دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما»، وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین، وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان، رئیس مجلس تاجیکستان، رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه، رئیس مجلس سوریه، فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن، وزیر گردشگری غنا، مدیر اجرایی دبیرخانه کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا، وزیر امور خارجه بولیوی، رئیس مجلس نیجر، رئیس مجلس سنای پاکستان، چهره های سیاسی بودند که امروز به دیدار سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران رفتند.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی سه‌شنبه شب در دیدار دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما» (آلبا) با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه آلبا از ارزش‌های مشترک برخوردار هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش تقویت کند و این کار را در راستای ارزش‌ها و مواضع مشترک دو طرف ارزیابی می‌کند.

رئیسی بر ضرورت همکاری دوجانبه تصریح کرد و اظهار داشت: ضروری است با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را در عرصه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای استکباری و زیاده‌خواه جهان تلاش ملت‌های مستقل و آزادیخواه را ضدارزش دانسته و در مقابل آن توطئه می‌کنند، اظهار داشت: بی‌تردید فعال شدن هر چه بیشتر سطح همکاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند آمریکایی‌ها و سایر مستکبرین را منفعل کند.

«ساچا سرخیو لورمتی سولیز» دبیرکل اتحادیه آلبا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به نمایندگی از ۹ کشور عضو این اتحادیه در تهران حضور یافته و با تبریک انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هدف اتحادیه «آلبا» این است که روابط بین کشورهای عضو آلبا و جمهوری اسلامی ایران را هر چه بیشتر ارتقا دهد.

وی خاطر نشان کرد: ایران و اتحادیه آلبا از مشترکات فراوانی برخوردار بوده و هر دو به دنبال دفاع از استقلال و حق حاکمیت ملت‌ها و ایستادگی مقابل زیاده خواهی های آمریکا هستند.

 

بوسنی

 

باید روابط خود را در راستای منافع ملت‌هایمان فعال کنیم/ سیاست اصولی ایران، حمایت از تمامیت ارضی کشورها و دفاع از مظلومان جهان است

سید ابراهیم رئیسی سه‌شنبه شب در دیدار خانم «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین با تأکید بر اینکه از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی کشورها و دفاع از مظلومان جهان است، اظهار داشت: رویکرد ما حفظ امنیت و رفاه در تمامی مناطق است.

رئیس جمهور مناسبات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین را دوستانه، ریشه دار و عمیق توصیف کرد و گفت:‌ زمینه تعامل و مبادلات اقتصادی گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم.

رئیسی خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز بسیاری از اقداماتی که در دنیا انجام می‌شود، ضد حقوق انسان است و این اقدامات عمدتاً از طرف کسانی انجام می‌شود که به ظاهر پرچمدار و مدعی حقوق بشر هستند.

خانم «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با تبریک انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره قدردان مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم و آمادگی داریم سطح مناسبات و روابط خود را با تهران هر چه بیشتر گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین خاطر نشان کرد: بوسنی خود را در کنار و حامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی می‌داند.

 

عمان

 

مناسبات تهران و مسقط برآمده از پیوندها و اشتراکات تاریخی دو ملت است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در دیدار "بدر بن حمد البوسعیدی" وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان گفت: مناسبات تهران و مسقط فراتر از مناسبات دو همسایه و برآمده از پیوندها و اشتراکات تاریخی دو ملت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مناسبات صمیمانه ایران و عمان صرفا در سطح روابط دوجانبه باقی نمانده و در همفکری، همکاری و همگرایی دو کشور در عرصه های بین المللی و منطقه ای نیز نمود داشته است، افزود: هدف جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با عمان در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

رئیسی احساس صمیمیت بین مردم ایران و عمان نسبت به یکدیگر را پشتوانه ای برای توسعه و تحکیم روابط دو طرف و سرمایه‌ای در پیشبرد روابط دوجانبه دانست.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه کشورهای منطقه توانایی و قدرت کافی را برای تامین امنیت منطقه دارند، تصریح کرد: حضور بیگانگان در منطقه هیچ ثمره ای جز تهدید امنیت ندارد.

بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه حامل صمیمانه ترین تبریک ها و تهنیت های سلطان عمان برای رئیس جمهور جدید ایران هستم، خاطرنشان کرد: روابط بین ایران و عمان به الگویی در روابط میان کشورهای منطقه تبدیل شده است و به این روابط تاریخی و ریشه دار افتخار می کنیم.

وزیر امور خارجه عمان با استقبال از مواضع رئیسی درباره تقویت روابط با کشورهای همسایه از جمله در سخنرانی مراسم تنفیذ، گفت: امیدواریم هر چه سریع تر بتوانیم در مسقط از حضرتعالی استقبال کنیم و استمرار سفرهای مقامات عالی رتبه به تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی بیانجامد.

 

تاجیکستان

 

باید با اتکا به پیشینه تمدنی، سطح روابط ایران و تاجیکستان را ارتقا دهیم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در دیدار "محمدطائر ذاکرزاده" رئیس مجلس تاجیکستان، روابط دو کشور را متکی بر همدلی و همزبانی دانست و گفت: روابط تهران و دوشنبه فراتر از روابط عادی دو کشور با یکدیگر است و باید با اتکا به نزدیکی‌های فرهنگی و تمدنی، برای ارتقای سطح این روابط گام‌های جدی برداشت.

رئیسی توسعه روابط ایران، تاجیکستان و افغانستان به عنوان سه کشور فارسی زبان را دارای اهمیت فراوان عنوان کرد و اظهار داشت: ناامنی‌های امروز افغانستان که ریشه در دخالت‌های بیگانگان در این کشور دارد، به نفع هیچ کس نیست و ایران و تاجیکستان باید برای رفع این نگرانی مشترک در عرصه دوجانبه و بین‌المللی همکاری های نزدیکی تری با یکدیگر داشته باشند.

محمدطائر ذاکرزاده رئیس مجلس تاجیکستان نیز در این دیدار با اعلام سلام و تبریک رئیس جمهور تاجیکستان به آیت الله رئیسی، تصریح کرد: روابط ایران و تاجیکستان بر محور دین، زبان، فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک بنا شده و ظرفیت های زیادی برای گسترش دارد.

 

ازبکستان

 

برقراری تعامل گسترده با کشورهای همسایه از اصول اولیه سیاست خارجی دولت ایران است

سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در دیدار "نورالدین جان اسماعیل اف" رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان با اشاره به اینکه دو کشور از اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار هستند، گفت: ظرفیت‌های بی‌شماری برای توسعه و برقراری روابط در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که علاقه مند هستیم در مسیر منافع ملت های خود فعال سازیم.

رئیسی ضمن تاکید بر تسریع در تکمیل قراردادهای موجود بین دو کشور و لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید، خاطرنشان کرد: باید تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌ها به امنیت دو کشور و رفاه بیشتر دو ملت منجر شود.

رییس جمهور همچنین اهمیت همکاری‌های نزدیک بین پارلمان‌های ایران و ازبکستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: تعامل و همکاری‌های پارلمانی می تواند نقش موثری در روند اجرای قراردادهای فی مابین و توسعه روزافزون روابط داشته باشد.

نورالدین جان اسماعیل اف رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام و تبریک رئیس‌حمهور و دولت ازبکستان، اظهارداشت: ازبکستان به دنبال توسعه و تحکیم روابط همه جانبه با ایران به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی است.

رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌های پارلمانی را در توسعه و تقویت روابط دو کشور نه تنها در زمینه اقتصادی بلکه فرهنگی و علمی مؤثر می دانیم و مصمم هستیم این روند را با قوت پیش ببریم.

 

نیکاراگوئه

 

جوشش روحیه انقلابی در میان جوانان، پشتوانه استقلال ملی است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعد از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار "دنیس مونکادا" وزیر امور خارجه نیکاراگوئه گفت: ایستادگی در مقابل مطامع ناحق آمریکا، نیکاراگوئه را به الگویی برای کشورهای آمریکای لاتین و حرکت های ضد استکباری کشورهای این منطقه تبدیل کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نام انقلاب نیکاراگوئه همواره برای مردم ایران نامی آشنا بوده است، افزود: مردم ایران همواره برای ملت انقلابی نیکاراگوئه آرزوی موفقیت و پیروزی داشته اند و چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که روحیه انقلابی به ویژه در نسل جوان همواره باید زنده و شاداب باشد، رهبران انقلاب نیکاراگوئه هم نباید اجازه دهند گذشت زمان روحیه انقلابی را در مردم و بخصوص جوانان سرد کند.
رئیسی روابط بین دو کشور را خوب و سازنده توصیف کرد و اظهار داشت: البته سطح فعلی روابط کافی نیست و باید با بررسی‌های دقیق درباره ظرفیت های دو کشور، گام‌های بلند و جدی برای ارتقای سطح روابط برداشت.
"دنیس مونکادا" وزیر امور خارجه نیکاراگوئه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام و تبریک رئیس جمهور نیکاراگوئه برای رئیسی و دولت سیزدهم، تصریح کرد: نیکاراگوئه مسیر تحقق اهداف انقلاب خود را ادامه می‌دهد و با کمک کشورهای دوست مثل جمهوری اسلامی ایران از اهداف و آرمان های مشترک کشورهای انقلابی به ویژه استکبار ستیزی صیانت می‌کند.
وزیر امور خارجه نیکاراگوئه خاطرنشان کرد: باید ساختارهایی ثابت و دائمی برای تقویت روابط سازنده دو کشور طراحی و اجرا کنیم.

 

سوریه

 

بقایای نیروهای بیگانه باید هر چه زودتر از خاک سوریه خارج شوند

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار "حموده صباغ" رئیس مجلس سوریه با بیان اینکه سوریه از مردمانی مقاوم و با استقامت و دولت انقلابی برخوردار است، اظهارداشت: مردم و دولت سوریه قهرمانانه در مقابل تروریسم عبری و غربی ایستادگی کرده و به پیروزی رسیدند.

رئیس جمهور با تاکید بر توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی تهران و دمشق در راستای منافع دو ملت، گفت: همراهی و همکاری موجود بین دو کشور را با قوت ادامه خواهیم داد و هیچ محدودیتی در مسیر توسعه روابط برادرانه دو کشور وجود ندارد.

رئیسی درخصوص برنامه‌ریزی برای بازسازی سوریه، تصریح کرد: باید بقایای نیروهای بیگانه هر چه زودتر از خاک سوریه خارج شوند تا این ملت بتواند با قوت و سرعت روند بازسازی را آغاز کند.

رئیس جمهور همچنین یاد رشادت‌ها و ایثارگری شهدای مقابله با جریان تروریستی در سوریه و منطقه بویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

"حموده صباغ" رئیس مجلس سوریه نیز با ابلاغ سلام گرم و تبریک صمیمانه بشار اسد رئیس جمهور سوریه، اظهارداشت: مردم و دولت سوریه حمایت های مردم ایران را هرگز فراموش نخواهند کرد و یاد شهید حاج قاسم در وجدان مردم سوریه جاودان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران و سوریه از سرنوشت مشترک برخوردار هستند، گفت: خون پاک مردم سوریه و ایران به هم آمیخته شده و پیوند دو ملت ناگسستنی است.

 

یمن

 

 هیچ‌کس خارج از یمن نمی تواند برای این کشور تصمیم بگیرد

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه در دیدار "محمد عبدالسلام" فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن با تجلیل از مقاومت و ایستادگی مردم و مجاهدین یمن در مقابل مستکبران و زورگویان، اظهار داشت: امروز یمن به جلوه ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار جهانی و افتخار جهان اسلام و جهان عرب تبدیل شده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مقاومت و ایستادگی مردانه مردم و جوانان یمن برای عزت و استقلال خود در مقابل استکبار و ایادی آن، همه جهانیان را حیرت زده کرده است و این افتخار نه تنها برای مردم یمن بلکه متعلق به همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان است.

رئیسی با تاکید بر اینکه مردم و مجاهدین یمن پیروز میدان هستند، تصریح کرد: امروز برای همه جهانیان و حتی متجاوزین آشکار است که پیروز واقعی این عرصه کیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه سرنوشت یمن باید به دست خود یمنی‌ها رقم بخورد، تاکید کرد: هیچ‌کس خارج از یمن نمی تواند برای این کشور تصمیم بگیرد.

محمد عبدالسلام فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن نیز در این دیدار با تبریک و اظهار خشنودی از انتخاب رئیسیِ، گفت: یمن گام های بلندی برای پیشرفت و توسعه برداشته است و خود را در این مسیر، در کنار و پشتیبان جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

وی با بیان اینکه ایران و یمن در محور واحدی علیه استکبار قرار دارند، اظهارداشت: مردم یمن خط مقاومت را برگزیده است و قدرتمندتر از همیشه این مسیر را ادامه خواهد داد.

 

غنا

 

سطح فعلی روابط با غنا و دیگر کشورهای آفریقایی قابل قبول نیست

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعد از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار «ابراهیم محمد»، وزیر گردشگری غنا با تشکر از پیام تبریک همتای غنایی خود گفت: از شما می خواهم در بازگشت به کشورتان پیام اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات اقتصادی با غنا را ابلاغ کنید.

رئیسی با اشاره به اظهار ناخرسندی وزیر گردشگری غنا از کاهش سطح تعاملات اقتصادی ایران با این کشور افزود: کاهش سطح روابط با غنا و دیگر کشورهای آفریقایی برای دولت سیزدهم قابل قبول نیست و تلاش خود را برای بالفعل شدن همه ظرفیت‌های موجود به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای آفریقایی به کار خواهیم گرفت.

ابراهیم محمد وزیر گردشگری غنا نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک صمیمانه رئیس جمهور کشورش برای آغاز فعالیت دولت رئیسی، اظهار داشت: امیدواریم با رفع موانع، مناسبات و تعاملات ایران و غنا در عرصه‌های مختلف و به ویژه در زمینه اقتصادی هر چه بیشتر گسترش یابد.

وزیر گردشگری غنا با اشاره به موقعیت مناسب کشورش در غرب قاره آفریقا تصریح کرد: غنا موقعیت خوبی برای فعالیت اقتصادی دارد و می تواند دروازه ورود ایران به این قاره باشد.

 

سیکا

 

ایران از ظرفیت نهادهای بین المللی برای صیانت از منافع و حقوق کشورهای مستقل استفاده خواهد کرد

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز چهارشنبه در دیدار "کایرات ساریبای" مدیر اجرایی دبیرخانه کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) با تشکر از تبریک و آرزوی موفقیت وی برای دولت سیزدهم، گفت: ایران فعالیت و پویایی سازمان‌های منطقه‌ای را عامل مهمی در مسیر مقابله با یکجانبه گرایی می‌داند.

رئیس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران، بنا دارد تا به‌طور مؤثر از ظرفیت نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای دفاع از حقوق و منافع کشورهای مستقل استفاده کند.
"کایرات ساریبای" مدیر اجرایی کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) نیز در این دیدار با اظهار امیدواری نسبت به تداوم و تقویت نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در سازوکار سیکا برای گسترش صلح و امنیت در منطقه و جهان اظهار داشت: امروز قاره آسیا تاثیر مهمی در مدیریت تحولات جهانی دارد و سازمان سیکا به دنبال تقویت نقش آفرینی کشورهای آسیایی در عرصه بین‌المللی است.
وی تصریح کرد: محور فعالیت سیکا بر تقویت نقش کشورهای آسیایی در تصمیم گیری برای مسائل این قاره و ممانعت از دخالت کشورهای غیرآسیایی در تحولات این قاره است.

 

بو

 

مصمم هستیم خارج از اراده مستکبران روابط خود را افزایش دهیم

سید ابراهیم رئیسی در دیدار «رخلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی، با بیان اینکه سطح کنونی روابط دو کشور را با توجه به ظرفیت های گسترده‌ای که وجود دارد ناکافی می‌دانیم، اظهارداشت: باید با مشارکت یکدیگر سازوکارهایی برای توسعه همه جانبه روابط در عرصه‌های مختلف ترسیم کنیم.

رئیسی با اشاره به اهمیت توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری های ایران و بولیوی، خاطرنشان کرد: دو کشور از زمینه های فراوانی برای توسعه سطح روابط برخوردار هستند که باید شناسایی و در جهت بهبود مناسبات و منافع دو ملت استفاده شود.

رئیس جمهور با اشاره به ناخرسندی آمریکا از روند توسعه روابط ایران با بولیوی و سایر کشورهای آمریکای لاتین، تصریح کرد: مصمم هستیم خارج از اراده مستکبران روابط خود را در راستای منافع دو ملت، هر چه بیشتر افزایش دهیم.

رئیسی گفت: آمریکا و مستکبران جهان از اینکه بولیوی بر پایه اراده و خواست مردم خود استوار شده است، ناراحت و خشمگین هستند اما بی تردید کشورهای مستقل و آزادیخواهی مانند بولیوی می‌توانند خارج از اراده مستکبران، مسیر پیشرفت را ادامه دهند.

رخلیو مایتا وزیر امور خارجه بولیوی نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک دولت و ملت بولیوی، علاقه مندی و اراده کشورش را برای تعمیق و تقویت پیوندهای دوستی با ایران مورد تاکید قرار داد و گفت: به رغم کارشکنی‌های آمریکا مصمم هستیم سطح روابط با تهران را در همه حوزه‌ها، ارتقا دهیم.

 

نیجر

 

باورهای مشترک ملت‌های ایران و نیجر قلب‌های ما را بهم نزدیک می‌کند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه در دیدار "سینی عمرو" رئیس مجلس نیجر، با اشاره به اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دوستانه بوده است، گفت: آنچه پیش از روابط سیاسی و اقتصادی ایران و نیجر را به هم پیوند می‌دهد، باورهای مشترک دو ملت است که قلب‌های ما را بهم نزدیک می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سطح فعلی روابط دو کشور قابل قبول نیست، اظهار داشت: وزارت امور خارجه ایران و نیجر باید برنامه و ساز و کاری عملیاتی برای شناسایی همه ظرفیت‌های دو کشور برای گسترش روابط را طراحی و اجرا کنند، زیرا گسترش روابط با کشورهای آفریقایی از جمله نیجر، از اولویت‌های ایران در دوره پیش رو خواهد بود.

رئیسی مناسبات پارلمانی را نیز از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش روابط کشورها برشمرد و اضافه کرد: روابط خوب بین ایران و نیجر باید زمینه ای برای تقویت روابط دو کشور در عرصه بین‌المللی باشد.

"سینی عمرو" رئیس مجلس نیجر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت رئیس جمهور و ملت نیجر برای دولت و ملت ایران تصریح کرد: بنده حامل پیام علاقمندی دولت و ملت نیجر برای گسترش روابط حسنه و دوستانه بین دو کشور هستم.

 

پاکستان

 

ایران و پاکستان پیوندی ناگسستنی دارند

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه در دیدار "محمد صادق سنجرانی" رئیس مجلس سنای پاکستان، با بیان اینکه روابط تهران و اسلام آباد فراتر از رابطه همسایگی است، گفت: رابطه دو ملت برپایه باورهای اعتقادی و فرهنگی استوار است و این پیوندی ناگسستنی است.

رئیسی سطح مطلوب مناسبات ایران و پاکستان را بسیار بالاتر از حد کنونی دانست و با اشاره به اینکه می‌توان راههای جدیدی برای تعمیق روابط دو کشور ایجاد کرد، اظهارداشت: باید ظرفیت های افزایش روابط و همکاری‌های دو کشور را شناسایی و در مسیر منافع دو کشور و منطقه فعال سازیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت توسعه روابط و همکاری پارلمانی ایران و پاکستان، گفت: پارلمان‌های دو کشور می‌توانند نقش سازنده و مفیدی در مسیر توسعه مناسبات دو کشور داشته باشند.

رئیسی در ادامه با ابراز نگرانی از تنش و ناامنی در افغانستان، همکاری ایران و پاکستان برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: وضعیت مردم افغانستان نگران کننده است و باید با همکاری‌های مشترک نگذاریم این مردم مسلمان بیش از این دچار آسیب شوند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حضور آمریکا در هیچ کجای دنیا نه تنها مشکل‌گشا نبوده بلکه مشکل زا است، اظهارداشت: سرنوشت افغانستان باید بدون دخالت بیگانگان و به دست خود افغانی‌ها و از مسیر گفت‌وگو و بصورت صلح‌آمیز تعیین شود.

محمد صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک رئیس جمهور و نخست‌وزیر پاکستان، با بیان اینکه ایران و پاکستان به مثابه دو روح در یک بدن بوده و از روابط برادرانه برخوردار هستند، گفت: مطمئن هستیم با نگاه مثبتی که شما به روند توسعه روابط با پاکستان دارید، سطح همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه چشم‌گیری خواهد داشت.

وی با اشاره به ناتوانی آمریکا در تامین امنیت در افغانستان، خاطرنشان کرد: آمریکا عامل اصلی ناامنی در مناطق مختلف است و با توجه به شرایط موجود منطقه، از شما تقاضا داریم تا برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه، بین کشورهای اسلامی هماهنگی ایجاد کنید.

 

ونزوئلا

 

کشورهای مستقل می‌توانند بر تحریم و فشارهای ظالمانه آمریکا غلبه کنند/ با برقرای روابط همه جانبه با کشورهای دوست، مشکلات را از پیش پای مردم خود برمی‌داریم

سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در دیدار «ریکاردو منندز پیریتو» معاون رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به ضرورت تقویت و تحکیم روزافزون روابط ایران و کشورهای حوزه آمریکای لاتین، گفت: بدون تردید کشورهای مستقل و آزادیخواه جهان می‌توانند با توسعه سطح روابط و همکاری‌های خود بر تحریم و فشارهای ظالمانه آمریکا غلبه کنند.

رئیس جمهور، روابط تهران – کاراکاس را دوستانه و عمیق توصیف کرد و اظهارداشت: ایران و ونزوئلا از منافع و نیز دشمن مشترک برخوردار هستند و همواره نشان داده ایم که با ایستادگی و درایت می توانیم توطئه های آمریکا و امپریالیسم جهانی را نقش بر آب کنیم و آمریکا بر خلاف ادعاهایی که دارد، نمی تواند ملت های مستقل را از مسیر پیشرفت و تعالی بازدارد.

رئیسی با اشاره به وجود اراده قوی برای تقویت روابط دو جانبه برای حرکت پرشتاب در مسیر توسعه همه‌جانبه، تصریح کرد: مصمم هستیم با برقرای روابط همه‌جانبه با کشورهای دوست و برادر مشکلات را از پیش پای مردم خود برداریم.

«ریکاردو منندز پیریتو» معاون رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این دیدار با تبریک و تسلیم پیام نیکلاس مادورو رئیس جمهور کشورش، گفت: علاقه و دوستی ونزوئلا با مردم ایران غیر مشروط و همیشگی است و مصمم هستیم در روابط دو کشور جهش ایجاد نماییم.

وی همچنین با اشاره به ترسیم نقشه راه مشترک برای مقابله با مشکلاتی مانند تحریم اظهارداشت: یقین داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.