سازمان اداری و استخدامی کشور در واکنش به گزارش جماران در خصوص انتصاب زاکانی به شهرداری تهران، اعلام کرد: در اعلام نظر این سازمان هیچ اظهار نظری در خصوص بلامانع بودن انتصاب شخص خاصی وجود نداشته و طبعاً وزارت کشور با ملاحظه قوانین و مقررات و بررسی همه استعلامها و جمع بندی کارشناسی و براساس مسئولیت‌ها و اختیارات قانونی خود که در بند (ب) ماده (54) ذکر شده است نتیجه‌گیری و اقدام نموده‌اند.

پس از انتشار گزارشی با موضوع انتصاب علیرضا زاکانی به شهرداری تهران و نقدهای مربوط به آن، سازمان اداری و استخدامی جوابیه ای برای جماران منتشر کرد که متن آن در پی می آید:

با سلام و احترام ؛

توضیحات زیر جهت تنویر افکار عمومی ارائه می‌گردد و خواهشمند است نسبت به انعکاس آن در پایگاه خبری جماران اقدام کنید:
 
1- در مطلب منتشره این عبارت درج شده است که: "این موضوع با حاشیه‌های زیادی همراه بود و به دلیل اشکال قانونی این قضیه به تأخیر افتاد تا اینکه سازمان امور اداری و استخدامی کشور که هنوز مدیران دولت دوازدهم در آنجا مشغول به کار هستند انتصاب زاکانی به عنوان شهردار را بلامانع دانست تا راه برای امضای حکم او توسط وزیر کشور باز شود" و این موضوع با مضمون مشابه در جای دیگری از مطلب هم مستقیماً و هم به نقل از سخنگوی شورای شهر تهران تکرار شده است. صرفنظر از اینکه با انتشار نامه استفساریه مورخ 9/6/1400 وزیر کشور به عنوان معاون اول رییس جمهور و پاسخ هیات دولت به این استفساریه دلایل و مستندات و مراحل طی شده برای صدور حکم شهردار تهران کاملا روشن گردیده است ولی لازم به ذکر است که سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان یک دستگاه ستادی که مسئولیت راهبری نظام اداری و پاسخ به ابهامات و پرسشهای تخصصی دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسائل اداری و استخدامی را برعهده دارد هر روز سئوالات متعددی از دستگاه‌های اجرایی مختلف دریافت و از طریق دفاتر تخصصی خود به این سئوالات و ابهامات در چارچوب قوانین و مقررات پاسخ می‌دهد. این جوابها عمدتاً توسط مدیران مسئول امور تخصصی سازمان (و نه از سوی رییس سازمان) و با ذکر مستندات قانونی و بدون ورود به مصادیق صادر می‌شوند. در این مورد خاص نیز طی نامه شماره 80436 مورخ 26/05/1400 سئوالاتی از سوی وزارت کشور مطرح شده است که پاسخ آن به شرح پیوست طی نامه شماره 29148 مورخ 07/06/1400 از سوی امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان در چارچوب قوانین و مقررات صادر شده است. سئوال مطروحه این بوده است که "آیا امکان شمول سوابق مدیریت سیاسی و بطور خاص نمایندگی مجلس به سطوح مندرج در دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای مصوب شورای عالی اداری هست" که در فراز اول پاسخ صادره اعلام شده است مدیران سیاسی موضوع ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری بالاتر از سطوح مدیریت ارشد (که بالاترین سطح مدیریت حرفه‌ای است) می‌باشند. این اظهارنظر مبتنی بر ماده (1) دستورالعمل مذکور که تأکید دارد «مدیران حرفه‌ای تمامی عناوین سمت‌های مدیریتی دستگاه اجرایی به استثناء سمت‌های سیاسی موضوع ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنان است که به چهار گروه به شرح زیر تقسیم شده‌اند (مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران پایه  و مدیران عملیاتی)می‌باشد. در ادامه نیز تاکید شده است که شهردار تهران براساس مصوبه مورخ 13/02/1379 هیات وزیران همتراز مقامات موضوع بند (ج) تعریف شده و مقامات یا همان مدیران سیاسی از شرایط احراز مدیران حرفه‌ای تبعیت نمی‌کنند. که مستند این اظهار نظر هم متن صریح بند (ب) ماده (54) قانون مدیریت خدمات کشوری است که بیان می‌دارد «عزل و نصب متصدیان پست‌های مدیریت سیاسی (مذکور در ماده (71) این قانون) بدون الزام به رعایت مسیر ارتقای شغلی از اختیارات مقامات بالاتر می‌باشند.»
لذا، همانطور که ملاحظه می‌فرمایید در اعلام نظر این سازمان هیچ اظهار نظری در خصوص بلاملانع بودن انتصاب شخص خاصی وجود نداشته و طبعاً وزارت کشور با ملاحظه قوانین و مقررات و بررسی همه  استعلام‌ها و جمع‌بندی کارشناسی و براساس مسئولیت‌ها و اختیارات قانونی خود که در بند (ب) ماده (54) ذکر شده است نتیجه‌گیری و اقدام نموده‌اند.
 
2- در ادامه مطلب منتشره آن پایگاه خبری اینگونه آمده است "البته برخی تحلیلگران موضوع را از زاویه دیگری دیده‌اند و معتقدند جمشید انصاری از روز اول تا آخر تمام مجوزهای استخدام را قفل کرد. لذا عملاً بدنه دولت در اختیار تیم رییس جمهور اسبق و دیگران بود. این دوستان بیشترین ضربه را به اصلاحات در دولت روحانی زدند و الان هم فکر می‌کنند با این خوش خدمتی در پست خود ابقا می‌شوند" که صرف نظر از اینکه معلوم نیست این "برخی تحلیلگران" چه کسانی هستند و با توجه به اینکه تحلیل باید بر مبنای آمار و اطلاعات و واقعیت‌ها باشد اعلام می‌دارد:
 
اولاً: برخلاف ادعای بعمل آمده، از سال 1395 (تاسیس مجدد سازمان اداری و استخدامی کشور) تا کنون بیش از 450 هزار مجوز (حدود 20% کارکنان دولت) برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی صادر شده است که به هیچ وجه قابل مقایسه با سه سال اول دولت یازدهم نیست. بدیهی است که با اصلاحات انجام شده در فرایند استخدام، مبنای جذب نیرو توجه به شایستگی و عدالت محوری و براساس آزمون استخدامی بوده و طبعاً از استخدام‌های بی‌ضابطه و بر مبنای توصیه و پارتی بازی ممانعت شده است که احتمالاً منظور تحلیل‌گر مورد نظر آن پایگاه خبری از قفل شدن استخدام، توقف این نوع موارد باشد. 
 
ثانیاً: بدنه دولت در یک دوره دولت شکل نمی‌گیرد و با توجه به طول خدمت کارکنان دولت به مدت 30 الی 35 سال، کارشناسان خبره و مدیران دولت عمدتاً کسانی هستند که بیش از 15 سال سابقه خدمت دارند لذا این ادعا که "عملاً بدنه دولت در اختیار تیم رییس جمهور اسبق بود" ناشی از عدم شناخت از ترکیب نیروی انسانی دولت است. 
ثالثاً: ادعای "خوش خدمتی برای ابقاء در پست" به ریاست محترم این سازمان که از نیروهای شناخته شده اصلاح طلب در حوزه مدیریت و کارشناسی نظام برنامه‌ریزی کشور می‌باشند تا آن حد بی‌پایه و سخیف است که ارزش پاسخگویی ندارد ولی جهت اطلاع این تحلیل‌گر نگران توضیح این مطلب را ضروری می‌داند که جناب آقای انصاری ریاست محترم این سازمان از تاریخ 01/04/1400 و در دوره دولت دوزادهم به افتخار بازنشستگی نائل گردیده‌اند و به استناد اختیار ناشی از قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که ادامه فعالیت بازنشستگان در پست‌های مقامات موضوع بندهای الف، ب و ج ماده (71) را مجاز می‌داند تا تعیین جایگزین از سوی رییس جمهور محترم مسئولیت سازمان را بر عهده دارند. 
 
بدیهی است که تحلیل این تحلیل‌گر ناشی و ناشناس بر مبنای اطلاعات دروغ چندان مناط اعتبار نیست ولی استناد آن پایگاه خبری وزین به چنین دروغ پردازی‌هایی جای گلایه جدی دارد.
لذا، ضمن تاکید بر اینکه حسب نظر همیشگی ریاست محترم سازمان مبنای اظهار نظرات دفاتر و امور تخصصی این سازمان همواره با استناد به قوانین و مقررات موضوعه بوده و تعلق مدیران ارشد سازمان به هر دوره دولت تاثیری در نظرات کارشناسی سازمان ندارد؛ مجدداً بر این نکته تأکید می‌نماید که اساساً اظهار نظرهای قانونی و کارشناسی که توسط دفاتر تخصصی این سازمان صورت می‌گیرد  خوش آیند هیچ فرد یا گروهی را مدنظر قرار نمی‌دهد و حفظ اعتبار تخصصی و حرفه‌ای سازمان در اولویت توجه همه مدیران و کارشناسان سازمان قرار دارد. 

 

محمد آقاجانی رونقی 
رییس امور حوزه ریاست، روابط عمومی و بین الملل
دانلود پیوست
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.