گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

واکنش سقای بی ریا به سخنان نقل شده از وی در مورد بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام: سخنانم کلی بود/ من قضاوتی نکردم

حجت الاسلام و المسلمین محمد ناصر سقای بی ریا در خصوص مصاحبه ای منسوب به وی در مورد بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) گفت: من گفته ام بررسی کنند؛ همه این ها در صورتی است که بررسی ها به نتیجه برسد. من قضاوتی نکردم. از اول گفتم این سوال نیاز به مصاحبه ندارد. بلکه نیاز به اقدام کسانی است که بودجه را تخصیص می دهند. آنها باید بررسی کنند که آیا چنین است و آیا چنان است و نتیجه و اقدام لازم را شجاعانه بگیرند. صحبت من کلی است و اظهار نظر نیست.

پایگاه خبری جماران: اخیرا خبرگزاری رسا مصاحبه ای را منسوب به حجت الاسلام و المسلمین محمد ناصر سقای بی ریا از شاگردان ارشد مرحوم آیت الله مصباح یزدی منتشر کرده و در آن از قول وی نوشته است، «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به جای اینکه آثار و اندیشه های اصیل امام را در جامعه ترویج کند زمینه ها را برای اظهار نظر مخالفان امام راحل مهیا کرده، از این رو باید این مؤسسه تعطیل و بودجه آن قطع شود یا اینکه بودجه این مؤسسه به فعالیت های مثبت آن محدود شود».

در بخش دیگر این مصاحبه همچنین از وی نقل شده که «وی با اشاره به اختصاص بودجه کلان فرهنگی به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، ابراز کرد: انحراف از اهداف اصلی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در سایت جماران کاملا مشهود بوده و این امر بر کسی پوشیده و مخفی نیست».

برای بررسی صحت این نقل قول وی مصاحبه ای را انجام دادیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با محمد ناصر سقای بی ریا از مسئولان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ادامه می آید:

مصاحبه ای از شما خبرگزاری رسا منتشر کرده که فرمودید موسسه نشر آثار امام به جای این که آثار و اندیشه های امام را در جامعه ترویج کند، زمینه برای اظهار نظر مخالفان امام راحل مهیّا کرده. از این رو باید این موسسه تعطیل و بودجه آن  قطع شود.

 من چنین نگفتم. من گفتم بررسی کنند که اگر چنین است، تصمیم چنانی گرفته شود.

گفتید باید نمایندگان مجلس در اختصاص بودجه مراکز فرهنگی از جمله موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نظارت و تصمیم گیری کنند و به طور قاطع و شجاعانه با تخلفات این موسسات برخورد کرده و برای بودجه چنین مراکز فرهنگی تصمیم گیری قاطع داشته باشند. در ادامه گفته اید باید متولیان و مدیران تنظیم و نشر آثار امام تغییر کنند و کسانی مدیریت این موسسه را بر عهده بگیرند که مدافعان اندیشه های امام راحل باشند.

این چه اشکالی دارد؟ این ها در صورت اثبات است. همه اش در یک متن است. من گفته ام بررسی کنند؛ همه این ها در صورتی است که بررسی ها به نتیجه برسد. من قضاوتی نکردم. از اول گفتم این سوال نیاز به مصاحبه ندارد. بلکه نیاز به اقدام کسانی است که بودجه را تخصیص می دهند. آنها باید بررسی کنند که آیا چنین است و آیا چنان است و نتیجه و اقدام لازم را شجاعانه بگیرند. صحبت من کلی است و اظهار نظر نیست.

سوالی که پرسیدند از شما به یاد دارید؟

پرسیدند نظر شما درباره (بودجه) موسسه نشر آثار امام چیست؟ من هم گفتم این نیاز به مصاحبه ندارد و کار آسانی است و شما باید بروید سایت {جماران} را نگاه کنید و ببینید که چه محتوایی دارد و این کار متولیان امر است که بروند و بررسی کنند. حتی مجلس شورای اسلامی به عنوان کسانی که بودجه تخصیص می دهند بروند بررسی کنند که اگر چنین و چنان است، اقدام لازم را شجاعانه انجام بدهند.

شما ببینید بین آنچه که شما فرمودید و خبری که درج شده چقدر تفاوت است!

من نمی دانم. آن مجموعه اگر تحریف کرده، شما باید بروید به مجموعه نگاه کنید.

در تیتر این سایت آمده: «حجت الاسلام سقای بی ریا (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) در گفتگو با رسا: موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیاز به خانه تکانی دارد»؛ آیا شما اینطور فرمودید؟

ببینید! من همه را در آن زمینه عرض کردم. نمی گویم نگفتم. صوت موجود است. من در ابتدا گفتم نیاز به مصاحبه ندارد و وظیفه متولیان امر است و آن کسانی که بودجه تخصیص می دهند و اگر تخلفاتی وجود دارد و اگر با افکار امام مخالفت می شود و زمینه برای مخالفان افکار امام فراهم می شود، این کارها باید انجام شود.

این که به صراحت گفته باشید نیاز به خانه داشته باشد نگفته بودید در جملاتتان؟

این مشروط به آن بررسی ها است که اگر آن بررسی ها به این نتیجه برسد، نیاز به خانه تکانی دارد. آن کسانی که بودجه اختصاص می دهند مسئول هستند. آنها باید بروند بررسی کنند و اگر چنین است و از افکار امام دفاع نمی شود، این کار باید انجام شود.

شما به عنوان یکی از بزرگان ما هستید، چنین سبک رسانه ای را درست میدانید به این شکل؟ یعنی قرار نیست {این موضوع} در فضای رسانه ای به این شکل مطرح شود؟

من گفته ام که نیاز به مصاحبه نمی بینم. اگر عین مصاحبه من را منتشر کرده بودند مشکلی ندارد. چون حقیقت کلی را گفته ام.

خود حضرت عالی نظرتان درباره موسسه نشر آثار امام چیست؟

واقعیتش من بررسی نکردم، ولی شنیده ام و بعضی شنیده ها و کسانی که این صحبت ها را گفتند (دگر اندیش هستند و افکار آنها با جمهوری اسلامی مخالف است) در حالی که امام موسس جمهوری اسلامی بودند، کسانی که در آنجا به آنها تریبون داده می شود، این ها مشتهر هستند به خلاف فکر امام. این که گفته می شود چیز مخفی نیست. در سایت{ها منتشر شده} است.

مدتی است این رسانه موسسه امام، یادگار امام و آثار امام را تخریب می کند.

موسسه که قداست ندارد. محتوا مهم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.