انتشار عکسی از ملاقات سفیران روسیه و انگلیس در تهران در محل کنفرانس سال ۱۹۴۳ با واکنش های منفی بسیاری از مردم و چهره های سیاسی کشورمان همراه شد.

به گزارش جماران؛ ملاقات لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران سیمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد.

کنفرانس تهران (اسم رمز: یوریکا) با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین (رهبران بریتانیا، آمریکا و شوروی) از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳) به صورت سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد و در آن زمان و در حالی که جنگ جهانی دوم در جریان بود کشورمان در اشغال نیروهای متفقین بود.

حال پس از گذشت چندین دهه، سفرای روسیه و انگلیس (بریتانیا) با بازسازی آن تصویر باعث آزرده خاطر شدن مردم ایران شده اند.

سفارت روسیه در تهران عکسی از این ملاقات منتشر کرد.

 

photo_2021-08-12_04-35-27

 

انتقاد ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: «‌امروز عکسی فوق‌العاده نامناسب مشاهده کردم.

لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳.

مردم ایران نشان داده‌اند - از جمله در طول مذاکرات برجام - که سرنوشت آن‌ها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارت‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی باشد.»

 

قالیباف خواستار عذرخواهی شد:

‌اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود.

هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.

 

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات: 

سفیران بریتانیا و روسیه را به وزارت خارجه احضار کنید و در صورت عدم عذرخواهی رسمی، عذرشان را بخواهید!

 

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان:

سفیر جدید انگلیس با سفیر روسیه در سفارت روسیه در همان محلی که روزولت،چرچیل و استالین در سال 1322(١٣٢٠)کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردند،عکس یادگاری گرفتند.صندلی آمریکا را هم خالی گذاشتند.چه پیامی را می خواهند منتقل کنند؟ 

 

روح الله جمعه ای، مشاور وزیر کشور:

سفرای انگلستان و روسیه در یکی از تلخ ترین و زشت ترین تابلوهای تاریخ ایران!! انتشار این تصویر درسالروز تراژدی اشغالگری و در همان کادر و اینبار بدون آمریکا اتفاقی نیست. پیام این تصویر چیست؟ آیا تلاش دارد واقعیتی دردناک را برملا کند؟ یا راز سَر به مُهری در این تصویر وجود دارد؟

 

 

حسین جابری انصاری:

photo_2021-08-12_04-45-37

 

راست: کنفرانس تهران با شرکت چرچیل، روزولت و استالین، آذر ۱۳۲۲، سفارت شوروی در تهران

چپ: دیدار سفیر جدید بریتانیا با سفیر روسیه در ایران، مرداد ۱۴۰۰، سفارت شوروی در تهران

تفسیر: آزاد - هر کسی از ظَنِّ خود شد یارِ او

 

احمد مازنی:

سی سال از سقوط شوروی گذشته آقای سفیر... شبیه سازی یک عکس بیشتر سقوطی را به یاد می آورد که بنیانگذار جمهوری اسلامی آن را پیش بینی کرده بود.

 

آذر منصوری:

آنها که تاریخ خوانده اند، معنی این تصویر را خوب می فهمند. اینجا ایران است و این گستاخی نباید بدون پاسخ بماند.

 

حسام الدین آشنا: سرشت استکباری کسانی که به صندلی تکیه زده‌اند هنوز باقی است

‌از آن عکس تاریخی تا این عکس توهین آمیز،خیلی چیزها عوض شده؛ قدرتی مطلق برای آمریکا، امپراطوری برای بریتانیا، وجودی برای اتحاد جماهیر شوروی و جوانک شاهی برای ایران اشغالی باقی نمانده است؛

اما یک چیز هنوز باقی است:سرشت استکباری و  خوی خود برتر بینی کسانی که به صندلی ها تکیه زده‌اند.

 

تحلیل متفاوت یک حقوقدان از تازه ترین اقدام روسیه و انگلیس علیه ایران: اقتدارگرایان داخلی از خواب غفلت بیدار شوید!

علی اکبر گرجی، حقوقدان نوشت: روسیه، انگلیس، اسراییل و هر کشور دیگری که، احتمالا، ذره ای خیال ناصواب درباره ایران دارند، توجه داشته باشند:

درست است که ایران امروز با بی کفایتی های حاکمانه دردناکی روبرو است، اما مردم ایران در اوج آگاهی عمومی و شعور ملی به سر می برند و کوچکترین نقشه شومی را با پاسخ های دندان شکن و خردکننده روبرو خواهند ساخت.‌

اقتدارگرایان داخلی هم باید هر چه سریعتر از خواب غفلت بیدار شده و بفهمند که قدرت واقعی در مشروعیت مردم سالار و حکومت مبتنی بر رضایت عموم مردم است. تضعیف انتخابات و نهادهای دموکراتیک می تواند جاده صاف کن دشمنان ایران باشد.

اخراج هر دو سفیر تهی مغز از ایران کمترین کاری است که اکنون باید کرد.‌ درباره ایران هیچ مسامحه ای پذیرفته نیست. درباره ایران حتی با ....شوخی نداریم.

 

واکنش وزیر خارجه پیشنهادی دولت رئیسی به عکس توهین آمیز سفیران روسیه و انگلیس علیه ایران

حسین امیرعبداللهیان نوشت: اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران ، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی ایران مکدر کرده است و نشان دهنده بی توجهی به آداب دیپلماتیک  و غرور ملی مردم غیور ایران است. اصلاح و جبران سریع این خطا ، ضرورت دارد.

 

در پیامی توئیتری مطرح شد؛

محسن رضایی: باید با سفیران انگلیس و روسیه قاطعانه برخورد شود

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: سفیر انگلیس با رفتن به مهمانی سفیر روسیه می‌خواهد بگوید که ⁧روسیه‬⁩ و ⁧‫انگلیس‬⁩ منهای آمریکا در موضوع ایران با هم هستند. آن‌ها از صندلی خالی آمریکا در ایران عبرت بگیرند.

 

محسن رضایی: باید با سفیران انگلیس و روسیه قاطعانه برخورد شود

«محسن رضایی» روز پنجشنبه در توییتر نوشت: سفیر انگلیس با رفتن به مهمانی سفیر روسیه می‌خواهد بگوید که ⁧روسیه‬⁩ و ⁧‫انگلیس‬⁩ منهای آمریکا در موضوع ایران با هم هستند. آن‌ها از صندلی خالی آمریکا در ایران عبرت بگیرند. باید با هر دو سفیر قاطعانه برخورد شود تا بفهمند ایران امروز جای این ژست‌ها و نمایش‌های توخالی نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
18 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.