روحانی رئیس جمهوری ضمن اعلام اینکه از این پس به جز خارک نفت ایران از بندر جاسک هم صادر می شود، به طرفین برجام توصیه کرد: «طرف‌های مذاکره آن چند مورد باقیمانده را هم بپذیرند. اگر آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای طرف برجام به تمامی تعهدات خود برگردند ما نیز پس از راستی آزمایی به تمامی تعهدات خود برمی‌گردیم.»

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت دفاع و رونمایی از  ناوشکن ایرانی دنا و ناو مین شکار شاهین و الحاق آنها به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در هفتاد دومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران قدرتی است که امنیت منطقه را برای خود و همسایگان تضمین می کند.

دکتر روحانی تصریح کرد:  به همسایگان عزیز خود با صراحت اعلام می کنیم که قدرت نیروهای مسلح ما  علیه شما نیست بلکه پشتیبان و حافظ شما، خلیج فارس و دریای عمان هم هست و ارتش ایران مدافع استقلال خود و کشورهای منطقه و همسایگان است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در دفاع از کشور خود نه نیازمند سلاح کشتار جمعی هستیم، نه در پی بدست آوردن این سلاح هستیم و نه آن را مجاز می دانیم، این فتوای صریح مقام معظم رهبری است .

دکتر روحانی با بیان اینکه ما بدنبال توانمندی های هسته ای ، فضایی و موشکی برای صنعت داخلی و فناوری های نوین خود هستیم، تصریح کرد: قدرت هسته ای ما برای ساخت سلاح هسته ای نیست آمریکا و اروپا این را بدانند و بفهمند، فعالیت هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و غنی سازی ما برای نیازمندی های کشور در بخش های پزشکی و صنعت انرژی است.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک به ملت بزرگ ایران، ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع و نیروی دریایی به دلیل ساخت این دو شناور رزمی و دفاعی با اتکا به توان داخلی،گفت: نیروی دریایی از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز همواره یک نیروی پرتوان و قدرتمند بوده است.

دکتر روحانی افزود: مردم به یاد دارند که در ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به طور کلی نیروی دریایی عراق را منهدم کرد و بعد از چند ماه دیگر در آب‌های خلیج فارس شناوری را به نام شناور عراقی نمی‌دیدیم و به طور کلی نیروی دریایی عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از گذشت 33 سال از جنگ تحمیلی، ارتش و نیروی دریایی آبدیده‌تر و با تجربه‌تر از همیشه است، اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش و سپاه امروز در کنار هم به خوبی از آب‌های سرزمینی و منافع جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی در چارچوب مقررات بین‌المللی به خوبی حراست و حفاظت می‌کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز شناورهای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بدون نیاز به توقف  با خودکفایی کامل و با لجستیک همراه می‌توانند هزاران کیلومتر آب‌های بین‌المللی را بپیمایند، تصریح کرد: در مرحله اول انگیزه و در قدم‌های بعدی آموزش و تجهیزات کافی عامل این قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و به ویژه نیروی دریایی هستند و در کنار همه اینها دولتی قدرتمند است که هم به لحاظ لجستیکی و مالی و هم به لحاظ حمایت در عرصه‌های بین‌المللی همواره از نیروهای مسلح کشور پشتیبانی کرده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت و ملت ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی در 3 سال و نیم گذشته سرو قامت ایستاده اند و دولت با همه توان با وجود مضاعف شدن فشارها به دلیل شیوع کرونا، از نیروهای مسلح خود حمایت و نیازهای آنان را تامین کرده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه ساخت این 2 ناو که در طول 8 سال گذشته انجام شده ، نشانه این است که هیچ فشار و هیچ جنگی نمی‌تواند ملت و دولت ما را به زانو در بیاورد، ادامه داد: در طول این 8 سال همچنین قدرت پدافند هوایی ایران از هر زمان دیگر برتر و بالاتر شده و آنچه در زمینه پدافند هوایی مورد نیاز کشور بوده از جمله سامانه اس 300، با تلاش شبانه‌روزی تامین شده است.

رئیس جمهور با برشمردن مصادیق آن دسته از توانمندی‌های دفاعی کشور که در 8 سال گذشته ایجاد شده و یا توسعه یافته‌اند، گفت: امروز نیروهای مسلح کشور خودکفا بوده و روی پای خودشان ایستاده‌اند و بدون نیاز به خارج به خوبی می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران قربانی سلاح کشتار جمعی در جنگ تحمیلی 8 ساله توسط عفلقیان مسلح شده از سوی نیروهای غربی و شرقی بوده است، اضافه کرد: ایران دنبال توانمندی هسته‌ای، هوایی، فضایی، موشکی برای صنعت داخلی و توانمندی‌ خود است.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه دیدند ایران غنی‌سازی 63 درصد هم انجام داد و اگر نیاز باشد در هر زمان می‌توانیم غنی‌سازی بالاتر هم انجام دهیم، اما در عین حال دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. غنی‌سازی ما برای نیازمندی‌های کشورمان در بخش‌های پزشکی و در بخش‌های صنعت انرژی و در سایر بخش‌ها است.

دکتر روحانی افزود: فعالیت هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است. ملت ما قدرت توانمندی و ایستادگی در برابر قدرت‌های جهان را دارد و همه دیدند آن زمان که لازم بود پهپاد بزرگترین قدرت نظامی جهان را ساقط کردیم و آن روز که لازم بود، پایگاه نظامی اش را موشک باران کردیم. این قدرت و توانمندی نیروهای مسلح غیور ایران اسلامی و توانمندی ملت و دولت ایران است.

رئیس جمهور اظهار داشت: قصد جنگ و تنش نداریم، اما در عین حال در برابر قدرت‌های متجاوز هم سر فرود نخواهیم آورد. امروز در مذاکرات وین این نکته به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی‌ها و بقیه کشورهای 1+5 به تمام تعهدات خودشان بدون استثناء عمل کنند بدون فاصله و بعد از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی ایران هم به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این پیام صریح جمهوری اسلامی ایران به اروپا و آمریکاست. بنابراین همانطور که بسیاری از تعهدات‌تان را قبول کردید و اعلام کردید که آنها را اجرا خواهید کرد، چند مورد باقیمانده را نیز بپذیرید تا منطقه و جهان شاهد صلح و آرامش و تعامل سازنده بیشتر باشد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت ملت بزرگ ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌کنم به دلیل اینکه امروز وزارت دفاع کار بسیار بزرگ و عظیمی را به پایان رساند و دو ناو در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داد. ناوشکن دنا و همچنین ناو مین‌شکار که در اختیار نیروی دریایی قرار گرفت.

نیروی دریایی همواره از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز یک نیروی پرتوان و قدرتمند بوده است. مردم به یاد دارند در جنگ تحمیلی 8 ساله در ماه‌های اولیه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به طور کلی نیروی دریایی عراق را منهدم کرد. بعد از 2، 3 ماه، دیگر در آب‌های خلیج فارس شناوری را به نام شناور عراقی نمی‌دیدیم و به طور کلی نیروی دریایی عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد. همچنین نیروی دریایی و نیروی هوایی، 2 نیرویی بودند که در سال پایانی جنگ مستقیماً با ارتش آمریکا روبرو شدند.

در 8 سال دفاع مقدس، جنگ ما البته با متجاوزین جهانی بود. به ظاهر در زمین جنگ با صدامیان و عفلقیان بود، اما نیروی هوایی و دریایی ما علاوه بر مواجهه با متجاوزین، در سال پایانی در خلیج فارس با نیروی دریایی آمریکا و با نیروی هوایی آمریکا روبرو شدند.

ارتش آبدیده جمهوری اسلامی، از سال 67 تا امروز، حدود 33 سال است که از آب‌های سرزمینی‌مان و از آب‌هایی که تعلق به منافع ملی ما در آب‌های بین‌المللی دارد، به خوبی دفاع می‌کند و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در کنار این نیرو از آب‌های خلیج فارس به خوبی حراست و حفاظت می‌کنند.

امروز دیگر نیروی دریایی تنها به خلیج فارس و دریای عمان تعلق ندارد. همه اقیانوس‌ها محل فعالیت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی است. امروز می‌بینیم که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از دریای عمان حرکت می‌کند، اقیانوس هند را پشت سر می‌گذارد، در اقیانوس اطلس حرکت می‌کند و قادر است مسیر بسیار طولانی هزاران کیلومتر دریا را بدون اینکه نیازمند باشد در بندری پهلو بگیرد، برای آب و غذا و سوخت، با خودکفایی کامل و با لجستیک همراه می‌تواند آب‌های بین‌المللی را بپیماید. این قدرت بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که امروز دنیا به خوبی مشاهده می‌کند.

اگر در نیروهای مسلح انگیزه نباشد، در قدم اول، آموزش نباشد در قدم دوم، تجهیزات کافی نباشد در قدم سوم و دولت قدرتمندی نتواند نیروهای مسلح را پشتیبانی کند، از لحاظ پشتیبانی‌هایی که نیروهای مسلح از لحاظ لجستیکی و از لحاظ تأمین مسایل مالی نیاز دارند و هم در صحنه بین‌المللی و در مواقف بین‌المللی که بتواند به خوبی از نیروی مسلح در سطح جهان حراست و حفاظت و حمایت کند.

امروز دولت جمهوری اسلامی ایران در خدمت ملت ایران و در خدمت نیروهای مسلح است. امروز شاهد هستیم که علیرغم 3.5 سال جنگ تحمیلی اقتصادی، که هر کشور دیگری بود در برابر آن به زانو در می‌آمد،  ملت ما سرو قامت ایستاده و دولت با همه توان مقاومت می‌کند و توانسته نیازهای ضروری مردم و نیازهای ضروری نیروهای مسلح را تأمین کند و علیرغم محدودیت‌های دوران تحریم و کرونا با هم که در تاریخ ایران بی‌نظیر بوده، این دولت قدرتمند و توانمند در کنار مردم غیور با رهبری، رهبر معظم انقلاب، آن رهبر فرهیخته و شجاع، امروز می‌بینیم که در طول این مدت با همه سختی و مشکلات دست از توسعه و تقویت نیروهای مسلح برنداشته است.

امروز شاهد الحاق دو ناو به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران هستیم که این هر 2 ناو در طول این 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است و این نشان می‌دهد که هیچ فشاری، هیچ جنگی نمی‌تواند ملت و دولت ما را به زانو در بیاورد. مسیر و راهمان را به خوبی ادامه می‌دهیم.

دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سواحل مکران و نیازمندی‌هایی که این ساحل داشته، بندر جاسک که تبدیل به یک بندر بسیار مهم امروز و در سال‌های آینده خواهد بود. چابهار و توسعه‌ای که این منطقه پیدا کرده است. اینکه این دولت توانسته گاز را به تمام این منطقه و به استان سیستان و بلوچستان و به اقصی نقاط شرق کشور برساند، اینکه دولت توانسته آب را شیرین کند و به اعماق کویر در شرق ایران برساند و امروز شاهدیم که آب را به 2 استان رسانده و انتقال آب را برای چند استان دیگر طراحی کرده است، این آبادانی که امروز ما در شرق و جنوب کشور، در دریای عمان، در سواحل مکران شاهدیم و اینکه به زودی بندر جاسک یک بندر مهم صادراتی برای نفت ایران خواهد بود. تا امروز اگر نفت ایران در جزیره خارک آماده صادرات می‌شده است از این به بعد هم در خارک و هم در جاسک انجام می‌شود، این کار استراتژیک بی‌نظیر دولت یازدهم و دوازدهم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

خوشحالم که در طول این 8 سال قدرت پدافند هوایی ایران از هر زمان دیگر برتر و بالاتر شده است. آنچه مورد نیاز کشور برای واردات در زمینه پدافند هوایی بود با تلاش شبانه‌روزی دیپلماتیک این کار انجام گرفت و اس300 وارد کشور شد.

سال‌ها این مسأله در گیرودار پیچ و خم‌های اداری، سیاسی و دیپلماتیک بود. مدرن‌ترین‌ سلاح‌های پدافند هوایی در طول این مدت ساخته شد. توان موشکی ما بسیار قدرتمندتر از سابق شد. توانستیم در این مدت در زمینه نیروی دریایی ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها، موشک‌هایی که مورد نیاز نیروی دریایی ما است، موشک کروز دریایی که برد آن از 300 کیلومتر به هزار کیلومتر در طول این سال‌ها رساندیم و امروز یک توان قدرتمند در اختیار نیروهای مسلح‌ است.

در زمینه نیروی هوایی، ساخت جنگنده کوثر، ساخت موتور هواپیما، در زمینه هوانیروز، در زمینه زرهی، امروز بحمدالله ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح خودکفا هستند و روی پای خودشان ایستادند و با توانمندی خودشان، دولت و وزارت دفاع، امروز بدون نیاز به خارج به خوبی می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم.

در پایان عرضم روی چند نکته می‌خواهم تأکید کنم. قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح، صرفاً برای بازدارندگی و دفاع پشیمان‌کننده است. هیچگاه دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح قصد تجاوز به هیچ کشوری نداشتند و ندارند.

به همسایگان عزیزمان بسیار با صراحت اعلام می‌کنیم که قدرت نیروهای مسلح، ‌پشتیبان و حافظ شما هم هست، علیه شما نیست. اگر نیروی دریایی قدرتمندی در خلیج فارس و دریای عمان داریم، حافظ خلیج فارس و دریای عمان و حافظ راه‌های اصلی در اقیانوس هند، دریای سرخ و مناطق دیگر هستیم.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتی است که امنیت منطقه را برای خود و همسایگان خود تضمین می‌کند. ارتش جمهوری اسلامی ایران مدافع استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است و جهانیان دیدند در عراق، سوریه و یمن یا هر جای دیگر که تروریست‌ها خواستند حضور و حاکمیت پیدا کنند این نیروی‌های مسلح ایران بودند که به درخواست آن کشور به کمک ارتش‌های آن کشورها شتافتند و دست تروریست‌ها را از منطقه قطع کردند.

نکته دوم؛ در دفاع از کشورمان نه نیازمند به سلاح‌های کشتار جمعی هستیم نه در پی به دست آوردن سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و نه آن را اخلاقی و مجاز می‌دانیم. این فتوای صریح فرمانده کل قوا و رهبری معظم انقلاب اسلامی است که ایشان سلاح کشتار جمعی را خلاف فتوای خودشان و خلاف اخلاق و معیارها و موازین اسلامی دانستند.

ما قربانی سلاح کشتار جمعی در جنگ تحمیلی 8 ساله توسط عفلقیان هستیم که توسط نیروهای غربی و شرقی تسلیح شده بودند. ما دنبال توانمندی هسته‌ای، هوایی، فضایی، موشکی برای صنعت داخلی خودمان و توانمندی خودمان و فناوری‌های نوین خودمان هستیم. قدرت هسته‌ای ما برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست، آمریکا این را به خوبی بداند. اروپا این را به خوبی بفهمد. بله قادریم غنی‌سازی 20 درصد و شما دیدید دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی 63 درصد را انجام داد و اگر روزی نیاز داشته باشیم به غنی‌سازی بالاتر، همان روز و همان ساعت غنی‌سازی بالاتر را انجام می‌دهیم. اما در عین حال دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. غنی‌سازی ما برای نیازمندی‌های کشورمان در بخش‌های پزشکی و در بخش‌های صنعت، انرژی و در سایر بخش‌ها است.

فعالیت ما کاملاً صلح‌آمیز است. ملت ما قدرت توانمندی و ایستادگی در برابر قدرت‌های جهان را دارد و شما دیدید در برابر بزرگترین قدرت نظامی جهان یعنی آمریکا، آن روز که لازم بود پهپاد او را سرنگون کردیم. آن روز که لازم بود، پایگاه او را موشکباران کردیم. این قدرت و توانمندی نیروهای مسلح غیور ایران اسلامی است و این توانمندی ملت و دولت ایران است.

قصد جنگ و تنش نداریم اما در عین حال در برابر قدرت‌های متجاوز هم سر فرود نخواهیم آورد. امروز در مذاکرات وین این نکته به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی‌ها و بقیه کشورهای 1+5 به تمام تعهدات خودشان بدون استثناء عمل کنند، بدون فاصله بعد از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی ایران هم به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد. این پیام صریح جمهوری اسلامی ایران به اروپا و آمریکاست.

بنابراین همانطور که بسیاری از تعهدات‌تان را قبول کردید و اعلام کردید که اجرا خواهید کرد، آن چند مورد باقیمانده را هم بپذیرید تا اینکه منطقه ما و جهان شاهد صلح و آرامش و تعامل سازنده بیشتر باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.