از انتشار این فایل، آن هم در این زمان، آن هم ابتدا در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و آن هم سخنانی با چنین جزئیات، دو گروه اصلی نفع می برند: «دلواپسان» و «جریان برانداز و تحریمی».

پایگاه خبری جماران: انتشار فایل صوتی مصاحبه محرمانه ظریف را با هر نیتی و توسط هرکسی که نشر یافته باشد خلاف منافع ملی می دانم. این اتفاق نوک قله ی اَبربحرانی عمیق به نام شکاف در حاکمیت (و متعاقبا آن، جامعه) است.

البته نکته ای را در آغاز بگویم که ظریف کلیت این سخنان را (اگر همه آن را گوش دهیم، نه یک قسمت گزینشی) طی سال های اخیر در جلسات مختلف بیان کرده بود و او موضوع عجیب و بی سابقه ای را مطرح نکرده است.

اما به نظرم از انتشار این فایل، آن هم در این زمان، آن هم ابتدا در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و آن هم سخنانی با چنین جزئیات، دو گروه اصلی نفع می برند:

1-«دلواپسان»ی که انتشار این فایل را گردن ظریف می اندازند و در حالی که احتمال نامزدی وی وجود دارد، او را تحت فشار قرار می دهند. و از طرف دیگر، در میانه مذاکرات هر نوع توافقی را گرفتار حواشی و چه بسا چالش های جدی می کنند.

البته این گروه از یک جهت نیز منتفع خواهد بود و آن، سوء استفاده از همان فایل گزینش شده ی دو دقیقه ای است که ایران اینترنشنال و بی بی سی از اختلاف نظرات ظریف و سردار سلیمانی منتشر کردند. در حالی که ظریف در بقیه بخش های مصاحبه از نکات سازنده ی همکاری دستگاه دیپلماسی و سپاه قدس هم سخن می گوید.

برای بررسی بیشتر این موضوع پیشنهاد می کنم به مقاله دکتر محسن امین زاده در سالنامه 1398 «سازندگی» رجوع کنید.{اینجا}

2-جریان برانداز و تحریمی که با انتشار این فایل، دوباره ادبیات «ماله کش اعظم» را برای ظریف بازتولید کرده و به دنبال سوزاندن او در انتخابات نزد مردم ناراضی و خسته از وضع فعلی که فعلا انگیزه ای برای مشارکت ندارند، می روند.

آنان از طرف دیگر، با تخریب کلیت سیاست منطقه ای ایران در سالهای متمادی-و نه مثلا، نقد جزئیِ نقش نهادهای نظامی در سیاست های منطقه ای- درصدد توجیه و تئوریزه کردن پروژه «فشار حداکثری» که تحریم و ترور ستون فقرات آن بوده و هست، برمی آیند و اینگونه جنایات بی نظیر دولت های پشتیبان خود (آمریکا، اسرائیل، عربستان و...) را که در این سالها پول هنگفتی هزینه کرده اند، کمرنگ می کنند.

در واقع متهمان و دشمنان منافع ملت ایران در جایگاه دلسوز می نشینند که در حوزه رسانه دست کمی از جنایاتشان حوزه های اقتصادی و امنیتی ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.