«تد کروز» نماینده تندروی جمهوری‌خواه ایالت تگزاس با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: «جو بایدن هیچ‌گونه اختیار قانونی برای دادن تعهد ندارد. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- هر رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه دیگر در آینده بار دیگر آن را پاره خواهد کرد» و در همین حال خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرده است: مسئولیت رییس‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل را از واقعی بودن امضایش قانع کند.

به گزارش جماران؛ مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که تلاش کشورش، روی بازگشت به پایبندی متقابل به برجام متمرکز است.

«جیک سالیوان» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که تلاش کشورش، روی بازگشت به پایبندی متقابل به برجام متمرکز است.

وی در جریان سفر به گلاسکو، در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین، گفت که اولویت فوری برای آمریکا اجرای محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

سالیوان با تکرار برخی زیاده‌خواهی گفت که کشورش خواستار رسیدگی به «طیف کاملی از نگرانی‌ها» در خصوص ایران، از جمله برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور است.

این مقام آمریکایی افزود که طراحی برجام مبتنی بر این است که «ما باید برای رسیدگی به نگرانی‌های عمیق خود در مورد دیگر فعالیت‌های ایران و دیگر ابزارهای تهدیدکننده‌ای که این کشور در اختیار دارد را ادامه دهیم و این همان کاری است که قصد داریم در آینده انجام دهیم».

 

مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی: هرگونه توافق با ایران تنها در صورت تأیید سنا معتبر است

مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی، با انتقاد از وعده رئیس‌جمهوری آمریکا برای پایبندی کشورش به برجام، اعلام کرد که این وعده کاملا بی‌ارزش است.

«مارک دابوویتز» مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی که یکی از مشاوران دولت سابق آمریکا در امور ایران بود، با انتقاد از وعده «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برای پایبندی کشورش به برجام، اعلام کرد که این وعده کاملا بی‌ارزش است.

وی با تأکید بر این‌که هرگونه توافق با ایران باید به تأیید سنای آمریکا برسد، گفت که وعده بایدن در خصوص برجام، کاملاً بی‌ارزش است مگر آنکه با رضایت و توصیه سنا معاهده‌ای به تصویب برسد.

در همین حال، روزنامه گاردین نیز در گزارشی به تعهدات برجامی بایدن پرداخت و نوشت: «بایدن در ارزش تضمین‌هایی که می‌تواند به ایران بدهد، دچار مشکل شده است، زیرا توافق هسته‌ای یک معاهده امضا شده توسط سنای آمریکا نیست و او نمی‌تواند دست دولت‌های آینده آمریکا را ببندد».

با این حال، تعهد بایدن که توسط سه قدرت اصلی اروپایی امضا شده است؛ ممکن است نشانه‌ای از این باشد که ایالات متحده می‌خواهد فضای مثبت‌تری را قبل از ازسرگیری مذاکرات وین ایجاد کند که ایران پس از فشارها و تأخیرهای زیاد، وعده داده است که در نوامبر از سرگرفته شود. 

بایدن روز یکشنبه در جریان سخنرانی در اجلاس گروه ۲۰ در رم گفت که آمریکا به حملات ایران به منافع آمریکا در کشورهایی مانند سوریه پاسخ خواهد داد، اما تلویحاً گفت که اگر ایران از بازگشت به مذاکره امتناع کند، آمریکا ترجیح می‌دهد از اهرم اقتصادی به جای نیروی نظامی استفاده کند.

وی افزود که ایالات متحده همچنان بهای انتخاب‌های بد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از جمله تصمیم برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ را می‌پردازد. اما اصرار داشت که او و رهبران اروپایی در اجلاس توافق کرده‌اند که دیپلماسی بهترین راه رو به جلو برای حل موضوع ایران است.

بایدن درباره آینده توافق هسته‌ای گفت: «ما گرد هم آمدیم تا باور مشترک خود را تکرار کنیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و درباره بهترین روش برای تشویق ایران به از سرگیری مذاکرات جدی با حسن نیت بحث کردیم».

نماینده تندروی جمهوری‌خواه: برجام را دوباره پاره می‌کنیم

مواضع اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر پایبندی به برجام و عدم خروج مجدد از آن، با انتقاد شدید مخالفان توافق هسته‌ای در این کشور همراه بود.

مواضع اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر پایبندی به برجام و عدم خروج مجدد از آن، با انتقاد شدید مخالفان توافق هسته‌ای در این کشور همراه بود.

«تد کروز» نماینده  تندروی جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در پیامی توییتری با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: «جو بایدن هیچ‌گونه اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی ندارد. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- هر رئیس‌جمهور یجمهوری‌خواه دیگر در آینده بار دیگر آن را پاره خواهد کرد».

 

خطیب‌زاده: مسئولیت رییس‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل را از واقعی بودن امضایش قانع کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جهان حقیقتا به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند.

سعید خطیب زاده در توییتی نوشت: جهان حقیقتا به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند.

این مسئولیت رییس‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل-از جمله تمام اعضای برجام- را قانع کند که امضایش واقعا معنایی دارد.

این امر مستلزم تضمین‌های عینی است. هیچ‌کس چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1529949
  • منبع: ایلنا و ایسنا
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.