یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

سخنی با سردار نقدی

آیا لازم است شما در هر مطلبی که از حوزه تخصصی شما خارج است اظهار نظر کنید؟ بحث دخالت مردم و نظر جمهور در مشروعیت دینی حکومت اسلامی بحثی تخصصی است و محتاج کارشناسی عمیق فقهی است. این بحث محتاج تسلط بر مبانی اندیشه امام خمینی است. آیا شما می دانید که مبنای خطابات قانونیه امام چه تأثیری در فقه حکومتی ایشان دارد؟ آیا کتاب های اصول و فقه و عرفان امام را مد نظر دارید؟

پایگاه خبری جماران: سردار نقدی در سخنانی که در مقتل شهدای ۱۵ خرداد در باقر آباد ورامین ایراد شده و در خبرگزاری فارس منتشر شد، با اشاره تلویحی به سخنان یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی گفته است: «بعضی از نزدیکان امام می گویند هدف امام تشکیل جمهوری اسلامی است نه حکوکت اسلامی، در صورتی که هدف امام و شعار مردم در قیام 15 خرداد تشکیل حکومت اسلامی بود».

در این باره نکاتی را لازم است خدمت ایشان مطرح کنیم.

نخست آنکه آنچه سید حسن خمینی در این روزها بر آن تأکید کرد به طور کامل در سخنان رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد امسال مورد تأیید قرار گرفت. و تأکید کردند، «امام لزوم حاکمیت اسلام و اعتقاد به مردم را از دل اسلام ناب به دست آورده بود و به آنها عمیقاً ایمان داشت».

ایشان مخالفان مردمی بودن جمهوری اسلامی را نیز دو دسته دانستند و گفتند مخالفان مردم‌سالاری دینی، به دین اعتقاد دارند اما می‌گویند مردم در حاکمیت دینی هیچ کاره‌ا‌ند و دین باید بدون اتکا و نقش‌آفرینی مردم، حکومت تشکیل دهد که شکل افراطی این نظر، در سال‌های اخیر در شکل‌گیری گروه داعش ظاهر شد».

رهبر انقلاب همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، بعد از تبیین موضوع حاکمیت اسلام، به موضوع جمهوریت و مردم‌سالاری پرداختند و با تأکید بر اینکه اعتبار رأی مردم مسئله بسیار مهمی است، گفتند: «انسانها دارای اراده و حق تعیین سرنوشت هستند که حاکمیت مردم یکی از نمودهای حق تعیین سرنوشت است».

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: «بنابراین مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی یک طرح ناب و خالص دینی است و اینکه برخی می‌گویند امام مردم سالاری را از غربی‌ها گرفت، سخنی بی‌مبنا است زیرا امام کسی نبود که بخاطر رودربایستی از حکم خدا منصرف شود».

حال باید پرسید که آیا سردار نقدی نسبت به رهبری معظم انقلاب هم منتقد است و ایشان را هم خدای نکرده خارج از «خط رهبری» می داند؟

و نکته دوم نصیحتی است که برادرانه خدمت این سردار محترم عرض می کنم. آیا لازم است شما در هر مطلبی که از حوزه تخصصی شما خارج است اظهار نظر کنید؟ بحث دخالت مردم و نظر جمهور در مشروعیت دینی حکومت اسلامی بحثی تخصصی است و محتاج کارشناسی عمیق فقهی است. این بحث محتاج تسلط بر مبانی اندیشه امام خمینی است. آیا شما می دانید که مبنای خطابات قانونیه امام چه تأثیری در فقه حکومتی ایشان دارد؟ آیا کتاب های اصول و فقه و عرفان امام را مد نظر دارید؟ 

و نکته آخر اینکه یاران امام همچون رهبر معظم انقلاب و بزرگان اهل بیت امام با اندیشه ایشان بیشتر آشنا هستند. بهتر است به حکم «اهل البیت ادری بما فی البیت» نظرات امام راحل را نه از رسانه های هتاک و یا واعظان بی تدبیر، بلکه از آشنایان و نزدیکان فرا بگیرید. پیشنهاد می کنیم مشروح این مباحث را در این لینک بخوانید!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
17 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.