صدا و سیما در پوشش رسانه ای ماجرای اختلال در جایگاه های سوخت و داماد زاکانی عملکردی خلاف رویه های گذشته این سازمان داشت و این امر تحسین فعالان رسانه ای و سیاسی را در پی داشت و ابراز امیدواری کردند با این نوع اقدامات مرجعیت رسانه ای به رسانه ملی برگردد.

پایگاه خبری جماران: روز گذشته صدا و سیما دو خبر مهم را پوشش رسانه ای داد که به نظر می رسد خلاف رویه معمول این سازمان در سال های گذشته بود. با پوشش رسانه ای اختلال در جایگاه های سوخت و همچنین انتساب داماد علیرضا زاکانی به عنوان مشاور شهردار تهران، هشتک «صدا و سیما» خیلی مورد توجه کاربران قرار گرفت و همه به تمجید از عملکرد صدا و سیما در این قضیه پرداختند و هرکس با توجه به چهار چوب کاری خود این امر را مورد ارزیابی قرار داد و زوایای مختلف سیاسی، رسانه ای و حقوقی این امر را بیان کردند که همگی آنها نگاهشان به تغییر رویکرد صدا و سیما در حوادث اینچنین است.

علیرضا خدابخشی در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشت:«سه شنبه در پی اختلال در سامانه کارت سوخت، آقای دکتر جبلی شخصا به صورت مستقیم حدود دو ساعت هدایت بخش های خبری را بر عهده داشتند. آنچه من انجام دادم صرفا قطع برنامه های همه شبکه های رادیویی و پخش خبر فوری بود که البته به همکارانم خیلی فشار آوردم و امیدوارم من را درک کنند».

مهدی خانعلی زاده، جانشین سردبیر خبرگزاری تسنیم، پوشش رسانه این ماجرا را با هک شدن دوربین های زندان اوین مقایسه کرد و در صفحه توئیتری خود نوشت: «تو ماجرای هک شدن دوربین‌ های زندان اوین، کدوم رسانه محور بود و تو ماجرای هک شدن سامانه ‌ی پمپ بنزین ‌ها، کدوم رسانه؟ تبدیلِ "روابط عمومی" به "رسانه"، بزرگترین خدمتیه که دکتر جبلی داره به " صداوسیما" می ‌کنه».

اما سید امیر سیاح در صفحه توئیتری خود نوشت: «تحول در اخبار صدا و سیما، به خاطر افزودن یک پیش ‌فرض ساده در سیاست های خبری است: مخاطب، شعور دارد».

پویان حسین پور، کنشگر و مدرس رسانه و فضای مجازی نیز در این خصوص نوشت:« لا به‌ لای این غائله بنزینی هم یک خدا قوت ویژه به صداوسیما باید گفت که انصافا عملکردش با گذشته فرق داشت. دم شما گرم آقای دکتر جبلیِ رسانه ‌فهم. خدا زیادتان کند!»

 

رسانه ملی همه دستگاه های تبلیغاتی ضدانقلاب را خلع سلاح کرد

 

امیر دبیری ‌مهر مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی و  سردبیر برنامه های رادیویی در صفحه توئیتری خود نوشت:«در مسأله بنزین اگر عملکرد صدا و سیما را رئیس صدا و سیما که یک روزنامه نگار حرفه ای و مسلط به نظریه های ارتباطات است شخصا مدیریت نمی کرد بدون شک دیروز کشور به ویژه تهران شاهد بحرانی می شد که شاید نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی با هزاران میلیارد هزینه انسانی و مادی قادر به مهار آن نبودند.

رسانه ملی دیروز همه دستگاه های تبلیغاتی ضدانقلاب را خلع سلاح کرد. وقتی فریاد می زنیم تخصص و شایسته سالاری راه نجات کشور است بی سوادها و آقازاده ها و دنیا پرستان ظاهرپرست ما را متهم به انواع تهمت ها مانند غرب گرایی می کنند این کشور با شعار و قبیله گرایی و حزب بازی اداره نمی شود.»

علی صدری نیا، مدیر ارتباطات و رسانه سازمان اوج و مستندساز نیز یکی دیگر از کسانی بود که در توئیتر به این موضوع واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت:«رویکرد امروز اخبار صدا و سیما در ماجرای بنزین و زاکانی، نشان داد می‌ شود برای بازگرداندن سازمان به جایگاه اصلی ‌اش امید داشت؛ با صراحت و استقلال رسانه و گفتن ضعف ها اعتماد بر می ‌گردد، نه با چشم بستن بر واقعیت ها. همه باید از این رویکرد حمایت کنیم تا فشارهای احتمالی جلوی این مسیر را نگیرد.»

اما یکی از کاربران توئیتر در کامنتی برای این پست صدری نیا به سابقه اطلاع رسانی صدا و سیما در برخی موارد مثل حوادث آبان 98 اشاره کرده و اینکه سه روز در صدا و سیما هیچ خبری از این حوادث منتشر نشد و اما نکته قابل توجه دیگری نیز در این پیام هست که «پوشش اخبار زاکانی و بنزین خوبه ولی باید حوادث و اشخاص قوی تر هم پوشش داده بشه.»

 

حرکت رو به جلو صداوسیما که تازه شروع شده امید بخش است

 

البته سمیرا مقدسی، وکیل پایه یک دادگستری، نیز از نگاه حقوقی این قضیه را دیده و در توئیتر نوشت:« صدا و سیما هم راجع به بنزین، هم انتقادات رسانه‌ای داماد زاکانی و هم موضوع سیلی خوردن استاندار را به خوبی نشان داد. خودم از منتقدین اشتباهات حقوقی صدا و سیما بودم و هستم اما حرکت رو به جلو که تازه شروع شده امید بخشه و باید گفت. سلام بر صدا و درود بر سیما».

محمدصالح مفتاح، معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نیز در عین گوشزد کردن عقب افتادن صدا و سیما از فضای مجازی در حوادث گذشته به تحسین عملکرد رسانه ملی در اختلال سامانه کارت سوخت پرداخت و نوشت:«پوشش خبرهای امروز نشان داد ریل صدا و سیما در حال تغییر است. هم حمله سایبری به بنزین‌ها، هم انتشار نام نمایندگان مفسد و هم پیگیری موضوع داماد زاکانی .لااقل اینبار از اخبار فضای مجازی عقب نبودید.

سید محمود رضوی، مشاور فرهنگی رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز این مسأله را با عینک سیاست و البته کمی هم امنیتی دیده و در مورد آن نوشت:« اختلال در جایگاه‌ های سوخت با سکوت رسانه می توانست به بحران در کشور ختم شود، اما اطلاع رسانی سریع، صریح و برخط صدا و سیما، روایت غالب و اصلی را شکل داد و حتی برخی از نهادهای غالبا محافظه کار را وادار به اطلاع رسانی کرد. استمرار این رویکرد اعتماد مردم به رسانه‌ ملی را ترمیم خواهد کرد».

محمد اکبرزاده نیز در واکنش به عملکرد صدا و سیما در انعکاس اخبار مربوط به اختلال در جایگاه های سوخت و انتساب داماد شهردار تهران به عنوان مشاور شهردار، نوشت:«نکته مهم در تغییر رویکرد صدا و سیما که در اتفاق بنزینی و ماجرای شهرداری جلوه کرد، جلب نظر فعالان رسانه ‌ای از همه طیف ‌های سیاسی است! این بازخورد مثبت باید رسانه «ملی» را در رویکردی که در پیش گرفته مصمم‌تر کند! منعکس‌کننده صدای مردم و تنظیم‌کننده رفتار مسئولین!»

هادی محمدی، دکترای روابط بین الملل و روزنامه نگار، صدا و سیما را برنده غائله دیروز دانست و گفت:«در میان اخبار زیاد امروز خصوصا موضوع بنزین و داماد زاکانی، صداوسیما برنده بود و برخلاف پیش بینی خوب عمل کرد. با هر نیتی باشد باید خوبی رو گفت، امیدوارم ادامه داشته باشه».

محمدرضا جلایی پور، پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی نیز به بازخوردهای این پوشش رسانه ای نظر داشته و در کانال تلگرامی خود نوشت: «آقای جبلی! امروز صداوسیما خبر به‌کارگیری داماد شهردار تهران (ویدیوی بالا) و هک شدن سامانهٔ بنزین را شفاف و‌ منصفانه و بدون لاپوشانی و تعلل پوشش داد. می‌بینید همین دو اقدام کوچک و مثبت چه بازخورد خوبی در فضای مجازی و میان فعالان رسانه‌ای داشته؟ اگر در بقیه موضوعات و حوزه‌ها هم صداوسیما حرفه‌ای‌تر، شمولگراتر و ملی‌تر عمل کند مرجعیت رسانه‌ای و مخاطب ببشتری پیدا نمی‌کند؟ می‌توان امیدی داشت به گام‌های بعدی و بلندتر در صداوسیما؟»

محمد امین سلیمی، سردبیر خبرگزاری اصولگرای دانشجو، در توئیتر خود نوشت: «می بینی آقای صدا و سیما؟ ما چقدر ساده ‌ایم، ما چقدر کم توقعیم، ما چقدر حسن نیت داریم، چقدر زود رام میشیم همینجوری باش».

این ماجرا چند واکنش طنزآمیز هم داشت. مثل این توئیت که بهروز عزیزی، خبرنگار و فعال رسانه ای، نوشت:«این همه از امام صادقی ها انتقاد کردیم اما فراموش نکنیم یک‌ امام صادقی تونست پس از مدت ها صدا و سیما رو به مردم برگردونه شیر مادر و نان پدر حلالت جبلی». یا این پیام که در صفحه ای با عنوان «آدم» نوشته شده است:« از صداوسیما بوی امید میاد ؛ تافت بزنید همینجوری بمونه».

اما پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، حرف آخر را زد و در پاسخ به توئیت سید صادق حسینی که عملکرد صدا و سیما در قضیه اختلال در شبکه توزیع بنزین را تحسین کرده بود، نوشت: «رسانه عرصه رساندن است، نه بازداشتن و پوشاندن».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.