دیدار علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در حالی انجام می شود که کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسی در هتل کوبورگ در حال انجام است. هم‌چنین قرار است کارگروه لغو تحریم ها نیز عصر روز چهارشنبه به وقت محلی تشکیل شود.

به گزارش جماران؛ معاون سیاسی وزیر امور خارجه با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین دیدار کرد.

علی باقری در سومین روز دور هفتم مذاکرات وین با انریکه مورا دیدار کرد.

این دیدار در حالی انجام می شود که کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسی در هتل کوبورگ در حال انجام است. هم‌چنین قرار است کارگروه لغو تحریم ها نیز عصر روز چهارشنبه به وقت محلی تشکیل شود.

 

وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا با محوریت ایران، گفت‌وگو کردند

 

وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا با محوریت ایران، گفت‌وگو کردند

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس در توئیتی از دیدار با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خبر داد و نوشت: بر تعهدمان به ناتو، آزادی و دموکراسی تاکید کردیم و در مورد حمایت از اوکراین و نگرانی در مورد تهاجم نظامی و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بحث کردیم. 

 

باقری و وزیر خارجه اتریش

 

باقری با وزیر امور خارجه اتریش دیدار کرد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه اتریش دیدار کرد.

علی باقری که برای مذاکرات احیای برجام در وین به سر می‌برد، صبح امروز با میکائیل لینهارت دیدار کرد.

 

اتریش: به تلاش برای احیای برجام ادامه می‌دهیم

وزارت خارجه اتریش، در توییتی بر حمایت این کشور از احیای برجام تاکید کرد.

وزارت خارجه اتریش در صفحه توییتر خود درباره دیدار وزیر خارجه این کشور و علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نوشت: «بحث‌های خوبی بین وزیر خارجه اتریش و علی باقری‌کنی شکل گرفت. روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای فعلی هسته‌ای در وین مورد بحث قرار گرفت. اتریش همچنان به نهایت تلاش خود برای حمایت از طرف‌ها برای رسیدن به توافق درباره بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه می‌دهد».

 

حمایت روسیه از احیای برجام

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بار دیگر بر ضرورت احیای برجام تاکید کرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «در مورد  سناریوهایی مانند نقشه بی، معتقدیم که  این سناریوها غیرضروری و مخرب است و نه تنها به فضای مذاکرات کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند آن را مسموم کند ».

وی افزود: «امیدواریم تغییرات مثبتی مانند رفع تحریم‌ها رخ دهد تا فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آن چه در قبل بود، بازگردد و امیدواریم برجام به زودی اجرایی شود؛ چراکه جایگزینی برای آن وجود ندارد». 

زاخاروا گفت: «امیدواریم به زودی راه‌حل‌ها پیدا شود. هیچ مذاکره‌ای درباره قطعنامه دیگری در وین در جریان نیست. همه به دنبال بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن و تضمین تداوم آن هستند.»

 

نیویورک تایمز: خروج از برجام احمقانه‌ترین تصمیم آمریکا پس از جنگ سرد بود

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به پیامدهای خروج یکجانبه واشنگتن از برجام و تاثیر آن بر توسعه برنامه هسته‌ای نوشت که سیاست‌های ترامپ درقبال ایران به یک فاجعه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ٢٠١٨ برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران که مورد تاکید مایک پمپئو، وزیر امورخارجه اش و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل بود یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرسازنده ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده پس از دوران جنگ سرد بوده است.

به نوشته نیویورک تایمز، موشه یعالون زمان حصول توافق هسته‌ای وزیر جنگ اسرائیل بود و به شدت با این توافق مخالفت کرد اما او نیز به تازگی در یک سخنرانی گفت: امضای توافق هسته‌ای با ایران یک اقدام بد بود اما تصمیم ترامپ برای خروج از آن با تشویق‌های نتانیاهو، حتی از آن هم بدتر بود. یعالون همچنین این تصمیم را اصلی‌ترین اشتباه در سیاست‌های یک دهه گذشته درقبال ایران دانست.

گادی آیزنکوت که زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی بود نیز هفته گذشته به انتقاد از این تصمیم ترامپ پرداخت و گفت: خروج از توافق هسته‌ای موجب شد ایران از تمام محدودیت های هسته‌ای رها شود و برنامه هسته‌ای این کشور را در موقعیت بسیار پیشرفته‌تری قرار داد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: رئیس جمهور ترامپ در حالی از توافق هسته‌ای به دست آمده در زمان باراک اوباما خارج شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به توافق پایبند است و طبق برآورد کارشناسان زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت یه بمب یک سال بود، به علاوه این کشور پذیرفته بود که تا ١٥ سال به این محدودیت ها پایبند باشد اما اکنون گفته می شود که این زمان به میزان زیادی کمتر شده است.

نیویورک تایمز همچنین با اشاره به برگزاری چندین دور مذاکره برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: پس از پنج ماه وقفه در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای این رایزنی ها روز دوشنبه میان ایران، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان به سرپرستی اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش از سرگرفته شد اما آمریکا از اتاقی دیگر در مذاکرات حضور دارد چراکه دیگر عضوی از برجام نیست.

این روزنامه نوشت: اکنون ایران نه تنها خواستار لغو تمامی تحریم های وضع شده علیه این کشور، اعم از هسته ای و حقوق بشر است بلکه از واشنگتن می خواهد که تضمین کند رئیس جمهور آینده آمریکا دوباره این توافق را پاره نخواهد کرد اما باید دید که آیا این خواسته ها محقق می شود یا خیر.

 

یک کارشناس مسائل بین الملل: باقری‌کنی می‌خواهد وجه تمایز خود را با تیم مذاکره‌کننده قبلی نشان دهد

راهبرد ایران تغییری نکرده است/ افزایش اعضای تیم مذاکره‌کننده تصمیم خوبی بود

یک تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: اگرچه مذاکره‌کننده ایران به دنبال این است که وجه تمایز خود را با تیم مذاکره‌کننده قبلی نشان دهد اما این وجه تمایز تنها در سطح ادبیات است و راهبرد ایران تغییری نکرده است.

رحمان قهرمان‌پور در ارزیابی روند مذاکرات وین میان ایران با ۱+۴ و با حضور غیرمستقیم ایالات متحده برای احیای برجام که روز دوشنبه در دور هفتم از سر گرفته شده است، گفت: مجموع اظهارنظرها نشان می‌دهد که میزان تغییری که برخی انتظار داشتند در رویکرد ایران نسبت به مذاکرات احیای برجام اتفاق بیفتد، صورت نگرفته بنابراین استراتژی ایران مشخص و مبتنی بر لغو کلیه تحریم‌های ناقض برجام است. البته در این دور هنوز به موارد اختلافی نرسیده‌اند و به همین دلیل هم هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در این مذاکرات اظهار خوشبینی کرده است چرا که انتظاری که آن‌ها از تیم جدید مبنی بر در پیش گرفتن رویکرد و راهبردی کاملا متفاوت با تیم داشتند، درست نبوده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مذاکره‌کننده ارشد روسیه به چند نکته بسیار مهم اشاره کرده و گفته است که کمیت تیم مذاکره‌کننده نشانه عزم ایران برای رسیدن به توافق است و نکته دوم این است که تغییرات تیم مذاکره کننده تنها در راس آن صورت گرفته است. در طرف ایرانی هم اگرچه آقای باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به دنبال این است که وجه تمایز خود را با تیم مذاکره کننده قبلی نشان دهد اما این وجه تمایز تنها در سطح ادبیات است به این معنی که اگرچه مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا می‌گوید طرفین برای ادامه مذاکرات از دور ششم توافق کرده‌اند؛ آقای باقری این شش مرحله را یک پیش‌نویس و نه توافق می‌نامد و به نظر من طرف ایرانی برداشت طرف اروپا و روس را رد نکرده است. حالا باید منتظر باشیم که ببنیم این استراتژی ایران با اندکی تغییرات تاکتیکی چه زمانی می‌تواند منجر به توافق شود. 

وی تاکید کرد: یک جریانی در داخل به دنبال این بود که استراتژی مذاکراتی تغییر کند یا برای این گروه اساسا مذاکره معنا ندارد اما خروجی جلسه دیروز نشان داد که استراتژی حاکمیت همچنان ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق است. 

قهرمان‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به استدلال‌های مطرح شده در خصوص اعضای ۴۰ نفره حاضر در هیات ایرانی مبنی بر اینکه زمان برای ایران مهم بوده و به دنبال کسب نتیجه در کمترین زمان است، فکر می‌کنید این دور از گفت‌وگوها چه مدت به طول بینجامد، گفت: افزایش اعضای تیم مذاکره کننده با توجه به طولانی و پیچیده شدن پرونده هسته‌ای ایران تصمیم خوبی بود و در مرحله کنونی نمی‌توان توقع داشت که ۵ نفر مقابل ۵ تیم متشکل از متوسط ۲۰ نفر قرار بگیرد؛ پس نفس افزایش تعداد تیم مخصوصا اینکه افراد حاضر متخصص باشند خوب است.

وی افزود: من نمی‌دانم این افراد از چه وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌هایی هستند اما کاش از بخش خصوصی که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند هم در این هیات باشند. با این حال علیرغم حضور این تعداد افراد در هیات و تاکید ایران بر اهمیت زمان، از ابتدا مقرر شده که تصمیم‌گیری در وین نباشد و لازم است مباحث و متون در پایتخت‌ها مطرح شود. همچنین از این منظر که هر دو طرف برای ارزیابی یکدیگر به وین آمده‌اند نیز به نظر می‌رسد دور هفتم کوتاه خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین واقعا سخت است که بگوییم این دور چند روز به طول خواهد انجامید چرا که حتی اگر طرف ایرانی عزم و اراده حصول توافق را داشته باشد، این موضوع چند متغیر دیگر از جمله عزم و اراده سایر طرفین و فشارهای رژیم صهیونیستی را نیز داراست. آنچه آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا گفته این است که همه طرفین بر سرعت زیاد برای احیای برجام تاکید دارند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1533378
  • منبع: ایلنا و ایسنا
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.