روحانی گفت: ترامپ مثل صدام بود، صدام هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد و سرنگون شد و ترامپ سه سال جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد و در هفته‌های آینده از حکومت سرنگون می‌شود او به خاطر جنایت‌ها و ظلمی که کرد، یک آدم بی‌آبرویی در تاریخ خواهد بود. یکی از ظلم‌های غیرقابل گذشت او شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. او خیلی جنایت و آدم‌کشی کرد ولی این دو مورد، دو موردی است که یادمان نخواهد رفت. اینها باید بدانند این داغ بر دل ما بود و برای همیشه در سینه ما هست و انتقام این خون را ملت‌های منطقه‌ و ملت ایران یک روز مناسبی از آنها خواهند گرفت.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور احیای دریاچه ارومیه را از اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید برشمرد و با اشاره به طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه با ظرفیت مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون و ظرفیت انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب تاکید کرد: کشاورزی، سلامتی‌ و زندگی‌ حدود 15 میلیون نفر در غرب کشور مرهون دریاچه ارومیه به عنوان نگین سبز منطقه است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری رسمی از ۲۵ پروژه وزارت نیرو در حوزه احداث سد و نیروگاه در 5 استان کشور گفت: دریاچه ارومیه به عنوان نگین سبز منطقه زندگی مردم غرب کشور را تضمین می کند و امروز کار بزرگی در مسیر احیای آن انجام گرفت.

رئیس جمهور با برشمردن دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه سدسازی اظهارداشت:  شمار سدهای کشور در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، 144 سد بود که این رقم در پایان دولت دوازدهم به 201 سد خواهد رسید  و امروز چهل و هشتمین سد از مجموع 57 سدی که تا پایان این دولت به بهره برداری می رسد، افتتاح شد.

دکتر روحانی با ابراز رضایت از اقدامات دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای موفق پروژه‌های آب و برق اظهار داشت: تا پایان دولت تدبیر و امید تعداد تصفیه‌خانه‌های آب احداث شده به 56،‌ تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به 101 و تعداد سدهای احداث شده به 57 سد خواهد رسید و مهمترین طرح اجرا شده در این دولت نیز احیای دریاچه ارومیه است که زندگی و اشتغال حدود 15 میلیون نفر در غرب کشور وابسته به حیات آن است.

رئیس جمهور گفت: در حوزه ایجاد شبکه های آبیاری، طی هشت سال گذشته 333 هزار هکتار شبکه آبیاری ایجاد شده است. در این دولت 56 تصفیه‌خانه شهری و 101 تصفیه‌خانه فاضلاب به ثمر می نشیند که این اقدامات زیربنایی برای توسعه صنعت، کشاورزی و خودکفایی و امنیت مردم نقش مهمی دارد.

دکتر روحانی در ادامه ضمن قدردانی از وزارت نیرو، شرکت‌های خصوصی و جوانان و مهندسین کشور اظهارداشت: ما امروز در برابر خودمان دو عرصه مهم داریم. نخستین عرصه مقاومت در برابر جنگ اقتصادی است؛ جنگی که از سال 97 بر ما تحمیل کردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای افزایش مقاومت، باید همدیگر و دولت را تقویت کنیم، افزود: هر کس دولت را تضعیف کند و بگوید من ضد آمریکا هستم، از آن دروغ‌های شاخدار گفته است، اگر کسی ضد آمریکاست باید در شرایط جنگ اقتصادی که دولت در میدان جنگ است و به تعبیری رئیس جمهور فرمانده این جنگ است، دولت را تقویت کند.

وی اظهارداشت: ما در میدان جنگ در حال جنگ با آمریکا هستیم و اگر کسی آمد و این دولت را تضعیف کرد، او چه بخواهد چه نخواهد حامی و طرفدار آمریکاست و هر کس در این شرایط، بخواهد به روند  توسعه کشور، بخش خصوصی، بازرگانان، واردکنندگان، صادرکنندگان و همه تلاشگران در صنعت و خدمات ضربه بزند، او از آمریکا حمایت کرده است.

دکتر روحانی تاکید کرد: امروز روزی است که باید برای توسعه کشور همه همدیگر را یاری کنیم و امروز روز وحدت است، هر کس وحدت و اتحاد را بشکند و فاصله و اختلاف درست کند، طرفدار آمریکاست.

رئیس جمهور اظهارداشت: امروز همه باید با وحدت، اتحاد، یکپارچگی، ایثار، فداکاری، با حضور در صحنه اقتصادی و حمایت از دولت، در این جنگ پیروز شویم.

وی در ادامه به موضوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: کادر درمان کشور در خط مقدم مبارزه با این ویروس خطرناک هستند و همه مردم باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی آنها را در این مبارزه یاری دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه با همکاری یکدیگر توانستیم کشور را از آن شرایط بحران خارج و به یک شرایط نسبتا قابل قبول برسانیم، افزود: البته هنوز باید کار کنیم، باید پروتکل‌های بهداشتی را به دقت اجرا کنیم و باید تجمع‌ها را کنار بگذاریم. الان موقع تجمع خانوادگی، رفاقتی،‌ دوستی، ملی و دینی نیست، اکنون زمان رعایت فاصله گذاری های اجتماعی برای عبور از مشکل کرونا است.

رئیس جمهور در ابتدای این مراسم نیز سخنان مهمی به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ سردار دلها بیان کرد که جداگانه منتشر می شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه‌های امسال برای ما و انشاءالله برای مردم عزیز ایران خاطره‌انگیز بود. هر هفته‌ای افتتاح‌های بزرگ در سراسر کشور داشتیم و این سی و نهمین هفته بود و انشاءالله تا پایان سال خدا توفیق دهد و این طرح پنجشنبه‌ها را ادامه دهیم.

امروز روز پایان سال میلادی 2020 هست، سالی که با سختی‌هایی توام بود و پایان یافت و فردا سال جدید میلادی آغاز می‌شود و همچنین ایام سالگرد شهادت سردار بزرگ ما سردار سلیمانی عزیز هست که نام، یاد و خاطرات او و همچنین مکتب او که همان مکتب امام بود و مکتب رهبر معظم انقلاب بود آن راه و مکتب انشاءالله همیشه ادامه پیدا می‌کند.

حتما دشمن ضرر کرد از این کارِ غلط و نادرستی که انجام داد و از این ترور وحشیانه و مطمئن باشد که مردم و جوانان ایران و جوانان منطقه مقاوم‌تر و با امید بیشتر در مسیر مقاومت و استقلال منطقه ایستادگی می‌کنند و همه مردم فهمیده‌اند تا روزی که آمریکایی‌ها در این منطقه هستند این منطقه روی خوشِ کاملِ مطلوب را نخواهد دید و ملت‌های منطقه انشاءالله پای این جنایتکاران و همچنین متجاوزین را روزی قطع خواهند کرد به حول و قوه الهی.

شهید سلیمانی و همچنین یارش ابومهدی المهندس برای ما وجودهای ارزنده‌ای بودند. دلم می‌خواهد اشاره کنم به یک نکته‌ای از زندگی شهید سلیمانی به دلیل آشنایی نزدیک 40 ساله‌ای که با او داشتم. واقعا سلیمانی در چیزی که می‌فهمید که وظیفه‌اش و وظیفه ملی، دینی و انقلابی او است در اجرای آن تردید نمی‌کرد و این خیلی مهم است یعنی وقتی ما چیزی را می‌فهمیم به عنوان وظیفه ما هست و باید برای کشور و ملت‌ و منطقه‌مان انجام بدهیم دیگر نباید تردید نکنیم، دیگر نباید از آن‌هایی باشیم که یخشون‌الناس، از مردم بترسیم، از قدرت‌های جهانی بترسیم، باید قدم بگذاریم و حرکت کنیم و این عدم تردید و تصمیم قاطع یکی از نعمت‌هایی است که خداوند به انسانهای خالص خود عنایت می‌کند.

دوم اعتماد به نفسی که سردار سلیمانی داشت. واقعا طرح‌ها، طرح‌های بزرگ بود اگر بخواهم بگویم در این نزدیک 37 تا 40 سالی که با هم در مقاطع مختلف با هم بودیم و صحبت و بحث کردیم، بگویم صدها ساعت با هم صحبت کردیم این عدد خیلی کم است شاید هزارها ساعت در طول این چهل سال حرف زدیم، بحث کردیم واقعا اعتماد به نفس داشت، طرح‌هایی بسیار مهم و خطرناک بود ولی کاملا اعتماد به نفس داشت، واقعا پا به رکاب بود و من این تعبیر را در روز شهادتش در یک جایی انجام دادم، گفتم شهید سلیمانی را ندیدم از زین پایین بیاید، از رکاب پایین نیامد از آن روزی که او را در جبهه‌های جنگ دیدم در آن سالهای اولیه دهه شصت، همیشه روی رکاب بود و همیشه تاخت و همیشه به سمت هدف رفت و همیشه موفق بود و همیشه پیروز صحنه و میدان بود، موفقیت‌های بسیار بزرگ و گاهی موفقیت‌هایی که باورکردنی نبود، بدست آورد. این اعتماد به نفس او و از همه اینها مهمتر آن خلوص و اخلاص و اخلاق حسنه ای که داشت کمالات انسانی که در این مرد بود واقعا خیلی وقت‌ها او را می‌دیدم و با هم جلسه داشتیم در ایام هفته، روزه داشت و انسان مخلصی بود و حرف زدن او، از دل می‌گفت، با همه وجودش تلاش می‌کرد و این اخلاص یکی از مسائل بسیار مهمی است که ما را به همه جا می‌رساند و اگر اخلاص نباشد هیچ چیز نیست واقعا همه چیز بی‌ارزش است.

نکته دیگری که می‌خواهم درباره زندگی شهید سلیمانی بگویم این است که سلیمانی به همه منطقه و مسلمان‌ها در مقاطع مختلف عزت هدیه کرد و در بسیاری از مقاطع ذلت را به رخ دشمنان این سرزمین و این منطقه کشید. با دستان پربرکت خود برای مسلمان‌ها عزت آفرید و برای مشرکین و دشمنان ذلت خلق کرد. نمی‌خواهم شهید سلیمانی را با مولایمان امیرالمومنین مقایسه کنم، ما همه خاک پای او هم نیستیم. آن بزرگ مردی که غیر از پیغمبر کسی را به مقام و عظمت او در تاریخ سراغ نداریم. آن جمله‌ای که پیغمبر درباره امیرالمومنین بعد از جنگ خندق فرمود، آن جنگ خندقی که حضرت با هماوردی با عمروبن‌ عبدود ورود پیدا کرد و آن پیروزی بزرگ را آفرید. پیغمبر یک جمله عجیبی نسبت به او فرمود، فرمود: ما کانَ بَیتٌ مِن بیوُتٍ‌المُسلِمین اِلا وَ قَد وَقَعَ فیهِ عِزٌّ بِضَربَتِکَ، گفت: علی ضربه‌ای که تو امروز زدی هیچ خانه‌ای در دنیای اسلام نبود مگر اینکه با این ضربت عزت را وارد آن خانه‌ها کردی. این خیلی مهم است که انسان بتواند راه امیرالمومنین را طی کند. کاری کند که همه مردم احساس غرور کنند. این البته تنها در میدان جنگ نیست. ممکن است در آب و برق هم کاری کنیم همه احساس غرور کنند، ممکن است در انرژی هم کاری کنیم همه احساس غرور کنند، ممکن است در توسعه کشور کاری کنیم همه احساس غرور کنند، ممکن است در صحنه‌های مذاکره با دنیا کاری کنیم همه احساس غرور کنند. این مهم است که کاری کنیم که برای یک ملت و یا گاهی برای یک امت غرورآفرین باشد.

امروز بسیار خوشحالم که در این مراسم افتتاح، سد بسیار مهمی در شمالغرب کشور افتتاح شد که این سد می‌تواند یک دریاچه سرنوشت‌ساز برای زندگی مردم را احیا کند و خوشحالم که خداوند توفیق داد به یکی از آرزوهای‌مان رسیدیم و آن احیای دریاچه ارومیه بود. انشاءالله به زودی به روز جشن احیای دریاچه ارومیه می‌رسیم. کشاورزی، سلامتی‌ و زندگی‌ 14، 15 میلیون نفر در غرب کشور مرهون این دریاچه است و این نگین کبود و سبزی که در این منطقه هست، زندگی اینها را تضمین می‌کند و اگر نباشد، نمی‌شود در آنجا زندگی کرد. این کار بزرگی بود که به افتتاح رسید و سایر افتتاح‌های خوبی که انجام گرفت.

روزی که دولت کار خود را آغاز کرد 144 سد در کشور داشتیم. انشاءالله اگر خدا توفیق داد روزی که می‌خواهیم از این دولت خداحافظی کنیم 201 سد به یادگار می‌گذاریم. یعنی از 144 به 201 سد می‌رسیم. 57 سد انشاءالله در مجموع این هشت سال به افتتاح می‌رسد که البته امروز چهل و هشتمین سد افتتاح شد و باید بقیه آن را هم تا پایان دولت ادامه دهیم.

در زمینه شبکه آبیاری، دولت در طول این هشت سال 333 هزار هکتار شبکه ایجاد کرد. البته شبکه مرحله یک و دویی که مال وزارت نیرو و از شبکه آبیاری و زهکشی که یک رقم بسیار بزرگ در تاریخ ایران است. در تصفیه خانه آب شهری در این دولت تقریبا به اندازه سدها که آنجا 57 سد انشاءالله به افتتاح می‌رسانیم، اینجا 56 تصفیه‌خانه شهری تا پایان دولت به افتتاح می‌رسد. 101 تصفیه‌خانه فاضلاب تا پایان دولت به ثمر می‌نشیند و بحمدالله می‌بینیم که یک حرکت بسیار خوبی برای زندگی مردم در آب و برق که زیربناست، انجام شده است. آب و برق هم برای زندگی اصل است و هم برای زیربنا مهم است. برای توسعه، صنعت، کشاورزی و خودکفایی و برای اینکه ملتی امنیت کامل داشته باشد در زندگی خود بسیار مهم است. بحمدالله در این راستا و در این مسیر قدم‌های بسیار مهم و خوبی برداشته شده است.

از وزارت نیرو، از شرکت‌های خصوصی، از جوانان و از مهندسین که در این زمینه کار و تلاش کردند تشکر می‌کنم و با بیان دو نکته عرضم را تمام می‌کنم.

امروز در برابر خودمان دو عرصه داریم و برای ما مهم است که این هر دو عرصه را به پایان برسانیم. یک عرصه، عرصه مقاومت در برابر جنگ اقتصادی است. جنگی که از سال 97 به ما تحمیل کردند. یکبار دیگر گفتم، باز هم تکرار می‌کنم، ترامپ مثل صدام بود. صدام هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد و سرنگون شد و ترامپ سه سال جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد و او هم در هفته‌های آینده سرنگون می‌شود. نه فقط از حکومت که از زندگی؛ او یک آدم بی‌آبرویی در تاریخ خواهد بود به خاطر جنایت‌ها و ظلمی که کرد.

یکی از ظلم‌های غیرقابل گذشت او شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. او خیلی جنایت کرد، خیلی آدم‌کشی کرد، ولی این دو مورد، دو موردی است که یادمان نخواهد رفت. اینها باید بدانند این داغ بر دل ما بود و برای همیشه در سینه ما هست و انتقام این خون را ملت‌های منطقه‌ و ملت ایران یک روز مناسبی از اینها خواهند گرفت.

برای اینکه بتوانیم مقاومت کنیم باید همدیگر را تقویت کنیم، باید دولت را تقویت کنیم. هر کس دولت را تضعیف کند و بگوید من ضد آمریکا هستم دروغ گفته است. از آن دروغ‌های شاخدار گفته است. اگر کسی ضد آمریکاست، باید در شرایط جنگ اقتصادی که دولت در میدان جنگ است و فرمانده این جنگ رئیس‌جمهور است و ما در میدان جنگ با آمریکا می‌جنگیم، اگر کسی آمد این دولت را تضعیف کرد، او چه بخواهد، چه نخواهد، حامی و طرفدار آمریکاست. هر کس در این شرایط به بخش توسعه کشور، بخش خصوصی، بازرگانان، واردکنندگان، صادرکنندگان، به هر کدام از آنهایی که تلاش می‌کنند در کشاورزی، در صنعت، در خدمات، خدای ناکرده به آنها ضربه بزند او از آمریکا حمایت کرده است.

امروز روزی است که باید برای توسعه کشور همه همدیگر را یاری کنیم و امروز روز وحدت است. هر کس وحدت و اتحاد را بشکند، هر کس فاصله بیندازد، هر کس اختلاف درست کند، این طرفدار آمریکاست.

امروز همه باید با وحدت، اتحاد، یکپارچگی، ایثار، فداکاری، با حضور در صحنه اقتصادی و با حمایت از دولت، باید بتوانیم از این جنگ خارج شویم و انشاءالله با پیروزی خارج می‌شویم به حول و قوه الهی و خدا ما را یاری خواهد کرد.

و نکته آخر اینکه یک جنگ دیگر هم داریم و آن جنگ با این ویروس هست. این ویروس، ویروس خطرناکی است. همه باید با این ویروس مبارزه کنیم. کادر درمان ما در خط مقدم هستند و باید آ‌نها را یاری کنیم و همه مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنند. بسیار ممنون و متشکرم از مردم که در این دو ماه اخیر خیلی همکاری و تلاش و کمک کردند تا توانستیم کشور را از آن شرایط بحران به یک شرایط نسبتا قابل قبول بیاوریم. البته هنوز باید کار کنیم. باید این راه را ادامه دهیم. باید پروتکل‌های بهداشتی را به دقت اجرا کنیم. باید تجمع‌ها را کنار بگذاریم. الان موقع تجمع نیست؛ به هر مناسبت و هر چیزی هست. تجمع خانوادگی، رفاقتی، ‌دوستی، ملی، دینی، هر موضوعی توجیه کننده تجمع نیست و باید فاصله‌گذاری‌ها را مراعات کنیم.

از خدا هم استمداد کنیم تا انشاءالله به حول و قوه الهی از این مشکل هم عبور کنیم.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

 

شهید سلیمانی به همه منطقه و مسلمان‌ها، عزت هدیه کرد و ذلت را به رخ دشمنان کشید

به شهادت رساندن شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس از ظلم‌های غیرقابل گذشت ترامپ است

ملت‌های منطقه‌ و ملت ایران یک روز مناسب انتقام خون عزیزان خود را از آنها خواهند گرفت

نام، یاد و خاطرات سردار عزیزمان و راه و مکتب او که همان مکتب امام و رهبر معظم انقلاب بود، همیشه ادامه خواهد داشت

 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی در مقاطع مختلف به همه منطقه و مسلمان‌ها ، عزت را هدیه کرد و ذلت را به رخ دشمنان کشید،گفت: سردار بزرگ کشورمان با دستان پربرکت خود برای مسلمان‌ها عزت آفرید و برای مشرکین و دشمنان ذلت خلق کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در مراسم افتتاح طرحهای ملی وزارت نیرو با گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی، تاکید کرد: ترامپ مثل صدام بود، صدام هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد و سرنگون شد و ترامپ سه سال جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد و در هفته‌های آینده از حکومت سرنگون می‌شود او به خاطر جنایت‌ها و ظلمی که کرد، یک آدم بی‌آبرویی در تاریخ خواهد بود.

دکتر روحانی گفت: یکی از ظلم‌های غیرقابل گذشت او شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. او خیلی جنایت و آدم‌کشی کرد ولی این دو مورد، دو موردی است که یادمان نخواهد رفت. اینها باید بدانند این داغ بر دل ما بود و برای همیشه در سینه ما هست و انتقام این خون را ملت‌های منطقه‌ و ملت ایران یک روز مناسبی از آنها خواهند گرفت.

رئیس جمهور گفت: نام، یاد و خاطرات سردار عزیزمان و همچنین راه و مکتب او که همان مکتب امام و رهبر معظم انقلاب بود، همیشه ادامه خواهد داشت.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دشمن حتما از این کارِ غلط و نادرست و ترور وحشیانه ضرر کرد، گفت: دشمن باید مطمئن باشد که مردم و جوانان ایران و جوانان منطقه مقاوم‌تر و با امید بیشتر در مسیر مقاومت و استقلال منطقه ایستادگی می‌کنند و همه مردم فهمیدند تا روزی که آمریکایی‌ها در این منطقه هستند این منطقه روی خوشِ کاملِ مطلوب را نخواهد دید و ملت‌های منطقه به حول و قوه الهی پای این جنایتکاران و همچنین متجاوزین را روزی قطع خواهند کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه شهید سلیمانی و همچنین یارش ابومهدی المهندس وجودهای ارزنده‌ای بودند، به آشنایی 40ساله‌ خود با سردار سلیمانی اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه با شناختی که از ایشان داشتم، واقعا سلیمانی در اجرای چیزی که می‌فهمید وظیفه ملی، دینی و انقلابی اش است، تردید نمی‌کرد و این خیلی مهم است که اگر فهمیدیم که چیزی به عنوان وظیفه ما هست و باید برای کشور و ملت‌ و منطقه‌مان انجام بدهیم، دیگر نباید در اجرای آن تردید کنیم، دیگر نباید از آن‌هایی باشیم که «یخشون الناس» از مردم بترسیم، از قدرت‌های جهانی بترسیم، باید قدم بگذاریم و حرکت کنیم و این عدم تردید و تصمیم قاطع یکی از نعمت‌هایی است که خداوند به انسان های خالص خود عنایت می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در در طول این چهل سال شاید هزارها ساعت با سردار سلیمانی جلسه داشته و  حرف زدیم و بحث کردیم، گفت: این سردار بزرگ واقعا اعتماد به نفس داشت، طرح‌هایی بسیار مهم و خطرناک بود ولی کاملا اعتماد به نفس داشت واقعا پا به رکاب بود و از رکاب پایین نیامد از آن روزی که او را در جبهه‌های جنگ دیدم در آن سالهای اولیه دهه شصت، همیشه روی رکاب بود و همیشه تاخت و همیشه به سمت هدف رفت و همیشه موفق بود و همیشه پیروز صحنه و میدان بود، موفقیت‌های بسیار بزرگ و گاهی موفقیت‌هایی که باورکردنی نبود، بدست آورد.

رییس جمهور اضافه کرد: اعتماد به نفس و از همه مهمتر از اخلاص، اخلاق حسنه ای و کمالات انسانی برخوردار بود و این مرد خیلی وقت‌ها در ایام هفته، روزه داشت و انسان مخلصی بود و با همه وجودش تلاش می‌کرد. این اخلاص از مسائل بسیار مهمی است که انسان را به همه جا می‌رساند و اگر اخلاص نباشد هیچ چیز نیست و بی‌ارزش است.

رییس جمهور گفت: بسیار مهم است انسان کاری کند که همه مردم احساس غرور کنند، البته این تنها در میدان جنگ نیست ممکن است در آب و برق، انرژی، توسعه کشور و در صحنه‌های مذاکره با دنیا کاری کنیم که همه احساس غرور کنند لذا مهم است که برای یک ملت و یا گاهی برای یک امت کاری کنیم که غرورآفرین باشد.

حجم فایل صوتی:11.75M | مدت زمان فایل صوتی :00:12:44
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.