یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

در سالگرد مرجع روشنفکر

پایگاه خبری جماران: جایگاه رفیع علمی و روشنگرى آیت الله العظمی صانعی بر اهل نظر پوشیده نیست. او اگرچه در زمره نو اندیشان دینی تعریف می شد اما از این جهت که انسانی خود آگاه و دارای ضمیری هدایتگر بود و در برابر هدایت و رهبری جامعه احساس مسولیت می کرد "روشنفکر" نیز بشمار می آید.

 موضوع مباحث آیت الله صانعی "مسئله روز" بود که به همین دلیل و نیز به دلیل‌ برداشت های گوناگون از آراء و افکارش موافقین و مخالفین جدی داشت.

آیت الله صانعی پذیرش و تحمل دگراندیشان و مخالفان و مواجهه عالمانه و محترمانه با آنان را از موضوعات اصلی زمان و بن مایه ترویج اسلام رحمانی می دانست.

 برای انسان (بما هو انسان) خارج از دسته بندی های قومی، مذهبی، سیاسی و جغرافیایی ارزش و اهمیت فوق العاده ای قائل بود.

در نگاه مجامع علمی و آزاد اندیشی و از دید بسیاری از مردم؛ پرچم دار طرفداری از حقوق بشر، افکار عمومی، کرامت، حرمت، آزادی و ارزش های  انسانی در حوزه های علمیه بشمار می آمد.

با این توصیفات مرحوم ایت الله العظمی صانعی مصداق بارز سخن نبوی(ص): «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» است .

در حقیقت این خود بینایی و مسؤلیت پذیری و بر آن جهت زیستن و بر آن جهت جامعه را هدایت کردن است که مرکب قلم چنین عالمانی را از خون شهیدان برتر می سازد.

 اساسا مفهوم علم همان بینایی و خود آگاهی اجتماعی و احساس مسولیت در برابر هدایت جامعه و بر آن مشی بودن و حرکت کردن است که   نور نام دارد و « یقذفها الله فی قلب من یشاء» است که با فقه و اصول و فیزیک و شیمی به تنهایی به دست نمی آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.