتحاد دین و سیاست است. امام(ره) به جای افتراق دین و سیاست از اتحاد دین و سیاست سخن گفتند. وقتی از ایشان سوال می‌شود شما می‌خواهید با چه قانونی نظام جدید را تشکیل دهید ایشان می‌فرمایند با احکام اسلام. ایشان در جای دیگری می‌فرمایند اگر احکام اسلامی را اجرا نکنیم همین مردم ما را هم برکنار می‌کنند. ایشان احکام اسلامی را به عنوان پایه و اساس مطرح فرمودند و با اتکا بر همین احکام نظام سیاسی جدید را شکل می‌دهند. میشل فوکو در دوره انقلاب دو مرتبه یا بیشتر به ایران آمد و حرکت عظیم مردم را دید که مردم با شعار دین‌خواهی با پادشاه وقت مقابله می‌کنند، رهبران سیاسی مردم هم رهبران دینی هستند و مساجد پایگاه این خیزش عظیم مردمی است. فوکو از این جریان به عنوان معنویت سیاسی یاد می‌کند و آن را روحی در جهان بی‌روح می‌نامد. جالب است فوکو یک جامعه‌شناس غربی است که پایبند به دین مسیحیت هم نبوده است.

کدخدایی در پایان سخنانش بیان کرد: سومین نکته‌ای که حضرت امام خیلی بر آن تاکید دارند بحث حاکمیت قانون و قانون‌گرایی است. امام مدام بر تدوین قانون اساسی، شکل‌گیری مقررات و شکل‌گیری ساختارهای سیاسی و نظام سیاسی جدید تاکید داشتند.

انقلاب اسلامی قطب سوم را در برابر غرب و شرق شکل داد

مجتبی رحماندوست، استاد دانشگاه تهران در سمینار« بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان» گفت: هر که می‌خواهد بازتاب جهانی اندیشه‌های امام خمینی(ره) را درک کند بهتر است به کتاب عصر امام خمینی قدس سره، کتاب امام خمینی در حدیث دیگران، کتاب امام خمینی در جهان معاصر، کتاب امام خمینی از نگاه نخبگان جهان، بازتفکر اسلامی در اندیشه امام خمینی، کتاب خورشید بی‌غروب و  کتاب امام خمینی(ره) فراتر از مرزها مراجعه کند.

در گذشته دو بلوک غرب و شرق وجود داشت و همه کشورهای عالم تا پیش از انقلاب اسلامی باید به ناچار جزئی از این بلوک می‌بودند اما با پیروزی انقلاب اسلامی یک بلوک سوم تشکیل شد و هیچ تردیدی نسبت به این موضوع در هیچ نقطه عالم وجود ندارد و امروز هم با از بین رفتن بلوک شرق، بلوک جهان اسلام تحت تأثیر اندیشه‌های امام خمینی(ره) در مقابل بلوک غرب شکل گرفته است.

آثار امام خمینی(ره) بر اندیشه متفکران غربی اثرگذار بوده و خروجی آثار آنها از اندیشه امام راحل اثر پذیرفته است. بعد از انقلاب اسلامی و به تبع از انقلاب اسلامی ما اکنون یک عراقی داریم که برای اخراج آمریکایی از کشورشان قانون تصویب می‌کنند؛ درصورتی‌که زمانی تحت نفوذ و سلطه بلوک شرق قرار داشت و بعد از آن هم از استبداد صدام حسین رنج می‌برد. همچنین ما امروز سوریه‌ای را مشاهده می‌کنیم که با تأسی از تدبیر شهید حاج قاسم سلیمانی در پرتو مقاومت اسلامی قرار دارد و با وجود اینکه شهید سلیمانی با روسیه صحبت می‌کند تا به جنگ با تروریست‌ها در سوریه بشتابد اما هرگز سوریه به دامن بلوک شرق نرفت و روس‌ها بعد از نابودی داعش از سوریه رفتند. همچنین امروز یمن به خار چشم و استخوان در گلوی آمریکا، اسرائیل و اذناب عرب مانند امارات تبدیل شده است.

زمانی در شرایطی قرار داشتیم که عراق، سوریه و یمن در دامن بلوک شرق قرار داشتند و حتی شرایط داشت به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که مسئله فلسطین به دست فراموشی سپرده شود، اما امروز اینها به سمت اسرائیل و اذناب عربشان موشک شلیک می‌کنند و یا اسرائیلی‌ها را از غزه اخراج می‌کنند و فلسطینی‌ها تمام‌قد در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

حزب‌الله را باید قدرت برتر لبنان دانست که چشم به دست و دهان رهبر معظم انقلاب دوخته است. من یک بار با آقای سیدحسن نصرالله گفت‌وگو داشتم. در سال ۱۳۹۲ در قالب جمع پنج نفره از نمایندگان مجلس به دیدار ایشان رفتیم که در آن زمان آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بودند و من هم عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون فلسطین و مقاومت اسلامی مجلس بودم. این جمع به دیدار سیدحسن نصرالله رفت و در این دیدار سیدحسن نصرالله در این دیدار به ما گفت: وقتی‌که مرسی، رئیس جمهور وقت مصر سقوط کرد ما ابراز خوشحالی کردیم؛ چون در ایران به رهبر انقلاب بی‌احترامی کرد و با سران اسرائیل مذاکرات و مکاتباتی را داشت، اما وقتی متوجه شدم که رهبر معظم انقلاب از سقوط مرسی ناراحت شدند تعجب کردم، زیرا ایشان معتقد بودند که مرسی رهبر یک حکومتی بود که با رأی مردم روی کار آمد و سقوط او، رهبر انقلاب را ناراحت کرده بود. سیدحسن نصرالله می‌گفت وقتی ما از ناراحتی رهبر انقلاب مطلع شدیم از درگاه خداوند استغفار کردیم که شادی ما خلاف نگاه ولی ما بوده است. امروز یک بلوک قدرت به‌نام بلوک مقاومت تشکیل شده که برای غرب و شرق تره‌ای خورد نمی‌کند. 

به معنای واقعی فرهنگ آمریکایی-اسرائیلی برروی افکار عمومی مردم ایران کار کرده و مدام می‌گویند که آمریکایی‌ها حداقل خدا را قبول دارند اما روس‌ها خدا را هم قبول ندارند و اینها برای اینکه خود را نزد مردم ایران موجه نشان دهند چنین تفسیرهایی ارائه می‌دهند، درصورتی‌که ما اصلاً با هیچ‌یک از اینها کاری نداریم و از هیچ‌یک تأثیر نمی‌پذیریم. الحمدالله شرایطی را پشت سر گذاشتیم که آثار انقلاب ما در نگاه اندیشمندان خروجی‌اش در عمل است و نیازی به استدلال‌های نامفهوم نیست.

ما ایرانی‌ها امروز در اوج عزت داریم زندگی می‌کنیم. زمانی به دیدار آقای رمضان عبدالله رفته بودیم و در این دیدار یکی از خاطرات دوران اسارتش را بیان کرد و به ما گفت: مدت‌ها در یکی از زندان‌های اسرائیل زندانی بودم و یکی از هم‌سلولی‌هایم یک چپ‌گرای مصری بود و در مواقع بیکاری وقتی با آن بحث می‌کردم آن فرد چپ‌گرا می‌گفت؛ صدها خمینی در فلسطین حضور دارند و من هم در پاسخ این فرد گفتم که مشکل ما این است که در فلسطین یک نفر شبیه خمینی وجود ندارد که اگر وجود داشت وضعیت این نبود.

با وجود اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری برای کشور به ارمغان آورده، اما همچنان در بعضی حوزه‌ها عقب هستیم. مثلاً در حوزه عدالت اجتماعی، نظام بانکی و بورس عملکرد قابل قبولی را شاهد نبوده‌ایم و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری باقی مانده است. امید می‌رود در گام دوم انقلاب اسلامی با مطالبه‌گری مردم و نخبگان این مشکلات هم رفع شوند.

انقلاب اسلامی متفکران عرب را متوجه تفاوت‌ها در مقابل غرب کرد

در ادامه هادی بیگی مدیر گروه فکر معاصر مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک گفت: انقلاب اسلامی موجب شد جوانان و نخبگان و متفکران عرب متوجه شوند که می‌شود در مقابل غرب متفاوت بود و متفاوت فکر کرد و این پرسش مطرح شد در بین این کشورهای عربی که "ما که هستیم؟"

وی  اظهار کرد: متاسفانه ما با فکر ‌معاصر عربی گفت‌وگو نمی‌کنیم و قلمرو ما ناشناخته مانده است و همین باعث شده یک متفکر عرب دانشش از ایران روزنامه ای باشد و اطلاعات‌شان عمیق نباشد.

وی ادامه داد: اکثر متفکران عرب ایده انقلاب اسلامی را به تاریخ محقق تقلیل دادند و در این تاریخ محقق به هر حال برخی موارد و مسایل را مجبورید کاهش دهید چون نمی توانید از همه به یک میزان دفاع و حمایت کنید و بخشی از این مساله به کم کاری خود ما مربوط است.

بیگی اظهار کرد: دولت وطنی یکی از انعکاس های ظهور انقلاب اسلامی‌ بود. یعنی دولتی که دینی نیست و اجازه نمی دهد ایده حکومت داری از بیرون بیاید و این را بدیلی برای انقلاب می دانند و برخی از اندیشمندان جهان عرب از همان ابتدا ضمن مخالفت با انقلاب اسلامی سعی کردند بدیل انقلاب را با طرح دولت وطنی ایجاد کنند.

حمایت انقلاب اسلامی از "مقاومت" در آشنایی مردم کشورهای عربی با ایران موثر بود

عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان در همایش بازتاب انقلاب اسلامی در آثار اندیشمندان جهان اظهار کرد: انقلاب اسلامی از منظر اندیشمندان عرب واکنشی در مقابل غرب است.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: حمایت انقلاب اسلامی از مقاومت مردم فلسطین و دیگر گروه های جهادی رویکردی بود که از سوی کشورهای عربی در زمان پیروزی انقلاب مورد پذیرش قرار گرفت و در آشنایی مردم این کشورها با ایران و انقلاب موثر بود.

وی ‌ادامه داد: مردم این منطقه امام را یک اسطوره نجات دهنده می دانستند. حسن هیکل از اندیشمندان اهل سنت درجهان عرب و یک روشنفکر ناسیونالیسم عرب معتقد بود امام خمینی هدیه ای آسمانی برای زمین است. راشد الغنوشی شخصیت امام را به مثابه یک رهبر عقیدتی و سیاسی بزرگ می دانست و تبلور آمال و آرزوهای همه فرزندان امت می دانست و انقلاب را الهام بخش همه آزادگان جهان و رزمندگان اسلام می دانست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1541223
  • منبع: روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.