گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مرتضی جوادی آملی: ظریف تمام شدنی نیست، همانطور که سردار سلیمانی تمام نشد

یک استاد ارشد حوزه گفت: اگر فضای دشمنی و خصومت بود که رابطه آقای ظریف با سردار شهید سلیمانی هیچ گاه این گونه نمی شد. آنها مانند دو برادر در عین داشتن اختلاف نظر، مترصد بودند که بعد از تصمیم نهایی مصالح کشور را دنبال کنند.

پایگاه خبری جماران: انتشار یک فایل صوتی از وزیر امور خارجه کشورمان و واکنش های پس از آن، عده ای را واداشت تا با دامن زدن به شکاف کاذب میان میدان و دیپلماسی در کشور، مواضعی را در پیش گیرند که شاید همسو با آمریکا و متحدانش باشد.

اما یک استاد ارشد حوزه در این رابطه گفت: عمده کسانی که دچار چنین چالشی هستند باید متوجه باشند که اختلاف میان میدان و دیپلماسی، اختلاف قبل از علم است و هیچ اشکالی هم ندارد. چنانکه هر دو سردار می توانند در جایگاه خودشان سخن حقی را مطرح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با جماران، در خصوص هجمه های صورت گرفته به وزیر امور خارجه کشورمان پس از افشای فایل صوتی او گفت: هیچ بحثی در این نیست که آقای ظریف جزو افرادی است که در سطوح عالی نظام موثر بوده و در مسیر عزت و شکوفایی جامعه و نظام اسلامی گام برمی دارد. از سوی دیگر، اینکه همه بخواهند «واحد» فکر کنند و اندیشه ای یکسان داشته باشند، شدنی نیست. قطعا اختلاف دیدگاه ها می تواند در جهت پیروزی یک مجموعه موثر باشد. زیرا وقتی گفته می شود «اختلاف امتی رحمه» یعنی همین.

مدیریت کردن اختلافات نیاز به همفکری و مشورت بیشتر دارد

وی افزود: البته مراد از اختلاف، مخالفت نیست. بلکه آراء و نظرات گوناگونی است که صاحب نظران از منظرهای مختلف بیان می کنند. شرایطی که برای یک مسئول در این خصوص وجود دارد با شرایطی که دیگران دارند، یکسان نیست. طبیعی است که هرکدام هم خود را محق یا محق تر ببینند. وجود این اختلاف نظرها برای جامعه جای نگرانی ندارد ولی مدیریت کردن این اختلافات و بردن آن به سطحی که بتواند عزت کشور را حفظ کند، نیازمند همفکری و مشورت بیشتری با اهل حل و عقد است.

جوادی آملی ادامه داد: در نظام اسلامی که با چالش های جهانی مواجه است و در میدان های بین المللی حضور دارد، کسانی که دارای اختلاف نظر هستند باید برای رساندن سخن به مجموعه خردمندی که مشورت های بالادستی را به درستی فهمیده و مصالح امت اسلامی را به درستی یافته است، همفکری و مشورت دهند.

اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است

او گفت: اختلاف قبل از تصمیم گیری نهایی را اختلاف قبل از علم می گویند. این اختلاف بسیار ممدوح و شایسته است و هیچ جای نگرانی نیست. وقتی خردمندان  و کسانی که مسائل امت را از مناظر مختلف می بینند و همفکری می کنند و در نهایت عقل جمعی تصمیم گیری می کند، همگان به آن تصمیم احترام می گذارند.

این استاد حوزه گفت: قطعا سردارانی که در میادین مختلف نظام از دیپلماسی و غیره تلاش می کنند، انسان های شریف و دلسوزی هستند که برای سعادت کشور کار می کنند. اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است و بعد از آن دیگر جایی برای اختلاف نظر وجود ندارد و قطعا سردارانی که در میادین مختلف هستند بعد از تصمیم گیری جمعی، به تصمیم گرفته شده تمکین می کنند.

هر دو سردار می توانند در جایگاه خودشان سخن حقی را مطرح کنند

جوادی آملی با اشاره به دوقطبی میدان و دیپلماسی در سطح رسانه ها اظهار داشت: نسبت آنهایی که صادقانه مسائل را دنبال می کنند بسیار بیشتر از کسانی هستند که بر اساس سیاست بازی و فریب مسائل را بازگو می کنند. البته متاسفانه تریبون و قدرت با دسته دوم است. عمده کسانی که دچار چنین چالشی هستند باید متوجه باشند که اختلاف میان میدان و دیپلماسی، اختلاف قبل از علم است و هیچ اشکالی هم ندارد. هر دو سردار می توانند درجایگاه خودشان سخن حقی را مطرح کنند.

وی افزود: آنهایی که به این اختلافات دامن می زنند دو دسته هستند. یا کسانی که به مصالح و منافع ملی نمی اندیشند و درصددند که تنها اختلاف را در جامعه برجسته کنند و یا کسانی هستند که علاقه مند به کشورند اما نمی دانند که اختلاف قبل از علم برای جامعه و نظام بسیار مفید است. اختلافی به زیان کشور است که بعد از حرف نهایی ناشی از خرد جمعی همچنان پابرجا بماند.

آقای ظریف تمام شدنی نیست

این استاد حوزه گفت: بخش عظیمی از جامعه خبر ندارند که این اختلاف به دلیل آنکه قبل از تصمیم گیری نهایی است، برای دو طرف نشان دهنده کمال است و شکنندگی ندارد. لذا میدان و دیپلماسی در کمال دوستی و صمیمیت نسبت به هم این مواضع را اظهار می کردند. اگر فضای دشمنی و خصومت بود که رابطه آقای ظریف با سردار شهید سلیمانی هیچ گاه این گونه نمی شد. آنها مانند دو برادر در عین داشتن اختلاف نظر، مترصد بودند که بعد از تصمیم نهایی مصالح کشور را دنبال کنند.

وی در پاسخ به این سوال چالشی که آیا ظریف پس از این اتفاق تمام شد، گفت: نه خیر، آقای ظریف تمام شدنی نیست و شخصیتی است که بعدها روشن خواهد شد چه خدمتی به کشور و جامعه اسلامی داشته است و میزان دوستی و برادری ایشان هم با سردار بزرگوار قاسم سلیمانی روشن خواهد شد. به نظرم مقداری طول می کشد تا جامعه اسلامی به عمق این رابطه پی ببرد. همانطور که شهید قاسم سلیمانی تمام شدنی نیست، آقای ظریف هم تمام نخواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.