کنفرانس بین‌المللی بغداد «برای همکاری و مشارکت» امروز با حضور سران و مقامات کشورهای منطقه از جمله ایران و نمایندگانی از دیگر کشورهای جهان آغاز شد.

به گزارش جماران؛ حسین امیر عبداللهیان امروز در اولین سفر خارجی خود در سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور حضور در نشست منطقه ای حمایت از عراق در راس هیئتی سیاسی و پارلمانی با استقبال فواد حسین وزیر امور خارجه عراق وارد بغداد شد.

 

 

photo_2021-08-28_15-33-26

 

سخنرانی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

از اینکه امروز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم جمهور جناب آقای دکتر رئیسی در کنفرانس حمایت از عراق در بغداد شرکت نموده‌ام، بسیار خرسندم. این نشست با حضور کشورهای منطقه، موید تلاش‌های جمهوری عراق در ایجاد زمینه‌های همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه بوده و امیدوارم در سایه این نشست‌ها بتوانیم به منطقه‌ای آباد، توسعه یافته و آزاد برسیم.

 

 

حضار محترم؛

امروز عراق به خاطر تلاش‌ها و دیدگاه‌های سازنده، نقش مهمی در منطقه ایفاء می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای منطقه بود که عراق جدید را به رسمیت شناخت و با حمایت از روندهای سیاسی در این کشور، تبادلات سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را با آن توسعه بخشید.

 

 

عراق جدید رها شده از تروریسم، امروز نیازمند بازسازی و تقویت داخلی و گسترش و توسعه همکاری‌ها در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق، آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای اعلام می‌نماید.

طی سالیان گذشته، تبادلات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است. وجود 8 گذرگاه رسمی فعال میان دو کشور و استمرار تبادلات تجاری در این گذرگاه‌ها حتی با وجود شیوع کرونا، نشان از درهم تنیدگی اقتصادی دو کشور دارد. ایران طی سالهای گذشته با صادرات خدمات فنی و مهندسی، گاز و برق سهم قابل توجهی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری عراق داشته است.

 

 

حضار محترم؛

ظهور داعش از جمله مهمترین مخاطراتی بود که منطقه با آن روبرو شد و خسارات جبران ناپذیری را نیز بر جای گذاشت. متاسفانه کشور عراق از ظهور گروه‌های تروریستی بسیار آسیب دید. اگر اراده مردمی عراق، حمایت مرجعیت عالیقدر و همگرایی آحاد جامعه و اقشار مختلف عراقی نبود، مشخص نبود چه وضعیتی برای عراق و کشورهای منطقه پیش می‌آمد و تا چه عمقی از منطقه و جهان از تهدید مستقیم جریان‌های تروریستی در خطر قرار می‌گرفت. جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با تروریسم، به یاری کشور دوست و برادر عراق شتافت و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نکرد. مردم، احزاب، گروه‌های مختلف عراقی و دولت عراق در راه استقلال و مبارزه با تروریسم هزاران شهید داده‌اند؛ با این وجود دولت آمریکا دست به جنایتی بزرگ زد و دو مبارز جبهه ضد تروریسم تکفیری - شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهندی المهندس - را به شهادت رساند. آنها نه تنها برای مردمان این منطقه صلح و امنیت به بار نیاوردند بلکه عامل اصلی ناامنی بوده و این موضوع در بسیاری از کشورهای منطقه به وضوح قابل مشاهده است.

در اینجا مایلم بر نقش و حمایت کشورهای منطقه از ثبات و امنیت عراق تاکید نموده و بر تحقق امنیت با مشارکت جمیع همسایگان عراق از جمله کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه یاد کنم و از اینکه جای سوریه در میان کشورهای حامی عراق خالی است ابراز تاسف کنم.

 

حضار محترم؛

سرنوشت دولت و ملت‌های این منطقه بنا به علقه‌های مشترک دینی، فرهنگی، سنتی، تاریخی و جغرافیایی به یکدیگر پیوند خورده است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر تحقق صلح از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره درون منطقه‌ای تاکید داشته و امیدوار است کشورهای منطقه‌ای به این باور مشترک دست یابند که امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری میان کشورهای منطقه و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد. این باور مشترک می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باشد و در سایه امنیت مشترک و پایدار و با بهره‌گیری از ثروت‌های خدادادی، زمینه‌های رشد و توسعه همه‌جانبه کشورهای منطقه را تضمین نماید.

منطقه ما همه شاخص‌های دینی، فرهنگی، تمدنی و ظرفیت‌های مادی و معنوی را برای همکاری و همگرایی منطقه‌ای دارا می‌باشد، اما متاسفانه به دلیل مداخلات بیگانگان و سیطره تفکرات امنیت محور، دچار مشکلات متعددی از جمله جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی شده است.

آنچه که امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، "امنیت پایدار منطقه‌ای" با مشارکت کشورهای منطقه است که تحقق آن در گرو صرف منابع اقتصادی برای تحقق ائتلاف برای صلح و توسعه است.

جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق و آنچه مربوط به تصمیمات آن در حوزه امور داخلی است از جمله خروج نیروهای نظامی بیگانه و برگزاری انتخابات زودرس حمایت و پشتیبانی خود را اعلام و مجددا از نقش سازنده این کشور در ترویج فرهنگ گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای استقبال نموده و همکاری‌های درون منطقه‌ای را اساس تحقق ثبات و صلح در این راه می‌داند. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه، آمادگی خود را برای پیشبرد این اهداف اعلام می‌دارد.

مجددا از میزبانی دولت عراق برای این اجلاس تشکر نموده و آرزوی موفقیت و سربلندی ملت و دولت عراق را خواستارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.   

 

«حمایت از عراق» در بغداد 

نخست‌وزیر عراق: مخالف استفاده از خاک عراق برای جنگ‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم؛ از جامعه بین‌المللی خواستیم تا از انتخابات آینده عراق حمایت کند.

رئیس‌جمهور فرانسه: برای تقویت حاکمیت عراق اینجا هستیم؛  اتحادیه اروپا ناظران خود را برای انتخابات اکتبر اعزام می‌کند؛ فرانسه پروژه‌های مختلفی در عراق دارد.

شاه اردن:‌  امنیت و ثبات عراق، بخشی از امنیت و ثبات تمام کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس است.

رئیس‌جمهور مصر: قاهره هرگونه تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد.

امیر قطر: عراق دارای صلاحیت لازم برای ایفای نقش فعال در برقراری امنیت و صلح در منطقه است.

امیر کویت: وقتی عراق در امنیت نبود ما نیز هیچگاه احساس امنیت نکردیم، در بازسازی عراق مشارکت خواهیم کرد.

وزیر خارجه عربستان: به حمایت از امنیت و ثبات و توسعه عراق پایبندیم؛ آنچه در منطقه شاهد آن هستیم بالا بردن سطح هماهنگی‌ها را می‌طلبد.

وزیر خارجه ترکیه: بدون امنیت، توسعه اقتصادی صورت نخواهد گرفت و به همین دلیل، حضور پ.ک.ک در عراق را نخواهیم پذیرفت.

 

بیانیه پایانی نشست همکاری و مشارکت بغداد

در نشست همکاری و مشارکت بغداد که در سطح رهبران و مقامات برگزار شد، شرکت کنندگان به منظور حمایت از عراق و بحث در خصوص چالش ها، مسایل مشترک و چشم اندازهای پیش رو گرد هم جمع آمدند.

شرکت کنندگان از تلاش های جمهوری عراق به منظور برگزاری این نشست که با هماهنگی با جمهوری فرانسه و مشارکت رهبران و مسوولین کشورهای منطقه برگزار شد، ابراز تشکر کردند و اعلام داشتند که در کنار دولت و ملت عراق خواهند ایستاد؛ همچنین بر ضرورت یکپارچگی تلاش های منطقه ای و بین المللی به شکلی که تاثیری مثبت بر ثبات منطقه داشته باشد،‌ تاکید کردند.

شرکت کنندگان همچنین از تلاش های مصرانه و دیپلماتیک عراق برای رسیدن به زمینه ای از نقاط اشتراک با سطوح منطقه ای و بین المللی در راستای تقویت اشتراکات سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنین در دستور کار قرار دادن گفتگوی سازنده و تحکیم تفاهم ها بر اساس منافع مشترک استقبال کردند؛ آنها همچنین تاکید کردند که میزبانی بغداد از این نشست،‌ دلیلی واضح بر دنبال شدن سیاست متوازن و همکاری مثبت در روابط خارجی از سوی عراق است.

شرکت کنندگان مجددا حمایت خود را از تلاش های دولت عراق به منظور تقویت موسسات حکومتی بر اساس مکانیزم های قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی که نمایندگان ملت عراق را در بر گیرد، اعلام داشتند؛ همچنین آنها از خواست عراق به منظور انجام نظارت بین المللی برای تضمین پاکی و شفافیت عملیات رای گیری اعلام حمایت کردند.

شرکت کنندگان اعلام داشتند که منطقه با چالش های مشترکی رویاروست که نیازمند تعامل کشورهای منطقه با آن بر اساس مشارکت، همکاری، امنیت مشترک و منافع متبادل است.

همچنین شرکت کنندگان تلاش ها و جان فشانی های بزرگ عراق را در راستای جنگ علیه تروریسم و تحقق پیروزی علیه آن ستودند و از پیشرفت توانمندی های نظامی و دفاعی عراق به شکلی که در تامین و تقویت امنیت در منطقه سهم ایفا کند، ‌استقبال کردند. آنها همچنین مجددا هر شکل و گونه ای از تروریسم و اندیشه های افراطی را مردود شمردند.

شرکت کنندگان همچنین تلاش های دولت عراق را در راستای تحقق اصلاحات اقتصادی به شیوه ای که پیام های مثبتی را به منظور تشویق سرمایه گذاری در بخش های مختف را در پی داشته باشد، ستودند، امری که در راستای منافع همگان بوده و جو اقتصادی مناسبی را خلق کرده و فرایند توسعه پایدار و ایجاد فرصت های اشتغال را تقویت می سازد.

شرکت کنندگان بر حمایت از تلاش های دولت جمهوری عراق در بازسازی و ارائه خدمات و پشتیبانی از زیر ساخت ها و تقویت نقش بخش خصوصی تاکید کردند؛ همچنین تلاش های دولت را در تعامل با پرونده آوارگان و تضمین بازگشت داوطلبانه و آبرومندانه آنها به مناطقشان پس از بسته شدن طومار تروریسم، ستودند.

شرکت کنندگان بر ضرورت ادامه همکاری ها به منظور مقابله با همه گیری ویروس کرونا از طریق تبادل تجارب موفقیت آمیز به منظور واکسیناسیون و حمایت از بخش های بهداشتی و انجام همکاری فعالانه برای مقابله با این چالش مشترک و تاثیرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی بزرگ آن تاکید کردند.

همچنین بر ضرورت یکپارچگی تلاش ها برای تعامل با چالش های پیش آمده از تغییرات آب و هوایی و گازهای گلخانه ای و تثیرات جدی آن بر منطقه و ایجاد مکانیزم عملی برای تقویت همکاری بر اساس توافقنامه های بین المللی ذیربط، بویژه توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس، توافق به عمل آمد.

در همین راستا، عراق نسبت به حضور فعال رهبران کشورهای دوست و برادر، وزرای خارجه، سازمان های منطقه ای و بین المللی و نمایندگی های دیپلماتیک به عنوان شرکت کننده یا ناظر در نشست همکاری و مشارکت بغداد ابراز تشکر و تقدیر نمود.

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.