​حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی امروز برای نخستین بار به عنوان رییس جمهور منتخب ایران در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی حضور پیدا کرد و به سوالات در زمینه های مختلف پاسخ داد.

به گزارش جماران؛ خلاصه ای از مهمترین اظهارات سید ابراهیم رییسی رییس جمهور منتخب در نخستین نشست خبری خود در پی می آید:

*سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد، بلکه ما تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

*اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره و مذاکرات فرسایشی باشد.

*اولین اقدام دولت ما توجه به مسئله اشتغال و مسکن مردم خواهد بود.

*من به آمریکا می گویم شما بر اساس برجام موظف به رفع تحریم ها بودید، ولی این کار را نکردید و اکنون به تعهدات خود بازگردید و آنها را اجرایی کنید. به اروپا هم می گویم تحت فشار آمریکا قرار نگیرید و به آنچه متعهد شدید عمل کنید.

*تیم مذاکره کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارشاتی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارشات است.

*{در پاسخ به سوالی در خصوص نقش وی در برخی اعدام ها} من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت هایم دنبال کردم. به آنهایی که اتهام می زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسانها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسانها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده ام.

 *به عنوان رئیس جمهور خود را خادم جمهور می دانم، چه کسانی که به من رای دادند، چه کسانی که به کاندیداهای محترم دیگر رای دادند، چه کسانی که به دلیل کرونا یا دلایل دیگر پای صندوق حاضر نشدند

** آیا در شرایط رفع تحریم ها حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هستید؟ خیر.

*من با اقداماتی اعتماد مردم به بازار بورس را بر می گردانم. از جمله اینکه دولت حتما بورس را قلکی برای خود قرار نمی دهد تا کسری بودجه خود را از طریق بورس تامین کند.

*مسائل منطقه ای و موشکی قابل مذاکره نیست. موضوعی که مذاکره و توافق شد را عمل نکردند. چطور می خواهند وارد مسائل جدید شوند؟

*به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و از همه احزاب و اشخاصی که  از من حمایت کردند صمیمانه تشکر می کنم، اما من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فساد ستیز بودن و مردم‌دار بودن است.

*روابط بسیار خوبی را با چین دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی اجرایی کردن طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافقات بین دو کشور حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

*باید ارتباط بین سفره‌های مردم و کالاهای اساسی را با دلار و خارج از کشور، طی اقدامی میان مدت و طولانی‌مدت قطع کنیم

*اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم بازگشایی سفارت دو کشور هیچ مانعی از سوی جمهوری اسلامی نیست.

*باید ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور از طرف همه دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.